Onko paksusuolen tähystys ihan kauhea toimenpide ?
Kommentit (87)
No minusta se oli hauskaa eikä se sattunut yhtään. Riippuu varmaan tähystäjästäkin ja siitä, että miten kimurantti suoli on. Minä olen ehkä outo, mutta minusta oli kiva katsoa itseni sisälle. Voisin kuvitella, että jostain muusta esim. laskuvarjohyppy on hauskaa, itse en taas siinä mitään hauskaa näkisi.
Minut on tähystetty molemmista päistä ja sanoisin, että kyllä minusta suolen tähystys oli minusta taas monin verron mukavampi. Mut en mä siihen gastroskopiaankaan kuollut toisin kuin Simo Rantalainen suorassa telkkarilähetyksessä. Pikkuisen olisin ollut nolo, jos olisin ollut se ;-) Ehkä olisi kannattanut harjoitella ilman kameroita.
Eka kerta keskeytettiin 20minsan sähellyksen jälkeen. pääsi joitakin kymmeniä senttejä etenemään suolistossa, jonka jälkeen vaadin lopettamaan (ei esilääkitystä). Tähystäjä sanoi suolen olleen siihen asti aivan normaali. Tuska oli sietämätön ja kramppasin...aivan hirveä. Illalla nousi kuume ja peräpää vuosi verta. tulehdusarvot 200 ja suoli paskana...kiitos vain tähystäjälle.
Sairaalassa parin päivän päästä uusi tähystys ja todettiin järkky tulehdus suoliston alkupäässä...kuulema kuin jauhelihaa. Eli suoli joka paripäivää aikaisemmin oli ok. Söin kolmisen kuukautta vahvaa kortisonia ja krooniseen suolistotulehdukseen tarkoitettua lääkettä. Taas uusi tähystys yksityisella ja suolisto aivan puhdas. Eli suoleni tökittiin paskaksi eka kerralla...aikas pitkään vei toipua. Viimeisissä kahdessa tähystyksessä pyysin lääkettä suoraan suoneen ja lisä lääkitys anestesiahoitajalla valmiina jos tuska olisi sietämätön. minulla on kuulema mutkainen suoli :(
Syksyllä tähystettiin ja toimenpide meni ihan hyvin. En ottanut lääkitystä.
Mutkissa vähän tuntui,mutta olo oli koko ajan siedettävä.
No minusta se oli hauskaa eikä se sattunut yhtään. Riippuu varmaan tähystäjästäkin ja siitä, että miten kimurantti suoli on. Minä olen ehkä outo, mutta minusta oli kiva katsoa itseni sisälle. Voisin kuvitella, että jostain muusta esim. laskuvarjohyppy on hauskaa, itse en taas siinä mitään hauskaa näkisi.
Minut on tähystetty molemmista päistä ja sanoisin, että kyllä minusta suolen tähystys oli minusta taas monin verron mukavampi. Mut en mä siihen gastroskopiaankaan kuollut toisin kuin Simo Rantalainen suorassa telkkarilähetyksessä. Pikkuisen olisin ollut nolo, jos olisin ollut se ;-) Ehkä olisi kannattanut harjoitella ilman kameroita.
Mikä juttu tää Simo Rantalainen on, kuoliko se jossain tv- lähetyksessä oikeesti tähystykseen?
mutta äitini sanoi että oli yhtä paha kuin synnytys. Toivottavasti kuulut niihin joilla menee helposti!
minulle on tehty molemmat eli nielusta ja peräsuolesta ja jos joutuisin uudelleen kokemaan jomman kumman ottaisin ehdottomasti tuon jälkimmäisen!
kaikista pahinta siinä on se vuorokauden paasto ja tyhjennys lääkkeiden juonti muuten toimenpide kestää n.10-15 min ja kun ottaa rennosti siitä selviää hienosti! ajattelet että hengissä siitä selvitään niin kaikki on hyvin! eikä ole millään lailla verrattavissa synnytykseen ei voi puhua edes kivuista kun sitä tehdään. eikä minulle tarjottu mitään pillereitä ennen sitä ja hyvin meni.
minulle on tehty molemmat eli nielusta ja peräsuolesta ja jos joutuisin uudelleen kokemaan jomman kumman ottaisin ehdottomasti tuon jälkimmäisen!
kaikista pahinta siinä on se vuorokauden paasto ja tyhjennys lääkkeiden juonti muuten toimenpide kestää n.10-15 min ja kun ottaa rennosti siitä selviää hienosti! ajattelet että hengissä siitä selvitään niin kaikki on hyvin! eikä ole millään lailla verrattavissa synnytykseen ei voi puhua edes kivuista kun sitä tehdään. eikä minulle tarjottu mitään pillereitä ennen sitä ja hyvin meni.
No minulle on myös tehty molemmat ja yläpäästä tehtävä oli lastenleikkiä verrattuna toiseen. Jostain syystä tuo paksusuolen tähystys ON hyvin kivulias toisille, ei siitä mihinkään pääse.
colonoskopia ja gastroskopia. ´Kaikki oli kamlia, koko suoliston ehkä kamalin. Colonoskopiassa ainakin mulla sattui se suolen venyminen, oli sen verran mutkainen. Ja lääkärin mielestä mulla oli harvinaisen pitkä suoli, kuulemma itäsuomalaisilla on pidempi;-). Letku meinasi loppua kesken.
Gastroskopiassakin mua oksetti koko ajan, aina kun letkua liikutettiin. Mulla on muuteskin helppo oksennurefleski, hampaiden harjauskin takaa on joskus vaikeaa.
En saanut mtään lääkitystä, ehkä se olis auttanut.
Mulla jäi hyvä mielikuva kolonoskopiasta, vaikka taustalla suolistoendometrioosi. En ottanut lääkettä ja menin suoraan töihin toimenpiteestä ratikalla. Minulle se tehtiin yksityisellä lääkäriasemalla. Keskityin pitämään itseni rentona ja hengityksen rauhallisena. Ei sattunut yhtään ja katsoin suurella mielenkiinnolla suolistoani. Lääkäri sanoi aina mutkissa, että nyt saatta hieman nipistää ja silloin yritin erityisesti rentoutua. Tuntui, että homma oli lähes liian nopeasti ohi.
Synnytykseen en vertaisi samana päivänäkään.
Ihan kamala oli vaikka sain esilääkityksen ja kesti vain vartin. Kävi paljon kipeämpää kuin synnytys (olen synnyttänyt ilman kivunlievitystä).
Tyhjennys oli helppo picoprepillä (muistinkohan oikein), eli kaksi vajaata lasillista piti juoda ihan siedettävän makuista ainetta ja siihen paljon muita nesteitä lisäksi. Tyhjennyspäivänä en syönyt mitään kiinteää...
Olen kokeillut tyhjennystä myös moviprepillä ja se ei onnistunut...
Toista kertaa en kolonoskopiaan hereillä/selvinpäin mene!
Mulla oli täyskoliitti viimeksi aktiivisena ja taju lähti. Remissiossa ollessa ei mitään kipua.
Ja mulla citrafleet on helpoin tyhjennysaine, kun ei tarvii juoda kuin lasillinen
Toimenpiteen epämukavuus riippuu yksilön suoliston rakenteesta sekä siitä että kuinka hyvin lääkäri osaa tehdä toimenpiteen sekä siitä onko lääkärillä käytettävissä kaikki modernit laitteet (myös se ns. avustinlaite, jota ei välttämättä ole jokaisessa paikassa) kyseiseen toimenpiteeseen. Jos suolessa on paha tulehdus, niin silloin se ilman muuta on epämiellyttävämpi. Toki myös käytettävän kipulääkityksen laatu vaikuttaa asiaan. Aina ei tarvita kipulääkitystä lainkaan välttämättä. Eli ei voi etukäteen välttämättä tietää kuinka paha on.
Löysin tämän viestiketjun kun etsin tietoa tässtä. Eli olen huomenna menossa kyseiseen kivaan toimenpiteeseen ja juuri aloitin tämän kivan litkun litkimisen. Ei niin pahaa kuin pelkäsin mutta ei hyvääkään.
Askarruttaa vain autolla ajo huomenna kun en löytänyt mistään siitä juttua. Kuinka sekaisin niistä lääkkeistä menee eli voiko autolla ajaa. Päijät-hämeen keskussairaalassa olisi toimenpide ja linja-autolla olisi hankalaa kulkea. Joutuisi vaihtamaan autoa ja välissä odotella seuraavaa autoa. Taksilla meno olisi taas niin kallista.
Jos joku nyt sattuu tämän lukemaan ja voisi vastata niin olisi kiva tietää.
Minä en saanut toimenpiteessä mitään lääkitystä ja olin siis ihan tolkuissani sen jälkeen. Henkisesti vaan olin niin lamaannuksissa että en olisi pystynyt ajamaan autoa.
Itse jos joudun vielä kyseiseen toimenpiteeseen, menen vaikka yksityiselle että saan se humautuksessa. Oli sen verran kärsimystä ja muutenkin olen joutunut nyt hirvittävän kidutuksellisiin hoitotoimenpiteisiin viime vuoden aikana, saan kauhukuva flashbackejä toimenpiteistä.
Kamalampaa oli sen tyhjennyslitkun juominen ja wc:ssä istuminen kuin itse toimenpide.
Mulle on tehty tuo nyt kaksi kertaa, molemmat ilman lääkitystä. Ei se mikään mukava toimenpide ole, mutta kuitenkin varsin siedettävä. Se on kuitenkin nopeasti ohi, eikä ole mitään jälkikipuja. Nuo suolenmutkat tuntuvat vähän enemmän, mutta ei mitään kamalaa.
meni nopeasti ja helposti. Oli hauskaa katsella itse ruudulta näkymää. Ei juuri sattunut, ei myöskään jälkeenpäin. Koepalan ottoja en edes huomannut. Ja mitään lääkitystä en pyytänyt enkä saanut.
Gastroskopia (nielun kautta letku mahaan) oli huomattavasti inhottavampi.