Aion alkaa siivoajaksi
..koulutus alkamassa pian.
Kertokaa kokemuksia alalta?
Kommentit (22)
Vaatii tietynlaista sitkeyttä. Tykkään itse rasituksesta mutta kyllä tuollakin on toki rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Se on siivooja, ei siivoaja.
Siivooja, toimitilahuoltaja, laitoshuoltaja.
Kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vaatii tietynlaista sitkeyttä. Tykkään itse rasituksesta mutta kyllä tuollakin on toki rajansa.
Kerro lisää?
Kannattaa suoraan perustaa oma siivousfirma, ei tarvi ite siivota. Palkkaa ulkomaalaisia ja kerrot lehdessä kuinka vaikeaa on löytää työntekijöitä. Firmaa voi pyörittää läppärillä etelän lämmössä.
Mä olen laitoshuoltaja, puolet työpäivästä menee muuhun kuin siivoukseen (keittiö, petaukset). Tykkään työstäni eikä se sotella ole edes erityisen huonosti palkattua, meillä on hyvät lisät.
Oli ensimmäinen ammattini. Vaatii yllättävän paljon fyysistä kuntoa sekä tietoa eri materiaalien puhdistamisesta.
Pitää kestää työn yllätyksettömyyttä ainakin jos on yksi kohde eikä useampia tai ole kiertävä tuuraaja. Olen ollut vuosiakin yhdessä paikassa ja välillä on kyllästyttänyt mutta toisaalta tuttuudessakin on puolensa.
Olen aina ihmetellyt, mikä saa ihmisen hakeutumaan siivoustyöhön. Se on raskasta ja kuluttavaa työtä, joka rasittaa kehoa, eikä palkka ja työn arvostus useinkaan vastaa työn vaativuutta. Työehdot ovat usein heikot ja työtahti kova ja työajat voivat olla hankalia ja epäsäännöllisiä. Työ on usein yksipuolista ja toistavaa ja siivoojat altistuvat myös haitallisille kemikaaleille. Vaikutus- ja etenemismahdollisuudet ovat vähäiset, ja työ on usein osa-aikaista tai määräaikaista, mikä lisää elämän epävarmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Oli ensimmäinen ammattini. Vaatii yllättävän paljon fyysistä kuntoa sekä tietoa eri materiaalien puhdistamisesta.
Ei niitä materiaaleja nyt niin montaa ole jossain peruskohteessa..
Kyllä se ammattitaito on pitkälti viitsimistä, riittävää huolellisuutta ja jonkinasteista miellyttämisenhalua jotta sopeutuu erilaisiin asiakkaisiin. Eli joustavuutta ja sitkeyttä.
Ihan mukava työ, useissa paikoissa voi rauhassa hoitaa työnsä. Ja sitten lähteä kotiin. Mun tuttavani kyllästyi sellaiseen työhön, jossa piti olla vihaisten ja hölmöjen ihmisten valitusten kohteena ja lähti siivoojaksi. Eikä ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, mikä saa ihmisen hakeutumaan siivoustyöhön. Se on raskasta ja kuluttavaa työtä, joka rasittaa kehoa, eikä palkka ja työn arvostus useinkaan vastaa työn vaativuutta. Työehdot ovat usein heikot ja työtahti kova ja työajat voivat olla hankalia ja epäsäännöllisiä. Työ on usein yksipuolista ja toistavaa ja siivoojat altistuvat myös haitallisille kemikaaleille. Vaikutus- ja etenemismahdollisuudet ovat vähäiset, ja työ on usein osa-aikaista tai määräaikaista, mikä lisää elämän epävarmuutta.
Riippuu työnantajasta. Hyvässä lykyssä on varsin hyvä työsuhdeturva jossa saa olla vaikka vuosikymmeniä. Toki kaikki on mennyt huonompaan mutta en kadehdi aloja joissa työn ketjutus tai pätkitys on vitsaus.
Ei se nykyisin ole raskasta. On koneet ja hyvät välineet. Työergonomia.
Ehkä jotkut kotisiivoukset voi olla jos joutuu asiakkaan välineillä siivoamaan.
Esim. myymälä/liiketilojen siivous ei niin raskasta ole.
Vierailija kirjoitti:
Työn ennustettavuus ja työpaikan varmuus ovat itseäni pitäneet, en ole kokenut työtä liian rasittavaksi. Millekään haitallisille kemikaaleille en tunnista altistuvani sen enempää kuin kotona astioita pestessäni.
Siivousalasta liikkuu omituisia pelotteluja, ihan tolkkua hommaa jos varsinkin joutenolo on vaihtoehto. Toki kropan on kestettävä mutta miten siivouksen liikunta on pahaa kun se on muualla hyvää? Ihan järjetön ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nykyisin ole raskasta. On koneet ja hyvät välineet. Työergonomia.
Ehkä jotkut kotisiivoukset voi olla jos joutuu asiakkaan välineillä siivoamaan.
En ymmärrä kuinka joku jaksaa tehdä noita kotisiivouksia koko päivän? Mä olen jo aivan uuvuksissa kun omankin kotini siivoan. Jaksaako tuollaisen työpäivän jälkeen tehdä enää mitään muuta kuin maata sohvalla?
Vierailija kirjoitti:
7 tässä. Perustin nuorena perheen ja hankin asuntolainan, joten piti sada hyvin työllistävä ammatti. Puoliso sairastui nuorena ja jäi työelämästä kolmekymppisenä, joten elatus jäi minun varaani. Laina oli maksettu pois 35-vuotiaina, 12 v sitten. Mulla on ollut hyvät julkisen isot työnantajat, joiden kanssa olen pystynyt sopimaan kaikenlaista. Nykyään teen enää 50% ja lisävuoroja erityiskorvauksilla ja kesät olen omilla lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Esim. myymälä/liiketilojen siivous ei niin raskasta ole.
Koneita käytetään isoissa lattiapinnoissa ja pienemmissäkin.
En suosittele siivousalaa. Ala on oikeasti täynnä epäkohtia. Pahinta on lusmuilevat/valehtelevat ym. työkaverit ja epäreilut, narsistiset pomot.
Se on siivooja, ei siivoaja.