Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paksusuolen tähystys ihan kauhea toimenpide ?

Vierailija
10.04.2009 |

.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko paukkuja toimenpiteen aikana?

Miten niitä voi tulla, kun sulla lon ääkärin viemä putki perseessä, josta se katselee ruudulta onko suoli tulehtunut ja märkivä vai ei.  

Se putki työnnetään syvälle paksuun suoleen, peräsuolen kautta.

Kattele huvikesi netistä, millainen paksusuoli on, kiertää koko mahan ja ylettyy korkealle.

Vierailija
82/87 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidille tehty kymmeniä kertoja viimeisen 40 vuoden aikana, ja yhdessä vaiheessa kieltäytyi menemästä paikalliseen kyseistä toimitusta varten, TYKS:issä osasivat tehdä kivuttomasti.

Eli riippuu tutkimuksen tekijästä, ja jos ei tekijä osaa / hätäilee, niin kuulemma erittäin kivulias ja kun tuo tulee äitini suusta, niin sen täytyy olla tuskallinen kokemus väärin tehtynä.

Itselle jäi samansuuntainen kokemus yhdestä kerrasta. Eli osaava tekijä ei juurikaan tekniikan puolesta tuota kipua kuin herkemmille että kipeimmille ja Ei niin kipuilevat tuskin nauttii mutta ei se paha toimenpide ole.Kipuileva tuskin menee vapaaehtoisesti uudestaan huonon kokemuksen jälkeen.

Itseltä löydettiin koliittia ja en ole mennyt uudestaan kun ei ole ollut pakko. Ne paastot on inhottavia yla että yläpään operaatioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on selvä riski porttina homouteen, vähän kuin kannabis vie vääjäämättä kovien aineiden käyttäjäksi

Vierailija
84/87 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän alentava, ja kaikkein tiukimissa suolenmutkissa vähäin ähkäisyttää. Silti ihan mahtavan arvokas tutkimustapa - ilman tätä suolen sisäpintaa ei näkisi kuin avaamalla suolen ja sitten jännättäis viikko että alkaako se enää toimimaan. Tällä tavoin pystytään tarkistamaan koko rööri hanurista ylöspäin aina ohutsuoleen asti ja koepalojakin voidaan ottaa. Saat täyden varmuuden siitä ettei suolessa ole kasvaimia tai polyyppeja ja että se noin muuten on kunnossa. Yleensä potilas on ihan iskussa heti kun pyyhkii persoonansa ja laittaa vaatteet päälle. Edellä joku kertoili kauhujuttuja, mutta oikeasti ei ole mitenkään tyypillistä että tulisi oireita, eikä se pikkurillin paksuinen rööri mitään löysytä.

Ja vaikka toimenpiteen aikana työntää koko ajan märkää pierua lääkärin sormille (koska ne pumppaa sinne ilmaa) en muista että jälkikäteen olisi mitenkään rupsahdellut. Itse asiassa kun viimeksi olin kolonoskopiassa, niin menin suoraan töihin.

Syökää ihmiset kuitupitoista ja terveellistä. Jos vedätte vain pitsaa ja limua niin ennen pitkää tämä on edessä.

Vierailija
85/87 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse eilen viimeksi käynyt tähystyksessä.Mulle tosi helpoo ei koske missään vaiheessa.Suolistosairauden takia mulle tehdään tuo 3 vuoden välein jatkossa vuoden välein.Ja olen niin kiitollinen tuosta tutkimuksesta koska siitä vuosi sitten saatiin kiinni suolistosyöpä joka oli aika pieni alku vasta ja riitti että kasvain vaan poistettiin.Ilman tähystystä olisi kerinnyt etenemään tosi pitkälle.Ei oireilleut vielä mitenkään eikä näkynyt verikokeissa että syöpää olisi.

Joten kyllä siinä kannattaa käydä vaikka se tyhjennys on inhottava osuus.

Vierailija
86/87 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimenpide kesti 1,5 tuntia ja sattui. Loppujen lopuksi lääkäri ei saanut tähystintä menemään perille asti. Eli osa suolistoa jäi tähystämättä.

Vierailija
87/87 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko paukkuja toimenpiteen aikana?

Miten niitä voi tulla, kun sulla lon ääkärin viemä putki perseessä, josta se katselee ruudulta onko suoli tulehtunut ja märkivä vai ei.  

Se putki työnnetään syvälle paksuun suoleen, peräsuolen kautta.

Kattele huvikesi netistä, millainen paksusuoli on, kiertää koko mahan ja ylettyy korkealle.

Kyllä tulee.

Eikä oo mikään leija, sitä kaasua mitä sinne on pumpattu. Pari kertaa multa tuli. Ei kannata ainakaan pidätellä, ihan rentona paras.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä