Pojat kaivoivat pimppaa päiväkodissa!
Näin kertoo 5-v. pieni ja suloinen tyttöni. Tämä tilanne oli ollut vastentahtoinen ja epämiellyttävä, pojat olivat työntäneet kättä alapäähän väkisin. Tyttöni oli kertonut tädille ja silti tämä oli toistunut ja häntä oli sattunut. Olen erittäin järkyttynyt asiasta!!
Kommentit (258)
ja pitää tapahtuman nähnyttä hoitajaa vain todistajana. Härtsyykkerit sentään, jos joku aikuinen on tapahtumat nähnyt eikä ole puuttunut niin hänellehän siinä pitäisi olla vihainen eikä lapsille!!!
5-vuotiaat pojat on ihan yhtä lapsia kuin 5-vuotiaat tytöt ja tarvitsevat ihan yhtä paljon ymmärtämystä ja syliä. Ihan käsittämättömiä kommentteja raiskaajista ym. täällä. Kyllä kai niistä pojista raiskaajia tuleekin, jos ei anneta olla lapsia edes 5-vuotiaana, vaan ollaan heti syyttämässä ja haukkumassa seksuaalisesta häirinnästä.
Miten minullekin tulee tunne, että jos 5-vuotiaat tytöt olisivat kaivelleet poikien pippeleitä, niin mammat eivät olisi yhtään niin huolestuneita seksuaalisesta häirinnästä tai raiskauksesta, vaan pikemminkin sitä mieltä, että lapset on lapsia ja poikien pitäisi olla vain tyytyväisiä tai osata pitää puolensa...
mutta normaali tuonikäinen lapsi ei sellaisesta tiedä eikä tarvitsekaan tietää!!
Riittää, että pojille sanotaan, että tuollainen käytös on sopimatonta ja se ei saa toistua. Toisten housujen sisältö on henkilökohtainen jokaisella ja kenelläkään ei ole oikeutta siihen koskea jne. Selitetään lapsenkielisesti niin, että pieni lapsi asian ymmärtää.
lastani "ihan vaan varmuuden vuoksi" seinille voisi sillä olla nenä kipeenä...
pk:n pojat seinille, ihan vaan esimerkin vuoksi. Tekisin kantelun hoitajan toimista ja välittömästi vetäisin lapseni pois moisesta hoidosta.
TÄMÄ ON SAIRAS KETJU! Ja aikuiset NAISET kai tänne kirjoittaa... En enää ihmettele miksi lapset ja nuoret voivat nykyisin niin pahoin. Ja kansa sen kun medikalisoituu. Täälläkin moni äiti olisi vissiin lääkitystä vailla omien agressioisedensa kanssa. Surullista, LASTEN kannalta, ihan tyttöjen ja poikien...
kyse on tuskin joukkoraiskauksesta hoitajien silmien alla, kuten jotkut täällä jo kuvittelevat...
Ehkä jonkun käsi on vähän osunut peffaan ja sitten tyttö liioittelee ja satuilee. Mä uskon että kyseessä on sellanen juttu, koska kyllähän nyt muuten hoitajat olisivat reagoineet asiaan.
Nyt kun ap vielä oikein vohkaa asiasta, tyttö tietenkin pysyy tarinassaa kun saa huomiota tai ei enää uskalla kertoa totuutta.
tuota sanaa käytetään tällä palstalla ärsytykseen asti, mutta tämän ketjun aloittajan kohdalla toivon todella, että kyse on jostaan sairaasta pilasta.
Ei kai kukaan ajattele, että menee pitämään raivoissaan puhuttelua päiväkotiin 5-vuotiaille lapsille???
Varmuuden vuoksi sanon, että olen kahden tytön äiti. Toinen todella outo piirre tässä ällöttävässä ketjussa on se, että aikuiset ovat tehneet tästä tyttö/poika-sodan :-((.
Yritä hoitaa tämä tilanne aikuismaisesti. Heti huomenaamulla otat yhteyttä päiväkotiin (johtaja) ja vaadit kahdenkeskistä keskustelua asiasta kasvokkain. Sitä kautta asia alkaa selvitä, ei muulla tavoin.
Mutta tärkeintä, kuten joku täällä on ehdottanutkin. Ota yhteyttä neuvolaan, jotta saisit tyttärellesi apua. Tyttäresi tietää nyt ihan varmasti, että asiasta on noussut "haloo" ja kohta katuu, että on kertonut aikuisille. Hänelle ei saa missään vaiheessa tulla oloa, että hän on tehnyt väärin. Tyttäresi tarvitsee ammattiapua tilanteesta selvitäkseen.
Minulle on tapahtunut lähes vastaavaa perhepäivähoidossa päiväunien aikana ja myöhemmin myös isoisäni on käynyt minuun käsiksi. Kannan näistä taakkaa mukanani lopun elämääni, vaikka jälkimmäisestä olen vanhemmilleni tapahtuman jälkeen saanut kerrotuksi. (Ukko on onneksi myös kuollut ja kuopattu ajat sitten!)
Hae apua tyttärellesi ja selvitä asia aikuismaisesti, vaikka mielesi tekisi nyt tehdä vaikka mitä, on syytä ottaa yhteyttä kuitenkin päiväkotiin ja edetä sitä kautta.
Lapsen alapäässä on raapimajälkiä, valitettavasti. Olen pahoillani, että ette halua uskoa tapahtunutta todeksi. Asia ei jää tähän, ei kysymyksessä mikään joukkoraiskaus tietenkään ole. Pidän lapsista, mutta en hyväksy missään tapauksessa sitä, että kenellekään lapselle tehdään pahaa. En ajattele tämän olevan seksuaalinen teko, mutta kiusanteko kuitenkin. Olen pahoillani, jos olen suutuksissani tuottanut pahaa mieltä jollekin ja kirjoittanut jossain määrin provosoituneena muista vastavaantyyppisistä kirjoituksista.
Tämä sattui minuun silti ja selvitän huomenna asian päiväkodin johtajan, hoitajien kanssa. Hoitaja puuttui tilanteeseen topakasti kieltämällä, eikä tämä riittänyt.
Tunnen monia lastentarhanopeja, ihania ovat olleet kaikki ja samoin päiväkodin hoitajat aina. Koskaan minulla ei ole ollut sanaakaan valittamista toisista lapsista, saati hoitajien toimista aikaisemmin.
Lapsi vannotti, ettei valehdellut ja kertoi poikien nimetkin. Otan huomenna asiasta selvää ja selvitän. Olen tuohtunut itse tytön äitinä mielestäni ihan aiheesta. Haluan kuitenkin nähdä, että päiväkodin tädit todella puhuvat pojille asiasta.
Mieheni on erityislasten kanssa töissä, ammattikasvattajana. Siispä hänellä on varmasti hyvä tapa käsitellä asia sekä hoitajien, että vanhempien ja lasten kanssa.
Kirjoitan huomenna lisää, kun tiedän enemmän.-ap
ollut pitämässä mitään raivoisaa puhuttelua, vaan kysymyksessä juttelutuokio, jossa läsnä lapset ja tarhantädit.-ap
Jos mahdollista saada kiinni lasten vanhemmat, niin hyvä niin. Päiväkodin henkilökunta saa ilmoittaa heille asiasta. Valitettavasti tämä ei ole provo, kunpa olisikin. Näin sairasta tuskin kukaan olisi keksinyt. Tämä on valitettavasti totta. -ap
koska sain todella ilkeitä ja töykeitä vastauksia ja koko aloittamani keskustelu meni ala-arvoiselle linjalle, kun olin halunnut järkevää keskustelua aiheesta. Kiitos kaikille asiallisesti ja fiksusti vastanneille ihmisille. Minä en ymmärrä, anteeksi vain. Tämän palstan joidenkin ihmisten ilkeyttä. Eri mieltä saa ja pitää olla, mutta onko pakko alkaa ilkeillä? Itsekin kirjoitin takaisin samalla tavoin, joten tasoissa ollaan. Mutta minusta tuntuu todella pahalta. Koen olevani epämiellyttävässä tilanteessa, jonka halusin jakaa kanssanne ja sain törkyä osakseni jo ennen kuin itse sellaista hermostuksissani kirjoitin.-ap
Ymmärrän, että ap oli vihainen ja siksi sekava viesteissään. Itse olisin kyllä murhan partaalla, jos joku minun pikku tyttöäni satuttaisi! Toivon, etä asia selviää. Haleja tytöllesi!
T: Pojan ja tytön äiti
ketkä ovat syyllisiä ja miksi, ja tapahtuiko koko asiaa edes. Sitten harkinnan mukaan voi vanhemmille mainita.
käsiteltiin. Ei pohdittu sitä mistä tuollainen johtuu, miksi lapset toimivat kuten toimivat jne. vaan takerruttiin vain ja ainoastaan siihen, mitä kirjoitin miehestäni ja riepoteltiinpa siinä sitten mielenterveyttäni ja lapseni todellisuudentajua. Mammat, olen aika pettynyt teihin ja itseeni. Olisin halunnut järkevän keskustelun aiheesta, kannustusta ja tukea vaikeassa tilanteessa. Tämä on vaikea minulle, kuten moni ehkä ymmärtää, jos olisi itse samassa tilanteessa.
Sitten laitetaan minun kirjoittamakseni sanoja ja asioita, joita en ole koskaan sanonut ja saan kirjoittaa monesti samat asiat. Monesti olen saanut tältä palstalta hyviä neuvoja lastenkasvatukseen liittyen jne. Nyt tuntuu, että kauheaa aggressiota vaan jyrätään ja kyseenalaistetaan. Kurja juttu.-ap
Kyllä ne pienet lapset voi tietää seksiasioista enemmän kuin kuvittelettekaan.
Itse olin 5-6-vuotias, kun minua hyväksikäytettiin kahden eri pojan toimesta tostuvasti (eivät tienneet toisistaan ilmeisesti). Toinen oli vuotta vanhempi kuin minä, toinen esiteini, n. 12-14 v ehkä.
Jopa tämä 6-vuotias pakotti minua yhdyntään ja aivan varmasti tiesi, mistä oli kyse. Olivat molemmat ongelmaperheistä ja varmaan itsekin joutuneet kokemaan kauheuksia. Mutta hyväksikäytöksi sitä kutsun, enkä miksikään lääkärileikeiksi, sen verran inhottavat traumat on jättänyt.
Itse en koskaan kertonut näistä jutuista, koska pelkäsin, että minuun suhtaudutaan juuri tuolla tavalla, mitä täälläkin on tullut esiin: joko ei uskota, tai sitten vähätellään/väitetään minun liioittelevan. Luulin, että asialle ei kukaan kuitenkaan tekisi edes mitään, koska tekijät olivat myös lapsia. Luulin, että poika saa tehdä niin tytölle sen varjolla, että on lapsi. Ja sen nämä pojat varmaan tajusivatkin, kun näkivät minun olevan peloissaan ja hljaa asiasta. :(
Jos lapsi tuollaisessa tilanteessa tulee kertomaan äidille asiasta, niin ensinnäkin se kertoo suuresta luottamuksesta ja toiseksi, en ainakaan usko lapsen liioittelevat tällaisessa asiassa. Ennemminkin voisin kuvitella lapsen vähättelevän, koska muuten häntä ei uskottaisi ollenkaan. Nämä ajatukset omien kokemusten perusteella.
Uskon, että saatte asiat käytyä läpi ja että kaikki kyllä järjestyy!
Ja kaikille muille keskusteluun osallistuneille: keskustelu meni aiheesta sivuraiteille, ja vaikka aihe sekä siitä syntynyt keskustelu onkin hyvin tunteita herättäävää, niin toivoisin todella että ihan jokainen osaisi osoittaa tällaisessa tilanteessa empatiaa ja toisesta välittämistä ja tukemista! Näissäkin vastauksissa nykyinen, yhteiskunnassamme erittäin tutuksi tullut, yhteisöllisyyden puute oikein huokuu. Surullista.
Vaikka taitaa lapsi jo nukkua. Mutta sittenpähän on todistusaineistoa ja konkreettista näyttöä. Lääkärin luona käyminen ja jälkien toteaminen siellä taitaa olla liian stressaavaa lapselle.
Ja varmaan on sattunutkin, kun on tullut raapimajälkiäkin niin herkkään paikkaan.
Henkilökunnan olisi pitänyt tarttua asiaan vielä tiukemmin ja valvoa ettei samaa enää tapahdu. LIsäksi heidän olisi tullut informoida ehdottomasti myös teitä vanhempia ettei asia olisi tullut teille 5-vuotiaan tyttärenne kertomana ja selvittää myös miten asiaa jatkossa käsitellään.
Toivottavasti asia saadaan käsiteltyä niin, ettei tytöllänne ole turvaton olo päiväkodissa ja että te voitte rauhallisin mielin jättää lapsenne jatkossa hoitoon.
Kerrothan meille huomenna kuinka juttu etenee!
että ellei stoppia tule, voivat pojat jatkaa samaa toimintaa muillekin tytöille.-ap
ketkä ovat syyllisiä ja miksi, ja tapahtuiko koko asiaa edes. Sitten harkinnan mukaan voi vanhemmille mainita.