Vierailija

Huomasin kuormittuvani ja katkeroituvani jo tässä vaiheessa kesää. Vietämme kesällä aikaa sinänsä viihtyisällä mihen vanhempien mökillä, mutta työnjako alkaa risoa. Mies tekee paljon huoltotöitä, puita ym. Minun osakseni jää lastenhoitaminen, ja koska haluan vähentää isäntäparin työtaakkaa niin olen tiskannut ja siivoillut viime vuosina. Mitään vastuullisia tehtäviä en saa hoitaa, esim. saunan kiukaan sytytys vaati luvan kysymisen apelta ja hän seisoi selkäni takana koko ajan neuvomassa ja valittamassa. En ole sen koommin saunanpesään koskenut. Mökillä käy paljon muitakin sukulaisia, miehen sisarukset saavat laittaa ruokaa ja minä siivoan heidän jälkensä kun muuhun en kelpaa. Apen syntymäpäiväjuhlien jälkeen miehen siskot ihan määräsivät, että Sanna tiskaa! Olin silloin viimeisilläni raskaana ja tiskasin kantovedellä alkeellisissa olosuhteissa liki neljä tuntia. Muut seurustelivat toki keskenään. Kertakäyttöisiä astioita ei saa käyttää ja tuohon juhlaan katettiin omasta mielestäni ihan liikaa astioita ja aterimia, niitä tuotiin mökille lisääkin hirveät määrät, kun eihän heidän niistä tarvinnut huolehtia.

Olenko törkeä jos tiskaan vain meidän perheen jäljet ja jonkun kattilan? Vaikka osoitetaankin että Sanna varmaan tiskaa kun se ei laittanut ruokaa eikä tehnyt mitään muutakaan. En tosiaan "saa" osallistua mihinkään vastuullisempaan toimintaan. Nyt mökillä vierailee juuri täysi-ikäiseksi tulleita lapsenlapsia kavereineen, jotka jättävät hirveän sotkun. On oletettu, että minä siivoan nämäkin kun ei ole muuta tekemistä. Jos en siivoa, niin anoppi valittaa särkyjään kovaan ääneen ja miten joutuu taas ottamaan lääkkeitä sen takia. Ehdotuksia miten tätä hommaa voisi tasa-arvoistaa?

Sivut

Kommentit (168)

Vierailija

Juttelet miehesi kanssa. Eihän teidän ole pakko sinne mökille mennä jos miehesi ei tajua pitää puoliasi.

Ihan selvähän se on että jos joku laittaa tunnin ruokaa niin ei se voi olettaa että sä tiskaat 4 tuntia.

Nyt kaikki vaan käyttää sua hyväkseen koska ne ajattelee että se on ok. Ja sä et ilmeisesti pysty sanomaan ei kun ne on sun miehesi sukulaisia.

Vierailija

Ehdota, että teidän perhe maksaa mökkivuokraa esim. 400 e/vko. Se on aika vaatimaton summa, jos teillä on oma pikkumökki tai pelkästään teidän perheelle varattuna huone. Sen jälkeen riittää, että teet ruokaa vain teidän perheelle eikä mies osallistu mökin töihin.

Minua ainakin risoo miniä, joka olettaa, että hänelle tarjotaan täysihoito samaan aikaan kun muu porukka tekee töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ehdota, että teidän perhe maksaa mökkivuokraa esim. 400 e/vko. Se on aika vaatimaton summa, jos teillä on oma pikkumökki tai pelkästään teidän perheelle varattuna huone. Sen jälkeen riittää, että teet ruokaa vain teidän perheelle eikä mies osallistu mökin töihin.

Minua ainakin risoo miniä, joka olettaa, että hänelle tarjotaan täysihoito samaan aikaan kun muu porukka tekee töitä.

Tässähän ei ollut kyse siitä, ettei Sanna halua auttaa, vaan siitä, että hänelle jää pelkät p*skatyöt.

Minä en menisi tuollaiseen paikkaan ollenkaan, kun kerran työt ei jakaudu tasaisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä olisi toimiva systeemi periaatteessa, että jokainen korjaa ja maksaa omat jälkensä. Se ei kuitenkaan kelpaa isäntäväelle vaan he haluavat hienot puitteet ja pöperöt, joiden mahdollistamiseen lähisuku on velvoitettu osallistumaan. Omat lapset saavat parhaat päältä ja minä miniänä tyydyn siihen mitä jää eli siivoaminen. Totta kai minäkin voisin tehdä polttopuita, kokkailla ja häärätä saunassa, mutta en saa tehdä niin, koska olen "vain miniä". Vaihtoehdot ovat tosiaan täysihoito + muiden naputus ja syyllistämine, tai oman osan hoitaminen tekemällä kaikkein likaisimmat työt. Hankala tilanne.

t. ap

Vierailija

Seuraavan kerran kun komentavat tiskaamaan niin ehdota että menet vuorostasi tyhjentämään huussin, että on edes paskahommiin vaihtelua.
Mites ruuat, oletko saanut omia toiveita, tuleeko appien kukkarosta, nipotetaanko jos tuot pöytään jotain omaa herkkua muillekin jaettavaksi?
Puhu miehellesi. Jää joskus kotiin, niin tajuaa ne muutkin taas ettei siivous ihan hetkessä suju. Tai vuokratkaa ensi kesänä oma mökki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun komentavat tiskaamaan niin ehdota että menet vuorostasi tyhjentämään huussin, että on edes paskahommiin vaihtelua.
Mites ruuat, oletko saanut omia toiveita, tuleeko appien kukkarosta, nipotetaanko jos tuot pöytään jotain omaa herkkua muillekin jaettavaksi?
Puhu miehellesi. Jää joskus kotiin, niin tajuaa ne muutkin taas ettei siivous ihan hetkessä suju. Tai vuokratkaa ensi kesänä oma mökki.

Voisin ehdottaakin huussin tyhjennystä, hyvä vinkki! Viime vierailulla tajusin olleen ihan lähellä, etten sanonut jotain vastaavaa jo ruokapöydässä kun pohdittiin mitä kukainenkin aterian jälkeen tekee.

Ruoka tulee pääosin appien kukkarosta. Itse tykkäisin viedä mökille syömisiä ja käyttötavaraa ja olen joskus puoliväkisin tehnyt niin, vaikka mies kieltää. Ja appivanhemmat kieltävät myös, he haluavat maksaa kaiken. Edes se ei käy, että toisimme omat lakanat vaan anoppi tuo ja pesee ja huolehtii siitä että vaihdamme lakanoita tarpeeksi usein... Tämä on erittäin alistava kuvio josta haluaisin eroon, koska olemme kaikki kuitenkin aikuisia ihmisiä. Kun appikset tarjoavat ylläpidon, se antaa oikeuden kohdella miten tykkää.  Tuntuu että minut on "ostettu" sinne p askahommiin. Heidän omat lapsensa eivät jotenkin ole itsenäistyneet vaan luottavat siihen että äiti ja isi hoitaa aina kaiken. Minä taas en tähän kuvioon sopeudu ns. ulkopuolisena.

Sillä, että jään kotiin, ei ole mitään vaikutusta. Toki voin sitten olla yksin kotona. Kukaan ei reagoinut mitenkään kun viime kesänä jäin pois juuri tämän asian takia, etten halua olla mikään piika. Mies naurahti että älä sitten ole piika, mutta eihän puolusta minua koskaan itse tilanteessa. Ja anoppi valitsee sellaisen hetken syyllistämiselle ettei mies ole paikalla, just tuo että hän joutuu nyt syömään huumaavia särkylääkkeitä joista tulee huono olo, kun hän joutuu tiskaamaan ja imuroimaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Voisin ehdottaakin huussin tyhjennystä, hyvä vinkki! Viime vierailulla tajusin olleen ihan lähellä, etten sanonut jotain vastaavaa jo ruokapöydässä kun pohdittiin mitä kukainenkin aterian jälkeen tekee.

Ruoka tulee pääosin appien kukkarosta. Itse tykkäisin viedä mökille syömisiä ja käyttötavaraa ja olen joskus puoliväkisin tehnyt niin, vaikka mies kieltää. Ja appivanhemmat kieltävät myös, he haluavat maksaa kaiken. Edes se ei käy, että toisimme omat lakanat vaan anoppi tuo ja pesee ja huolehtii siitä että vaihdamme lakanoita tarpeeksi usein... Tämä on erittäin alistava kuvio josta haluaisin eroon, koska olemme kaikki kuitenkin aikuisia ihmisiä. Kun appikset tarjoavat ylläpidon, se antaa oikeuden kohdella miten tykkää.  Tuntuu että minut on "ostettu" sinne p askahommiin. Heidän omat lapsensa eivät jotenkin ole itsenäistyneet vaan luottavat siihen että äiti ja isi hoitaa aina kaiken. Minä taas en tähän kuvioon sopeudu ns. ulkopuolisena.

Sillä, että jään kotiin, ei ole mitään vaikutusta. Toki voin sitten olla yksin kotona. Kukaan ei reagoinut mitenkään kun viime kesänä jäin pois juuri tämän asian takia, etten halua olla mikään piika. Mies naurahti että älä sitten ole piika, mutta eihän puolusta minua koskaan itse tilanteessa. Ja anoppi valitsee sellaisen hetken syyllistämiselle ettei mies ole paikalla, just tuo että hän joutuu nyt syömään huumaavia särkylääkkeitä joista tulee huono olo, kun hän joutuu tiskaamaan ja imuroimaan.

Eihän tuossa auta muu kuin nostaa kissa pöydälle. Että on mälsää kesä toisensa jälkeen aina vaan tiskata, että hommat on nyt vaan syytä jakaa tasaisemmin.
Mites mies arkena, onko anopin tossun alla silloinkin? En kyllä viitsisi pidempään katsella ellei se napanuora katkea.

Vierailija

Ahdistaa lukeakin noin kaameasta tavasta viettää kesää! Meillä saisi mies mennä yksin sinne vanhempiensa vahdittavaksi. Minä viettäisin laatuaikaa kotosalla.

Vierailija

Yritä tunkea miehesi mukaan niihin hommiin. Sitten sanot, että onpa kiva kun tämän päivän työt sai tehtyä ja voi lopupävän relata.

Vierailija

Valta on tärkeää vaikka toinen jalka lykkäisi jo koiranputkea. Olet siis näiden säälittävien päsmäreiden kanssa alinta kastia. Minä en menisi periaatteesta enää mukaan, koska tuollainen kohtelu antaa olettaa että minua ei kaivata, vaan yritetään savustaa pois. Jäisin kotiin tai menisin ystävilleni ja kaikki olisivat tyytyväisiä. On se nyt kumma, ettei saa edes syödä, mitä haluaa. Uskomatonta kyykytystä.

Vierailija

Mies on myös arkena anopin tossun alla. Viimeisin esimerkki vaikka lasten koulu- ja päiväkotikuvat. Hän mietti tilauksen niin, että mitähän hänen äitinsä haluaa. Sanoin että haloo hei, pitäiskö meidän vanhempien ensin miettiä mitkä kuvat haluamme. :D Hän ymmärsi yskän, mutta "hätääntyi" silti myöhemmin uudelleen, et kelpaako valitsemamme ilmeet äidilleen joka laittaa kuvat takan reunalle. Tossumies on, mut paljon hyviäkin ominaisuuksia.

Vierailija

Yritä sanoa vahvasti, että haluat töiden kiertävän. Tai sitten sanot, ettet voi tiskata, kun kädet rei kestä vettä eikä kumihanskoja. Mielestäni on arvostuksen puutetta, jos ajatellaan raskaana olevan kantavan vedet ja tuskaavan. Tislaus on paska puuha, koska se tapahtuu siinä vaiheessa, kun on kova jo rentoutua.

Vierailija

Ei tiskaaminen voi olla suurempitöistä kuin ruoanlaitto ja kattaminen. Ehkä se on hieman epämielyttävää, mutta helppoa ja nopsasti hoiedttu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tiskaaminen voi olla suurempitöistä kuin ruoanlaitto ja kattaminen. Ehkä se on hieman epämielyttävää, mutta helppoa ja nopsasti hoiedttu.

On helvetin tylsää hommaa. Sen sijaan kokkaaminen on kivaa ja saa käyttää luovuutta ja päättää jne

Mökillä vielä alkeellisissa oloissa ison porukan tiskit? Juu ei kiitos.

Jos se tiskaaminen olis ravintoloissakin se paras osuus miksi tiskuri on keittiön hierarkiassa alinnna...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se epämiellyttävyys korostuu kun vuosi toisensa jälkeen muut menee ruuan jälkeen pihakeinuun lepäämään ja tää yksi kyökkiin tiskaamaan. Tiskaus työnä on ihan ok, mutta ne vuorot!

Vierailija

Toisten nurkissa ei ole paljon sanomista ja osa porukasta saa eri vapauksia. Olet liian kiltti. Ota kertis astiat vaan teidän omalle porukalle äläkä tiskaa toisten astioita, äläkä siivoa toisten sotkuja. Tosi törkeetä että vielä käsketään tiskaamaan koko sakin tiskit.Vähän kuin että olet ylimääräinen täällä ja teet paska työt siitä hyvästä. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat