Hormonikierukan haittavaikutuksia vähätellään! Järkyttävän isot prosentit:
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml
Sivun alimmassa kolmanneksessa on taulukko. Katsopa vasemmanpuoleista saraketta ja esiintymismäärää. Kyse on siis valmistajan ilmoittamista ja todetuista haittavaikutuksista.
Pohdimme hormonikierukan ja vasektomian välillä. E-pillereistä olen aina saanut jotain sivuoireita. Pitäisiköhän tuo hk hylätä heti alkuunsa? Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (149)
Lääkärini epäilee että hormonirengas laukaisi minulle migreenin ja lopetin sen käytön jotta nähdään jääkö kohtaukset pois. Mietin seuraavaa mahdollista ehkäisyä ja hieman mietityttää tuo hormonikierukka ja migreeni.
Vastaavalla taustalla minulle gyne suositteli Mirenaa. Alussa epämääräisiä vuotoja, turvotusta jne. Tasoittui kuitenkin varsin pian. Vuota väheni radikaalisti, samoin kivut. Ja omasta skeptisyydestä huolimatta migreenini hävisi lähes kokonaan! Eli aiemmin mulla oli paha migreeni monta kertaa kuukaudessa -tosin en tarvi estolääkitystä yms.
Mirena ollu nyt käytössä n.7kk ja sinä aikana migreeniä on ollut yhden kerran :). Tosin se kestikin useamman päivän, mutta selkeästi tuli liian kirkkaiden, aurinkoisten päivien seurauksena.
Minulle laitettiin Mirena hormonikierukka helmikuussa, kipujen, endometrioosin, epäsäännöllisten vuotojen, migreenin ja vaikeiden PMS-oireiden takia. Aikaisemmin kokeiltiin laajaskaala pillereitä, jotka eivät syystä tai toisesta sopineet, joten sitten päätettiin kokeilla Mirenaa.
Alku on ollut hyvin vaiherikasta. Jatkuvaa tiputtelua/vuotoa, vain muutaman päivän taukoja, alavatsakipuja, turvottelua, alakuloisuutta ja lisääntyviä migreenikohtauksia. Migreenini on vaikeahoitoinen ns.aurallinen migreeni, johon syön estolääkitystä ja kohtausten tullessa täsmälääkettä. Ennen Mirenaa kohtaus tuli n.kerran kuussa menkkojen aikana ja kesti monta päivää, sekin invalidisoi elämää monella tapaa ja nyt niitä kohtauksia on tullut vähän väliä.
Helpottuuko elämä, onko kokemusta? Mites muut migreeniongelmaiset?
Olen 39 v ja neljän lapsen äiti ja en vieläkään ymmärrä mitä ne PMS oireet (vai mitä ne nyt on) on? Jotain naisten itse keksittyjä oikkuja??
- tämäkin varmaan yksilöllistä, minullakana ei ole koskaan ollut, mutta nyt päälle 40-v. on alkanut olla (samoin ennen toista raskautta oli ihan selviä oviskipuja, sekin uusi ilmiö). ELi voi olla että iän mukana tulee sullekin.
mulla ei kierukan laiton jälkeen ole ollut intoa seksiin enää samalla tavalla kuin ennen enkä TAJUA missä mättää!! Mutta olisiko sitten tuo helvetin kapistus...
Ekat n. 1,5 kk vuotoa / tiputtelua. Sen jälkeen ei vuotoja, ei kuukautisia - ihanaa!! Etenkin kun kk oli ennen runsaat ja kivuliaat. Ei mitään muitakaan oireita. En stressaa raskautta, kierukan ehkäisyvaikutus on todella hyvä, parempi kuin monen muun metodin. Eikä tarvitse stressata onko muistanut ottaa pillerin tms.
olen erittain tyytyvainen. pillerit eivat koskaan sopineet, mutta h-kierukka nayttaa sopivan. Ihanaa, kun runsaat kuukautiset on melkein loppuneet!!!
miksi joku haluaa laittaa oman hormonitoimintansa sekaisin vuosiksi vain seksin takia kun kondomikin on keksitty. Ymmärrän os on kivuliaat kuukautiset.
Ninm. 10 vuotta kondomilla eikä yhtään vahinkoa.
jo 18-vuotiaana, ennekuin aloitin seksielämän. Sen jälkeen olen saanut hormonipiikkejä, syönyt erilaisia hormonikuureja, käyttänyt yhdistelmäpillereitä, minipillereitä, taas hormoneja, femilar-pillereitä ja nyt on hormonikierukka. Nyt eka kertaa elämässä kaikki on kunnossa, ei tosin kuukautisia, mutta ei mitään sivuoireitakaan. Ja seksuaaliset halut ovat palautuneet, esim minipillereiden aikaan niitä ei ollut.
Olin myös vuosia ilman ehkäisyä, ja silloin jouduin ainakin kerran vuodesa syömään vahvan hormonikuurin, koska kuukautiseni eivät loppuneet, vaan vuoto jatkui vahvana viikkoja.
Olen tosi tyytyväinen h-kierukkaan.
miksi joku haluaa laittaa oman hormonitoimintansa sekaisin vuosiksi vain seksin takia kun kondomikin on keksitty. Ymmärrän os on kivuliaat kuukautiset.
..Mä en haluais ottaa hormonikierukkaa enkä voi käyttää yhd.ehk.pillereitä migreenin vuoksi. Minipillereitäkin olen kokeillut, mutta en vaan meinaa muistaa ottaa niitä jokaikinen päivä, joten kortsua pitää sit kuitenkin käyttää. Toiseksi niistä pillereistä menee multa halut. Mies kiukuttelee, kun en ole suostunut vielä menemään kierukan laittoon. Mulle kortsun käyttö ei ooo ongelma, mutta äijälle on... Ärsyttävää.
miksi joku haluaa laittaa oman hormonitoimintansa sekaisin vuosiksi vain seksin takia kun kondomikin on keksitty. Ymmärrän os on kivuliaat kuukautiset. Ninm. 10 vuotta kondomilla eikä yhtään vahinkoa.
..Mä en haluais ottaa hormonikierukkaa enkä voi käyttää yhd.ehk.pillereitä migreenin vuoksi. Minipillereitäkin olen kokeillut, mutta en vaan meinaa muistaa ottaa niitä jokaikinen päivä, joten kortsua pitää sit kuitenkin käyttää. Toiseksi niistä pillereistä menee multa halut. Mies kiukuttelee, kun en ole suostunut vielä menemään kierukan laittoon. Mulle kortsun käyttö ei ooo ongelma, mutta äijälle on... Ärsyttävää.
Mulla on kumiallergia ja kortsu hankaa inhottavasti. Ainoastaan synnytyksen jälkeen ollaan aina käytetty muutama viikko, eikä oikeesti kumpikaan tykätä. Yöks!
(6kk on se aika jolloin kierrot asettuvat viimeistään) ja n yt on menkat joka 3. kuukausi, niukat ja kestävät 2-3 päivää. Iho hyvä, painoa ei ole tullut eikä lähtenyt, mieliala reipas eli normaali.
Ja näin kaiket yöt aivan järkyttäviä painajaisia. Muuten oireet oli saman, kuin muiden hormonalisten ehkäisyjen kanssa... Eli jos ei sulle sovi esim. pillerit, niin riski on suuri, ettei kierukkakaan sovi.
Eiköhän se ole myös miehen tehtävä huolehtia ehkäisystä joten ihan hyvin jos miehesi haluaa pillua niin voi hupun päähänsä laittaa...
Jos mun äijä noin sanoisi niin sitten saisi olla ilman..
"mutta kun mies ei tykkää....." ei juma,kaikkee te tungette pilluihinne kun "ei mies tykkää" tehdä omaa osuuttaan...
Mies ei myöskään halua enää missään nimessä lapsia (meillä 2lasta), joten olen sanonut, että hankkiudu sterilisaatioon. Mutta ei kuulemma halua sellasta. Mä olisin valmis saamaan vielä kolmannen lapsen, mutta jos mies saa sterilisaation, niin hankkikoon sellaisen. Ei sitten saada enää lapsia... Mä viivyttelen edelleen sen kierukan laiton kanssa. Voihan olla, että siitä olisi hyötyä minullekin (runsaat kuukautiset jäisi ehkä pois), mutta pelkään niitä haittavaikutuksia ja sen laittamista. Aika monimutkaista tää elämä joskus on. Varsinkin, kun toinen on niin itsekäs ihminen...Mä yritän opetella pitämään kiinni omista oikeuksistani ;)
seksielämästä pois sen vähäisenkin spontaaniuden, joten mieluummin "laitan oman hormonitoimintani sekaisin", varsinkin kun se tarkoittaa kuukautisten poisjäämistä ja huoletonta elämää vailla pelkoa raskaudesta.
Kondomit on tarkoitettu teineille ja yhden yön juttuja harrastaville, ei vakituiseen parisuhteeseen.
ja kierukka on huolettomampi, jos se sopii. Mun miehellä on kumiallergia: pikkukaveri menee punaiseksi ja kutisee käytön jälkeen, eikä ole kummallakaan tulehduksia ollut, joten pakko kait jotain on käyttää ja tunkea sinne. Muitakin allergioita löytyy, joten ihan oikeasta allergiasta kysymys... ;)
Iho muuttui ihan järkyttävän huonoksi, ja kierukan poistonkin jälkeen sai tehdä töitä, että iho muuttui takaisin normaaliksi. Sääli, sillä muuten sopi minulle vallan mainiosti.
aina selityksiä löytyy...Perse homeessa maataan sohvalla ja vedetään nannaa nassuun ja syy on hormonikierukassa. Joopa joo...
T: toisen allergikon vaimo, joka on ihan tyytyväinen kumien käyttöön. Mulle ei ole sopinut muutamat kokeillut pillerit, joten en uskalla kokeilla hormonikierukkaa.
hormonivaikutusta voisi sitten kokeilla???
Mulle on juuri kirjoitettu Mirena-resepti. Odotan, että vauva on 3kk, siten varaan ajan laittoon. Laitto pelottaa (olen tosi kipuherkkä, esim synnärillä lääkäri sai vasta kuudennella yrittämällä selville paljonko kohdunkaula on auki, kun jännitin sisätutkimusta niin paljon).