Tapaus Bertta ja lisäsiipi...
Tarvisivatko he lisätilaa, jos lapsia olisi normaalimäärä? Eli tarvitseeko sitä lisätilaa sairas lapsi vai sittenkin se iso lapsilauma...? Miksi he eivät vain tiivistä? Yksi huone sairaalle, muut minne mahtuvat. Ennen perheet asuivat yhdessäkin huoneessa ja keittiö oli yhteiskeittiö. Onko tämä nyt sairausongelma vai mukavuusongelma?
Kommentit (1124)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:27"]Lehdestä on poistettu kommentointimahdollisuus, jotta kukaan ei anna kritiikkiä hannan valituksista. Parakki näyttää todella hyvältä ja asialliselta. Sieltä löytyy kaikki pienen lapsen nukkua ja hoitajan hoitaa lasta. Mitä ihmettä tämä äiti valittaa. Alkuperäisessä jutussa sai kuvan, että lapsi nukkuu toppapuku päällä jossain kylmässä työmaaparakissa.
[/quote]
Niin kun siellä vetää. Samoin päässäsi.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:19"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:14"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:10"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:36"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:30"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Olen tyrmistynyt siitä, miten tyhmää porukkaa täällä on. Kunnan lainvastaista päätöksentekoa kannatetaan täällä ja kilpaa keksitään lapsen tilannetta tuntematta hatusta temmattuja perusteluja ja selityksiä sille, miksi tuo parakki on oikea ratkaisu. Kun ei ole, monestakaan syystä, joita tässä moni on yrittänyt selvittää. Teidän ymmärrys ei niihin kuitenkaan riitä, joten itse en edes vaivaudu. Lastensuojelun mielivallastahan täällä aina meuhkataan, mutta ilmeisesti vammaispalveluissa virkamiehet saavat toimia teidän mielestä ihan miten lystäävät ja unohtaa lapsen edun, jonka pitäisi olla kaikkea toimintaa ohjaava periaate nro 1. Ei olisi pitänyt lukea koko keskustelua, alkoi oksettaa teidän tyhmyys. [/quote] Itse asiassa täällä on kritisoitu perheen kykenemättömyyttä kompromisseihin. Noiden tippapullojen verran löytyy taatusti tilaa talostakin jos vaan muu perhe olisi yhtään valmis joustamaan omassa asumisessaan. Tai sitten on ehdotettu myös sitä, että rakentavat itse lisätilaa sen mitä tarvitsevat ja kunta muuttaa siitä tarkoitukseen sopivan tilan hoitotilaksi. Bertta-tyttönen tässä käy sääliksi, sairas lapsi joka joutuu kärsimään vanhempiensa pelinappulana [/quote] Just näin, kun ei vaivauduta yhtään ottamaan selvää asiasta, vaan kommentoidaan sen pohjalta miten itse toivotaan asioiden olevan, että ne näyttäisivät oikein pahalta perheen kannalta ja todistaisivat heidän pohjattoman ahneuden. Tippapullojen säilytyksen takiahan tässä lisäsiipeä ovat vaatimassa, sinä onneksi tiedät. Ymmärrätkö, että tuota lisätilan tarvetta ei perhe ole keksinyt, vaan alan ammattilaiset ovat ne määritelleet lakien ja hoidon vaatimusten pohjalta. Mutta kun on paljon mukavampi ajatella, että kyse on vain perheen ahneudesta. [/quote] Jos lisätilan tarve on todellinen, niin miksi perhe ei muuta isompaan asuntoon tai rakenna sellaista itse? Hyvänen aika. Tai miksi perhe ei voi itse kustantaa talonsa laajennusta? Käsittääkseni kunta on velvollinen kustantamaan vammaisen elämistä ja hoitamista helpottavat muutokset asuntoon, mutta ei kai missään laissa voida määrätä kuntaa kustantamaan perheille lisää asuinneliöitä, kun nämä itse pukkaavat jatkuvalla syötöllä lisää lapsia maailmaan? Jos talo on jo ennestään liian ahdas sairaan lapsen hoitamiseen, niin silloin siihen taloon ei tehdä yhtään enempää "tilankuluttajaa" enempää. [/quote] Kyllä on korvattava myös lisärakentamisen kustannukset, jos vammaisen kotona asumista ei muuten voida mahdollistaa. Ja tässä tapauksessahan ei selvästikään voida, kun kaupunki on joutunut parakin laittamaan. Lapsiluvun takia tuota parakkia ei olla toimitettu. [/quote] Sehän asuu kotona! Yhtä monta askelta yöhoitohuoneeseen joutuu ottamaan, oli se sitten parakissa tai erillisessä lisäosassa. Ja on muuten kumma juttu, että miten päivällä tarvittavat hoitovälineet mahtuvat talon sisälle, mutta yöhoitoa varten tarvittavat välineet eivät mahdu? [/quote] Ei, kunta ei ole tukenut perhettä asunnonmuutostöissä lain tarkoittamalla tavalla, lapsen edun mukaisesti. Näin ei ole, vaikka kuinka jankuttaisit asiasta. Ja lapsi tarvitsee yöllä jatkuvaa hoitoa ja lapsen yöhoitajat tarvitsevat ne sosiaalitilat, jotka työsuojelulaki heille takaa. Mm. siksi tarvitsee yöhoitoa varten erillisen tilan. [/quote] Samoja hoitotoimia sille kai tehdään (äiti omahoitajana tekee) päivälläkin? Äiti ei kuitenkaan hoida lastaan tuossa parakissa, vaan sisällä talossa. Onko lisätila loppupeleissä siis hoitajien sosiaalitiloja varten? [/quote] Tuskin pelkästään sosiaalitiloja varten, mutta hyvin paljon mahdollista että perheen ulkopuolisten hoitajien tarve on syy siihen miksi hoitoa ei voi yöllä suorittaa samoissa tiloissa kuin päivisin. Yksi syy on varmasti myös se että niin hoito kuin hoitajat ehkä häiritsisivät muun perheen yöunta jos siihen ei ole asianmukaisia tiloja. Varmasti hoitotiloja pystyisi hyödyntämään myös päivisin mikäli ne olisivat 'saman katon alla' muun kodin kanssa.
[/quote]
Eli yhteiskunnan pitäisi kustantaa sairaan lapsen perheelle häiriöttömät yöunet rakentamalla lisäsiipi kunnan piikkiin? Uskomatonta ahneutta. Sairaalla lapsella revitään kaikki mahdolliset tuet, mitä kuvitella saattaa, mutta itse ei olla valmiita tinkimään vaikka niistä yöunista oman lapsen sairauden hoidon takia.
[/quote]
Tämä taitaa olla yleisempikin asenne vammaisen lapsen vanhemmilla eli yhteiskunnan varoilla kaikki mitä vain saa. Eräänkin yrittäjäperheen lapselle joka on pyörätuolissa, kaupunki kustansi kaikki harrastusvälineet, soittimet ja urheiluvälineet. Samaan aikaan herrasväellä on sijoitusasunto jossa vuokralaiset, kallis uusi auto ja omakotitalo, kaksi yritystä, ulkomaanmatkoja ym. On millä mällätä ja pilkallisesti nauroivat kun asiaa vähän kyseenalaistin kerran että kuuluuko ne tuet rikkaillekin. "Kyllähän kaupunki sen järjestää jos MINÄ (yrittäjäisä) sitä vaadin" hän sanoi. Nyt vaativat jo teiden uudelleen asvaltointia kun lapsi pyörätuolilla liikkuu (on hänellä autokin jo, varmaan kaupungin kustantama ja ajokortti samoin). Ahneen kohtalo....sitä odotellessa.
Mitäs sitten jos se lisäsiipi rakennettaisiin? Koska kyseessä on sairaan lapsen lakiin perustuva oikeus niin kai äiti hyväksyy myös sen, että kun tarve poistuu kunta käy purkamassa lisäsiiven? Vai itketäänkö sittenkin iltapäivälehdille että kunta haluaa huonontaa oloja vaikka talossa on vielä 7 Bertan jälkeen syntynyttä kakaraa
onko jo uusi pulla mahassa tulossa,vaikeuttamassa vakaavsti sairaan lapsen hoitoa vielä enemmän, ja viemästä tilaa asunnossan? Miksi eivät muuta 30 km päähän sairaalan viereen? Eivät tahdo.
Toivon että se lisäsiipi tehdään ja oikein kallis. Sitten kuvia jakoon ja nämä kateelliset äiti-ihmiset saa kadehtia. Olette muuten ruman näköisiä huo**** facebook kuvissanne tekoripsissänne huulet törössä; ja naurettavia.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:19"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:14"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:10"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:36"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:30"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Olen tyrmistynyt siitä, miten tyhmää porukkaa täällä on. Kunnan lainvastaista päätöksentekoa kannatetaan täällä ja kilpaa keksitään lapsen tilannetta tuntematta hatusta temmattuja perusteluja ja selityksiä sille, miksi tuo parakki on oikea ratkaisu. Kun ei ole, monestakaan syystä, joita tässä moni on yrittänyt selvittää. Teidän ymmärrys ei niihin kuitenkaan riitä, joten itse en edes vaivaudu. Lastensuojelun mielivallastahan täällä aina meuhkataan, mutta ilmeisesti vammaispalveluissa virkamiehet saavat toimia teidän mielestä ihan miten lystäävät ja unohtaa lapsen edun, jonka pitäisi olla kaikkea toimintaa ohjaava periaate nro 1. Ei olisi pitänyt lukea koko keskustelua, alkoi oksettaa teidän tyhmyys. [/quote] Itse asiassa täällä on kritisoitu perheen kykenemättömyyttä kompromisseihin. Noiden tippapullojen verran löytyy taatusti tilaa talostakin jos vaan muu perhe olisi yhtään valmis joustamaan omassa asumisessaan. Tai sitten on ehdotettu myös sitä, että rakentavat itse lisätilaa sen mitä tarvitsevat ja kunta muuttaa siitä tarkoitukseen sopivan tilan hoitotilaksi. Bertta-tyttönen tässä käy sääliksi, sairas lapsi joka joutuu kärsimään vanhempiensa pelinappulana [/quote] Just näin, kun ei vaivauduta yhtään ottamaan selvää asiasta, vaan kommentoidaan sen pohjalta miten itse toivotaan asioiden olevan, että ne näyttäisivät oikein pahalta perheen kannalta ja todistaisivat heidän pohjattoman ahneuden. Tippapullojen säilytyksen takiahan tässä lisäsiipeä ovat vaatimassa, sinä onneksi tiedät. Ymmärrätkö, että tuota lisätilan tarvetta ei perhe ole keksinyt, vaan alan ammattilaiset ovat ne määritelleet lakien ja hoidon vaatimusten pohjalta. Mutta kun on paljon mukavampi ajatella, että kyse on vain perheen ahneudesta. [/quote] Jos lisätilan tarve on todellinen, niin miksi perhe ei muuta isompaan asuntoon tai rakenna sellaista itse? Hyvänen aika. Tai miksi perhe ei voi itse kustantaa talonsa laajennusta? Käsittääkseni kunta on velvollinen kustantamaan vammaisen elämistä ja hoitamista helpottavat muutokset asuntoon, mutta ei kai missään laissa voida määrätä kuntaa kustantamaan perheille lisää asuinneliöitä, kun nämä itse pukkaavat jatkuvalla syötöllä lisää lapsia maailmaan? Jos talo on jo ennestään liian ahdas sairaan lapsen hoitamiseen, niin silloin siihen taloon ei tehdä yhtään enempää "tilankuluttajaa" enempää. [/quote] Kyllä on korvattava myös lisärakentamisen kustannukset, jos vammaisen kotona asumista ei muuten voida mahdollistaa. Ja tässä tapauksessahan ei selvästikään voida, kun kaupunki on joutunut parakin laittamaan. Lapsiluvun takia tuota parakkia ei olla toimitettu. [/quote] Sehän asuu kotona! Yhtä monta askelta yöhoitohuoneeseen joutuu ottamaan, oli se sitten parakissa tai erillisessä lisäosassa. Ja on muuten kumma juttu, että miten päivällä tarvittavat hoitovälineet mahtuvat talon sisälle, mutta yöhoitoa varten tarvittavat välineet eivät mahdu? [/quote] Ei, kunta ei ole tukenut perhettä asunnonmuutostöissä lain tarkoittamalla tavalla, lapsen edun mukaisesti. Näin ei ole, vaikka kuinka jankuttaisit asiasta. Ja lapsi tarvitsee yöllä jatkuvaa hoitoa ja lapsen yöhoitajat tarvitsevat ne sosiaalitilat, jotka työsuojelulaki heille takaa. Mm. siksi tarvitsee yöhoitoa varten erillisen tilan. [/quote] Samoja hoitotoimia sille kai tehdään (äiti omahoitajana tekee) päivälläkin? Äiti ei kuitenkaan hoida lastaan tuossa parakissa, vaan sisällä talossa. Onko lisätila loppupeleissä siis hoitajien sosiaalitiloja varten? [/quote] Tuskin pelkästään sosiaalitiloja varten, mutta hyvin paljon mahdollista että perheen ulkopuolisten hoitajien tarve on syy siihen miksi hoitoa ei voi yöllä suorittaa samoissa tiloissa kuin päivisin. Yksi syy on varmasti myös se että niin hoito kuin hoitajat ehkä häiritsisivät muun perheen yöunta jos siihen ei ole asianmukaisia tiloja. Varmasti hoitotiloja pystyisi hyödyntämään myös päivisin mikäli ne olisivat 'saman katon alla' muun kodin kanssa.
[/quote]
Eli yhteiskunnan pitäisi kustantaa sairaan lapsen perheelle häiriöttömät yöunet rakentamalla lisäsiipi kunnan piikkiin? Uskomatonta ahneutta. Sairaalla lapsella revitään kaikki mahdolliset tuet, mitä kuvitella saattaa, mutta itse ei olla valmiita tinkimään vaikka niistä yöunista oman lapsen sairauden hoidon takia.
[/quote]
Tämä taitaa olla yleisempikin asenne vammaisen lapsen vanhemmilla eli yhteiskunnan varoilla kaikki mitä vain saa. Eräänkin yrittäjäperheen lapselle joka on pyörätuolissa, kaupunki kustansi kaikki harrastusvälineet, soittimet ja urheiluvälineet. Samaan aikaan herrasväellä on sijoitusasunto jossa vuokralaiset, kallis uusi auto ja omakotitalo, kaksi yritystä, ulkomaanmatkoja ym. On millä mällätä ja pilkallisesti nauroivat kun asiaa vähän kyseenalaistin kerran että kuuluuko ne tuet rikkaillekin. "Kyllähän kaupunki sen järjestää jos MINÄ (yrittäjäisä) sitä vaadin" hän sanoi. Nyt vaativat jo teiden uudelleen asvaltointia kun lapsi pyörätuolilla liikkuu (on hänellä autokin jo, varmaan kaupungin kustantama ja ajokortti samoin). Ahneen kohtalo....sitä odotellessa.
[/quote]
Oletpa kateellinen? mikä meni sinun kasvatuksessa pieleen?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:50"]Toivon että se lisäsiipi tehdään ja oikein kallis. Sitten kuvia jakoon ja nämä kateelliset äiti-ihmiset saa kadehtia. Olette muuten ruman näköisiä huo**** facebook kuvissanne tekoripsissänne huulet törössä; ja naurettavia.
[/quote]
Ja minä toivon että oman paikkakuntasi terveysviranomaiset joutuvat sanomaan sinulle, että ikävä kyllä kunnalla ei ole varaa hoitaa sinun lastasi koska yhdelle sairaalle lapselle jouduttiin rakentamaan kokonainen lisäsiipi. Ymmärrätkö että tuollaiset kalliit ratkaisut ovat aina muilta pois?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vammaispalvelulain mukaiset palvelut ja tuet eivät ole sidoksissa vammaisen eikä hänen vanhempiensa varallisuuteen eikä niiden myöntämisessä käytetä sellaista harkintaa. Eli ihan oikeutetusti käyttävät palveluja, vaikka kuinka juntisti käyttäytyvät. Vammaisille suunnatut etuudet ovat vähän niin kuin lapsilisätkin: ne on tarkoitettu kompensoimaan vammasta aiheutuvaa haittaa, lapsilisä lasten aiheuttamia kustannuksia.
Asunnon muutostyö...eikö se tehdä jo olemassaolevaan asuntoon. Muutostyötä ei voi tehdä lisäsiipeen, kun sitä ei ole olemassa. Perheen tulee osoittaa asunnossaan se tila, mihin lain mukaiset muutostoimenpiteet voidaan tehdä. Hassua, että facebookissa tämä äiti kertoo, että tyttö asuu vallan parakissa, vaikka muualla on kertonu, että viettää siellä hoitajan kanssa vain yöt. Taitaa olla itekin sekaisin, siitä miten se asia oikeastaan on. Tai sitten niitä lapsia on niin paljon, ettei muista. Itse en usko enää mihinkään. Eri lehdissä eri jutut.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:02"]
En edelleenkään käsitä miten kunta voisi määritellä lapsen olevan laitoshoidon tarpeessa, jos hän ei sitä terveydentilansa perusteella ole ja vanhemmat haluavat hoitaa hänet kotona. Jos tuota on tosiaan käytetty perusteena asunnonmuutostöitä evätessä niin se tekee asiasta vielä naurettavamman.
[/quote]
Kunta voi määritellä melkein mitä vaan. Eri asia on, toimiiko kunta oikein. Kunta usein toimii tuollaisessa vakuutusyhtiön esimerkkiä noudattaen, antaa vastapuolen riitauttaa korkeimmalle oikeusasteelle saakka. Moni ei jaksa pitää oikeuksistaan kiinni.
vakuutusyhtiön ja kunnan ero on, että vakuutusyhtiöt käyttävät omaa lääkäriään. Kunnissa sosiaalityöntekijät tai muut pamput arvioivat tilanteen maallikon näkökulmalta. Sen asetelman seurauksena kunnissa päätökset eivät perustu terveyteen ja useammin menevät vikaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:50"]
Toivon että se lisäsiipi tehdään ja oikein kallis. Sitten kuvia jakoon ja nämä kateelliset äiti-ihmiset saa kadehtia. Olette muuten ruman näköisiä huo**** facebook kuvissanne tekoripsissänne huulet törössä; ja naurettavia.
[/quote]
Mainaatko että täällä ihmiset todella jauhaa siitä, että toinen ei saa saada lisäsiipeä taloonsa koska hekään eivät saa? Täällä puidaan tuota äidin täysin naurettavaa käytöstä ja valitusta: kunta on jo järjestänyt Bertalle erinomaista hoitoa ja ammatimaista henkilökuntaa huolehtimaan tytöstä, mutta tälle jumalasta seuraavalle lastentekokoneelle ei tunnut mikään kelpaavan ja aina on valittamassa miten hänen ei-vammaisesta lapsestaan ei kukaan välitä pätkääkään.
https://www.facebook.com/hkkinnunen/posts/10202292971699866
Lapsen kohtalo on kamala! Mutta kyllä vanhemmat ovat itse sen kuoppansa kaivaneet, oikein urakalla! Kuka ajaa 120 km päivässä, kun voisivat muuttaa samalle paikkakunnalle missä hoidot olisi sairaalassa? Oletko sinä Hanna hoitanut ehkäisysi jo kuntoon, edes tämä tragedian opettamana? Jos olet, saat sympatiani, jos et, en hyväksy valitustanne, ainakaan täysimääräisenä. Niin makaa kuin petaa . Jokainen, kuules tässä elämässä joutuu laskemaan kustannuksia mihin on varaa , ja mihin omat rahkeet ja voimat riittää, niin meistä jokainen, uskovakin.
Olen lestadiolainen itsekin ja kyllä hiukan ihmettelen miksi parakki ei kelpaa. Vaikea tietenkin sanoa, kun en perhettä tunne.
Miksi että pistä vaikka 3 vanhinta lasta nukkumaan tuohon parakkiin, ja sairas lapsi edes talvien ajaksi sisätiloihinne? ihan ihme touhua, ikäänkuin ei ollenkaan osattaisi ajatella omilla aivoilla muitakin ratkaisuja kuin kunnan rahat! Parakki näyttää aika isolta, tiivistäkääitse ne ovienreijät, tai pankaa vaneria ettei tule kylmää,samoin lapselle vaikka makuupussit. Tai parempi kun rakennatte hirsimökin pihallene kunnon lämmityksillä. Minne te muuten sijoitatte kaikki ne tulevat lapsene,huostaanko?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:41"]
Kyllä nimenomaan aikuiset elävät tuossa vauvavarastouskossa. Se on heille ihan todellinen ja samoin pelko siitä, että ne syntymättömät itkevät ikuisesti. Tästä uskosta voi lukea mm. kirjasta "Usko, toivo, raskaus" , johon on haastateltu useita äitejä ja isiäkin. Heidän henkilöllisyytensä on salattu visusti, etteivät paljastuisi uskonyhteisöilleen.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1409974102624
[/quote]
Repesin!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:27"]
Lehdestä on poistettu kommentointimahdollisuus, jotta kukaan ei anna kritiikkiä hannan valituksista. Parakki näyttää todella hyvältä ja asialliselta. Sieltä löytyy kaikki pienen lapsen nukkua ja hoitajan hoitaa lasta. Mitä ihmettä tämä äiti valittaa. Alkuperäisessä jutussa sai kuvan, että lapsi nukkuu toppapuku päällä jossain kylmässä työmaaparakissa.
[/quote
Jos olosuhteet olisivat niin huonot, olisivat ne myös huonot hoitajalle, työntekijälle. Nyt ei työntekijä ole valittanut työoloistaan, eikä työsuojelupiiri ole työoloihin puuttunut.
Eräänkin yrittäjäperheen lapselle joka on pyörätuolissa, kaupunki kustansi kaikki harrastusvälineet, soittimet ja urheiluvälineet.
[/quote]
Kuulit sen naapurin kummin kaimalta? Laki edellyttää tavallisista päivittäin tarvittavista apuvälineistä puolet kustannuksista ja vamman edellyttämät muutostyöt normaaleihin. Pitikö kunnan muuttaa piano pyörätuolin kanssa yhteneväksi? Vai huilu rullattaessa soitettavaksi? Vaikka tuo onnistuisi, silti ei saisi kuin muutostyöt.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:58"]
https://www.facebook.com/hkkinnunen/posts/10202292971699866
Lapsen kohtalo on kamala! Mutta kyllä vanhemmat ovat itse sen kuoppansa kaivaneet, oikein urakalla! Kuka ajaa 120 km päivässä, kun voisivat muuttaa samalle paikkakunnalle missä hoidot olisi sairaalassa? Oletko sinä Hanna hoitanut ehkäisysi jo kuntoon, edes tämä tragedian opettamana? Jos olet, saat sympatiani, jos et, en hyväksy valitustanne, ainakaan täysimääräisenä. Niin makaa kuin petaa . Jokainen, kuules tässä elämässä joutuu laskemaan kustannuksia mihin on varaa , ja mihin omat rahkeet ja voimat riittää, niin meistä jokainen, uskovakin.
[/quote]
Ihan uskomaton tuo yksi kohta tuolla kirjoituksessa:
"He yrittävät kieroillla siten, että haluavat meidän hakevan valtiolta Ara-rahoitusta ja kertoivat että sitä voisi saada n. 60% kustannuksista ja meidän perheen pitäisi maksaa loppu itse. Siis miettikää joutuisimme ottamaan lainaa pankista että saamme lapsen kotiin. Ja kaupungin ei tarvitsisi maksaa itse senttiäkään."
Siis ihanko totta, että omat lapset pitäisi elättää ihan itse??!! Tuo 60 % kustannuksista on jo melkoinen vastaantulo.
Tainneet sossut tajuta mikä tän perheen ajatusrakennelma on:rakennetaan koko elämä ja tulevaisuus yhteiskunnan tukien varaan, tekemällä 22 lasta ja revitään niin paljon rahaa sossuilta kuin vaan irti lähtee. Siitä syystä tehneet tän ratkaisun.
Miten toimii toinen tavallinen perhe kun oma talo jää liian pieneksi? Ostaa isomman. Tai vuokraa isomman omilla rahoilla. Minäkin sossun tukea saaneena olisin joutunut myymään taloni ( jos sellaisen olisin omistanut) jotta voisin elää sen myyntitulon varassa monta vuotta, sehän on laki, ja menemään vuokralle.
Pitäisi nyt ottaa niin monta lasta heiltä huostaan, että tämä sairas mahtuisi sisälle elämään.Muu on kikkailua.
Olen uskovainen itse, ja sanon totuuden: Tämä lestadiolaislahko varmasti on monessa asiassa oikeassa ja tehnyt paljon hyvää, mutta valitettavasti se on yhden henkilön ympärille (Lars Leastadiuksen) muodostunut kulttilahko, ei Raamattuun perustuva. Näin juuri tuppaa käyvän kun yksi henkilö yli Raamatun ja Jeesuksen otetaan johtohahmoksi, hänen opetuksiaan seurataan orjallisesti jopa 500 vuoden jälkeenkin henkilön kuolemasta, ei Raamatun (kuten mormoonit, tai amishit, ja muslimit). Olen Raamatun lukenut läpi useasti ja missään siellä ei sanota että ehkäisy olisi synti eikä mitään sinne päinkään! Joten tietämättömille lahkoon syntyneille lapsille ja nuorille opetetaan aivan väärää oppia, joka ei nouse Raamatusta itsestään, vaan "isien perinnäissäännöistä".Hehän voisivat elää selibaatissa kuten minä lukuisia vuosia, mutta eivät tahdo! nämä kerrannaisseuraukset harhaopista kaadetaan sitten muiden ihmisten ja uskovien päälle surutta! Eikö SE ole synti!?