Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työ ja ahdistus

Vierailija
28.02.2015 |

Olen ollut pari kuukautta uudessa työssä, joka ei ole sellaista mitä kuvittelin. Työnkuva on todella sekava, työtä on ihan liikaa, tavoitteet kovat ja ilmapiirikään ei ole paras mahdollinen. Olen todella stressaantunut, valvon öitä pähkäillen työasioita ja tunnen työkykyni heikentyneen. En tiedä mitä tehdä. Olen miettinyt irtisanoutumistakin tyhjän päälle. Töitä on nyt todella vaikeaa löytää, mutten pysty enää jatkamaan näin.. Vinkkejä tai kohtalotovereita?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vielä koeajalla? Lähde sen viimeisenä päivänä ja etsi töitä tämä väliaika. Omaa terveyttään ei knnata riskeerata mutta toisaalta nykyään ei ole kuin työpaikkoja, jossa on liikaa töitä.

Vierailija
2/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota löysin rantein niinkuin Lavin laulussa. Jätä päteminen vähemmälle niin alkaa luistamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, tuo estää minuakin hakeutumasta vaativampiin töihin..mitä jollei   sujukaan..

Kakkonen on jäljillä ajatuksensa kanssa.

Vierailija
4/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso nyt ainakin vähän aikaa vielä... Alussa monet työt voi tuntua sekavilta, ajan kanssa myös opit hommat paremmin, niihin ei mene niin paljon aikaa, ja kiire helpottaa.

Vierailija
5/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala

Vierailija
6/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin konsernin sisällä töitä eli en ole koeajalla. Tuo työtilanne kyllä mietityttää, mutta toisaalta ahdistun töissä valtavasti. Etenkin epämääräiset vastuut ja kauhea kiire syövät voimia ja tulostavoitteet ovat aivan epärealistisia mutta silti johto painostaa niihin koko ajan.

Vierailija
7/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7=ap

Vierailija
8/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi samoin. Ahdistus vain pahenee ajan kanssa, ei se siitä enää ihannetyöksi muutu! Minä etsin uuden työn, mikä ei ollut täydellinen paikka, mutta jossa oli parempi olla. Ihan vain jotta pääsin pois. Tästä työstä sitten rauhassa etsin "sitä oikeaa työpaikkaa, ilman stressiä". Vuosi siinä meni, mutta sitten löytyi! Opin tästä yhden tärkeän asian: jos tuntuu siltä, että työpaikkaa pitäisi vaihtaa, niin silloin työpaikkaa PITÄÄ vaihtaa.

Vierailija
9/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:23"]Minulle kävi samoin. Ahdistus vain pahenee ajan kanssa, ei se siitä enää ihannetyöksi muutu! Minä etsin uuden työn, mikä ei ollut täydellinen paikka, mutta jossa oli parempi olla. Ihan vain jotta pääsin pois. Tästä työstä sitten rauhassa etsin "sitä oikeaa työpaikkaa, ilman stressiä". Vuosi siinä meni, mutta sitten löytyi! Opin tästä yhden tärkeän asian: jos tuntuu siltä, että työpaikkaa pitäisi vaihtaa, niin silloin työpaikkaa PITÄÄ vaihtaa.
[/quote]
Tuntuu ettei minulla ole nyt voimia eikä aikaa oikein edes etsiä uutta työtä. On lähellä etten irtisanoudu saman tien tyhjän päälle mutta pelkään että se kaduttaisi.
Ap

Vierailija
10/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painokkaasti vaan kertomaan, että miten ne tavoitteet on tarkoitus saavuttaa, sehän pitäisi johdolta lähteä.. Kerää tukijoita taaksesi ja esitä asiat selkeästi. Esimiehen vastuulla on työn terveellisyys myös henkisesti. Tyhjän päälle ei kannata lähteä vaan kerätä kokemusta, jota käyttää seuraavassa haussa. 

Vierailija
11/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ei kannata irtisanoutua tyhjänpäälle! Tee työsi vaikka vähän "huonommin" ja etsi työajalla uutta työtä.

Aukot cv:ssä eivät ole hyviä, puhumattakaan karenssista, jos itse irtisanoudut.

Vierailija
12/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi surku APn puolesta, voimia! Tää on just tätä kun naiset ja äidit on painostettu pois kotoa kylmään ja kovaan työelämään. Nyt päättäjät herätys!!

Vierailija
13/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:21"]

Vaihdoin konsernin sisällä töitä eli en ole koeajalla. Tuo työtilanne kyllä mietityttää, mutta toisaalta ahdistun töissä valtavasti. Etenkin epämääräiset vastuut ja kauhea kiire syövät voimia ja tulostavoitteet ovat aivan epärealistisia mutta silti johto painostaa niihin koko ajan.

[/quote]

Kuten 11 totesi, esimiehillä on laillinen vastuu työntekijöiden työturvallisuudesta, myös henkisestä sellaisesta. Koska sanot työskenteleväsi "konsernissa", pidän myös hitusen omituisena, ettei teillä ole esim. varhaisen puuttumisen malleja kuormituksen suhteen, käsittääkseni kyllä isommissa yrityksissä nämä on määritetty ainakin teoriassa.

Joten olepa nyt rohkeasti yhteydessä työterveyteen, ja vielä tarkemmin sanottuna vastaavan työterveyslääkäriin. Voi hitusen vaaatia oman ylpeyden nielemistä,  tiedän kokemuksesta sen myöntämisen, ettei nyt vain jaksa, olevan vaikeaa varsinkin ns. tunnollisille työntekijöille. Mieti kuitenkin asiaa niin, että olet menestynyt samassa konsernissa aiemmissa tehtävissäsi niin hyvin, että sinut on näihin uusiin haluttu ottaa, luultavasti kuitenkin useiden hakijoiden tai mahdollisten kandidaattien joukosta. Olen siis ihan varma, että kun sinne työterveyslääkärin puheille pääset, ja alatte purkaa kuormittavia tekijöitä, sieltä paljastuu ehkä rivien välistä (lääkäreillä on kuitenkin tietty vaitiolovelvollisuus), ettet ole ollenkaan ainoa tässä tilanteessa oleva tai ollut nykyisessä yksikössä. Vähintään saat sairaslomaa unirytmin korjaamiseksi, koska unettomuus lisää osaltaan ahdistusta, ja ahdistuneena on vaikea nähdä omaa tilannetta realistisesti. Kun saat tämän asian kuntoon, pystyt jo katsomaan asioita toisella tavalla, sinulla voi esim. olla voimia päivittää cv ja etsiä muita töitä, jos sinusta tosiaan tuntuu, ettet voi  missään tehtävissä kyseisen konsernin palveluksessa jatkaa.

Vierailija
14/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoit konsernin sisällä eli sinulla on paljonkin mahdollisuuksiaa hoitaa asiaa myös yhteistyössä työpaiakn kanssa:

- Konserneilla on työterveyshuolto, varaa sieltä nyt lääkärille aika, kerro etenkni jaktuvista unettomista öistä --> lääkäri voi määrätä sulle sairauslomaa, jonka aikana saat ladattua akkuja

- Kun palaat töihin, puhu tilanteesta avoimesti esimiesten kanssa. Edellisessä työssä tykkäsit olla? Olisiko mhdollista palata niihin tehtäviin?

- voisiko nykyistä työtä helpottaa esim tehtävien selkeyttämisellä? Kerro avoimesti johdolle että nykyiset epäselvät tavoitteet ja epärealistisuus vain ahdistaa, eikä saa ketään motivoituneeksi työhön. Voitaisiinko tavoitteet asettaa uudestaan työntekijöitä kuuntelevalla tavalla?

- Millainen on tilanne kotona? Tukeeko puolisosi työuraasi? Jos ei, keskustele hänenkin kanssaan ja kerro että nyt on rankkaa, tarvitsisit häneltä enemmän panostusta kotona.

Vierailija
15/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:28"]Vaihdoit konsernin sisällä eli sinulla on paljonkin mahdollisuuksiaa hoitaa asiaa myös yhteistyössä työpaiakn kanssa:

- Konserneilla on työterveyshuolto, varaa sieltä nyt lääkärille aika, kerro etenkni jaktuvista unettomista öistä --> lääkäri voi määrätä sulle sairauslomaa, jonka aikana saat ladattua akkuja

- Kun palaat töihin, puhu tilanteesta avoimesti esimiesten kanssa. Edellisessä työssä tykkäsit olla? Olisiko mhdollista palata niihin tehtäviin?

- voisiko nykyistä työtä helpottaa esim tehtävien selkeyttämisellä? Kerro avoimesti johdolle että nykyiset epäselvät tavoitteet ja epärealistisuus vain ahdistaa, eikä saa ketään motivoituneeksi työhön. Voitaisiinko tavoitteet asettaa uudestaan työntekijöitä kuuntelevalla tavalla?

- Millainen on tilanne kotona? Tukeeko puolisosi työuraasi? Jos ei, keskustele hänenkin kanssaan ja kerro että nyt on rankkaa, tarvitsisit häneltä enemmän panostusta kotona.
[/quote]
Kiitos vastauksistanne. Olen ollut kyllä pidetty työntekijä ja kokenut itseni myös osaavaksi. Sekin tunne on tässä uudessa työssä kadonnut kun ei ole aikaa opetella mitään ja työaika on sirpaleista ja yhtä palaveriputkea. Nytkin itken väsyneenä sängyn pohjalla vaikka pitäisi palautua työstä. Olen miettinyt masennuksenkin mahdollisuutta.

Vierailija
16/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinun mahdollista palata aiemmalle osastolle/ yksikköön? Tai konsernin sisällä kokonaan kolmanteen tehtävään? Juttelet suoraan esimiehesi kanssa ja vanhan esimiehesi kanssa että et tunne antavasi parasta panostasi uudessa yksikössä ja paluu vanhaan kiinnostaisi. Jos tosiaan valvot yöt ja itket lauantait niin jotain täytyy tehdä

Vierailija
17/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:28"]Vaihdoit konsernin sisällä eli sinulla on paljonkin mahdollisuuksiaa hoitaa asiaa myös yhteistyössä työpaiakn kanssa: - Konserneilla on työterveyshuolto, varaa sieltä nyt lääkärille aika, kerro etenkni jaktuvista unettomista öistä --> lääkäri voi määrätä sulle sairauslomaa, jonka aikana saat ladattua akkuja - Kun palaat töihin, puhu tilanteesta avoimesti esimiesten kanssa. Edellisessä työssä tykkäsit olla? Olisiko mhdollista palata niihin tehtäviin? - voisiko nykyistä työtä helpottaa esim tehtävien selkeyttämisellä? Kerro avoimesti johdolle että nykyiset epäselvät tavoitteet ja epärealistisuus vain ahdistaa, eikä saa ketään motivoituneeksi työhön. Voitaisiinko tavoitteet asettaa uudestaan työntekijöitä kuuntelevalla tavalla? - Millainen on tilanne kotona? Tukeeko puolisosi työuraasi? Jos ei, keskustele hänenkin kanssaan ja kerro että nyt on rankkaa, tarvitsisit häneltä enemmän panostusta kotona. [/quote] Kiitos vastauksistanne. Olen ollut kyllä pidetty työntekijä ja kokenut itseni myös osaavaksi. Sekin tunne on tässä uudessa työssä kadonnut kun ei ole aikaa opetella mitään ja työaika on sirpaleista ja yhtä palaveriputkea. Nytkin itken väsyneenä sängyn pohjalla vaikka pitäisi palautua työstä. Olen miettinyt masennuksenkin mahdollisuutta.

[/quote]

Ei kulosta hyvältä. Heti maantaiaamusta lääkäriin tai jos teillä saa mennä työterveyshuoltoon myös viikonloppuuna, mene jo tänään ti huomenna. Kerro unettomuudesta, itkemisestä jne. Vrmasti sat sairuslomaa ainkin pari päivää nyt alkuun. Se aikana pystyt toivottavasti vähän palautumaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan