Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen järkyttynyt ketjusta "monessako kodissa alkoa jouluna"

Vierailija
10.12.2008 |

Joka tuutista toitotetaan, että JOULU ON LASTEN JUHLA. Luin muutaman kymmenen ekaa vastausta, ja lähes kaikki ilmoittivat juovansa. Ja nimenomaan on yritetty tietoiskuissa korostaa, ettei kysymys ole vaan siitä että lasta järkyttää jos aikuinen on örinäkännissä, vaan jo se pieni hiprakka tekee aikuisesta lapselle vieraan, ehkä pelottavankin. Miettikää uudestaan, pyydän.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa mä sitten olen addikti alkoholille, kun juon sen muutaman alkoholiannoksen useita tunteja kestävän aattoilllan aikana :( Ja annan erittäin huonon roolimallin lapsilleni ja olen vielä pelottavakin.

Mutta onneksi en syö mässytä torttuja kilokaupalla ja ahmi konvehtirasioita tyhjiksi enkä ole lihava. En ainakaan anna roolimallia lapsilleni siinä asiassa. Pysyvätpähän sitten takuuvarmasti hoikkina aikuisina eivätkä sairastu kaikkiin diabeteksiin ja verisuonitauteihin. Mutta ikävä kyllä heistä tulee alkkiksia ja käyvät psykoterapiassa monta vuotta purkamassa pahaa oloaan, kun äiti oli pienessä hiprassa aattoiltana.

Vierailija
42/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdesta viinilasillisesta neljän tunnin aikana ei tule humalaan, vaikka kuinka vänkäisit. Voithan sä testata jos et muuten usko :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö joku muka oikeasti alkoholia muulloinkin kuin jouluna! Kerrassaan järisyttävää! Ja koska sinun alkoholin sietokykysi on selkeästi keskimääräistä matalampi, kaikki muutkin reagoivat alkoholiin samalla tavalla? Mitäs jos sinä nyt vaan keskittyisit hoitamaan ne omat lapsesi etkä muiden ihmisten asioita?

Vierailija
44/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokaa lasillinen viiniä ja puhaltakaa alkometriin vaikkapa vartin päästä, eipä näy enään missään, ei edesä minulla ja painoa vain 50 kg pituuttakaan vaivaiset 158 cm. Juodessakin kuluu aikaa, kun rauhassa nautiskelet. Meillä on poliisi omasta takaa talossa ja testattu on ihan oikeilla poliisin välineillä. Voitte rauhassa nauttia kerran kahteen tuntiin yhden alkoholi annoksen, eikä edes viisari värähdä, saatikka, että olisitte siitä kännissä, huoh! Tutkikaa ennen kuin väitätte toista. Alkoholiannos palaa noin puoleentoista tuntiin pois, joten jos oikein kyttäät kellon kanssa, voit ottaa puolentoistatunnin välein yhden alkoholiannoksen ja ajaa vielä autollakin. Sekin on ihan testattu mieheni työn puolesta. Kun odotat kaksi tuntia, olet maksimoinut varotoimenpiteet ja silti aikas monta annosta voi vuorokauteen siis ottaa kenenkään sitä edes huomaamatta.

Vierailija
45/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla kuin vuoden verran siitä kun julkistettiin iso tutkimus lapsista ja alkoholista, siis että miten lapset kokee alkoholinkäytön. Monen aikuisen mielestä vasta "kova jurri" on väärin lasten aikana (ja liian monen mielestä ei sekään). Lasten mielipide oli vähän erilainen.

Lapset koki tuon tutkimuksen mukaan jo "pienen hiprakan" pelottavana. He osasivat yhdistää aikuisen (tutun ja turvallisen äidin tai isän) muuttuneen käytöksen alkoholiin. Heidän mielestään pikku hiprakka ei ollut mukava kokemus. Miksi tätä on aikuisten niin vaikea hyväksyä?!?

Minä ainakin myönnän, että jos joisin terästetyn glögin, pari lasia viiniä, avecin kahvin kanssa, vielä ehkä lisää viiniä ja glögiä, niin olisin 100% varmasti ainakin hiprakassa, ellen jopa humalassa. Olen 58kg nainen ja käytän normaalisti vähän alkoholia. Tuo määrä yhdessä illassa (vaikka usean tunnin aikana) olisi minulle paljon.

Ja minä EN halua olla hiprakassa lasten aikana. Enkä kyllä muutenkaan. Siksi meillä juodaan vain yksi viinilasillinen jouluaterialla ja toinen illalla lasten mentyä nukkumaan, kun tunnelmoidaan miehen kanssa kynttilän valossa.

Vierailija
46/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aamulla olemme ihan skarppeina molemmat niin se ei ole mikään ongelma. Alkoholin maltillinen käyttö on ihan normaalia.

Minusta on surullista että me jaksetaan vouhottaa tällaisista asioista, samalla kun on perheitä jossa se juominen tai huumeet on ihan todellinen ongelma ja perhe ajetaan hankeen oli joulu tai ei.

Vierailija
47/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokaa lasillinen viiniä ja puhaltakaa alkometriin vaikkapa vartin päästä, eipä näy enään missään, ei edesä minulla ja painoa vain 50 kg pituuttakaan vaivaiset 158 cm. Juodessakin kuluu aikaa, kun rauhassa nautiskelet. Meillä on poliisi omasta takaa talossa ja testattu on ihan oikeilla poliisin välineillä. Voitte rauhassa nauttia kerran kahteen tuntiin yhden alkoholi annoksen, eikä edes viisari värähdä, saatikka, että olisitte siitä kännissä, huoh! Tutkikaa ennen kuin väitätte toista. Alkoholiannos palaa noin puoleentoista tuntiin pois, joten jos oikein kyttäät kellon kanssa, voit ottaa puolentoistatunnin välein yhden alkoholiannoksen ja ajaa vielä autollakin. Sekin on ihan testattu mieheni työn puolesta. Kun odotat kaksi tuntia, olet maksimoinut varotoimenpiteet ja silti aikas monta annosta voi vuorokauteen siis ottaa kenenkään sitä edes huomaamatta.

Ja alkoholin palaminen on aika yksilöllistä, jopa niillä jotka painavat saman verran. Joten sinänsä sun tieto on ihan huuhaa-tietoa, toivottavasti kukaan ei usko noihin sinisilmäisesti.

Vierailija
48/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on surullista että me jaksetaan vouhottaa tällaisista asioista, samalla kun on perheitä jossa se juominen tai huumeet on ihan todellinen ongelma ja perhe ajetaan hankeen oli joulu tai ei.

Vierailija
49/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mitään ongelmaa alkoholin kanssa ja sitä todellakin otetaaan vaan vähän, niin miksi ihmeessä moinen metakka?

Mä luulen että ne jotka oikeesti tiedostavat että mitään liikaa juomista ei ole ja osaavat ottaa maltilla, eivät täällä edes meuhkaa. Nää jotka suureeen ääneen puolustelevat juomistaan, ovat niitä joilla on oikeastaan juomisen takia huono omatunto.

Vierailija
50/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan! Kuinka moni ylipainoinen voi olla aaton ilman makeaa mussutusta??

Kaipa mä sitten olen addikti alkoholille, kun juon sen muutaman alkoholiannoksen useita tunteja kestävän aattoilllan aikana :( Ja annan erittäin huonon roolimallin lapsilleni ja olen vielä pelottavakin.

Mutta onneksi en syö mässytä torttuja kilokaupalla ja ahmi konvehtirasioita tyhjiksi enkä ole lihava. En ainakaan anna roolimallia lapsilleni siinä asiassa. Pysyvätpähän sitten takuuvarmasti hoikkina aikuisina eivätkä sairastu kaikkiin diabeteksiin ja verisuonitauteihin. Mutta ikävä kyllä heistä tulee alkkiksia ja käyvät psykoterapiassa monta vuotta purkamassa pahaa oloaan, kun äiti oli pienessä hiprassa aattoiltana.

Vierailija
51/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha sitä on pelätä jos tietää omat rajansa ja homma pysyy hanskassa. Siis niinkuin aikuisen kuuluu.

Kai se tässä juoppojen maassa on ymmärrettävää, mutta aika ikävää että normaalin suhteen alkoholiin omaavat ihmiset joutuvat niin kovin puolustelemaan käyttöään.

Minulla ainakin herää epäilys että kovin pelokkaasti alkoholiin suhtautuvat ovat niitä jotka repsahtavat vähästäkin määrästä, se ei jääkään siihen vaan juodaan sitten aina se humala.

Vierailija
52/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kyse on ollut ruokajuomista. Punkku joulupöydässä minusta kuuluu asiaan. Ei sen lisäksi ole pakko juoda mitään muuta koko päivänä, eikä 1-2 lasia saa yleensä hiprakkaan.

Vierailija
53/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. viestit 13 ja 15

Vierailija
54/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani järjestivät kerran, pari vuodessa juhlia, esim. naamiaisia. Paikalla oli sukulaisia ja naapureita, ja myös paljon heidän lapsiaan. Vanhoista valokuvista olen päätellyt, että juhlissa varmasti käytettiin alkoholia, osa aikuisista varmaan vähän reippaamminkin. Ja mukavaa oli! Ohjelmassa oli erilaisia pelejä ja leikkejä, joihin lapsetkin osallistuivat. Olen naapurin lapsen (joka on edelleen hyvä ystäväni) kanssa jutellut aiheesta, ja molempien muistot kyseisistä juhlista ovat yksinomaan hauskoja! Mitään turvattomuutta emme kumpikaan muista (mitään räkäkännejä ei kukaan vetänyt, ja paikallahan oli tietysti aina myös täysin selviä aikuisia). Päinvastoin, ihania, lämminhenkisiä muistoja, joihin liittyy yhdessäolo ja huumori.

Alkoholi on monessa perheessä vakava ongelma, ja se on myös pilannut monen lapsuuden ja läheiset ihmissuhteet. Asiat eivät kuitenkaan ole niin yksinkertaisia, kuin tässä ketjussa halutaan ymmärtää. Ongelmien taustalla on yleensä muitakin syitä kuin se, että äiti oli pienessä huppelissa kerran vuodessa...

Vierailija
55/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea muita kommentteja nyt, mutta itse olen kärsinyt vanhempien runsaasta alkoholinkäytöstä lapsuudessani. Tästä syystä meillä ei oteta juurikaan alkoholia.

Vierailija
56/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juma mitä stereotypioita. Meilä ainakin äiti kaakattaa kovaa ja korkalta aina, selvinpäin ja parin viinilasin jälkeen...

Vierailija
57/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti mitä SINÄ teet lapsillesi............... tuhoat hänen elämänsä

Vierailija
58/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten ei pelota. Ja toisaalta, onko se nyt niin vaarallista, jos lapsi oppii että juhlissa vanhemmatkin joskus nauravat enemmän tai puhuvat vilkkaammin? Jos vanhempien pitäisi aina olla samanlaisia ja tasaisia luonteita lastensa seurassa, niin multa pitäisi varmaan ottaa lapset pois: PMS on paha, univelka saa minut kärttyisäksi, huonon työpäivän jälkeen jaksan tavallista huonommin kiukuttelua ja toisaalta onnistuneen keikan jälkeen hihkun riemua kotonakin. Kumma kyllä meidän lapset vaikuttaa ihan tasapainoisilta ja näyttää selviävän riidoistakin ihan halilla ja pusulla - ei tarvita pitkällisiä selittelyjä ja anteeksipyyntöjä tai syyllisyydessä rypemistä.

Näiden alkoholikammoisten on niin kamalan vaikea uskoa, että moni ihminen ihan oikeasti tuntee omat rajansa ja osaa käyttää alkoholia sopivasti: niin että tulee vähän mukava olo mutta kontrolli ei mene. Jos jonkun lapsi saa pysyviä traumoja siitä, että äiti juo jouluna glögin, pari lasia viiniä ja liköörin, niin kyllä vikaa on jo jossain muussakin kuin äidin alkoholinkäytössä.

Vierailija
59/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoita sitä että oma lapsi kokisi samoin.

Mä en tiedä miten juttelette lapsienne kanssa? mutta omat lapseni ainakin pitävät humalaisia ihmisiä ällöttävinä, jopa murkkumme.

Vierailija
60/106 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei se "hiljainen äiti puheliaaksi" oli ESIMERKKI!!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä