olen järkyttynyt ketjusta "monessako kodissa alkoa jouluna"
Joka tuutista toitotetaan, että JOULU ON LASTEN JUHLA. Luin muutaman kymmenen ekaa vastausta, ja lähes kaikki ilmoittivat juovansa. Ja nimenomaan on yritetty tietoiskuissa korostaa, ettei kysymys ole vaan siitä että lasta järkyttää jos aikuinen on örinäkännissä, vaan jo se pieni hiprakka tekee aikuisesta lapselle vieraan, ehkä pelottavankin. Miettikää uudestaan, pyydän.
Kommentit (106)
Niin ulkopuolinen, esimerkiksi tarkkasilmäinen lapsi huomaa eron käytöksessä. Vaikka tilanne olisikin rauhallinen, niin esimerkiksi hiljaisen äidin puheripuli voi ahdistaa.
eikä heidän mielestään tunnu mitenkään ikävältä, että vanhemmat juovat sen pari viinilasillista + glögin. Kyllähän jokainen itsensä tuntee ja tietää miten alkoholi vaikuttaa, meillä ainakaan ei vaikuta negatiivisesti tuollainen pieni määrä pikkuhiljaa nautittuna. Lapsetkin ymmärtävät eron sivistyneen alkoholin nauttimisen ja juopottelun välillä. Tuo ap:n mainitsema välimuoto ja että se tuntuisi lapsesta oudolta on kyllä minusta liioittelua. Mutta sehän toki riippuu ihmisistä ja siitä miten he reagoivat alkoholiin ja siitäkin miten tavallista/harvinaista alkoholin käyttö perheessä on. Meillä esim. aikuiset käyttävät ruokajuomana punaviinia noin kolmena viikonloppuna neljästä, lauantai- tai sunnuntaipäivällisellä (silloin menee se 1-2 lasia per pää eikä kukaan oile humalassa) ja lasten mielestä se on luonnollista.
mutta näköjään käytän todella vähän alkoholia, koska yksi annos on minulle aivan tarpeeksi esim. ruoan kanssa. Jos joisin esimerkkien mukaisia 5-7 annosta kuudessa tunnissa, olisin kännissä kuin käki. Joten tällaisilla ihmisillä, jotka eivät sellaisesta määrästä hiukkaakaan humallu, täytyy alkoholin sietokyky olla huima, ja sehän tarkoittaa, että tulee otettua muutenkin kuin jouluna.
Ihan järkyttävää luettavaa miten aikuiset ihmiset puolustelevat ja selittelevät omaa juomistaan. Ei ole mitään millä voisitte juomistanne puolustella, menkää nyt ihmeessä itseenne älkääkä täällä "haukkuko" niitä ihmisiä jotka osaavat olla ilman alkoa lasten kanssa ja juhlistaa joulua ilman alkoa.
Siis todella järkyttävää
osuinpa tosiaan arkaan paikkaan! Mielestäni olin ihan asiallinen ja lainasin näitä lastensuojeluliittojen ohjeita.. Ja ei, silloin kun lapset olivat pieniä, meillä ei juotu jouluna yhtään. nyt kun ovat lähes aikuisia, voi sen kaljan tai viinilasin ottaa jos haluaa. YHTÄÄN humalassa, siinä teidän sivistyneessä pienessäkään en ikinä tahtoisi JOULUNA olla. t.ap
Jotkut rupeaa kihertämään tai heittämään rivoja vitsejä hirpakassa mutta eivät todellakaan kaikki.
Meillä on alkoholi kuulunut suvun juhliin aina. Muistan lapsuudesta sen, että aikuiset olivat otettuaan rennompia, iloisempia ja antoivat meidän lasten puuhata kaikenlaista kivaa ilman, että olivat heti nipottamassa.
Nykyään omassa perheessäni juomme ehkä sen viitisen annosta alkoholia aattoiltana. Itse en ole kihertäjätyyppiä eikä mieheni ole sovinistisika. Olemme samanlaisia kuin muutenkin mutta emme ehkä stressaa samalla tavoin pienistä jutuista kuin yleensä.
Täytyykin sitten kysellä, kun lapset ovat isompia, ovatko kärsineet alkoholin käytöstämme aattona vai ovatko edes huomanneet mitään?
että vastaajat eivät ole humalassa kukaan ja sitten puhuvat niistä jotka ovat perseet.. eikö ole välimuotoja? Ja minun pointtini oli kiinnittää huomio siihen, että se välimuoto eli pieni hiprakkakin tuntuu lapsesta oudolta. T.ap
se nyt vaan on niin, ettei suomalainen voi ottaa alkoholia olematta alkoholisti, hirveetä kännäystä ja ryyppäystä joka kodissa, missä mainitaankin alkoholi. Onneksi on sitten muutama KUNNOLLINEN kansalainen, joka jyrkästi tuomitsee alkoholin ja heidän lapsensa pelastuvat kaikelta pahalta ja kauhistukselta. Mikään muu ei ole niin pahaa, kuin alkoholin maistaminen, vaikka joisit vain sormustimellisen, niin olet kauheassa kännissä ja lapsillasi on ikuiset traumat. Juoppo siitäkin tulee, oikea Turmiolan Tommi!
Mitää kultaista keskitietä ei ole, sen ovat AV:n mammat teille osoittaneet ja kertoneet, tässä on totuus.
hohhoijaa
Niissä "anna lapselle raitis joulu" jotka olen lukenut, on kyllä nimenomaan korostettu sitä että pienelle lapselle muuttunut käytös on pelottavaa. Ehkä ovat ammattilaiset väärässä ja mammat tietää paremmin? Enkä ole mitenkään täydellinen ihminen, mutta voimmehan aina pyrkiä parempaan. T.ap
Alkoholiongelma on, mikäli:
1) alkoholiannos, vaikka se olisi kuinka vähäinenkin, on pakko saada syystä tai toisesta, esim koska:
juhla ei muuten tunnu juhlalta, ei pysty rentoutumaan, se kuuluu saunan kanssa yhteen, tms. Sen, onko sitä alkoholia pakko saada, voi testata sillä, että esim juuri jouluna päättääkin ettei ota, vaikka tarjolla olisi ja vaikka se mielestään kuuluu hyvälle aterialle ja kruunaa illallisen. Jos tähän ei pysty (tai ei "halua") voi olla syytä katsoa peiliin.
2) alkoholi muuttaa persoonaa
Muutamat tässäkin ketjussa vastanneet kertoivat, ettei lasten luulisi pelkäävän jos vanhemmat muuttuvat rennoiksi ja iloisiksi. Tässä pitäisi jokaisen hälytyskellojen soida!!! Jos aikuinen ei koe olevansa rento ja hyväntuulinen ilman alkoholia, on jälleen vakava peiliinkatsomisen paikka.
en sanonut että on turmiolan tommi jos juo lasin viiniä. Mutta jos juo vaikka sen kolmannen ja neljännen niin humaltuminen alkaa. Mutta tulee kyllä mieleen, että alkon täytyy olla jonkinmoinen ongelma, jos ei missään tapauksessa voi ilmankaan olla. Niin kiihkeitä kommentteja tulee. T. ei täydellinen ap
Kumma ettei kukaan huuda siitä kuinka paljon kasvissyöjälasta/nuorta järkyttää se pakollinen kinkku siinä pöydässä silmien edessä.
Jotenkin tuntuu, että tälle ainaiselle suomalaistyyppiselle viinikeskustelulle naurettaisiin vääränä jossain viinimaissa. Nolottaa.
Niissä "anna lapselle raitis joulu" jotka olen lukenut, on kyllä nimenomaan korostettu sitä että pienelle lapselle muuttunut käytös on pelottavaa. Ehkä ovat ammattilaiset väärässä ja mammat tietää paremmin? Enkä ole mitenkään täydellinen ihminen, mutta voimmehan aina pyrkiä parempaan. T.ap
minulla on ihana fiilis meidän lapsuuden jouluista. Suloista ja herkkää.
en yhtään muistanut sitä, että vanhemmat aloittiat ryyppäämisen jo aattoaamulla, kun paistettiin piirakoita.
Mietin kyllä sitäkin, että poistaako pienen lapsen aivot pahat/tuskaiset asiat mielestä?
Mutta kumminkaan meillä jouluun kuuluu korkeintaan se sauna siideri+glögi lasillinen (toisinaan sekin alkoholiton). Minulla ei ole mitään suurta poltetta alkoholiin ei arkena, eikä juhlana
jos juo 2 lasia punkkua ajalla 18-22, ei voi tulla humalaan. Ei myöskään, jos tuossa ajassa juo yhden lasin lisää tai vaikka terästetyn glögin. Tuskinpa kukaan vastaajista aloittaa aamusta sen terästetyn glögin juomisen. Antakaa nyt ihmiset juhlaa juhlistaa moisilla pienillä määrillä, kyllä ne ongelmakäyttäjät ovat sitten ihan eri määrissä.
Eikös se ole vaan parempi, että lapset oppivat pienestä pitäen miten alkoholia käytetään kohtuudella. Eli sen, että voipi ottaa ruaan kanssa lasillisen viiniä, saunan jälkeen sidukan taikka lenkin jälkeen terästetyn glögin tai kaakaon. Nimenomaan että alkoholi voi olla kiva piristys, eikä tartte vetää päätä täyteen?
Mutta näin jälkikäteen sanon että ei meillä ainakaan ollut kivoja juhlia mun lapsuudenkodissa juuri äidin nipottamisen takia! Oikeasti ehkä hänellekin ois tehnyt välillä hyvää ottaa vähän punkkua ja oppia vähän rentoutumaan...!! Kun oli niin pirun ehdoton kaikessa. Muistan kun itsekin sitten olin teini niin eihän sitä äidille mistään alkon käytöstä uskaltanut puhua eikä sanoa. Kun se oli meillä kotona niin tabua!!!
Että onko osa vastaajista sitten tällaisia "hauskoja" tanttoja kuten äitini? On yhtä painostava tunnelma kuin meillä oli kotona? Hauskaakin saa pitää nimittäin välillä...
Samanlaista käytöstä en todellakaan aio omille lapsilleni opettaa.Minä juon punkkua koska se on HYVÄÄ JA TERVEELLISTÄ! Kun lapseni alkavat sitten teineinä tai nuorina maistaa alkoholia niin heidän ei tartte hiiviskellä ja tuntea häpeää kuten minä. En tietenkään suostu mihinkään jatkuviin kaatokänneihin, mutta liikaakaan en aio moralisoida.
T. eräs joka tosiaan juo kohtuudella mutta joka rakastaa punaviiniä juhlissa!! Silloin juo sitä lasillisen pari ehkä 4-5 tunnin aikana.
jos juo 2 lasia punkkua ajalla 18-22, ei voi tulla humalaan. Ei myöskään, jos tuossa ajassa juo yhden lasin lisää tai vaikka terästetyn glögin. Tuskinpa kukaan vastaajista aloittaa aamusta sen terästetyn glögin juomisen. Antakaa nyt ihmiset juhlaa juhlistaa moisilla pienillä määrillä, kyllä ne ongelmakäyttäjät ovat sitten ihan eri määrissä.
Jos ei ole ajokunnossa edes, niin silloin on kyllä promilleja veressä ja silloin on humalassa!!
No, eipä sitä kukaan täällä voi myöntää, ei tietenkään.
Niissä "anna lapselle raitis joulu"; jotka olen lukenut, on kyllä nimenomaan korostettu sitä että pienelle lapselle muuttunut käytös on pelottavaa. Ehkä ovat ammattilaiset väärässä ja mammat tietää paremmin? Enkä ole mitenkään täydellinen ihminen, mutta voimmehan aina pyrkiä parempaan. T.ap
Missä asiassa pitää toimia toisin, missä ei? Mitkä erilaiset tilanteet ovat lapsille pelottavia/hankalia? Riitely? Vanhempien lasillisen tai parin viiniä juominen? Vanhempien työstressin tai muiden huolten aiheuttama paha mieli, jonka lapsi vaistoaa? Jne, jne. On lukuisia asioita, joissa toimimme niin, että se ei lasten kannalta ole aina paras vaihtoehto. On myös lukuisia tilanteita, joissa toimiminen yhdellä tavalla on jonkun mielestä väärin, jonkun mielestä taas ei. Näissähän me teemme niitä arkisia päätöksiä itse kukin jatkuvasti. Ja kannamme vastuun omista ratkaisuistamme.
Omalta osaltani voin sanoa, että en kanna murhetta lasten hyvinvoinnista eivätkä meidän lapsemme kärsi millään lailla, jos äiti ja isä juhlistavat joulutunnelmaa glögillä ja punaviinillä aterialla. Se alkoholi ei ole meille mikään välttämättömyys, mutta yhtä lailla sen pois jättäminenkään ei ole. Jossakin toisessa perheessä tilanne on toinen. Itse olen kokenut jouluja alkoholia väärinkäyttäneen isän seurassa, enkä missään olosuhteissa tekisi tilannetta sellaiseksi omille lapsilleni. Tässä yksi syy, miksi lasten isoisää ei kutsuta meille jouluksi.
Tässäkin asiassa toivoisin suvaitsevaisuutta.
t. 30
onneksi kaltaisiasi järkeviä ja maltillisia naisihmisiä löytyy :) Veit täysin sanat suustani, jopa tuon isä-asian suhteen, minulla on myös isä, joka ei osaa alkoholin kohtuukäyttöä.
Meillä lapset eivät edes huomaa mitä vanhempien lasissa on, eikä siitä tarvitse numeroa tehdä.
Iloista ja rauhaisaa joulua sinulle ja perheellesi!
Käyttääkö joku muka oikeasti alkoholia muulloinkin kuin jouluna! Kerrassaan järisyttävää! Ja koska sinun alkoholin sietokykysi on selkeästi keskimääräistä matalampi, kaikki muutkin reagoivat alkoholiin samalla tavalla? Mitäs jos sinä nyt vaan keskittyisit hoitamaan ne omat lapsesi etkä muiden ihmisten asioita?
Mammat listaavat kuinka juovat lasin sitä ja lasin tätä ja tätä ja tätä, ja kun laskee kokonaisuuden, niin huh huh miten paljon. Ei sitä känniin tule yhtään vähempää vaikka joisi miten "sivistyneesti"! Tai sitten juo jo muutenkin liikaa ja sietokyky on kasvanut.