Miten ihmeess ihmisillä on varaa?!
Ostaa reimatec, pop, ticket vaatteita lapsille?
Me ollaan hyvätuloinen perhe, mitään lisätukia ei saada kun tulot on liian hyvät.. no itse olen hoitovapaalla joten mun palkkani on tietty poissa laskuista, mutta meillä ei silti olis ikuna varaa ostaa noita pukuja... ihanin on kyllä ja mietin vaan et miten ihmisillä on varaa ostaa noita. Millaisia tuloja perheillä oikeen on.
Ja sit toisaalta olen kyllä katsellut että monella vähempi tuloisella onkin noita pukuja ja sit varakkaammilla on ihan lassie tyylistä... oonkohan ihan pieleen huomioinut.
Kommentit (98)
Itse en reimatecia osta, kun lassietkin toimivat meidän lapsilla. Mutta meillä rahaa uppoaa (minusta liikaa) hyvään toimivaan kohtuu-uuteen autoon (auto on ikävä kyllä välttämätön). Ja se että ostan edullisempia ulkoilupukuja lapsille, niin vastaavasti lapset saavat harrastaa ja ruoasta ei meillä tingitä (laadukasta kotiruokaa).
Itse tosin en osta kalliimpia pukuja siksi, kun minusta ei ole järkevää laittaa rahaa niin paljon pukuun, kun edullisempikin toimii yhtä hyvin (ainakin meillä).
3000€ nettona ja minä saan vain kotihoidontukea ja lapsilisää yht. 800€
+ noiden lisäksi tulee osinkoja 8000€ vuodessa
ap
Miehen palkaksi aika huono muuten
Meillä on pienituloisessa taloudessa lapsella reimatecit, mutta monessa muussa asiassa joustetaan - vaikka on auto, työmatkat tehdään fillarilla, autoa käytetään hyvin harvoin. Ruoka tehdään itse, emme käy ravintoloissa, ulkomailla, elokuvissa - harrastukset ovat edullisia, lomailemme vanhempiemme kesämökillä. Suuri osa vaatteista ostetaan kirpputoreilta, joten jää rahaa satsata hyviin ulkovaatteisiin ja kenkiin - ja silti kuljemme ihan siisteissä vaatteissa.
Säästö tietyissä asioissa antaa mahdollisuuden kalliimpiin hankintoihin toisissa. Siis arvovalinnat ratkaisevat pitkälti hankinnat - ellei sitten tosiaan ole lainkaan sitä rahaa ja kaikessa pitää ottaa halvinta mahdollista.
niin mä yleensä mietin, että kuinka huonotuloinen pitää olla, ettei ole varaa hankkia lapsille kunnollisia ulkoiluvarusteita. Enkä nyt tarkoita edes tätä reimaa, tickettiä yms. Vaan niitä joiden lapset ovat liian pienissä kosteussuojaamattomissa tamineissa talvet läpi. Vai onko kysymys valinnoista? Ei meillä nyt niin huimat tulot ole, mutta kyllä meillä on varaa lapset vaatettaa. Tingitään sitten mielummin aikuisten menoista. Ei käydä ulkona, ei tilata lehtiä, ei matkustella yms.
rahassa kylvetä, käteen jää tällä hetkellä kun olen kotona niin n. 3000e ehkä vähän vajaa ja silti on saatu lapsille ostettua vaatteet. Eikä ole suuremnmin tarvinnut tinkiä. ja ihan duunariperhe ollaan ja kaksi lasta
Yksi erityispiirre näissä lasten vaatteissa ja muissa vehkeissä on se, että yleensä köyhemmät ja yh.t ostavat niitä sen takia, että heillä on huono itsetunto ja pitää "ostaa lapselle parasta".
Huvittavaa, että rahaa ei riitä ruokaan ja laskuihin, mutta käytetyt luistimet ja halvemmat puvut ei kelpaa. Ja sitten samalla pidetään suurta ääntä, kuinka "meillä pidetään vain sitä ja tätä merkkiä".
Itse olemme käyttäneet halpispukuja ja ostaneet käytettyinä. Tulot ovat kyllä ihan hyvät, mutta tosiasiassa halvemmat vaatteet ovat olleet yhtä laadukkaita kuin kalliimmat.
Nimittäin vähän kuulostaa siltä, ettette kuitenkaan niin kovin hyvätulosia ole, jos ei muutamaan satasen haalariin ole varaa.
Mulle sellanen 80-90 euroo ulkoiluvaatteesta alkaa olla kipurajoilla... Niin, ja olen ihan hyvätuloinen.
Olen kotihoidontuella minäkin,mies ihan tavan duunari ja kyllä meidän muksuilla on talvihaalareina reimatecit ja vk-pukuina ticketit. Kaikki puvut olen ostanut käytettyinä huutiksesta ja ostan monesti sen verran reilua kokoa että menee pitkään.huutiksesta ostetut reimatecin haalarit (n.60e kpl sis.reiman hatun ja reimatecin hanskat) on nyt käytössä toista talvea ja ensi syksynä saan ne varmasti myytyä vielä eteenpäin vaikka käytön jälkeä on.yksi myös huutiksesta hommattu ticketin puku (34e) oli esikoisella kevään ja syksyn, nyt menee kakkosella tämän vuoden, väreinä meillä ticketeissä ruskea,vihreä ja punainen joten menevät tytöille ja pojalle..ei musta mitenkään kallista?
niin mä yleensä mietin, että kuinka huonotuloinen pitää olla, ettei ole varaa hankkia lapsille kunnollisia ulkoiluvarusteita. Enkä nyt tarkoita edes tätä reimaa, tickettiä yms. Vaan niitä joiden lapset ovat liian pienissä kosteussuojaamattomissa tamineissa talvet läpi. Vai onko kysymys valinnoista? Ei meillä nyt niin huimat tulot ole, mutta kyllä meillä on varaa lapset vaatettaa. Tingitään sitten mielummin aikuisten menoista. Ei käydä ulkona, ei tilata lehtiä, ei matkustella yms.
Mulle ainakin on riittänyt Lassien laatu ihan mainiosti. Lapset ei ole märkiä tai viluisia, vaan eilenkin isompi poika rymysi pihalla Lassiessaan yhteensä viisi tuntia aivan tyytyväisenä. Kun ei ole ollut tarvetta pistää enempää rahaa haalareihin, niin en ole pistänyt.
Sitten mua ihmetyttää tuo, että lasten merkkivaatteet on niin tärkeät, että niiden takia pitää jättää aikuisten ulkoilut ja matkustelut väliin! Hm... Meillä riittäisi rahaa ihan hyvin kaikkeen, mutta en näe mitään pointtia kuluttaa suhteettoman paljon rahaa yhteen asiaan. Hinta-laatusuhde on oltava kohdillaan, mitä tahansa hankkiikin.
takia vaan siksi, että olemme ne hyviksi havainneet. En viitsi alkaa kokeilla halvempia merkkejä, jos vaikka eivät sitten toimisikaan ja lapsi joutuisi olemaan märissä. Päiväkodissakin haalarit voi laittaa kuivauskaappiin, joten lapsella on aina kuivat vaatteet saatavilla. Tottumuksellakin on suuri osuus valinnassa - ostan sitä mitä ennenkin. En jaksa alkaa ottaa selvää eri merkkien ominaisuuksista yms. vaan yritän päästä ostotilanteesta nopeasti eroon.
Jos löydämme reimatecejä kirppikseltä hyväkuntoisina, ne kelpaavat meille aivan hyvin. Jos ei löydy käytettynä, ostan uutena.
Meillä satsataan ylipäätään ulkovaatetukseen, sillä Suomen sääoloissa se on mielestäni järkevää.
mutta nyt kun kaikki 4 tarvitsevat välikausipuvut asusteineen ja kengät, ei ole millään varaa ostaa popista vaikka ne olivatkin minusta todella ihania!!
Yleensä meillä ei kyllä kaikki 4 tarvitse samaanaikaan, koska tokalle menee ekan vanha ja kolmannelle tokan vanha jne.
Mutta tänä keväänä kaikki tarvitsevat kun on jo menny edelliset puvut niin huonoon kuntoon.
Siis olisihan mulla tilillä rahaa että voisin mennä ja ostaa popista kaikille uudet puvut ja asusteet mutta sit ei paljoa jäisikään tilille niin en kyllä uskalla noin tehdä, koskaan ei tiedä millanen rahan tarve tulee.. huih.. aina pitää olla useempi satanen tilillä
ap
okei, mä olin kuvitellut ton 3000€ nettona olevan ihan hyvä, bruttona melkein 4500€
Jokapaikassa meidät listataan hyvätuloisiksi, mutta täällä palstaileekin varmaan sitten superhyvätuloisia perheitä..
ap
Ollaan ostettu sitä alesta ajattelematta, että mitä muut meistä ajattelevat.
Samat haalarit ovat kestäneet meillä kolmella lapsella, että ei tämä nyt niin kalliiksikaan ole tullut.
Pari kallista virhettä tuli tehtyä halvempien talvivaatteiden kanssa, koska ne hajosivat kesken jo ensimmäisen lapsen käytössä ja yhdet kuluivat pesussa, niin etteivät lämmitä tarpeeksi.
Me ollaan hyvätuloisia ja itse asiassa paljon parempituloisiakin kuin ap, mutta ei mekään nyt aina kalleinta mahdollista osteta. Ostan lähinnä tarpeen, toiminnallisuuden, helppouden ja ulkonäön perusteella. Mulla ei esimerkiksi töissä ollessa ole mahdollisuutta kytätä kirppiksia tai huutista, mutta äitiyslomalla taas on.
Mutta olisiko teillä ap vedetty lainat liian tappiin jos ei nyt muutaman kympin joustovaraa löydy?
Minä olen todennut Lassiet ja Remut ehdottomasti parhaimmiksi, ja kuten joku muukin mainitsi, kestävät hyvin ulkoleikit, ei tule lapselle kylmä. Eli vaikka ei rahasta sinänsä olekaan kiinni, ostaisin silti näitä halpismerkkejä, ainakin meidän lapselle sopivat parhaiten!
8
et köyhät ne vaatteilla koreilee
vai oliko se rumat? ;-)
Meillä on ainakin ihan hyvät tulot, eikä tosiaan upoteta lasten (eikä omiinkaan) vaatteisiin liikoja. Juhlavaatteet erikseen, mut käyttövaatteet on kulutusta varten ja edullisemmatkin käy. Ikänä en ole satasta pistänyt lasten haalariin enkä kenkiin ja hyvin on halvemmilla pärjätty.