Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeess ihmisillä on varaa?!

Vierailija
24.02.2009 |

Ostaa reimatec, pop, ticket vaatteita lapsille?

Me ollaan hyvätuloinen perhe, mitään lisätukia ei saada kun tulot on liian hyvät.. no itse olen hoitovapaalla joten mun palkkani on tietty poissa laskuista, mutta meillä ei silti olis ikuna varaa ostaa noita pukuja... ihanin on kyllä ja mietin vaan et miten ihmisillä on varaa ostaa noita. Millaisia tuloja perheillä oikeen on.

Ja sit toisaalta olen kyllä katsellut että monella vähempi tuloisella onkin noita pukuja ja sit varakkaammilla on ihan lassie tyylistä... oonkohan ihan pieleen huomioinut.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muut vaan paskaa, että *miten ihmeessä* meidän normaaliaktiivinen (ei siis todellakaan mikään hiekkiksen reunalla istuva) lapsi pysyy ihan yhtä lämpimänä ja kuivana niissä paljon halvemmissa tähtijonathan ja lassietecin vaatteissa? Vaatteet eivät myöskään ole kuluneet yhtään sen enempää kuin reimatecit, jopa H&M toppatakki on pysynyt ihan siistinä vaikka on ollut käytössä melkein joka päivä. Reimateciakin on ollut ja hyvin sekin on toiminut, mutta kun ihan yhtä toimia ja sieviä on löytynyt vähemmäläkin rahalla niin aika hullulta tuntuu väite että meillä olisi jotenkin väärät arvot kun emme osta lapselle niitä kalleimpia ulkoiluvaatteita. Mitä kauneuteen tulee, niin makuja on monia mutta itse olen tosi tarkka siitä että ulkoiluvaate on paitsi toimiva myös sievä, ts. ulkoiluvaatteissa minulle yksivärinen, ei mitään erivärisiä raitoja/kaistaleita, ei mitään hahmojen kuvia yms. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku ostaa vaan reimatecia yms, mutta minusta on absurdia väittää että mikään muu ei toimi.

Mitä kenkiin tulee, niin meillä on lapsella sekä goretexit (viking) että kumisaappaat. Ihan vaan siksi, että omien ja miehen gorekenkien perusteella kovassa käytössä kangas kuluu kalliistakin kengistä helposti rikki ja saumat alkaa falskata josasin vaiheessa. Ainoat oikeasti toimivat ulkoilukengät jotka pitää vettä ja kestävät eikä ole kumisaappaat on meillä olleet nahkaiset vaelluskengät. Koska goret on omassa käytösäs osoittautuneet olevan vähän niin ja näin, on lapsellakin niiden lisäksi myös kumisaappaat, joita käytetään märimmillä rapasäillä ja jos tiedossa on tiukempien paikkojen metsäretkeilyä (harrastamme lintu- ja luontoretkeilyä).

Vierailija
2/98 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan kuten täällä on monet jo sanonut, ihmiset käyttää rahansa eri asioihin, jos perheellä ei esim ole autoa jää luonnollisesti enemmän rahaa vaikka sitten vaatteisiin kuin jos olisi auto. Ja ruokaankin saa uppoamaan uskomattomat määrät rahaa.

Joku varmaan ihmettelee miten munkin tytöllä on Reimatecin haalari kun olen köyhä kotihoidontuella elävä yksinhuoltaja :D En ole ostanut sitä itse vaan saanut lahjaksi, enkä välttämättä ole ainut :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viime keväänä lapseni ensimmäiseksi kevääksi Remun haalarin. Poika ui kuralätäkössä ja vaikka oli kurahousut ja sadetakki päällä ainoa kuiva kohta pojassa oli kädet. Käsissä oli Reimatec hanskat. .

Mä olen käyttänyt lapsella pääasiassa Remun haalareita ja ne eivät ole vuotaneet juuri koskaan. Kerran lapsi oli ihan märkä lahkeista kunnes huomasin että kumpparit oli rikki ja se vesi pääsi sitä kautta vaatteiden sisään. (enkä osta enää koskaan halpiskumppareita).

Reimatecin hanskoja on ollut kahdet ja ne vuotaa kun seula. En osta enää ikinä.

Yhden kerran ostin Lassien kosteussuojattoman puvun mutta sen kanssa piti olla aina kurahousut jos vähänkään kosteutta. Tuon yhdistelmän kanssa niitä housuja kului kolmet :( Tuli aika kallis kokeilu.

Mä ihmettelen tuota päivittelyä että miten sitä nyt ennen oltiin märissä vaatteissa eikä mitään haitannut. En usko että ulkoilua tekee yhtään sen miellyttävämmäksi se kastuminen joten mielelläni ostan vaatteita jotka toimii. Enhän halua kastella itseänikään! On aika noloa jos äiti kulkee goretex-vaatteissa ja lapsella on jotain halpista päällä ja ihan märkä.

Vierailija
4/98 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllähän se on ihan siitä kiinni että mihin haluaa rahansa laittaa. Tiedän yhden yh:n jolla ei todellakaan ole ylimääräistä rahaa. Lapsilla on AINA uudet Reimatecin, Lennen yms puvut ja gore-kengät. Toisaalta eivät juurikaan kanna rahaa mihinkään "ylimääräiseen", kahvilassa käymiseen ja sellaiseen pieneen johon saa rahaa menemään yllättävän paljon vuodessa. Nämä on ihan valintakysymyksiä.

Vierailija
5/98 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin olemme hyvätuloinen perhe mutta ei meillä ole koskaa Reimateccejä (ellei sitten olla käytettynä saatu). Sen minkä itse olen huomannut niin lähiöiden kerrostaloissa näitä ehkä eniten näkee - onko syy se että jollain pitää päteä?? Mammatkin kulkee ns merkkivaatteissa?

Me asumme omakotitalossa joka vie tietty toisen tulot kokonaan, matkustamme pari kertaa vuodessa ulkomaille - mutta toisaalta pukeudumme ihan tavallisiin H&M ja Dressmanin vaatteisiin ellei osteta edullisesti ulkomailta. En tosin ikinä maksaisi haalarista edes 50€, mun mielestä 39€ on ollut ihan maksimi normaalista talvihaalarista!! Onneksi hyviä Lassien haalareita on saanut siihen hintaan joka vuosi. Eli me olemme juuri sinun kuvailemasi perhe... vaikuttaa siltä että sanonta " köyhät ne vaatteilla koreilee" pätee vielä vuonna 2009:D

Vierailija
6/98 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa reimatec, pop, ticket vaatteita lapsille?

Me ollaan hyvätuloinen perhe, mitään lisätukia ei saada kun tulot on liian hyvät.. no itse olen hoitovapaalla joten mun palkkani on tietty poissa laskuista, mutta meillä ei silti olis ikuna varaa ostaa noita pukuja... ihanin on kyllä ja mietin vaan et miten ihmisillä on varaa ostaa noita. Millaisia tuloja perheillä oikeen on.

Ja sit toisaalta olen kyllä katsellut että monella vähempi tuloisella onkin noita pukuja ja sit varakkaammilla on ihan lassie tyylistä... oonkohan ihan pieleen huomioinut.

Ei mekään olla mitenkään hyvätuloisia, mutta kyllä puetaan lapset kuitenkin hvyin. reimatecit tai vastaavat ostetaan lapsille uudet joka vuosi. Lapsia on viisi. Ticketiä en nyt ostaisi vaikka sattuisi joskus varaa olemaankin. En pidä niiden kaameista kuoseista, enkä etenkään kamalasta nimestä.

Vierailija
7/98 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvätuloisia vai ???

3000€ nettona ja minä saan vain kotihoidontukea ja lapsilisää yht. 800€

+ noiden lisäksi tulee osinkoja 8000€ vuodessa

ap

Miehen palkaksi aika huono muuten"

Siis hä!?! Meillä on miehen kanssa kk tulot nettona yhteensä 1200€ ja ihan hyvin pärjätään! Okei, ollaan virallisesti pienituloisia, mutta silti rahaa on puolet enemmän kun silloin kun molemmat opiskeli... eli tuntuu, että eletään nykyään aika leveesti. Niin että KUINKA ISOT niiden tulojen pitää sit olla jos 3000 kuussa nettona ei riitä? Haloo!!!!!! ottakaa nyt ihmiset järki käteen....

Vierailija
8/98 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä täällä meidän hyvätuloisten asuinalueella näkee aika paljon ko. merkkiä käytössä, ihan samalla tavalla kuin "naapurin" pienempituloisten aluuella. Omassa tuttavapiiriissäni reimatecciä näkee niin varakkailla kuin köyhemmillä opiskelijaperheillä - monet eivät ole mitään merkkifanaatikkoja, eivätkä saarnaa reimateceistä - ovat vaan havainneet toimiviksi, mutta joskus voivat kyllä hankkia muitakin merkkejä, jos väritykset tms. ovat sinä vuonna paremmat tai sattuu kävelemään vastaan hyvän muut haalarit tai puvut.

En usko, että normaali-ihmiselle haalarin merkki on nyt niin tavattoman suuri juttu, ainakaan muiden kuin omien lapsien haalarit. Ihanko totta ihmiset kyttäävät puistossa kenen lapsella on minkäkinlainen puvustus ja siitä sitten tekevät luonne-analyyseja esim. itsetunnosta?

Vierailija
9/98 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen minkä itse olen huomannut niin lähiöiden kerrostaloissa näitä ehkä eniten näkee - onko syy se että jollain pitää päteä?? Mammatkin kulkee ns merkkivaatteissa?

- - - -

En tosin ikinä maksaisi haalarista edes 50€, mun mielestä 39€ on ollut ihan maksimi normaalista talvihaalarista!!

(ja ennenkuin joku rupeaa päätään aukomaan niin tuo on ihan oma valinta: on paljon edullisempi asunto ylimmässä kerroksessa kuin se hieno omakotitalo, johon emme edes halua :))

Täällä näkee erittäin harvoin Reimateccejä! Yleensä lapsilla on Remua ja Lassieta.

Itse ostan Remun haalareita yleensä huutonetistä, ovat maksaneet 20-25 e kun olen ostanut muuhun aikaan kuin silloin kun niitä useimmiten haalitaan. jos en löydä silloin helpolla niin sitten käyn kaupassa, makso mitä makso :)

Vierailija
10/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

22:lle lainanlyhennys on 1200€ kk

vesi,sähkö ja lämpö 240€kk

ai autoa, miehen työpaikka vajaa km päässä, kävellen kulkee, ruokakauppa myös alle km päässä ja kävellen käymme kaupassa, ruokakauppaan menee 500€ kk

talon vakuutus 400 €vuosi

noiden lisäksi tvlupa, en tiedä paljonko se on ja netti maksu, puhelin,

ap

Vierailija
11/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin 100 eur lapsen vaatteeseen on liikaa, mutta 10 000 eur veneeseen, jota käytetään 5-15 krt/kesässä perheenisän kalareissuihin ihan sopiva summa.

Joku ostaa cd-levyn a 20 eur/kk -> 240 eur/v.

Kysymys on ihan valinnoista aina. Myös asuminen saattaa lohkaista hyvätuloisenkin perheen tuloista niin suuren osan, että lasten vaatteista täytyy/kuuluu säästää osaltaan.

Vierailija
12/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

. jokaisen vaatteen ostanut alennuksista ensi vuoden reimatecit -45% mielummin niist maksan saman kun jostai huonosta muumista...

Vierailija
13/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

reimaa yleensä, yhden puvun ostin 30% alesta. Jos lähettäsin lapseni Siperiaan koko talveksi, niin sitten kiinnittäisin enempi huomiota laatuun, mutta täällä Turussa olen luottanut ihan Lassieen ja Remuun eli tavallisempiin merkkeihin, joita lähimarketista saa. Ei ole tarvinnut autolla lähteä töikseen metsästämään pukuja mistään, niin kuin entisaikaan Virossa ja 50-luvulla Suomessa. Esikoinen meni kyllä ihan kirppispuvuilla ja kurikset päällä, ja elossa on vieläkin (8v). Me olemme juuri keskituloisia silloin kun olen töissä, mutta akateemisia, ja meillä on muitakin harrastuksia kuin heelarien vertailu ja shoppailu. Siksi emme ole niin paljon kiinnittäneet huomiota näihin rytkyjen teknisiin ja kulttuurisiin ominaisuuksiin/ulottuvuuksiin.

Vierailija
14/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lapset kulkee merkkivaatteissa. Meillä on isommalla ulkoiluasuna nyt talvella Reimatec housut ja Pop takki, pienemmälläTicketin haalari. Mies saa opintotukea ja minä olen hoitovapaalla.

MUTTA meillä ostetaan kaikki vaatteet käytettynä, ainakin lapsille. Itsellenikin silloin, kun sopivaa ja tarpeellista tulee vastaan. Noihin lasten asuihin olen käyttänyt yhteensä arviolta 100 euroa. Isomman puku menee ensi- tai sitä seuraavana talvena pienemmälle, tai sitten myyn ja ostan saamillani rahoilla jotain muuta. Kummankaan puvussa ei käytön jäljet vielä näy, vaikka koko talven ovat vaatteissaan temmeltäneet, kurassakin. Ja olivat siis jo ostettaessa käytettyjä.

Kunnon merkit säilyttävät paremmin arvonsa. Käytettynä ostetusta vaatteesta saattaa saada (lähes) omansa pois myydessään. Loppujen lopuksi merkkivaatteelle saattaa siis jäädä hintaa vähemmän, kuin halpikselle.

Väitän, ettei minulla ole huono itsetunto, vaikka tykkäänkin pukea lapseni nätisti. Meillä satsataan se mikä voidaan niihin vaatteisiin, joilla on oikeasti merkitystä. Minusta on tärkeämpää, että leikki-ikäisellä on käytännölliset, lämpimät ja toimivat vaatteet joka päivä, kuin uusi, kallis juhlamekko kerran vuodessa sukujuhlissa. Ennemmin pistän sen satasen vaatteeseen, jota käytetään joka päivä, kuin siihen jota käytetään yhden kerran.

Vierailija
15/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap tässähän se syy selvisikin. Ei minulla olisikaan varaa laittaa 4 x 100 =400 eur kauden pukuihin, mutta minulla onkin 2 lasta ja varaa ostaa 200 eur vaatetta jos tarvis.

Vierailija
16/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa käytettynä merkki/laatuvaatteita... mäkin olen koettanut katsella noita, mutta tuntuu et hinnat nousee mielettömän koviksi ja sitten ostan mieluummin tyyliin jonathania samalla hinnalla ihan uutena!!

miten on varaa 4 lapseen... no katsos, sitten kun palaan töihin on varmaan paremmin varaa ostaa noita kalliita laatuvaatteita. Mutta nyt olen hoitovapaalla niin ei kyllä olis varaa... tahdon tarjota lapsilleni ennemmin kotona oloa kun päiväkotiarkea sen sijaan että saisivat laatuvaatteita..

ap ja tää aihe repsahti

Vierailija
17/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt vähän eri mieltä siitä, että köyhä pysyy köyhänä koska ostaa kalleinta.

Minusta köyhän kannattaa ostaa kunnollista - mielummin vähän ja kunnollista kuin huonosti toimivaa ja vähän sinne päin olevaa. Tosin ihan varmasti haalareita voisi ostaa halvempiakin merkkejä, ja ihan hyvin toimisivat nekin.

Vaikka rahaa ei ole tällä hetkellä paljoa käytössä, niin eihän siitä mene kuin murto-osa yhteen tai kahteen haalariin. Ei se satanen-pari vuodessa köyhennä ihmistä kovinkaan paljoa - suurin osa jää kuitenkin säästöön ja sitä investoidaan hyvinkin järkevästi, omaan asuntoon esimerkiksi.

Vierailija
18/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin tuohon itseäni, kun numeroiden juoksutus taas tökkii.

Lisään vielä, että Lassie vaikuttaa hyvältä, mutta siitä meillä ei ole kokemusta.

Vaatteet kiertävät meillä usealla lapsella, joten ostamme mielellämme ne käytännöllisimmät hyvään ale-hintaan. Mielestäni Reimatecit ovat käytännölliset näin aikuisen näkökulmasta. Lapselle varmasti yhtä hyvä, vaikka olisi esim Lassiet.

Itse kysymykseen. En ymmärrä, että miksi olla rikas ja kulkea ryysyissä. Ystäväpiiristäni löytyy yksi tällainen esimerkki, ettei osata kuluttaa edes siihen välttämättömään, vaan kaikki liikenevä sijoitetaan... ikävää perua omilta vanhemmilta, kun kyse on toisen polven rikkaista (perintö) . Rikkaan tulisi ostaa vaikka Lassiet, eikä pukea lastaan haalistuneisiin, öljytahraisiin ja paikattuihin, ilmaiseksi saatuihin vaatteisiin..

Vierailija
19/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni muu on varmaan toista mieltä :) Mutta meillä on toimineet hyvin Lassie (tec ja tavallinen) ja Jonathan. Yksikään vaate ei ole mennyt rikki, ja ovat menneet eteenpäin muilel lapsille. Reimateciäkin on siis ollut, mutta kun ei se ole ollut yhtään parempi niin en viiksi niistä maksaa. Jopa Zaran toppatakki (jossa kai kutienkin on joku ns. kosteussuoja) on toiminut ihan hyvin, lapsi ei ole palellut tai kastunut. Kädetkin on pysyneet ihan lämpiminä Lassien perusrukkasissa.

Mitä ulkonäköön tulee, niin meillä lapsi siirtyi vajaa 4-vuotiaana kaksiosaisiin pukuihin (housut sellaiset "haalarihousut" eli kangasta rinnan korkeudelle) joissa sotken iloisetsi kaikkia merkkejä sen mukaan mikä milloinkin on tuntunut parhaalta valinnalta, yleensä ylöosa ja alaosa on erivärisiä mutta yksivärisiä (siis esim. alaosa tummansininen ja yläosa vaaleanpunainen).

Vierailija
20/98 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en nyt sanoisi niinkään, että esimerkiksi meillä ulkomaanmatkoja arvostetaan enemmän kuin lasten vaatetusta. Mun mielestä yleisesti ottaen on turha laittaa hirveästi rahaa vaatteisiin, JOS halvempikin/käytetty on toimiva ja nätti. Ja mun mielestä monet kosteussuojatut edullisemmat ulkovaatteet toimii ja on ihan kauniitakin. En laittaisi rahaa merkkivaatteisiin (etenkään sisävaatteisiin) siksi, että ne on erikoisia ja erityisen kauniita. Näin meillä myös aikuisilla. Siistiä, ehjää ja toimivaa toki, mutta merkeillä ei brassailla.

Laitetaan se ylimääräinen raha mielummin vaikka siihen ulkomaanmatkaan, jonka kohde valitaan lapsia ajatellen.