Onko yleistäkin, että työantaja vaatii lapsen sairastuessa todistuksen lapsen sairaudesta JA
todistuksen myös siitä, ettei toinen vanhepi ole lasta kotona hoitamassa vaan töissä?
Miehen työpaikalla on nyt siirrytty tähän käytäntöön ja minusta todella outoa.
Kommentit (85)
jotkut työpaikat sen vaativat. Yleensä tosin riittää pompn soitto toisen puolison työpaikalle varmistukseksi.
Tällaisiin käytäntöihin joudutaan turvautumaan, jos ja kun firmassa on havaittu väärinkäytöksiä tuon tilapäisen hoitovapaan kanssa. Meillä taas vaaditaan joka sairasloma päivältä lääkärintodistus, jos s-loma ajoittuu heti ennen tai jälkeen vapaan. Eli "jatkaisin vapaitani" s-lomalla tai aloittaisin vapaan ennen aikojaan saikulla. Kesken työputken saa olla 3 pvää omalla ilmoituksella poissa. Kyseessä siis vuorotyö ja usein pitkiäkin työputkia.
Täytyy todistaa että toinenkin on töissä, ettei käy niin että ollaan pois töistä ja toinenkin vanhempi on kotona.. se on huijausta se ja moni varmaan niin tekee...
Isoimmissa firmoissa ainakin ihan normaalia, pienemmät eivät monissakana paikoissa. Ja yleensä tosiaan tuo todistuskin vaaditaan että palkkatoimisto pystyy maksaan palkan..
Lapsi oli sairas eikä voinut viedä hoitoon, ja itse olin opiskelija (täysipäiväinen) jolla samana päivänä tärkeä tentti. Onneksi meillä ei vaadittu todistusta puolison työpaikasta, eihän mulla ollut työpaikkaakaan! Olisipa ollut ilo selvitellä, että kuka tenttijä tai opinto-ohjaaja mulle sen lappusen kirjoittaisi...
Kyllä seon enssijaisesti töihin meno jos lapsi on kipee niin sit ei jompikumpi mee, mut en oo edes ajatellu et molemmat sen käyttäis, voi voi
ja kyseessä ISO firma. Siis aivan sairasta kyttäystä(neukkumeininkiä jossain yrityksissä, jos vaaditaan kaksi todistusta. MITÄ sellainen maksaa yhteiskunnalle, lapsi joudutaan raahaamaan kipeänä lääkärille VAIN sen takia että epäluuloinen työnantaja saa todistuksen.... ja todella sairaat joutuvat jonottamaan kun lääkärintodistuken hakijat täyttävät päivystyksen.
En ikinä voisi olla tuollaisessa firmassa töissä
missä ihmeen kyttäyspaikoissa olettekaan töissä ????? Meillä saa ola kolme päivää ilman minkäänlaista läärätintodistuta !!!!
Ei tulisi mieleenkään lähteä sunnuntaina viideksi tunniksi päivystykseen vain hakemaan lääkärintodistusta lapselle ! Ihan sairasta päivystyksen turhaa käyttöä. Kuten nytkin lapsi on kuumeessa ja minä kotona.
ainakin sairaalamaailmassa on käytäntöjä tiukennettu eli kolme eri lappusta täytettävä lapsen poissaolosta, mukaanlukien todistus etteivät molemmat vanhemmat ole samanaikaisesti hoitamassa lasta kotona. Omailmoitus ei enää käytännössä päde ilman luotettavaa selvitystä, että lapsi onn sairas, vaan aina on haettava erillinen virallinen sairaslomatodistus lapsen sairaudesta.
Ennen ei ollut näin tiukkaa kyttäystä ja samat säännöt tosiaan kaikille eli olet sitten lääkäri tai sairaala-apulainen.
meillä saa kanssa olla sen 3päivää pois joko oman tai lapsen sairauden takia.
Aivan hulluutta koko lappushow. Esim pienen lämmön takia lapsi ei tarvitse lääkäriä mutta joku helvetin lappu pitäisi saada. Lääkäriin ei saa aikaa tuon takia, joten pakko on mennä päivystykseen jonottamaan 3 tunniksi sen lapun takia ja lapsen tauti vaan pitkittyy kun ei saa kotona levätä.
...lasten sairaudesta täytyy heti ekasta päivästä olla todistus.
Mun mielestä aivan törkeään yhteiskunnan palvelujen väärinkäyttöä raahata kuumeinen tai oksentava lapsi terveysasemalle yhden lapun vuoksi. Mutta minkäs teet, kun kerran sääntö näin on....
Meillä kyllä yleensä jää mies kotiin jos lapset ovat kipeänä. Osaksi juuri siksi, että minun kotiin jäämiseeni vaaditaan niitä lappuja ja miehen ei.
pitäisi kyllä jonku tehdä juttua lehtiin siitä mitä maksaa ja kuinka paljon se pitkitää päivystysjonoja !!!
kiinnostaisi tietää...
mitä sitten kun on laspen hammaslääkäri, keskusteluja koululla (meillä ainakin on ope-lapsi-vanhempi kaksi kertaa vuodessa), pankkiasioita joita pitää hoitaa päiväaikaan ???
Kait teillä on sitten kellokortitkin ?
Koska sen ainakin tiedän että ei mun työnanatajalla ole mitään velvollisuutta kertoa olenko mä ollut töissä vai en.
Epäilen laittomaksi käytännöksi.
Terveydenhoitaja/sairaanhoitaja pystyy kirjoittamaan sen kolme päivääsaikkua. Ihan soitto neuvolaan riittää, ja jättävät neuvolan postilaatikkoon lapun jonka voi vaan käydä hakemassa. Tai sitten käynti päivystävällä sairaanhoitajalla terveyskeskuksessa.
Terveydenhoitaja/sairaanhoitaja pystyy kirjoittamaan sen kolme päivääsaikkua. Ihan soitto neuvolaan riittää, ja jättävät neuvolan postilaatikkoon lapun jonka voi vaan käydä hakemassa. Tai sitten käynti päivystävällä sairaanhoitajalla terveyskeskuksessa.
tai jos on viikonloppu ????????
Eihän sinne meinaa päästä puhelimitsekaan läpi ja hoitaja vaihtuu koko ajan, ei siellä ole aikaa mitään lappusirkusta pyörittää.
ja on tosiaan rasittavaa, että sairaslomatodistuksen tarvitsee ensimmäisestä päivästä lähtien. Sen tarvitsee myös esim. siitä, jos päiväkodista soitetaan lapseni olevan sairas ja lähden kesken päivän töistä pois lasta hakemaan...
Puoli vuotta olen täällä töissä ollut ja kun puolen vuoden päästä jään äitiyslomalle niin enpä usko, että äitiysloman jälkeen enää takaisin palaan vaikka vakituinen paikka onkin.
Lisäksi omista sairauslomista kelpaa todistukseksi VAIN JA AINOASTAAN oman työterveyslääkärin todistus. Lisäksi vaaditaan, että todistuksen on ulotuttava myös vapaapäiville eli jos sairastun keskiviikkona ja saan kolme päivää saikkua (ke, to, pe), niin pitäisi lääkäriltä vielä vaatia la ja su myös saikkua tai työnantaja meinaa että muuten ne la ja su olisi palkattomia (siis jos la & su vapaapäiviä)! Onkohan tuo ihan laillista!?!
ne ovat laillisia vaatimuksia työnantajalta, TYÖNANTAJAHAN SE PALKAN joutuu TEILLE MAKSAMMAN SAAMATTA MINKÄÄNLAISTA VASTINETTA RAHOILLEEN. Muuten useassa paikassa on vielä niin, että vain 4 pv saa sairaslomalapunkaan kanssa hoitaa lasta kotona palkallisena, sen jälkeen palkatta.
oma työpaikkani ei ole vaatinut, tulee mieleen että se on enemmän "epäilyttävää" jos isä haluaa hoitaa sairasta lasta, kuin jos äiti haluaa.