Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistäkin, että työantaja vaatii lapsen sairastuessa todistuksen lapsen sairaudesta JA

Vierailija
01.02.2009 |

todistuksen myös siitä, ettei toinen vanhepi ole lasta kotona hoitamassa vaan töissä?

Miehen työpaikalla on nyt siirrytty tähän käytäntöön ja minusta todella outoa.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA: työnantajan on mietittävä, kuinka selviää niistä töistä, jotka sen sairaan työntekijän olisi tehtävä, on mahdollisesti palkattava lisäksi sijainen, opetettava se töihin, jne. Aikaa kuluu hukkaan ja työpanos pienenee. TULOS, josta palkatkin maksetaan, pienenee. EI se ole kuulkaa ihan pikku juttu työnantajalle, kun työntekijä sairastuu tai jää muusta syystä töistä pois! Siksi on lakinsa siinäkin, että sairasta lasta pitäisi vuorotellen vanhempien hoitaa, eikä vain esimerkiksi isän työnantaja joudu pelkästään kärsiin tvaikkapa työntekijänsä viiden lapsen korvakierteestä.

Vierailija
42/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela korvaa työnantajalle vasta 9 + 1 pv:n jälkeen ei aikaisemmin, sitten olet töissä yli 28 pv, niin alkaa uusi karenssi aika!

MUTTA: työnantajan on mietittävä, kuinka selviää niistä töistä, jotka sen sairaan työntekijän olisi tehtävä, on mahdollisesti palkattava lisäksi sijainen, opetettava se töihin, jne. Aikaa kuluu hukkaan ja työpanos pienenee. TULOS, josta palkatkin maksetaan, pienenee. EI se ole kuulkaa ihan pikku juttu työnantajalle, kun työntekijä sairastuu tai jää muusta syystä töistä pois! Siksi on lakinsa siinäkin, että sairasta lasta pitäisi vuorotellen vanhempien hoitaa, eikä vain esimerkiksi isän työnantaja joudu pelkästään kärsiin tvaikkapa työntekijänsä viiden lapsen korvakierteestä.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toistaiseksi ollut melko helppoa jäädä hoitamaan sairasta lasta tai jos itse on sairas, mutta jossain päin tätäkin firmaa käytäntö on alkanut kiristymään, sillä on huomattu, että tätä vapautta on käytetty väärin. Tiedän itsekin varmuudella kaksi henkilöä, jotka näin tekevät.

Vierailija
44/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim kun lapsi nukkuu väsyneenä päiväuniaan, avaan tietokoneen. Totta kai tajuan että tämä ei ole mahdollista joka alalla, älkää nyt tuohon puuttuko. 3 päivää olla pois ilman lappuakin mutta sen jälkeen alkaa sitten se palkaton aika. Ei tästä hirveätä ongelmaa ole tullut.

Vierailija
45/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eihän siinä mitään outoa ole. Me olemme molemmat hoitaneet lasta niin että toisella kertaa on ollut toinen kotona ja toisella sitten taas toinen.

Molemmat työpaikat haluavat sen todistuksen toisen vanhemman työssäolosta.

Vierailija
46/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää että hoitaa työnsä EI työssä vietetty aika !!!!!

Ja jos lapsi on sairas, olen kotona ja hoidan työt sitten kun tule töihin tai kotona.

Uskomattomia työpaikkoja teillä

Olen myyjä ja pikkasen huono olisi tehdä sitä duunia etänä ;-) Asiakkaita ei oikein voi laittaa odottamaan, että tulen töihin sulkemisajan jälkeen tai palvelen heitä sitten keskiviikkona. Jos minä en ole töissä, vähillä työkavereillani on rankempaa, koska hommat on tehtävä käytännössä kaiki heti, ei voi odotella sairaslomalaista tekemään kun saapuu.

Kuitenkin pidän ja työkaveritkin pitävät sairaslomansa tarvittaessa, mutta kikkailuihin ei meistä kukaan taivu. Ne sairaan lapsen hoitopäivät on tarkoitettu sitä varten, että siinä ajassa on järjestettävä hoito lopuille sairaspäiville, esim. isovanhemmat tai MLL. Ei ole luvallista käyttää edes niin, että äiti ekat kolme ja isä toiset kolme päivää, vaan se on kolme päivää/perhe/sairaus.

Ei oo ihmekään että jotkut isot firmat kyttää, kun aina löytyy ihmisiä, ketkä tulkitsevät säännöt omaksi edukseen.

Vierailija
47/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei muuten ole asiaa lääkäriin. Eli hoitaja toteaa, juu kyllä sulla on kuumetta tai migreeni ja kirjoittaa sairaslomaa tapausksesta riippuen 1-3pv.

Vierailija
48/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä korvaavat sairaslomat. Sori nyt vaan. Olen siis palkanlaskijana perheyrityksessä ja kirjoitin tuosta, että työnantajalle ei ole ihan läpihuutojuttu ja se ja sama, onko työntekijä sairas vai ei.

Kelalta me ei saada mitään, vaikka tälläkin hetkellä on eräs työntekijä pitkän pitkällä sairaslomalla. Tämä sulle, joka olit tietävinäsi, että 9 + 1 päivän jälkeen saisi kelalta korvauksia työnantaja.

Ja ollaan kyllä suoraan sanottuna melko kusessa, jos monenkin työntekijän lapsella tulee korvatulehus yhtäaikaa. Työt kun on tehtävä, ja jos ei niitä tee, se oikeasti vaikuttaa siihen tulokseen. Sairavakuutus kun korvaa sen työntekijän palkan, mutta ei sitä tuottoa, minkä se työntekijän työpanos olisi firmalle tuonut. Ja se saattaa joinakin päivinä olla melkoinen! Puhumattakaan siitä, että asiakkaat ei tykkää, jos sovittu työ jää tekemättä. Niitä ei siinä tapauksessa juuri kiinnosta meidän työntekijöiden lasten korvatulehdukset. Tilaavat työn muualta, samoin helposti myös seuraavalla kerralla. Että ei se ole kuulkaan aina niin yksi selitteistä tämä homma. Jos ei tulosta tule, ei kannata palkata työntekijöitäkään. Niinpä sitten tulee lomautuksia ja lopputilejä.

Vierailija
49/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmalla samaan aikaan LAIN/TYÖEHTOSOPIMUKSEN mukainen työntekovelvoite? Tietääkö joku oikeasti ?

Mun pomo soittelee mulle kotiin jatkuvasti työasioita, kun olen kotona ja lisäksi käskee tekemään töitä kotoa käsin (antoi mulle välineet, että pääsen kotoa firman verkkoon) "sillä aikaa kun lapsi nukkuu tai sitten kun lapsi menee yöunille illlalla".

Itse olettaisin, että ei ole työvelvoitetta, mutta miten on?

Kun lapsi on kipeä niin kyllä mulla suurin osa ajasta menee ihan sen hoitoon ja viihdyttämiseen ja kun illalla saan lapsen yöunille niin olen vielä väsyneenä tehnyt kotihommat, joita 3- lapsisessa perheessä riittää....

Vierailija
50/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On miljoonia työtehtäviä, jotka on hoidettava kellon mukaan ja oltava nimenomaan siellä _työpaikalla_ tiettyyn aikaan.

Vierailija
51/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

....ihan kiittää niitä vanhempia, jotka ovat käyttäneet väärin oikeuttaan hoitaa sairasta lasta kotona.

Että kiitos vaan!

Vierailija
52/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kukaan ole koskaan kysellyt perään. Ja palkka on aina maksettu... mutta meillä toisaan ratkaisee tulokset eivät työssä vietetyt tunnit ja kellokortteja ei meillä todellakaan ole. Esimies on sitäpaitsi ei maassakin eikä häntä kiinnosta olenko ollut töissä 8 tuntia tekemättä mitään vai olenko ollut kaksi tuntia ja tehnyt työni

Vierailija
53/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittaa kumppanin työnantajalle ja tarkastaa onko ollut samaan aikaan molemmat kotona.

Ja joku ketjussa näsäviisasteli jos mies on yksityisyrittäjä? No sitten se on! Sitten siltä saatetaan kysyä suoraan. Tiedä häntä!

Mutta tarkotus on se että sulla on MYÖS sairaslomalappu, ei yksin allekirjotuksellasi pitkälle ratsasteta.

Minulla on töissä sairaanlapsen hoidosta allekirjotettava paperi. Eikä se ole mikään ONGELMA.

Ja kun se tehään aina kun kaikille kun lapsi sairastaa niin se on automaatti.

En käsitä missä te ihmiset näette tän vaikeaksi: kun lapsi sairastuu vaikka tarhassa tai koulussa niin vien hoitajalle tai lääkärille että saan saikkulapun. Jos en omalle, niin yksityiselle jota suosin pitkälti koska sekin on iltaan saakka auki.

Lääkäri kirjoittaa sairasloman, antaa poissaololapun jonka vien täihin kun palaan sinne ja täytän pomon antaman sairaslapsi- lappusen. TODELLA VAIKEAA.. :D

Opiskelija ketjussa voi pyytää seuraavan päivän tenttiin lukemiseen vapaata.

Työvuoroja voi vaihtaa, tosin se on tarpeetonta koska vanhemmalla on oikeus hoitaa lastaan.

Kaikki keskustelut tarhan kanssa olen sopinut minulle hyvään vuoroon tai vaihdan työvuoroa.

Enempi se tuntuu olevan ihmisiltä hukassa että RASKAANA jokasella on oikeus käydä raskauden aikasissa tutkimuksissa työnantajan maksamalla ajalla, vaikka "ensisijasesti" omalla ajalla niin joskus on mentävä työajalla.

Oma mies jakaa vastuuta lastenhoidosta olemalla saikuilla, ei se tee minusta laiskaa jos mies jää kotiin! :D

Mistä te ihmiset tiedätte kaikkien kotiasiat että milloin perheen kolmesta lapsesta kukakin on sairaana ja toinen hoitaa häntä vuorollaan?

Voi perhe tietty päättää että nainen tai mies AINA hoitaa lapsia mutta sitä ei nyt varsinaisesti kysytä töissä vaan sitä tarkistetaan ettei toinen ole samaan aikaan töissä.

Minua tämä käytäntö ei haittaa. Ei juurikaan sekään että mies saa sairastaa "omalla sanallaan jokusia kertoja vuodessa" ja minun tarttee ravata terkalle kun migreeni iskee! ;)

Jokusen kerran ollaan miehen kanssa sovittu lääkäriin mentäessä jo että jos toinen on vaan tänään pois töistä ja toinen loput 3 päivää ja sen jälkeen taas toiselle voi kirjata lisää mahdollisia kotipäiviä. Eli ei sielä lääkärillä tartte ravata muutaman päivän välein, lääkärihän sen lapsen kunnon määrittelee.

Vierailija
54/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaisi tietää...

mitä sitten kun on laspen hammaslääkäri, keskusteluja koululla (meillä ainakin on ope-lapsi-vanhempi kaksi kertaa vuodessa), pankkiasioita joita pitää hoitaa päiväaikaan ???

Kait teillä on sitten kellokortitkin ?

Ja nuo pankkiasiat ja muut hoidetaan päiväsaikaan omalla ajalla, toisin sanoen: tunnit tulee tehdä sisään....

Ja kyllä sillä työnantajalla on oikeus sitä todistusta pyytää,turha sitä on alkaa liitoista kyselemään.

Vierailija
55/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sairasta lasta kotona hoitavalla vanhemmalla samaan aikaan LAIN/TYÖEHTOSOPIMUKSEN mukainen työntekovelvoite? Tietääkö joku oikeasti ?

Vierailija
56/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on töissä sairaanlapsen hoidosta allekirjotettava paperi. Eikä se ole mikään ONGELMA.

Ja kun se tehään aina kun kaikille kun lapsi sairastaa niin se on automaatti.

En käsitä missä te ihmiset näette tän vaikeaksi: kun lapsi sairastuu vaikka tarhassa tai koulussa niin vien hoitajalle tai lääkärille että saan saikkulapun. Jos en omalle, niin yksityiselle jota suosin pitkälti koska sekin on iltaan saakka auki.

Lääkäri kirjoittaa sairasloman, antaa poissaololapun jonka vien täihin kun palaan sinne ja täytän pomon antaman sairaslapsi- lappusen. TODELLA VAIKEAA.. :D

.

jos lääkäriin pääsee muka tuosta noin vaan. Meillä kaupungissa on viikkojen jonot terveyskeskuksiin ja sieltä EI EDES anneta aikoja kuin hätätapauksille. Oksenteleva lapsi ei sitä ole !!!!!! Ja yksityinen maksaa noin 60 euroa per käynti.

Vierailija
57/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin stressin takia pois töistä 2 vk sairaslomalla... eikös pomo soitellut joka päivä ja halusi pitää puhelinneuvottelujakin :)

No, se on entinen työpaikka nyt, ikinä en ole parempaa päätöstä tehnyt kuin siitä paikasta lähteminen.

Vierailija
58/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vapaapäivä sillä olin varannut matkan Tallinnaan. Edellisenä iltana ei tullut mieleenkään perua matkaa lapsen sairauden takia vaan mies jäi hoitamaan lasta. Todella harvoin hän kotiin jää kun minä olen yleensä se joka lapsen hoitaa.

Vierailija
59/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se on kolme sairaspäivää/perhe, ei työntekijä. Minulla on tuttuja, jotka palkaanneet yksityisen lastenhoitajan ja kun kysin, mitä tekevät, jos tämä sairastuu eikä ole hoitajaa, niin vastaus oli, että kun kukin vanhemmista voi olla kolme päivää kotona, niin siinä ajassa hoitaja paranee tai ehtii hankkia uuden. Eli lapsi ei välttämättä edes ole kipeä vain yksityisesti palkattu hoitaja. Olenko minä ymmärtänyt väärin? Ilmeisesti?

Vierailija
60/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä "anomuksessa joka pitää töissä tehä siitä sairaslomasta jälkikäteen ni kysytään puolison työ aikoja siltä saikkuajalta. ja ihan kuntatyönanataja kyseessä.

jos pomo epäilee puolison työaikojen oikeellisyuutta voi ottaa yhteyttä firmaan missä toinen työskentelee.