Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistäkin, että työantaja vaatii lapsen sairastuessa todistuksen lapsen sairaudesta JA

Vierailija
01.02.2009 |

todistuksen myös siitä, ettei toinen vanhepi ole lasta kotona hoitamassa vaan töissä?

Miehen työpaikalla on nyt siirrytty tähän käytäntöön ja minusta todella outoa.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamalle opiskelijalle lappuja heidän opiskelustaan ja siitä että tunneilla on läsnäolopakko. Puolisonsa työnantajat eivät muuten ole hyväksyneet lomaa sairaan lapsen hoitamiseen.

Todella outo käytäntö mielestäni. Itse harkitsisin työpaikan vaihtamista tuommosessa tilanteessa. Kuitenkin suurin osa työntekijöistä (ja opiskelijoista) tekee työnsä tunnollisesti. Tarpeeton kyttääminen vain heikentää työmotivaatiota.

Lapsi oli sairas eikä voinut viedä hoitoon, ja itse olin opiskelija (täysipäiväinen) jolla samana päivänä tärkeä tentti. Onneksi meillä ei vaadittu todistusta puolison työpaikasta, eihän mulla ollut työpaikkaakaan! Olisipa ollut ilo selvitellä, että kuka tenttijä tai opinto-ohjaaja mulle sen lappusen kirjoittaisi...

Vierailija
22/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä sairaspoissaolomäärästä joka joillakin meilläkin töissä on alkaisin jo harkita jäämistä kotiin siksi kunnes pystyy töitäkin tekemään. Meillä on muutamia joiden viikot alkaa säännöllisesti joko omalla tai lasten sairastelulla. Eräskin jolla on 3 lasta, ei juuri miehensä kanssa vuorottele, vaan kerran kehuskeli että sopivalla järjestelyllä saa hoidettua vesirokkoisia lapsia tarpeen vaatiessa liki pari viikkoa kotona. Oli kuitenkin hyvin hämmästynyt kun ilmeni että jos menee yli tuon 3*3 päivää, niin sitten lopuista päivistä ei tulekaan palkkaa. Ja huom! heillä on yksityinen lastenhoitaja kotona hoitamassa vain heidän lapsiaan, joten mielestäni äidin ei tarvitse olla hoitamassa edes sitä kuumetonta toipilaspäivää, joka tarvitaan ennen päiväkotiin vientiä.

Olen varmaan jotenkin vahvemmasta puusta, mutta ei mulla ole edes liki 20 vuoden ajalta sairaspoissaoloja niin paljon kuin näillä , jotka on taloon tulleet viimeisen vuoden aikana. Ja itselläkin lapsia ihan riittävästi.

Ja meillä tosiaan työnantaja edellyttää että molemmat vanhemmat on joko opiskelemassa tai töissä, jotta voi jäädä pois töistä sairaan lapsen hoidon vuoksi. Todistukseksi riittää tosin päivähoidon antama todistus että lapsi on ilmoitettu sairaaksi, joten terveyskeskukseen ei tarvii viedä jonottamaan vatsatautista lasta.

En pidä meidän työnantajaa epäluuloisena, mutta koska työntekijät jo nyt jäävät melko vähästä sairastelemaan, niin mitä se olisi kun vaan ilmottelisi että olenpa taas 3 päivää poissa, kun lapsi sairastaa. Kun pitää hieman nähdä vaivaa. niin ei ehkä kehtaa joka viikko 'sairastaa'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi vaaditaan, että todistuksen on ulotuttava myös vapaapäiville eli jos sairastun keskiviikkona ja saan kolme päivää saikkua (ke, to, pe), niin pitäisi lääkäriltä vielä vaatia la ja su myös saikkua tai työnantaja meinaa että muuten ne la ja su olisi palkattomia (siis jos la & su vapaapäiviä)! Onkohan tuo ihan laillista!?!

Pitäkää ihmiset oikeuksistanne huolta! Luottamusmieheen tms yhteyttä.

Vierailija
24/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus sairasti yhdessä vaiheessa tyyliin: kaksi päivää terveenä, kaksi viikkoa sairaana jne.

Vierailija
25/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy todistaa että toinenkin on töissä, ettei käy niin että ollaan pois töistä ja toinenkin vanhempi on kotona.. se on huijausta se ja moni varmaan niin tekee...

Isoimmissa firmoissa ainakin ihan normaalia, pienemmät eivät monissakana paikoissa. Ja yleensä tosiaan tuo todistuskin vaaditaan että palkkatoimisto pystyy maksaan palkan..

ihan normiasia ja täysin ymmärrettävä, kiitos niille laiskoille vanhemmille jotka ovat huijanneet olemalla molemmat pois töistä....

Vierailija
26/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi. Mutta kyllä meillä virkavapausanomukseen pitää laittaa puolison työnantajan nimi ja puhelinnumero, en tiedä tarkistetaanko ikinä.

Vierailija
27/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ovat laillisia vaatimuksia työnantajalta, TYÖNANTAJAHAN SE PALKAN joutuu TEILLE MAKSAMMAN SAAMATTA MINKÄÄNLAISTA VASTINETTA RAHOILLEEN. Muuten useassa paikassa on vielä niin, että vain 4 pv saa sairaslomalapunkaan kanssa hoitaa lasta kotona palkallisena, sen jälkeen palkatta.

Työnantaja saa rahoilleen vastinetta, kun työntekijä tekee töitä työsopimuksen ja työehtosopimuksen mukaan. Ja noihin kun sattuu kuulumaan sairaslomaoikeus. Tervetuloa länsimaiseen yhteiskuntaan.

Vierailija
28/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset puoli vuotta on lapset sairastaneet lähes viikottain, kukin vuorollaan.

Onneksi meillä vanhemmilla on molemmilla joustavat työnantajat eikä mitään lappuja tarvitse toimittaa.

Vuorotellen ollaan töitä tehty. Välillä ollaan kumpikin otettu läppäri kotiin ja tehty etäpäivää muutaman tunnin vuoroissa että saisi välillä töitäkin tehtyä.

Meidän kuopus sairasti yhdessä vaiheessa tyyliin: kaksi päivää terveenä, kaksi viikkoa sairaana jne.

Vierailija
29/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monet naiset ei juuri viitsi nähdä vaivaa perheensä eteen, ja se on mies, joka yleensä jää kotiin lasta hoitamaan. Meillä kun on paljon miehiä töissä, tämä on huomattu. Työlainsäädäntö sanoo, että nuo sairaanlapsen hoitamiset pitää vanhempien kesken jakaa, ja tähän tukien on työnantajalla oikeus saada tietää, onko se sääntö toteutunut.

Vierailija
30/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaisissa tapauksissa voi osoittaa ,että puoliso on töissä ja jos itse on oma työnantajansa.

Vierailija
31/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vastinetta työnantajasi saa jos työntekijänä olet pois työstä esim. puolet vuodesta. Työ sellaista, ettei sitä voida ottaa kotiin mukaan? Työnantaja maksaa sinulle koko ajalta palkaa, kunhan pidät huolen siitä, että olet aina sen 28 vrk välilllä työssä tai SAIRASLOMA on eri henkilölle tai eri syystä kirjoitettu.

Joo on oikeus olla pois, mutta kun talouden ollessa huono voit vain arvailla kuka ekana saa lähteä.

Vierailija
32/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos lapsi on terve 2 päivää ja sairas 2 viikkoa (muuten mullakin on sellainen lapsi, mutta palasin töihin vasta kun sairauskierre saatiin taltutettua) täytyy vanhempien miettiä, onko mitään järkeä työssäkäymisessä. Ja kyllä se kahvipöytäkeskusteluissa tulee ilmi, että kun työnteko ei kiinnosta niin mietitään, missä järjestyksessä lapsille haetaan sairaslomaa. Esim. kaikki lapset sairastuu yhtäaikaa, mutta siksi että vain 3 päivää on palkallista ensin viedään lääkäriin kaikkein sairain lapsi ja seuraava pääsee vasta 3 päivän päästä, jotta sitten voi hänen verukkeella jäädä jatkamaan.

Ja koska meillä saa olla 3 päivää itse sairaana ilman lääkärintodistusta esimiehen luvalla tosin, niin eräät tietää jo maanantaina että kykenevät töihin vasta torstaina.

MUn mielestä työnantajan velvollisuus ei ole kärsiä taloudellista taakkaa työntekijöiden sairaskikkailuista. Olen siksi ottanut työpaikkani vastaan, että pyrin sen mahdollisimman hyvin hoitamaan. Varsinkin nyt huonompien aikojen tultua, pitäisi nuorempienkin ymmärtää että ei oikein maksa vaivaa pitää töissä henkilöä jolla on n. 10 sairaspäivää kuussa vaikka olisi ihan pätevä loppuajan. Ihminen joka sairastaa niin paljon, pitää mennä tutkimuksiin, jotta löytyy se todellinen sairaus. 3 päivän pikasairauksia ei oikeasti voi olla kenelläkään useita kuukaudessa ilman että on jotain isompaa taustalla.

Vierailija
33/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vastinetta työnantajasi saa jos työntekijänä olet pois työstä esim. puolet vuodesta.

Vierailija
34/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa sairasta lasta, tai miksei voisi töitänsä siirtää lapsen hoidon ajaksi. Meillä esim isä autoilija, ja tappiot on aikas isoja, jos päiväksi jää kotiin lasta hoitaan. Ja se on ihan hyvin ja selvästi osoitettavissa.

Vierailija
35/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaisissa tapauksissa voi osoittaa ,että puoliso on töissä ja jos itse on oma työnantajansa.

silloinhan miehesi voi hoitaa lasta samalla kotona..... Niitä omia töitä voi tehdä siinä samalla ja jatkaa kun tulet illalla kotia.

Vierailija
36/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

35, kuka hoitaa meidän sairaat lapset, kun meillä on kolmelle eri alalle olevat yritykset? Kyllä se yritystoiminta hoidetaan siinä samalla. Olin jopa lapsen kanssa sairaalassa osastojaksolla, tuli työt samalla hoidettua.

Vierailija
37/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää että hoitaa työnsä EI työssä vietetty aika !!!!!

Ja jos lapsi on sairas, olen kotona ja hoidan työt sitten kun tule töihin tai kotona.

Uskomattomia työpaikkoja teillä

Vierailija
38/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun miehellä päivän aikaan liiketapaamisia ym., jotka eivät ole kotona. Kotoakin tehtävä työ on työtä ja sen tekeminen ei onnistu, jos sairas, hoivaa tarvitseva lapsi ivieressä. Enhän minäkään voi sairasta lasta ottaa työpaikalle ja hoitaa omien töideni sivussa.

Vierailija
39/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli isät siis ovat uusia äitejä. Eipä vielä meidän suunnalla täällä helsingin kupeessa ole tullut esille.

Meillä mies ollut muutamia kertoja lapsen sairauden vuoksi pois töistä, ja lapsi sairastanut todella paljon. Mies ei edes tule ajatelleeksi että se olisi hän, joka kotiin jäisi lasta hoitamaan. Kun ei kuulemma voi olla poissa töistä, sitten jos kotona on, niin tekee töitä etänä. Lienee todella tärkeä henkilö työnantajallensa, vaikken sitä tiedäkään.

Meilä ei ta vaadi mitään todistuksia. Naisvaltainen ala ja kolme päivää saa olla lapsen sairauden vuoksi palkallisesti poissa. Itsekin ennen esikoista en voinut uskoa työkavereiden lasten sairastelevan yhtenään, mutta ikävä kyllä, näin se vaan on.

Vierailija
40/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmista firmoista ja meillä käytäntö vaihtelee _tulosyksiköittäin_!

Se on minusta käsittämätöntä!

Mun yksikössäni lapsen sairauden takia saa olla 3 ensimmäistä päivää hoitamassa ihan vaan omalla ilmoituksella esimiehelle. Vasta 4. päivästä lähtien tarvitsee lääkärintodistuksen. Ja hyvä niin!

Sitten taas toisessa toimipisteessämme on käytössä tämä tapa, että heti ekasta päivästä tarvitaan lappu ja puolison työnantajalta todistus ettei puoliso hoida samaan aikaan lasta. En siis edes harkitse vaihtavani tuohon toiseen yksikköön koskaan! Ja hulluinta on, että olen kuullut tosi monelta tässä toisessa yksikössä työskentelevältä, että ne puolisoiden työnantajat haistattavat piutpaut, kun tämä meidän toinen tulosyksikkö pyytää jotain lappusia puolison työnantajalta :)