Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistäkin, että työantaja vaatii lapsen sairastuessa todistuksen lapsen sairaudesta JA

Vierailija
01.02.2009 |

todistuksen myös siitä, ettei toinen vanhepi ole lasta kotona hoitamassa vaan töissä?

Miehen työpaikalla on nyt siirrytty tähän käytäntöön ja minusta todella outoa.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/02_henkilostohallinno…

Tilapäinen hoitovapaa

Virkamiehellä ja työntekijällä on oikeus saada alle kymmenvuotiaan tai vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan alle kymmenvuotiaan tai vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen sairastuessa äkillisesti lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti.

Virkamiehen tai työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestoajasta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä virkamiehen tai työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta.

Soveltamisohje:

Virkamiehellä tai työntekijällä ei ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen, jos toinen vanhemmista on kotona, ellei kotona oleva vanhempi ole sidoksissa sellaiseen toimintaan, joka estää lapsen päivittäisen hoitamisen tai el-lei hän ole muutoin kykenemätön hoitamaan lasta.

Molemmat vanhemmat voivat käyttää tilapäistä hoitovapaata yhteensä enintään neljä työpäivää lapsen saman sairaustapauksen yhteydessä. Tilapäinen hoitovapaa voidaan siten jakaa esim. siten, että saman päivän aikana lasta voi hoitaa aamupäivällä äiti ja iltapäivällä isä, jos se on vanhempien töiden järjestelyn kannalta tarkoituksenmukaista.

Oikeus vapaaseen on lapsi- ja sairauskohtainen. Toisen lapsen sairastuessa tai lapsen sairastuessa toiseen sairauteen, on uusi tilapäisen hoitovapaan jakso käytettävissä. Sairaus todetaan samoin kuin virkamiehen tai työntekijän oma sairaus. Virkamiehen tai työntekijän on tarvittaessa esitettävä selvitys myös siitä, että tilapäisellä hoitovapaalla on ollut kerrallaan vain toinen lapsen vanhemmista.

Pykälä ei koske vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vammasta tai sairaudesta aiheutuvaa tavanomaista hoitoa. Sen sijaan tilapäistä hoitovapaata koskevat sopimusmääräykset koskevat myös alle 16-vuotiaiden vammaisten tai pitkäaikaissairaiden lasten äkillistä sairastumista esimerkiksi nuhakuumeeseen.

Vammaisesta tai pitkäaikaissairaasta lapsesta kts. 27 §.

Vierailija
62/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä taasen tarvitsen sellaisen. Meillä ei ole edes käynyt mielessä olla samaan aikaan kotona hoitamassa lasta. Ehkä meillä on keskivertoa kivemmat työpaikat ;) Kummankaan työpaikat eivät vaadi todistusta toisen töissäolosta lapsen sairastaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitää mennä sinne tk:seen kahdella eri bussilla ihan vaan siitä syystä että päiväkoti ja tk sijaitsevat eri puolilla kaupunkia. Meillä menee siihen matkaan tunti (todella kivaa sairaan lapsen ja hänen sisarustensa kanssa). Tk:ssa jonotetaan tunti-pari että pääsee sinne lääkäriin ja sitten mennään bussilla kotiin. Seuraavana päivänä sairas lapsi on vieläkin sairaampi ihan vaan siitä syystä että on joutunut riekkumaan bussissa ja pysäkeillä ties kuinka pitkään vaikka olisi tarvinnut lepoa ja hoivaa.

Aamulla sitten taas lähdetään terveyskeskukseen jonottamaan kun ei se lapsi yhdessä päivässä parantunutkaan =o

En käsitä missä te ihmiset näette tän vaikeaksi: kun lapsi sairastuu vaikka tarhassa tai koulussa niin vien hoitajalle tai lääkärille että saan saikkulapun. Jos en omalle, niin yksityiselle jota suosin pitkälti koska sekin on iltaan saakka auki.

Lääkäri kirjoittaa sairasloman, antaa poissaololapun jonka vien täihin kun palaan sinne ja täytän pomon antaman sairaslapsi- lappusen. TODELLA VAIKEAA.. :D

Vierailija
64/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä ihmeen kyttäyspaikoissa olettekaan töissä ????? Meillä saa ola kolme päivää ilman minkäänlaista läärätintodistuta !!!!

ihan yksityisellä puolella keskikokoisessa yrityksessä. Itse saa olla poissa omalla ilmoituksella kolme päivää, mutta lapsen sairaudesta on oltava heti ensimmäisestä päivästä lääkärin - nimenomaan lääkärin - todistus.

Väitätkö työnantajia yleisesti kyttääjiksi?

Vierailija
65/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todistuksen myös siitä, ettei toinen vanhepi ole lasta kotona hoitamassa vaan töissä?

Miehen työpaikalla on nyt siirrytty tähän käytäntöön ja minusta todella outoa.

Vierailija
66/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siihen lääkäriä tarvita. Minä olen käynyt aina päivystävällä sairaanhoitajalla hakemassa lapun.

Vierailija
67/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaisi tietää...

mitä sitten kun on laspen hammaslääkäri, keskusteluja koululla (meillä ainakin on ope-lapsi-vanhempi kaksi kertaa vuodessa), pankkiasioita joita pitää hoitaa päiväaikaan ???

Kait teillä on sitten kellokortitkin ?

Kukaan ei kyttää työssäoloaikoja muuten mitenkään, mutta silti on oltava lapsen sairaudesta lääkärintodistus.

Ja kyseessä on siis yritys, jonka työntekijöistä suurimmalla osalla on yliopistollinen loppututkinto.

Vierailija
68/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä missä te ihmiset näette tän vaikeaksi: kun lapsi sairastuu vaikka tarhassa tai koulussa niin vien hoitajalle tai lääkärille että saan saikkulapun. Jos en omalle, niin yksityiselle jota suosin pitkälti koska sekin on iltaan saakka auki.

Pidän ennemmin sitten vaikka palkattoman päivän mutta jos siitä lapusta pitää maksaa monta kymppiä niin en jaksa kyllä lähteä liikkeelle. Jos ei ole autoa käytössä niin menisin taksilla, siinäkään ei ole kyllä taloudellista järkeä.

Kaikki ei oikeasti asu niin, että koti, päivähoito ja lääkäri ovat lähekkäin. Tai sitten sinne lääkärille ei pääse kuin päivystyksessä jonottamalla se 3h. Kerran yritin mennä yksityiselle lapsen kanssa, mutta sepäs ei onnistunutkaan kun paikalla ei ollut lääkäriä joka olisi ottanut vastaan lapsipotilaita. Minulle itselle olisi kyllä auennut aika moni ovi....

Vierailija
69/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen töissä jos mieheni jää hoitamaan sairasta lasta! Huh huh!

Omalla työpaikalla voi olla 3 päivää omalla ilmoituksella oli sitten itse kipeänä tai lapsi.

Vierailija
70/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli aika yllätyksenä aikanaan itsellenikin kun piti toimittaa tuollainen todistus

Vierailija
71/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomattomia työpaikkoja. Ajatella!

Tällaisia uskomattomia paikkoja ovat esim. sairaalat, keittiöt, poliisi, palokunta, kaupat. On se vaan kumma kun eivät anna niistä ottaa töitä kotiin. Kerrassaan kummallista!

Meillä riittää että hoitaa työnsä EI työssä vietetty aika !!!!!

Ja jos lapsi on sairas, olen kotona ja hoidan työt sitten kun tule töihin tai kotona.

Uskomattomia työpaikkoja teillä

Vierailija
72/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää viedä jokaisesta poissaolosta joku lappu, onneksi hoitajan kirjoittama todistus riittää. Neuvolasta saa kolme päivää sairaslomaa soittamalla, ei tarvitse kiikuttaa oksentelevaa lasta näytille. Itse voin olla kolme päivää omalla ilmoituksella poissa, olin itse tai lapsi sairaana. Jos olen ilta-, yö- tai viikonloppuvuorosta pois, pitää kirjoittaa todistus, että mies on töissä. Päivävuorossa ilmeisesti oletetaan, että mies tekee normaalia virka-aikaa.

Vierailija
73/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikamoiseksi menee todistusten pyytely vaikka pienen nuhakuumeen vuoksi :(. Mieheni entinen työnanantaja vaati aina heti ekasta päivästä todistuksen (ja sitä muuten terveyskeskuksessa kummeksuttiin todella eli ainakaan täällä etelän pikkukaupungissa ei ollut tavallinen käytäntö) mutta ei sielläkään puolisolta mitään todistuksia vaadittu.

Vierailija
74/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuulkaa kyllä se meidänkin alalla on niin, että TYÖEHTOSOPIMUKSESSA lukee että molempien vanhemopien pitää olla ansiotyössä jotta voi jäädä niitä lapsia kotiin hoitamaan. Lisäksi työehtosopparissa lukee selkeästi, että se ei ole vapaa lasten sairauden hoitamiseen vaan lapsen HOIDON järjestämiseen sairauden aikana. Ja kyllä, meilläkin lukee siellä samaisessa TES:ssä, että työnantajalla on oikeus saada toisen puolison työnantajalta todistus ettei tämä ole jäänyt samaan aikaan hoitamaan samaa lasta. Ja miksi olemme niin v-mäisiä että moisen vaadimme: no siksi, että työntekijä A järjestelee lastensa hoidot kun nämä sairaana + tekee duuninsa kun tulee takaisin töihin ja se työntekijä B käyttää hyväkseen systeemiä ja yrittää jäädä duunista pois lapsia hoitamaan vaikka vaimo on työttömänä kotona. Kun tosiasiat sitten valkenevat eli lorviloma ei onnistukaan, niin sittenhän tulee itselle sopivasti selkä kipeäksi seuraavalla viikolla. Näitä vapaamatkustajia löytyy aina välillä ja eniten ärsyttää kun on tullut sellaisen palkanneeksi - ei niinkään se "turha" raha mitä maksaa vaan se, että nää lusmut ei tajua tekevänsä hallaa duunikavereilleen, jotka tekee entistä enemmän töitä. No, onneksi tämä "taantuma" antaa mahdollisuuden jakaa B:lle lomautuslapun ja samalla muut säilyttävät työnsä vaikka onkin hieman rauhallisempaa, lomautusten johdosta kun voimme palkkakuluissa säästää. Ainakin meillä tällähetkellä työnantajalle lojaalisuus palkitaan ja muut tyynesti laputetaan, enkä usko, että olemme ainoita. Ja huom! JOS lapset on kipeinä, meillä saa olla ilman nipotusta pois, koska siellä TES:ssä sekin mahdollistetaan. Mutta säännöt on molemmilla jotta niitä noudatetaan puolin ja toisin.

Vierailija
75/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon aloja joissa tesiin ja lakien määräyksiä rikotaan systemaattisesti. Eli esim mies hakee itselleen vapaan sairaanlapsen hoidosta kun äiti on vanhempain vapailla/kotihoidontuella kotona. En yhtään ihmettele miksi jotkut työnantajat ovat tiukentaneet tesin ja lakien ehtoja kun väärinkäytöksiä on niin paljon.

Yksi pahmimmista on raksa (rakennusala)

Vierailija
76/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kauhistellaan sitä, että heti tarvitaan lappu. Esim minun työssäni...... Itse olen konttorihommissa mutta talossa on laaja varasto. Varastotyöntekijöiden keskuudessa sairauspoissaolot pyörivät 10-12 % paikkeilla. VAIKKA lappu vaaditaan.. HMM.. Mietitään, JOS lappua ei tarvitsisi, mikähän olisi tilanne...

Kun esim jos tulee mm-kiekkoa yöllä saattaa saikut nousta 15-18 prosnettiin.

Eli mielestäni on ihan oikeutettua tällaisessa työpaikassa vaatia todistusta. Ja toisaalta, en itse pane vastaan, vaikka joudun sellaisen hankkimaan, toimihenkilöillä täällä poissaolot ovat 1-2 %, mutta tasapuolisuuden vuoksi sama käytäntö on koko talossa.

Tämä saikkuongelma on isoilla keskusliikkeillä ihan yleinen juttu, eli ei olisi mitään järkeä luopua saikkulappupakosta.

Koittakaa välillä katsoa omaa nenää pidemmälle!!!

Vierailija
77/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa välillä katsoa omaa nenää pidemmälle!!!

miten paljon kuormitetaan suomen terveydenhoitosysteemiä kun lapsia joudutaan viemään turhaa lääkärille ja oikeasti sairaat joutuvat jonottamaan enemmän

Vierailija
78/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten se vaan haetaan jostain ilman että kukaan siellä edes tarkistaa lasta. Ihan älytön tuommoinen lappushow jos niitä kirjoitellaan ihan miten sattuu.

Vierailija
79/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon kuormitetaan suomen terveydenhoitosysteemiä kun lapsia joudutaan viemään turhaa lääkärille ja oikeasti sairaat joutuvat jonottamaan enemmän

Jaa-a, kakspiippunen juttu, mutta ei se valitettavasti tilannetta paranna, että luovuttaisiin saikkulapputilanteesta.

Ihan hypoteettisesti ajateltuna, jos näin tehtäisiin niin esim elintarviketeollisuus kärsisi eniten --> hinnat nousisivat.

Sairauspoissolojen karsiminen on kaikkien etu, ja aloilla joilla se on ongelma se on ihan tasan ensisijainen kehityskohde. Aikuisillehan on tarjolla työterveyshuolto, joka ei rasita julkisia, mutta se ei pelitä lasten kanssa. Valitettavasti.

Ihan yhtälailla voidaan todeta, että oikeasti sairaat eivät pääse lekuriin kun lusmuilijat hakevat saikkulappuja. Se ei sinänsä ole työnantajan ratkaistavissa, se on lähinna tämän yhteiskunnan ongelma.

Kyllä se silti on oikeutettua, että aloilla joilla poissaolot ovat ongelma se lappu pitää hankkia.

Vierailija
80/85 |
02.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin minun sanaani luotetaan. Eli jos lapsi on sairaana ja soitan olevani sen takia kotona, minua uskotaan. Silloin tilalleni vaan hankitaan sijainen. Ei todellakaan soitella mieheni (myös ope) työpaikalle ja kysellä onko hän töissä. Huhhuh..