Että tekis mieli tappaa ittensä. Loppukuuksi taas rahaa 60 €. :(
Tällä mennään, viisihenkinen perhe, isä, äiti ja 2- ja 4-vuotiaat lapset sekä masuvauva. Kiitos Suomi, että pidät meistä lapsiperheistä huolta! Mies raataa aamut illat, käteen jää 1400 ¿/kk. Minä minimiäitiyspäivärahaa. Vuokraa kosteusvaurioisesta kolmiosta 750 ¿/kk. Asuntolainaa emme saa, kun minulla, nuorella äidillä, ei ole vakitusita työpaikkaa. Kaikki kymmenet tilirahakortit, mastercardit, netanttilan laskut. Niin, niitä on nyt maksettu neljä vuotta pois, pelkkiä korkoja. Kun jollain piti se pesukone ostaa hajoneen tilalle, ja ruokakaupassa käydä kun kuun puolessavälissä jo loppui rahat. Tässä kuussa jäi laskujen maksun jälkeen 200 ¿. Toimeentulotukea emme saa.
Kyllä tässä maassa lapsiperheitä hellitään! ja niin, anteeksi, emme ole voineet korkeakouluttaa itseämme, koska halusimme lapset nuorina. ja silti, vaikka itku pääseekin joka ilta lasten mentyä nukkumaan, että mitä huomenna syödään, niin noita lapsia en vaihtaisi mihinkään. Mieluummin näin ja ehkä sitten joskus on varaa ruokaan ja uusiin kenkiin.
Kommentit (138)
tuosta ap:n tilanteesta. On helppo aina mollata toisten kommentteja mutta vaikeampaa keksiä ratkaisu.
Laitonta on, jos mies muuttaa toiseen asuntoon vain paperilla.
Tiedättekö, että virhearviot ovat inhimillisiä. Moni suomalainen on päätynyt itsemurhaan juuri taloudellisten vaikeuksien takia. Jos ap tekee itsemurhan jää kaksi tai kolme lasta taas ilman äitiä.
Hävetkää te, jotka mollaatte ja ivaatte äitiä, joka on syystä ahdistunut perheensä toimeentulosta! Toivottavasti ette ikinä joudu itse miettimään jatkuvasti, mistä saada rahaa ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin ja asuntoon!
Vierailija:
35 oli törkeetä tulla leveilemään isolla äitiyspäivärahalla tällaiseen ketjuun sinun taustallasi - kaksi tappoa takana
ja minusta on " törkeetä" elää kuin pellossa vuositolkulla ottamatta mitään vastuuta päätöksistään. seurauksena sitten kärsii niin lapset kuin vanhemmat. sillä tavalla tämä maailma on tässä jamassa, missä se on. en jaksa uskoa, ettei se sinun mielestäsi olisi " törkeetä" .
Sinulla on materia ihmishenkiä tärkeämpää ja se on surullista.
minulle on tärkeämpää luoda valintojeni kautta koko perheelleni - itseni mukaan lukien - onnistuneen ja hyvän elämän edellytykset, kuin antaa satunnaisten soluklönttien kehittyä lapsiksi kärsimään tilanteesta, jossa minulla ei ole edellytyksiä pitää heistä huolta siten, että sekä heillä että minulla olisi hyvä olla.
ja huom. kasa erikoistuneita soluja ilman itsenäisen elämisen edellytyksiä tai aivosähköistä toimintaa ei ole lapsi. lapsi on kylläkin se, joka kuuntelee vanhempien itkut ja kestää masennukset, kun vanhemmat ovat valinneet hankkia heidät tilanteeseen, jossa eivät kykene tarjoamaan heille kunnon elämän edellytyksiä. ei yhden kerran, vaan kolme kertaa, niinkuni ap:n tapauksessa. mietipä kantaasi vielä uudestaan.
35.
Sun miehelläsikin varmaan tulee vilu noin viileässä seurassa.
ettei tarvitse jatkuvasti vinkua ja valittaa.
Ja tosiaan kyllä kaksi lasta varmaan riittää " ensi hätään" , jos on niin hirveä rakkauden kaipuu lapsia kohtaan, että siinä välissä voisi sitten hommata sen duunin/ koulutuksen, ja vaikka sitten tehdä niitä lapsia lisää, jos siltä vielä tuntuu.
Mä en tajua tollasta valittamista, toden totta niin makaa kuin petaa.
T: kolmatta odottava 29-v.
Ja sääli, että olet päättänyt pitää myös ne kaksi viimeisintä lastasi.
);
miksi aina joidenkin täytyy moralisoida...mitä apua jälkiviisaudesta on???? Mielestäni ap:n aloitus oli paremminkin opettava kuin säälipisteitä hakeva. Todella moni on käynyt samat virheet läpi raha asioissa kuin ap: perhe. Ehkä tarkoitus oli vain kertoa oma kokemus, ja ihan selvästi ap on jo oppinut omista virheistään.
Lainojen/korttiluottojen otto on niin helppoa ja houkuttelevaa, takaisin maksu voi olla huomattavasti vaikeanpaa kuin on osannut kuvitella. Virheitä sattuu, mutta onneksi jotkut oppivat niistä. Kyllä se aurinko sinne teidänkin risukasaan ap vielä paistaa, usko pois! TSEMPPIÄ!
Vierailija:
Entä jos tapahtuukin jotain yllättävää? Toinen vanhemmista joutuu sairaseläkkeelle, työttömäksi, tulee ero, toinen kuolee, tms. Saadaanko me sitten tulla haukkumaan teitä tyhmiksi kun " piti ostaa se kallis kämppä ettekä ottaneet kaikkia mahdollisia vakuutuksia ja säästäneet niin paljon että tulette loppuelämänne toimeen IHAN ITSE.
saisit, jos en olisi varautunut tilanteeseen. minusta jos hankkii lapsia, pitää turvata heidän olemisensa itsensä lisäksi. muu on vastuutonta lapsia kohtaan. tästä ei VOI kukaan olla eri mieltä.
En nyt sano etteikö ap olisi voinut tehdä toisin, tottakai, mutta mitä teidän haukkuminen auttaa???? Pistäkää se energianne ratkaisujen miettimiseen eikä tuollaiseen ylimieliseen kirjoitteluun.
no jospa se auttaisi heräämään todellisuuteen edes sen verran, ettei tee enää neljättä lasta tähän tilanteeseen?? kun näköjään ei ensimmäisen eikä toisen jälkeen ole vielä järki päähän pälähtänyt. voi hyvänen aika.
mietipä, onko ap:n tilanne (tietoinen valinta jättää kouluttautumatta, hankkimatta työpaikka ja tehdä ei yksi, ei kaksi vaan KOLME lasta tilanteeseen, jossa mieskään ei ansaitse riittävästi eikä kykene olemaan kotona riittävästi auttaakseen arjessa) hieman eri kuin mainitsemasi leskeksi jääminen tai sairastuminen?? toisessa on kyse yllättävistä elämäntilanteista, jolloin sympatiaa heruisi (täältä ainakin) runsaastikin. vastuuttomille siivelläeläjille, joiden pitäisi kaikki saada ilmaiseksi, ei valitettavasti ainakaan multa sympatiaa heru. ei ennen kuin herää elämään ja alkaa kantaa jonkunlaista vastuuta päätöksistään.
olin tuossa tilanteessa, nyt olen keskituloinen. Ostin juuri tänään kolmelle lapselle keväthaalarit + yhdet lenkkarit eikä tuntunut enää missään.
Koeta siis kestää. Kyllä se tilanne ajan myötä muuttuu, kun itse pääset duuniin jne.
Kaikilla ei esim ole samoja älyllisiä, terveydellisiä ja taloudellisia mahdollisuuksia hankkia koulutusta/työtä, jonka kautta saisi vastaavan toimeentulon perheesi kanssa. Varakaita miehiäkään ei riitä läheskään kaikille naisille.
Niinpä vaan sitkeesti yritetään kuukaudesta ja rahapäivästä toiseen. Kenenkään varaan ei voi laskea. Onneksi olen vuosien varrella keksinyt monta tapaa pelastua pahasta paikasta. onko sulla kanitettavaa, myytävää tms. Tai oikeesti, mene seurakuntaan, luulen teidän saavan apua. tsemppiä!
Teidän pitäisi muistaa, että ihmisillä on erilaisia arvomaailmoita ja elämäntilanteita. On kyllä yhteiskunnallekin hyvä asia, että joku tekee lapsia nuorena!
En minäkään, ap, ole koskaan suunnitellut elämääni taloudellisin perustein. Olen kyllä opiskellut - alaa, joka ei työllistänyt. Vaihdoin alaan ja opiskellessa tuli pyöräytettyä kaksi lasta. Meidän taloutemme onneksi mieheni on kyennyt elättämään perheemme palkallaan, mutta olisi voinut käydä toisinkin.
Mielestäni kyse ON yhteiskunnan arvostuksista. Esim. jos hankkii lapset opiskeluaikana, saa minimiäitiyspäivärahaa, joka on pienempi kuin työttömyyskorvaus! Työtön voi mennä töihin, mutta vauvaa kotona hoitava äiti ei voi.
On myös tilanteita, joissa on kouluttauduttu vuosia työhön, joka onkin opiskelun aikana kadonnut tai ratkaisevasti vähentynyt (esim. ylimitoitetun koulutuksen vuoksi).
On kaikenlaisia elämäntilanteita ja elämäntarinoita. Jos on itse " onnistunut" junailemaan kaiken elämässään taloudellisesti kannattavasti, ei se tee ihmisestä parempaa kuin se, joka ei ole onnistunut. Monet asiat ovat sattumastakin kiinni. Suosittelen teille kaikille EMPATIAA muita ihmisiä kohtaan. Ei se ole teiltä pois, jos yritätte ymmärtää toisenlaisia kohtaloita.
Itse pidän taloudellisista syistä tehtyä aborttia moraalisesti arveluttavana. Köyhyys ei ole mielestäni moraalitonta.
Mitään master yms muita kortteja ei tarvita että saa pesukoneen!! Niitä saa käytettyjä halvalla ja osamaksulla saa.. ihan paska puhetta että kodinkoneita on ostettu? Ja jos onkin niin helvetin tyhmää ottaa velkaa kun ei ole tietoa takaisin maksusta.. SILLOIN OSTETAAN KÄYTETTYÄ!!
Lisäksi saatte varmasti asumistukea joten syy ahdinkoonne on yksinkertaisesti se että ette osaa käyttää rahaa ja elätte yli varojenne!!
Jos 4 pojan yh:kin pärjää niin miksi ette te?
Vierailija:
ja huom. kasa erikoistuneita soluja ilman itsenäisen elämisen edellytyksiä tai aivosähköistä toimintaa ei ole lapsi. lapsi on kylläkin se, joka kuuntelee vanhempien itkut ja kestää masennukset, kun vanhemmat ovat valinneet hankkia heidät tilanteeseen, jossa eivät kykene tarjoamaan heille kunnon elämän edellytyksiä. ei yhden kerran, vaan kolme kertaa, niinkuni ap:n tapauksessa. mietipä kantaasi vielä uudestaan.35.
Vierailija:
35 kuulostaa julmalta ja itsekkäimmältä ihmiseltä, mistä koskaan olen edes kuullut puhuttavan.
Ja sääli, että olet päättänyt pitää myös ne kaksi viimeisintä lastasi.
jos minun onnellisilta, rakkaudessa ja riittävän hyvissä puitteissa eläviltä lapsiltani kysytään (toiselta ei voida vielä kysyä kun syntyy vasta kohta), niin heitä tuskin tarvitsee ollenkaan sääliä. heiltä ei puutu rakkautta, ruokaa tai hyvän elämän edellytyksiä. sen sijaan en ole ihan niin varma ap:n lapsista, jotka kuuntelevat äidin ja isän ahdistusta ja itkua, kun ollaan tietoisesti hankittu perhe tilanteeseen, jossa ei lapsia pystytä elättämään. toivottavasti eivät ihan tyhjin vatsoin :(
kylmä en ole. sen sijaan peräänkuulutan jokaisen vastuunkantoa omasta elämästä. jossain vaiheessa pitää herätä siihen, että itse on työ tehtävä jos jotain haluaa. harvalle meistä tuodaan kaikki valmiina eteen. ap:n en näe osoittavan mitään sen suuntaistakaan heräämistä vielä, joten häntä eivät sympatiat saa muuta kuin uskomaan, että hän tosiaankin on jotenkin olosuhteiden uhri, ilman omaa syytään. jos hän ei tajua omaa osuuttaan tilanteessaan, hän ei tule ikinä kykenemään parantamaan tilannettaan. millaisen elämän lapset silloin elävät? sitäkö te päänsilittelijät haluatte?
joskus ankaruus on pulassa oleva kannalta parempi asia kuin myöntely. kunpa tajuaisitte sen. kuten sanottu, tilanne olisi eri, jos ap edes yhtään itse yrittäisi.
35.
Voisiko syyttävää sormea heristää vaikkapa sille, että jollekin maksetaan noin kehnoa palkkaa! Ja toisekseen verotuksessa ei oteta huomioon sitä, että palkasta elätetään kokonainen perhe. Meidän yhteiskunnassamme arvostetaan itselleen ja vain itselleen tienaavaa ihmistä. Meidän kulttuurimme ei taida enää tuntea sellaista tapaa elää, että joku elättää vapaaehtoisesti toisia ihmisiä = perhettään.
ehdotettukin et laskette ensin paljon velkaa on yhteensä, jos vaan sen verran, että riittää pankin oma luotto nämä maksamaan pois (yleensä myöntävät aika suurenkin summan) mies ottaa tämän ja maksatte yhtä velkaa tosiaan ainoastaan pois, silloin kk eräkin on pienempi, pankkiin pääsee jo aamulla joten pitäisi hoitua heti asia :o)
Jollei tämä ratkaisu auta, niin sitten miettikää päänne puhki, onko ketään kuka voisi tehdä takauksen tällaiseen lainaan teille?
Jollei tuokaan auta, niin sitten tosiaan velkaneuvontaan aikaa, tosin se ei taida olla kovin pikainen apu tilanteeseen.
Marssisin kuitenkin vielä hakemaan toimeentulotukea (vaikka on sanottu ettette saa) ja kertoisit ettei rahaa ole ja lapsille ei ruokaa. Luulisi heidän antavan edes jonkun sitoumuksen kauppaan? Kysyä edes lainaksi sieltä ruokarahaa???
Mutta jokatapauksessa alkuperäinen " ongelmahan" on jollakin tavoin ratkaistava tai joka kuukausi on muuten sama tilanne edessä eikä hetkelliset avut juuri pitkälle auta. SE teidän on selvitettävä miten saatte ongelman ratkaistua, velkaneuvontaa kyllä suosittelisin.
Toisaalta vaikka koulutusta juurikaan ei ole, niin pääkaupunkiseudulla alkaa olla ainakin niin huutava pula työntekijöistä, että kun äitiyslomasi päättyy, niin kyllähän aina jotakin töitä löytyy, josta kuitenkin saa enemmän rahaa kuin kotona lasten kanssa olemisesta ja pienituloisina hoitomaksuja ei tarvitse maksaa teidän kaiketi???
Ja tuolla ostatte mitä pystytte, saahan sillä kuitenkin jotakin mistä ruokaa voi tehdä. (toivottavasti käytät kestovaippoja :o)
Eipä tästä nyt varmaan kovasti ollut apua.
Vierailija:
jos minun onnellisilta, rakkaudessa ja riittävän hyvissä puitteissa eläviltä lapsiltani kysytään (toiselta ei voida vielä kysyä kun syntyy vasta kohta), niin heitä tuskin tarvitsee ollenkaan sääliä. heiltä ei puutu rakkautta, ruokaa tai hyvän elämän edellytyksiä. sen sijaan en ole ihan niin varma ap:n lapsista, jotka kuuntelevat äidin ja isän ahdistusta ja itkua, kun ollaan tietoisesti hankittu perhe tilanteeseen, jossa ei lapsia pystytä elättämään. toivottavasti eivät ihan tyhjin vatsoin :(kylmä en ole. sen sijaan peräänkuulutan jokaisen vastuunkantoa omasta elämästä. jossain vaiheessa pitää herätä siihen, että itse on työ tehtävä jos jotain haluaa.
Mitä suosittelet AP:lle? Kun ei niitä lapsia saa enää sinne tuuttiin takas, että vois abortoida. Herää kaikenlaisia ajatuksia sinun ihmiskäsityksestäsi.. Et ole selvästikään saanut tukea, kun sinulla oli hankalaa. Etkä pysty sitä nytkään kenellekään antamaan.
Kyllä nyt jotain vastuuta pitäisi itsestään olla, tai edes niistä lapsista. Ja ei kyllä kuulosta kovin vastuulliselta jos vaihtoehtona on vanhemman itsemurha. Kovia sanoja, mutta niin oli ap:llakin kun uhkailee tuollaisella.
Minusta kuulostaa myös erittäin oudolta, että nyt ainoana keinona mietitään miten valheella ja vääryydellä saadaan yhteiskunnalta lisää rahaa, siis miehen muuttaminen erilleen.
Eikös nyt ensimmäinen vaihtoehto ole yrittää tienata lisää rahaa? Miehelle vaan ronskisti lisäduuni, vaikka siivousta viikonloppuisin. Ja jos et sinäkään aivan viimeisilläsi ole (synnytys parin viikon sisään), niin etkö voisi tehdä jotain työtä kun miehesi on vapaalla. Toinen askel on sitten todella velkaneuvonta ja kulutustottumuksien muuttaminen.
Ap koeta kestää, mieti onko sinulla jotain tuttua joka voisi vipata rahaa sit kun tuo 60 on loppu.
Itsekin olen joutunut kitkuttelemaan pienellä rahalla jo pitkään tiedän mitä on köyhyys.
Ostan aina rahapäivinä enemmän ruokaa ja jemmaan sitä pakkaseen pahan päivän varalle näin ruoka ei lopu koskaan. Pidän huolta että perustarvikkeita on aina kaapeissa ja ne varmuusvarastot täydennän rahapäivänä.