Mielenterveysongelmaiset
Mielenterveysongelmien ihan yleisen tason suurin ongelma/haaste on sairaudentunnon puute monissa sairauksissa. Kun nimenomaan se elin on sairauden vuoksi rikki, jonka pitäisi ymmärtää sairaus ja miten se vääristää elimen toimintaa, mutta sehän ei sairauden vuoksi onnistu.
Tämän seurauksena mielenterveysongelmainen yleensä käsittää maailman vääristyneenä erityisesti esim. psykiatrista sairaanhoitoa koskien. Koska sairas ei koe olevansa sairas, vaan jonkinlaisen kaltoinkohtelun uhri, yleensä hänen sairas psyyke rakentaa nimenomaan sairaaksi väittävästä ja hoitotoimia häneen kohdistavasta organisaatiosta tai sen edustajista syntipukkeja, syyllisiä ja harhakuvissa pahantahtoisia vainoajia monenlaisine salaliittoterioineen. Antipatiat kasvavat suuriksi ja koko psykiatrsia tieteenä ja hoitomenetelmänä tuomitaan harhaopiksi, puoskaroinniksi yms. tai salaliiton välineeksi.
Saman siilipuolustusreaktion kokee tietysti satunnainenkin vastaantulija, joka erehtyy triggeröimään ko. defenssejä vaikkapa kyseenalaistamalla sairastuneen havainnon tai näkemyksen.
Hyvä tapa tunnistaa hullu onkin kokeilla miten tämä reagoi hulluksi kutsumiseen. Reaktio tulee aina satavarmasti ja kovaa.
Kommentit (21)
Kiusaaminen hyvänä esimerkkinä. Voi olla, ettei mitään kiusaamista ole koskaan ollutkaan. On vain mielenterveysongelmista kärsineen harhoja ja kuvitelmia.
Millainen ihminen nimittelee toisia hulluiksi?
SSRI ja SNRI:
Ko. lääkkeet muuten saatiin alun perin markkinoille Ruotsissa rikoksen avulla: Lääkäri jolle maksettiin 20 000 kruunua tutkimusraportin editoimisesta lääkkeen käyttöön hyväksymistä edistävämmäksi, tunnusti rikoksen sen vanhennuttua. Esimerkki editoinnista: Alaviite "viisi koehenkilöä yritti itsemurhaa ja neljä onnistui siinä" muuttui muotoon "viisi koehenkilöä sai muita sivuvaikutuksia."
(Lisää tietoa aiheesta tästä kirjasta: Tappava psykiatria ja lääkinnän harha. Peter C. Götzsche.)
Hahhah. Olipahan taas kootut selitykset!
Minua ei tunnista hulluksi kuin vasta sitten kun toisella on kuula otsassa tai niskassa mutta sitten se onkin liian myöhäistä.
nm breivik ja larha ovat lälläreitä
t. niuvanniemen avohoitopotilas
Melkoinen yleistys jo sanassa mielenterveysongelmaiset. Aika harvaan mielenterveysongelmaan kuuluvat sairaudentunnottomuus ja harhat.
Vierailija kirjoitti:
SSRI ja SNRI:
Ko. lääkkeet muuten saatiin alun perin markkinoille Ruotsissa rikoksen avulla: Lääkäri jolle maksettiin 20 000 kruunua tutkimusraportin editoimisesta lääkkeen käyttöön hyväksymistä edistävämmäksi, tunnusti rikoksen sen vanhennuttua. Esimerkki editoinnista: Alaviite "viisi koehenkilöä yritti itsemurhaa ja neljä onnistui siinä" muuttui muotoon "viisi koehenkilöä sai muita sivuvaikutuksia."
(Lisää tietoa aiheesta tästä kirjasta: Tappava psykiatria ja lääkinnän harha. Peter C. Götzsche.)
😰
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen hyvänä esimerkkinä. Voi olla, ettei mitään kiusaamista ole koskaan ollutkaan. On vain mielenterveysongelmista kärsineen harhoja ja kuvitelmia.
😰
Mitä sitten? Harvoin pakkohoidon kriteerit täyttyvät.
Nykypäivänähän koko identiteetti muodostetaan jonkin mielenterveyden häiriön ympärille. On oikein voimaannuttavaa huudella joka puolelle, että minulla onkin tällainen diagnoosi.
Tämä. Itse olen nähnyt läheltä kahtakin eri mt-ongelmaista, jotka ovat jääneet pois työelämästä kesken parhaan työiän ja olleet pois useita vuosia ja ovat edelleen. Molemissa tapauksissa homma lähti avioerosta. Nämä ihmiset elää jossain ihan omassa surkuttelumaailmassaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänähän koko identiteetti muodostetaan jonkin mielenterveyden häiriön ympärille. On oikein voimaannuttavaa huudella joka puolelle, että minulla onkin tällainen diagnoosi.
Ei ole. Minulle lätkäistiin peräti neljä mielenterveysdiagnoosia, että minut saatiin eläkkeelle. Luulisi, että näin sairasta ihmistä hoidetaan kovasti, mutta ei ole mitään hoitokontaktia mihinkään. Turha huudella diagnooseja, ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse olen nähnyt läheltä kahtakin eri mt-ongelmaista, jotka ovat jääneet pois työelämästä kesken parhaan työiän ja olleet pois useita vuosia ja ovat edelleen. Molemissa tapauksissa homma lähti avioerosta. Nämä ihmiset elää jossain ihan omassa surkuttelumaailmassaan.
Aina kannattaa muistaa, että toisesta ihmisestä voi tietää ja nähdä vain pintaraapaisun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa muistaa, että toisesta ihmisestä voi tietää ja nähdä vain pintaraapaisun.
Mutta minä olen sitä mieltä, että elämää on silti jatkettava. Ei se voi olla niin, että ennen avioeroa henkilö on "yhteiskuntakelpoinen", ja sen eron jälkeen ei kykene vuosienkaan päästä työelämään. On siellä taustalla mitä tahansa mielenongelmia, niin ne on vain käsiteltävä. Ei ihminen voi liemessään muhia ja elää hautaan saakka.
Jos ajatellaan teoreettisesti, että yhteiskunta, jossa elämme on mielisairas. Miten mieleltään terveen kuuluisi sopeutua siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minä olen sitä mieltä, että elämää on silti jatkettava. Ei se voi olla niin, että ennen avioeroa henkilö on "yhteiskuntakelpoinen", ja sen eron jälkeen ei kykene vuosienkaan päästä työelämään. On siellä taustalla mitä tahansa mielenongelmia, niin ne on vain käsiteltävä. Ei ihminen voi liemessään muhia ja elää hautaan saakka.
Lähinnä tarkoitin sitä, että ihmisellä voi olla paljon muutakin taakkaa, josta et tiedä. Se ero voi olla se kameöinselän katkaisija. Mutta samaa mieltä, että töitä pitäisi tehdä ellei täysin kohtuuton tilanne. Vaikka ei käsittelusikään ongelmia.
Tuo pitää ainakin niiltä osin paikkansa, että psykoosissa olevat luulevat sairaita ja harhaisia uskomuksiaan todeksi eivätkä usko, jos ulkopuolinen toteaa uskomusten olevan järjettömiä. Ainakin itselläni näin, kun kävin läpi psykoosia.
AP, ongelmana on, että jokainen terve ihminen tietää tuon, mitä kerroit. Ne sairaat taas... no, he eivät ymmärrä, että heidän todellisuutensa on vääristynyt. Tämä koskee KAIKKIA mielenterveysongelmisia. Myös masentuneita. Eli ei vain harhaisia ym.
""Hyvä tapa tunnistaa hullu onkin kokeilla miten tämä reagoi hulluksi kutsumiseen. Reaktio tulee aina satavarmasti ja kovaa."" 🤣🤣