Että tekis mieli tappaa ittensä. Loppukuuksi taas rahaa 60 €. :(
Tällä mennään, viisihenkinen perhe, isä, äiti ja 2- ja 4-vuotiaat lapset sekä masuvauva. Kiitos Suomi, että pidät meistä lapsiperheistä huolta! Mies raataa aamut illat, käteen jää 1400 ¿/kk. Minä minimiäitiyspäivärahaa. Vuokraa kosteusvaurioisesta kolmiosta 750 ¿/kk. Asuntolainaa emme saa, kun minulla, nuorella äidillä, ei ole vakitusita työpaikkaa. Kaikki kymmenet tilirahakortit, mastercardit, netanttilan laskut. Niin, niitä on nyt maksettu neljä vuotta pois, pelkkiä korkoja. Kun jollain piti se pesukone ostaa hajoneen tilalle, ja ruokakaupassa käydä kun kuun puolessavälissä jo loppui rahat. Tässä kuussa jäi laskujen maksun jälkeen 200 ¿. Toimeentulotukea emme saa.
Kyllä tässä maassa lapsiperheitä hellitään! ja niin, anteeksi, emme ole voineet korkeakouluttaa itseämme, koska halusimme lapset nuorina. ja silti, vaikka itku pääseekin joka ilta lasten mentyä nukkumaan, että mitä huomenna syödään, niin noita lapsia en vaihtaisi mihinkään. Mieluummin näin ja ehkä sitten joskus on varaa ruokaan ja uusiin kenkiin.
Kommentit (138)
Vierailija:
Toisaalta vaikka koulutusta juurikaan ei ole, niin pääkaupunkiseudulla alkaa olla ainakin niin huutava pula työntekijöistä, että kun äitiyslomasi päättyy, niin kyllähän aina jotakin töitä löytyy, josta kuitenkin saa enemmän rahaa kuin kotona lasten kanssa olemisesta ja pienituloisina hoitomaksuja ei tarvitse maksaa teidän kaiketi???
Eli köyhän pitää laittaa lapset päivähoitoon. Jos yhteiskunta maksaisi lapsiaan kotona hoitavalle saman verran, kun hoitopaikan järjestämisen kustannukset olisivat, voisivat jopa köyhät hoitaa lapsiaan kotona pidempään kuin sen 9kk.
Ja kun AP on laittanut sen 9kk lapsensa päiväkotiin ja tekee jotain duunia 8h / pvä niska limassa, täällä sitten päivitellään miten omassa lähipäiväkodissa on joku rassukka vauva hoidossa 10 tuntia päivässä: miten MORAALITON äiti...
Vierailija:
35 Toivottavasti tulet huomaamaan, ettei kaikki voi suunnitella ja kontrolloida elämäänsä niin kuin olet itse tehnyt.
Kaikilla ei esim ole samoja älyllisiä, terveydellisiä ja taloudellisia mahdollisuuksia hankkia koulutusta/työtä, jonka kautta saisi vastaavan toimeentulon perheesi kanssa.
ap:n tapauksessa ei kuulosta olevan kyse siitä, ettäkö olisi puuttuneet edellytykset. kuulostaa olevan kyse valinnasta tehdä lapsi toisensa jälkeen, vaikka ei ole perustoimeentulosta tietoakaan eikä mitään halua kantaa vastuuta omasta elämästään.
kuten olen jo useasti sanonut, reaktioni ap:n tilanteeseen on reaktio ap:n tilanteeseen. jos kyseessä olisi itse edes jollain tavalla yrittävä, mutta olosuhteista johtuen epäonnistuva ihminen, menisin ruokakassien kanssa ovelle.
35.
Mutta ensinnäkin, miksi muka ette saa toimeentulotukea? Ja miksi ostatte velaksi, se vasta kallista onkin? Ja miksi ihmeessä teette kolmannen lapsen jos ei ole varaa ruokkia ja vaatettaa edellisiäkään???
Asunto:etsikää halvempi ja hakekaa asumistukea. Hakekaa toimeentulotukea. Leikatkaa luottokortit kahtia. Älkää tilatko netanttilasta, ostakaa käytetty tilalle jos pesukone hajoaa tai käykää sossusta kysymässä apua.
Ja äitiyslomasi jälkeen: hae töitä tai opiskele! Ei yhteiskunnan tehtävä ole elättää teitä loputtomiin. Lapset on ihania ja parasta elämässä, mutta realiteetit pitää ottaa huomioon ja tehdä niitä vaan sen verran mihin on varaa.
Vierailija:
Mitään master yms muita kortteja ei tarvita että saa pesukoneen!! Niitä saa käytettyjä halvalla ja osamaksulla saa.. ihan paska puhetta että kodinkoneita on ostettu? Ja jos onkin niin helvetin tyhmää ottaa velkaa kun ei ole tietoa takaisin maksusta.. SILLOIN OSTETAAN KÄYTETTYÄ!!Lisäksi saatte varmasti asumistukea joten syy ahdinkoonne on yksinkertaisesti se että ette osaa käyttää rahaa ja elätte yli varojenne!!
Jos 4 pojan yh:kin pärjää niin miksi ette te?
Saat lapsilisää noin 700/kk + elarit min. 500/kk joten kai pärjäätki!
mistä ihmeestä te luulette niiden tukirahojen tulevan?
Oikea vastaus verorahoista
Toinen kysymys kuka niitä veroja maksaa?
Oikea vastaus ne koulutetut työssäkäyvät.
Kolmas kysymys pitäisikö veroja korottaa, jotta kaikenmaailman siipiveikoilla olisi kiva huoleton elämä?
köyhyydessä vuosia eläneenä ihmetellä tuota jamaa, missä ap:n perhe on. Siis kun meitä oli kaksi opiskelijaa, ja yksi ihanana yllärinä tullut lapsi, ja todella mietittiin mistä rahat ruokaan, niin ei olis just heti tullut mieleen ottaa vielä mastercardia ja ostaa uutta pesukonetta ja velkaa. Hirveää on olla köyhä, tiedän kokemuksesta, mutta ihmettelen tuota, että eletään noin isosti yli varojen ja tehdään koko ajan lisää lapsia, vaikka ei raha riitä edes ruokaan. Miten ajattelette hankkivanne kolmelle eri ikäiselle lapselle kaikki tarvitsemansa vaatteet ja tarvikkeet..?! Ja kun sanoit hankkivasi koulutuksen joskus, niin muista sitten, että silloin saat vielä vähemmän yhteiskunnalta kuin nyt.
Tuosta tyhmyydestä kärsivät lapset eniten, sillä koti, jossa äiti itkeskelee päivittäin, ei tuo turvaa jne. Että vaikka tässä ketjussa jotkut ampuu tylyydellään yli, niin pistää se minuakin mietityttämään, että miten tuohon jamaan on ylipäätään joutunut. Ja suututtaa lasten puolesta, vaikka en maassa makaavaa menisi potkimaankaan. On vain sellainen tilanne tuolla ap:lla, että pää pois puskasta, katso peiliin, ja ota tilanne haltuun.
Vierailija:
Mitä suosittelet AP:lle? Kun ei niitä lapsia saa enää sinne tuuttiin takas, että vois abortoida. Herää kaikenlaisia ajatuksia sinun ihmiskäsityksestäsi.. Et ole selvästikään saanut tukea, kun sinulla oli hankalaa. Etkä pysty sitä nytkään kenellekään antamaan.
kun minulla on ollut hankalaa, olen saanut niin paljon tukea kumppanilta, vanhemmilta ja yhteiskunnalta että ihan itku pääsee kun miettii, miten hyviä ihmiset ovat minua kohtaan olleet. luulen, että sitä tukea on tullut, koska olen aina itse yrittänyt kantaa vastuuni. silloin ihmisiä kiinnostaa auttaa. yleensä vastuullisia ihmisiä ei kiinnosta auttaa sellaisia vaikeuksissa olevia ihmisiä, jotka eivät vaan halua kantaa mitään vastuuta tai nähdä vaivaa. haluavat vaan tehdä niinkuin huvittaa ja on kivaa. kuten sanoin, jos ap osoittaisi edes jotain merkkejä siitä, että tajuaa toimivansa lastensa ja itsensä kannalta vaan jatkuvasti huonosti, ja yrittäisi korjata tilannetta, olisin ruokakassien kanssa ovella. mutta kun ap:n kaltaisten ihmisten tapauksessa minun ruokakassini auttaisivat heitä selviämään tästä kuusta, ja ensi kuussa sitten olisi jo seuraava lapsi laitettu alulle ja tehty lisää velkaa.
mitäkö suosittelen ap:lle? no ihan sitä samaa kuin monet muutkin tässä ketjussa, eli ehkäisystä huolehtimista. ja sitten siitä huolehtimista, että alkaa tehdä töitä ansaitakseen rahaa. niin ne muutkin tekevät. koulutettu tai kouluttamaton, ei minun ole tarvinnut koskaan rahatta olla. olen tehnyt myös epämiellyttäviä töitä, mutta olen tehnyt töitä. niitä löytyy tekevälle. jos olisin ap, laittaisin lapset hoitoon ja kunhan olisin synnytyksestä palautunut, menisin vaikka telemarkkinointihommiin (tai ihan mihin tahansa muuhun vastaavaan, missä pientä vauvaa voi kuljettaa mukana). itse menen heti äitiysloman alettua vapaaehtoistyöhön järjestöön, joka auttaa ilman vanhempia eläviä lapsia. pidän synnytyksen jälkeen muutaman viikon tauon, ja sen jälkeen jatkan vauva liinassa.
35.
ejä! Sitten sätitään, et lapset pitää tehdä nuorina kun jaksaa. Ei 30v mikään vanha ole ja jaksaa ja sillä on myös rahaa!
ja sit itketään 35+ vuotiaina kun lasta ei tule. käydään lapsettomuushoidoissa ja ne vasta maksavatkin.
Vierailija:
Juu kaikki vaan odottelemaan lasten hankinnan kanssa että on opinnot tehty ja töitä ja asuntokin hankittu
ja sit itketään 35+ vuotiaina kun lasta ei tule. käydään lapsettomuushoidoissa ja ne vasta maksavatkin.
kun tämä ei vaan pidä paikkaansa.
lukiosta valmistuttu, välivuosi pidetty, yliopisto-opinnot suoritettu ja 5 v työelämässä (osittain samaan aikaan opiskelujen kanssa) oltu, toinen lapsi tulossa ja ikää 30. enkä ole kyllä tippaakaan liian vanha.
Olisihan vielä lapset tehtyäkin ja välissä voinut opiskella. olisi vaan vähän pitkittynyt.
Olen kyllä itsekin sitä mieltä että huolehtia elämästä. Itsekin kouliuttauduin viime talvena uuteen kevyempään ammattiin terveyden takia.
No, olen kuitenkin työtön ja rahaa vähän yksi huollettava vielä. Mutta jospa ensi syksyksi olisi parempi tuuri, papereita on vetämässä nytkin.
ja " rikkaiden" maksaa. Rahaa löytyy kyllä aina kaljaan, tupakkaan, roskaruokaan tai krääsään.
Vierailija:
että ap ei elä noilla summilla! Nettopalkka 1400+lapsilisät 250+minimiäippärahaa, mitä se on,350?=yhteensä 2000 euroa!!! Vuokraa 750, JÄÄ SIIS 1250 euroa KAIKKEEN MUUHUN! Hyvänen aika! Opettele kuluttamaan vähemmän!
Vierailija:
Tällä mennään, viisihenkinen perhe, isä, äiti ja 2- ja 4-vuotiaat lapset sekä masuvauva. Kiitos Suomi, että pidät meistä lapsiperheistä huolta! Mies raataa aamut illat, käteen jää 1400 ¿/kk. Minä minimiäitiyspäivärahaa. Vuokraa kosteusvaurioisesta kolmiosta 750 ¿/kk. Asuntolainaa emme saa, kun minulla, nuorella äidillä, ei ole vakitusita työpaikkaa. Kaikki kymmenet tilirahakortit, mastercardit, netanttilan laskut. Niin, niitä on nyt maksettu neljä vuotta pois, pelkkiä korkoja. Kun jollain piti se pesukone ostaa hajoneen tilalle, ja ruokakaupassa käydä kun kuun puolessavälissä jo loppui rahat. Tässä kuussa jäi laskujen maksun jälkeen 200 ¿. Toimeentulotukea emme saa.Kyllä tässä maassa lapsiperheitä hellitään! ja niin, anteeksi, emme ole voineet korkeakouluttaa itseämme, koska halusimme lapset nuorina. ja silti, vaikka itku pääseekin joka ilta lasten mentyä nukkumaan, että mitä huomenna syödään, niin noita lapsia en vaihtaisi mihinkään. Mieluummin näin ja ehkä sitten joskus on varaa ruokaan ja uusiin kenkiin.
Mikä sun koulutus muuten on?
Vierailija:
ei sitä nyt nälkään tarvitse kuolla!! Monet pikkukaupat myyvät seuraavana päivänä vanhentuvia tuotteita illalla tai aamulla puoleen hintaan, kannattaa käydä etsimässä vaikka jauhelihaa ja hamstrata pakkaseen!! Aikuiset elävät pari viikkoa vaikka vesikaurapuurolla ja vedellä, eikä pitäis tehdä tiukkaakaan.
Halvalla voi tehdä vaikka makaroni-jauhelihasekoitusta (meillä lasten suosikki) ja siitä riittää hyvin pariksi päiväksi. Keitot saa tehtyä edullisesti ja niitäkin syö pari päivää. Tonnikalasta ja tomaattimurskasta voi tehdä edullista ja hyvää kastiketta. On se kumma jos ei tuo raha riitä. Ei tietenkään saa herkkuja, mutta perusruokaa kyllä.
vaan siitä, että elämää pitää elää varojensa mukaan. Pitää kestää tiukat ajat, mutta ei ottaa lainoja, joista ei selviä.
t. 27-vuotias
töissäkäyvä
gradua tekevä
äiti
rahaa tilillä laskujen ja vuokran jälkeen 1000.
Vuosi sitten jouduimme hakemaan sossusta rahaa kerran
(ja saimme, kiitos yhteiskunnan) kun emme meinanneet selvitä opintotuilla.
Emme ostaneet pesukonetta, emme ottaneet mastercardia tai mitään netanttilasta, hankimme töitä.
Vierailija:
vaan siitä, että elämää pitää elää varojensa mukaan. Pitää kestää tiukat ajat, mutta ei ottaa lainoja, joista ei selviä.t. 27-vuotias
töissäkäyvä
gradua tekevä
äiti
rahaa tilillä laskujen ja vuokran jälkeen 1000.
Vuosi sitten jouduimme hakemaan sossusta rahaa kerran
(ja saimme, kiitos yhteiskunnan) kun emme meinanneet selvitä opintotuilla.
Emme ostaneet pesukonetta, emme ottaneet mastercardia tai mitään netanttilasta, hankimme töitä.
julmaa tekstiä, vaan vastuuta peräävää tekstiä. Yhteiskunnan siipeilijöille on vaikeaa nähdä niitä oman toiminnan vaikutuksia ongelmaiseen elämäntilanteeseensa. Ollaan yhteiskunnan / olosuhteiden / tilannetekijöiden uhreja. Itsessä ei ole mitään vikaa, suurimpia paholaisia ovat nämä kolmekymppiset, veroja maksavat ja lapsiaan hoitavat itsekkäät äidit.
Mikä yhteiskunta se semmoinen on, kun ei maksa teiniperheen luottokorttivelkoja ja kolmen kakaran elatusta, kun nuorien on tehnyt mieli tehdä lapsia ja rakastaa toisiaan. Ekstraahan siitä pitäisi maksaa! Onhan se jaloa, että olette rakkauden työtä tehneet.
Haluan tietää, millä oikeudella teet tuhon kurjuuteen KOLMANNEN LAPSEN? MILLÄ OIKEUDELLA VAADIT, ETTÄ YHTEISKUNNAN JA MEIDÄN VERONMAKSAJIEN PITÄÄ MAKSAA TEIDÄN RAKKAUS/KOTILEIKKINNE?
Yksi neuvo sinulle: M-E-N-E T-Ö-I-H-I-N?
nyt pankkiin hakee parin tonnin laina, jolla kaikki rästimaksut pois. Vakuutukset kuntoon, että saatte hajonneista kodinkoneistakin ehkä jotain takaisin. Ap alkaa tehdä jotain keikkahommia, kyselkää sossut kelat kaikki, mistä jotain taloudellista tukea voisitte saada.
Ja kyllä, tiedän mitä " köyhyys" on, teiniyh:na on oppinut kaiken kantapään kautta, tosin myös positiivisesti tajunnut elämän todellisen tarkoituksen - rakastaa lastaan niin paljon, ettei mikään koskaan saisi sitä rakkautta loppumaan.
tsemppiä, kyllä te selviätte.
maidot jätätte kauppaan ja tee isoja keittoja ja laatikoita niin tuo 60e kyllä riittää lapsilisiin asti. Mastercardin laskua et tietenkään maksa, vaan huomenna ilmoitat(neuvottelet), että maksat pienemmissä erissä.
ja sit ne visat katki ja roskiin, oikeesti. alatte säästää, että on pahan päivän varalle se muutama satanen siellä tilillä. minäkin säästän, vaikka 1250e-verot-päivähoitomaksut-asuminen-hyvä, terveellinen ruoka-laskut..
oikeesti, jostain sitä rahaa aina kummasti taikoo, vaikka pulloja keräämällä. lähdette lasten kanssa la ja su aamuina leikkimään pullonkerääjäufoja tai vastaavaa.. :)
niin toimeentulotukea ainakin.
Eihän 60¿ puoleksikuuksi riitä.
Itse työtön ja yksi huollettava vielä, saan ainakin maksuosoituksen lääkkeisiini kun on monenlaista vaivaa ja niihin jatkuva lääkitys ja en ole ylipainoinen, ei tartte laihduttaa.
Nyt meilläkin 89¿ mutta tuleehan tässä vielä lapsilisät, siihen pärjäämme.