Että tekis mieli tappaa ittensä. Loppukuuksi taas rahaa 60 €. :(
Tällä mennään, viisihenkinen perhe, isä, äiti ja 2- ja 4-vuotiaat lapset sekä masuvauva. Kiitos Suomi, että pidät meistä lapsiperheistä huolta! Mies raataa aamut illat, käteen jää 1400 ¿/kk. Minä minimiäitiyspäivärahaa. Vuokraa kosteusvaurioisesta kolmiosta 750 ¿/kk. Asuntolainaa emme saa, kun minulla, nuorella äidillä, ei ole vakitusita työpaikkaa. Kaikki kymmenet tilirahakortit, mastercardit, netanttilan laskut. Niin, niitä on nyt maksettu neljä vuotta pois, pelkkiä korkoja. Kun jollain piti se pesukone ostaa hajoneen tilalle, ja ruokakaupassa käydä kun kuun puolessavälissä jo loppui rahat. Tässä kuussa jäi laskujen maksun jälkeen 200 ¿. Toimeentulotukea emme saa.
Kyllä tässä maassa lapsiperheitä hellitään! ja niin, anteeksi, emme ole voineet korkeakouluttaa itseämme, koska halusimme lapset nuorina. ja silti, vaikka itku pääseekin joka ilta lasten mentyä nukkumaan, että mitä huomenna syödään, niin noita lapsia en vaihtaisi mihinkään. Mieluummin näin ja ehkä sitten joskus on varaa ruokaan ja uusiin kenkiin.
Kommentit (138)
minä esim. tein kolme kierrosta citymarkettiin, ja ostin 3x tarjoustuotteet;
-sininen lenkki 0,99e (3kpl)
-vaasan iso paahto 1,00e(toki voi leipoa itsekkin..) (5kpl)
-wurstin keittokinkku 200g 0,99e,(5kpl)
-pikanuudelit 10kpl yht 1,00e, (3erää)
-atrian pizzat 200g 0,49e (3kpl)
-pirkka popcornit 10pkt yht. 1,00e 40pkt)
yksi kierros maksoi siis 20e, ja turhakkeitakin mukana.. mutta esim. hk:n lenkki halpaa kuin mikä.. siihen perunat 10kilon pussin saa 2,50e.. keittojuureksia.
nyt on makkaraa, pizzaa, ja keittokinkkua pakastin pullollaan.
ja esim. poppareita ei normaalisti osteta, kun maksaa 50cent/ paketti, mutta nyt 1eurolla sai 10pkt, niin lapsille pitkäksi aikaa " herkkuturhaketta" pikkurahalla.
tarjouksia katsomaan!
Vaikka olisit tienannut 1000e/kk niin on sekin parempi kuin minimi äp-raha.
Itse ajattelin että lähden töihin kokoaikaseksi (toistaiseksi tällä hetkellä kuopuksen jälkeen)
mutta mies alkoikin maksaa mulle palkkaa yrityksestä joten ajattelin että en viitti alottaa sitä päivähoito rumbaa. nyt meille on tulossa viides lapsi ja saan ihan kivat äp-rahat.
Jos mies ei olis maksanutkaan niin olisin lähtenyt välillä töihin jotta saa edes vähän paremmin ettei tarvi kituutella yhteiskunnan tuilla.
Ihan näin erittäin yksinkertasesti sulle sanon, et katsos ensin pitää käydä kouluja, sitten hakeudutaan työelämään ja sitten vasta aletaan perustamaan perhettä!
Otapa selvää ennaltaehkäisevästä toimeentulotuesta. Sellainen tukimuoto on olemassa, jollei ole oikeutettu tuohon varsinaiseen toimeentulotukeen. Sen tarkoitus on juuri ennaltaehkäistä pahempaan taloudelliseen loukkoon joutumista. Luulen että voisitte saada sitä.
Minä olen 22v kahden lapsi äiti. Ennen ensimmäistä lastani olin käynyt lukion ja jotain hajaopintoja avoimessa yliopistossa. Kävin myös ahkerasti töissä, ettei tarvitse minimirahoilla kituuttaa. Kävin töissä hetken aikaa myös lapsien välissä ja kuopuksen syntymän jälkeen. Nyt on suunnitelmissa lähteä takaisin opiskelemaan ja hankkia ammatti. Rahaa ei todellakaan ole liikaa, mutta sen verran olen osannut talouttani suunnitella ettei tarvitse kiikkuun itseään vetää.
Ja kolmas lapsi olisi minullakin haaveissa, mutta ei ennen kuin meidän talous sen kestää. Turha ap:n ruikuttaa, kun on itse soppansa keittänyt.
Meitä on paljon korkeastikin koulutettuja ihmisiä, jotka ehkä olemme " tyhminä" valinneet alan, jossa bruttopalkka täyspäivätyöstä liikkuu pikemminkin parintonnin tuntumassa kovasta työnteosta huolimatta, tai jotka olemme joutuneet ihanan globaalin markkinatalouden seurauksena raatamaan pätkätöissä tai jääneet työttömiksi jatkuvien yt-neuvottelujen ja uudelleenjärjestelyiden jne. seurauksena.
Ne, joilla on työtä, raatavat niska limassa, koska resursseja on liian vähän, kun koko ajan tiukennetaan ja tiukennetaan budjettia ja tulostavoitteita. Seurauksena totaalisia uupumisia, sairaslomia, masennusta, työttömyyttäkin. Eräälle tutulle kävi näin, ja nyt miettii, miksi uhrasi vaativalle työlle " parhaat vuotensa" ja mm. siirsi lasten tekoa, nyt on aika lailla tyhjän päällä kun ei ole työtä eikä perhettä. Eli ei se korkea koulutus, työnteko ja asioiden " oikeassa" järjestyksessä tekeminen välttämättä takaa yhtään mitään, vaikka parantavat toki mahdollisuuksia.
Arvailen 35, että olet juristi tai muu " akateemisten eliittiin" kuuluva, koska noin huikeille äp-rahoille olet päässyt. En tunne ketään, joka moisia summia olisi saanut, vaikka tuttavapiiriin kuuluu akateemisia teknisistä meihin humanisteihin. Oikeassa toki olit mitä ap:n tilanteeseen tulee, mutta aivan turha vetää omat todellakin poikkeukselliset päivärahasi tähän keskusteluun..
Sekin on kumma, miten opintotuki riittää joillekin ihan hyvin ilman lainaakin, mutta toiset valittaa, että liian vähän on lainankin kanssa. Mulla ei ole opintolainaa, vaikka olen yh-opiskelija. Mulla moni rahoista valittava on sanonut, että ei suostuisi asumaan täällä kaupungin laidalla (puoli tuntia bussilla keskustaan). Vuokrassa voikin olla parin, kolmen sadan ero. He shoppaavat vaatteita, käyvät kahvilla ja leffoissa, ruokaostoksiin menee huikeita summia.
Minä kuljen hyvin pitkälti lukioaikaisissa farkuissa. Tosin shoppasin ulkomailla, ajatella, että olin saanut lentolippurahatkin säästettyä. En osta lehtiä, en polta, en juo, sisustus on keräily kaikkea halpaa ja ilmaista. Lainaan leffat ja lehdet kirjastosta, en juo mehuja, en syö muroja yms. Kannattaa karsia kaikki turha kallis pois.
Ostan tarjouksia ja muutenkin halpaa ruokaa. Sosekeittopäivät on ihan käteviä ja niistäkin saa maistuvia. Kaurapuuro on halpaa. Kyllä mä herkuttelenkin, leivon lapsen kanssa pullaa ja marjapiirakoita. Niin, marjoja kerättiin syksyllä pakkanen täyteen. Lisäksi ainakin pari viikkoa eläisi pelkästään kuivamuonavarastolla ja pakkasen sisällöllä. Suosittelen, niin ei pääse nälkä yllättämään vaikka rahat loppuiskin.
Mä ajattelen niin, että sit kun mulla on rahaa, niin sitten muutan johonkin, missä ois jopa lapselle tai mullekin oma makuuhuone (nyt pelkkä alkovi). Sitten sisustan, ostan kivoja vaatteita, matkustan ja toivottavasti on rahaa lapsen harrastuksiin.
Tosin mun tilanne yh:na on eri kohta 5 henkiseen perheeseen. Mutta kyllä mäkin elän ja pärjään alle minimitoimeentulorajan ja en ole oikeutettu toimeentulotukeen (koska mulla ei ole opintolainaa). Mä jopa säästän. Hätävaraa esim. lapsen sairastumisien tai koneiden hajoamisien varalle. Lisäksi olen käynyt vuoden sisällä kahteen kertaan ulkomailla. Ja mun tulot on siis tällä hetkellä opintotuki (2.asteen) n. 190 + lapsilisä 139 + elarit 130 (eikös se noussu johki tohon) + sukulaisen sponsorointi 100. Asumistuen (jota en ihan tarkkaan muista) jälkeen vuokraa jää maksettavaksi 70 euroa. (Se etuus kannattaa käyttää, jos siihen on oikeutettu.) Koulumatkat vie tällä hetkellä 300 euroa kuussa, syksyllä lähes 400.
Periaatteessa mulla on menot suuremmat kun tulot, lähinnä koulumatkojen takia. Mutta mä varauduin tähän tilanteeseen säästämällä viime vuonna mm. tekemällä töitä opintojen ohella yhtenä päivänä viikossa. Ajatella, yksi kuukausi enää jäljellä ja en oo nälkää nähnyt. Enkä ole kenellekään velkaa. Yhtään laskua ei ole tarvinnut maksaa myöhässä, (ai, yhdestä soitin ja siirsin eräpäivää kun ei sampo pelannu).
Mä olen todella kiitollinen äitilleni, joka opetti meille lapsille järkevää rahankäyttöä ja erityisesti ruuan laitossa säästämistä. Ehkä jossain koulussa pitäisi opettaa talousasioita nuorille, kun ei kaikki maalaisjärjellä osaa toimia.
nyt se on tehty ja teillä on varmasti tyytyväinen ja omahyväinen olo.
En osaa neuvoa ap:ta, mutta joku joka osaa voisi tehdä listan, miten päästä tilanteesta pois.
Ap:lle voimia, itse en tehnyt lapsia nuorena, mutta kovin järkevä en muista nuorena olleeni. Se on elämää... kaikilla ei mene samalla tavalla.
Velkaneuvonta, kortit poikki, menojen pienentäminen. Ilmeisesti elämäntapa on vaan sellanen, että toi 60 euroa ei muka riitä ruokaan. Vähänkin jos osaa laskea ja ajatella, niin riittää helposti. Ei tietty, jos haluaa ylläpitää jonkin korkean tason kotibouffeessaan.
Itse olen muuten kuukauden sisällä saanut yli satasen huutonetissä myymistäni vaatteista ja tavaroista. Siinä on muuten hyvä keino saada vähän rahaa, jos on kaapeissa turhaa tavaraa.
Onhan se surullista, että joku ihan uhkaa ittensä tappaa kun on rahat vähissä. Mutta mä yhdyn muiden mielipiteeseen siitä, että se tilannetta tarkemmin tuntematta ja näiden tietojen valossa vaikuttais olevan aika oma moka. Nyt sitten ryhtiä siihen rahankäyttöön ja jotain todella syviä muutoksia, ettei tämä pääse toistumaan.
täytyis vissiin mennä itteeni ja miettiä omaa ajattelumaailmaani vähän välillä... voimia ap, en lukenut koko ketjua, enkä tiedä mistä täällä puhutaan mutta ajattelin pysäyttää itteeni ja laittaa rahat sivuun ja yrittää vaikka 100 eurolla selvitä.
kolme muksua mutta elämä on silti ihan hyvää, talouden kanssa täytyy olla tosi tarkka. Rahaa ei voi käyttää enempää kui sitä on ja tietyt kiinteät menot ovat aina tiedossa. Käyttäkää mahdollisimman paljon ilmaisia palveluja. Ei Suomessa kukaan nälkään kuole.
Mitä mieltä oot?
Mitä meinaat tehdä jatkossa?
En ole 35, mutta mä kyllä ymmärrän hänen näkökantaansa. Mä olen myöskin isolla äitiysrahalla tällä hetkellä kotona, isompi kuin se keskipalkka. Mutta sitä en suostu allekirjoittamaan, että en tue muita. Juuri tulleesta veroehdotuksesta luin, että olin esimerkiksi viime vuonna maksanut veroja rapian yli 30 000 euroa. Se siis tarkoittaa, että olen joka kuukausi tukenut 2500 eurolla niitä, jotka tarvitsevat tulonsiirtoja muodossa ja toisessa.
Ja kyllä: käytän neuvolapalveluja, kyllä nostan äitiysrahani, kyllä lapseni syntyi julkisessa sairaalassa. Mutta kai nyt noille itse maksamilleni veroille jotain vastinetta myös hyvätuloinenkin saada.
Multa ei kovin paljon sympatiaa heru sille, joka ei osaa elää tulojensa mukaan. Minä ja mieheni olemme rahoittaneet opintomme ansiotöillä (lama-aikana sic!), opintotuella ja opintolainalla. Mun ajatus kulkee ainakin niin, että tulojensa mukaan on elettävä ja jos ei se riitä, niin sitten on hommattava lisää tuloja.
On sitten eri asia, jos on sairautta tai työkyvyttömyyttä; silloin yhteiskunta ihan oikein auttaakin.
Mutta sitä mä en ymmärrä miksei kaksi aikuista saa hoidettua kahta lastaan. Millaisen mallin sitä lapsilleenkin opettaa jos vain sanoo, että mistään ei tarvitse mitään vastuuta ottaa, vaan aina voi huutaa yhteiskunnalta lisää tukea.
Maksoivat yhteensä 250e! Molemmat 3v vanhoja ja vieläpä puolen vuoden takuu tuli. Olivat myös huollettuja. Kummatkin ovat moitteettomasti toimineet. Eli aina ei tarvi ostaa sitä uutta, kun käytettyä, hyvää tavaraa saa edullisesti!
Ja tosiaan minäkin ihmettelen, että jos vuokran jälkeen jää ap: lle 1250e käytettäväksi, niin mihin se tonni menee?? Jos siis 200e oli jäänyt laskujen jälkeen ruokaan.
Mutta eikö kannattaisi mennä vaikka pankkiin pyytämään lainaa? Maksaisitte pois kaikki nuo mastercardit yms. Olisi yksi pieni korkoinen laina. Sitten ottaisitte itseänne niskasta kiinni ja eläisitte varojenne mukaan. Minkä ei pitäisi olla vaikeaa.
Tiedän kyllä että voi olla tiukkaa pienillä tuloilla mutta velkakierteeseen joutuminen on yleensä vaan omaa tyhmyyttä. Itsekkin olen rahavaikeuksissa ollut. Ja ihan omasta syystä.
Nuo rahathan riittää kyllä kahdeksi viikoksi jos tarkkaan miettii mitä ostaa.
Vaipat nyt vie rahaa jos teillä niitä käytetään mutta silloin kannattaisi alkaa pottailu juuri nyt.
Tsemppiä! Ota itseäsi niskasta kiinni ja järjestä asiat.
Ei tässä ole kyse siitä että joku väittäisi olevansa täydellinen. On kyse vastuunottamisesta, järkevyydestä ja aikuisuudesta.
Sitähän aikuisen elämä on, jatkuvaa vastuuta. Ei asioita voi tehdä hetken mielijohteesta vain siksi että huvittaa. Pitää katsoa nokkaansa pidemmälle.
Mulla ei ole antaa alkuperäiselle mitään neuvoja. Korkeintaan että kasva aikuiseksi, mene töihin ja kovin on pienipalkkainen työ miehelläkin. Itse saan 1500 eur / kk käteen ihan perustoimistotyöstä.
ovat lapsensa tehneet suht nuorena, niin ei sattuisi isovanhemmista olevan apua? Suomessa on totuttu siihen, että yhteiskunnan pitäisi auttaa, mutta muuallahan suku auttaa.
Oisko mahdollista pyytää sen verran, että saisitte talouden tasapainoon. Ja pärjäisitte jatkossa itse? Hyviä neuvoja onkin jo sadellut kasapäin talouden kuntoon hoitamisesta.
Vai onko luotto jo mennyt?
Vierailija: