Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin rouvalla näky olevan taas maha pystyssä

Vierailija
03.04.2008 |

En ole aiemmin huomannut, mutta nyt vatteiden vähetessä selvästi.

Montakohan tuo aikoo tehdä?? Nyt taitaa olla 12.lapsi tulossa ja rouva itse vm -79!

Järjetöntä touhua. Niillä on nuorimmaiset kaksoset ja vielä pieniä, toinen ei vielä kävele.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko on täysin vapaaehtoista toimintaa.

Vierailija
82/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tavallisissa ei-vl suomalaisissa perheissä katsotaan elokuvia, kuunnellaan musiikkia, naisilla on korviksia. Siinä se ongelma just onkin. Kun ei ymmärretä, että jo ihan Suomen rajojen sisäpuolella on eri kulttuureja. Vl-kulttuuri on ihan erilainen kuin valtaväestön kulttuuri, jossa siinäkin on alueelliset piirteensä. Venäläisten naisten korvikset hyväksytään, mutta suomalaisen naisen korvikset osoittavat hänet epäuskoiseksi :(

Mulla on yks ystävä, joka on sanonut, että hänestä tuntuu niin oudolta, että tunnun ihan uskovaiselta, henki tuntuu olevan sama, mutta hän ei tiedä voiko pitää uskovaisena kun ei ole kaikkia samoja tapoja kuin vl:lla. Mun mielestä toi on tosi loukkaavaa :(

Milloin tavoista on tullut syntiasia?

80

Mua kans joskus ahdistaa tavattomasti tuo, kun tuntuu että tavoista on tullut tärkeämpi kuin se usko itse. Mutta ehkä se on keino jolla pyritään erottumaan maailmasta ja epäuskoisista (älkää istuko siellä missä pilkkaajat jne...) ja korostuneesti halutaan pysytellä siinä perinteisessä vl-kulttuurissa, johon ei kuulu korvikset, elokuvat eikä värjätty tukka. Pelätään erilaisuutta. Ja joutuisihan sitä ehkä syvällisemmin miettimään omaa uskoaan ja keskustelemaan " oikeista" asioista ja uskonymmärryksestä, jos ei ihan päältäpäin jo näkisi kuka on vl ja kuka ei, näin kärjistetysti sanoen.

Kun kuitenkin suurin osa uskovaisista haluaa elää vl-kulttuurin mukaan, niin siksi voi tuntua oudolta jos joku ei haluakaan. En tiedä. Mutta suosittelisin kuitenkin sua juttelemaan enemmänkin muiden uskovaisten kanssa ja perustelemaan miksi haluat esim. käyttää korviksia. En mä kyllä tiedä, miksi kenenkään pitäisi perustella tapojaan, mutta silti. Kun kuitenkin haluaisit että teidät hyväksytään ja ymmärretään uskovaisiksi, niin voisittehan puhua asioista jolloin muutkin ehkä huomaisivat että uskon sisältö on sama. En tiedä, en mä osaa neuvoa. :)

73 vai mikä se oli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei nimittäin todellakaan tule 12 lasta.

Mulla ei psyyke kestä Se on todettu jo muutaman lapsen kohdalla.

Tällä hetkellä on viides lapsi tulossa ja odotetaan kyllä sitä innolla.

Mutta tämän jälkeen saa tulla taukoa. en kertakaikkiaan kestä ajatusta että olisin yhtäsoittoa kotona 30 vuotta.

Haluan elää myös omaa naisen elämää enkä olla kokoajan raskaana tai imettää. Haluan jaksaa " pienemmän" perheen kanssa ja antaa kaikkeni tälle perheelle.

tulevaisuudessa haluaisn EHKÄ vielä lapsia lisää, jos saadaan vielä.

Tää on meidän perheen oma asia eikä kuulu kenellekkään muulle.

T: kolmekymppinen vl-äiti

Vierailija
84/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on poistettu? Sehän on vain olemassaoleva tosiasia, eikä sitä viestien poistelut poista elämästä - valitettavasti.. Lapsilla tavataan keskimääräistä useammin harvinaisia, resessiivisesti periytyviä tauteja, joista jotkut luonteeltaa poikkeuksellisen ikäviä.

Voisiko joku lestadiolainen ottaa kantaa tähän? Ja sitten siihen, että miten joku voi kovettaa sydämensä niin että vaikka kannetaan KUOLEMAAN JOHTAVAN taudin geeniä ja muutama lapsista siihen jo sairastunut, tehdään vain lisää lapsia? Ei ymmärrä, ei..

Vierailija
85/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiäkkö, oot paljon piristänyt mua ajatuksillasi. Taivaan Isä sinua siunatkoon!

Jumalan rauhaan!

80

Vierailija
86/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On positiivista että osaat ajatella omaa jaksamistasi ja koko perheen hyvinvointia. Ja vielä hyvällä omallatunnolla. :)

t. eräs toinen äiti joka miettii

Vierailija
87/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vain uskosta pidetään kiinni, muulla ei ole väliä. Kaikki muu on vain maallista. :)

Jrt 73

Vierailija
88/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. lestadiolainen geenitutkija

Vierailija:

on poistettu? Sehän on vain olemassaoleva tosiasia, eikä sitä viestien poistelut poista elämästä - valitettavasti.. Lapsilla tavataan keskimääräistä useammin harvinaisia, resessiivisesti periytyviä tauteja, joista jotkut luonteeltaa poikkeuksellisen ikäviä.

..

Vierailija
89/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänet otetaan vastaan sellaisena kuin hän on. Ja lapsi voi olla tervekin! Uskovat eivät pidä oikeana ja oikeutenaan päättää sitä, millainen lapsi on tarpeeksi arvollinen elämään. Siksi ajattelemme, että jokainen saa syntyä sellaisena kuin hän on. Ja voihan lapsi vammautua synnytyksessä tai joskus myöhemmin elämänsä aikana. Ei sitäkään lasta roskiin heitetä.

Ei varmastikaan ole vanhemmille helppoa luopua lapsistaan, mutta uskomme, että näemme lapsemme vielä joskus. Sen ajan meillä on ikävä lapsiamme, mutta se ikävä poistetaan jonain päivänä ja olemme taas yhdessä. Ja ennenkaikkea, lapsella on kaikki hyvin taivaassa.

Vierailija
90/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tiiäkkö, oot paljon piristänyt mua ajatuksillasi. Taivaan Isä sinua siunatkoon!

Jumalan rauhaan!

80

Vierailija
91/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan esimerkiksi nämä ikävät, rappeuttavat lihassairaudet, tiedät varmaan, mistä puhun.. Niitähän on useampia enkä viitsi eritellä, koska tästä olisi jo ehkä mahdollista tunnistaa perhe, en tiedä.. Mutta tekisitkö itse lapsia, jos molemmat puolisonne kanssa tietäisitte kantavanne viallista geeniä? Ja tiedätte sairaan lapsen myös kuolevan? Ja pistäisitte lapsenne elämään sen tiedon kanssa, että hän tulee hitaasti surkastumaan ja kuolemaan ennen, kuin täyttää kaksikymmentä (noin suurinpiirtein)?

Lestadiolaiset naivat etupäässä toisiaan, eikä populaationne ole häävin suuri. Tiedät itsekin, mitä siitä seuraa. jos olet eri mieltä, voit itse laittaa faktaa kehiin.

Vierailija
92/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsilla tavataan keskimääräistä useammin harvinaisia, resessiivisesti periytyviä tauteja, joista jotkut luonteeltaa poikkeuksellisen ikäviä.

Tämä ei nimittäin pidä paikkaansa. Eivät lestadiolaiset sentään sukulaistensa kanssa mene naimisiin.

Mitä tuohon toiseen juttuun tulee, niin vaikea ajatella miten loppujenlopuksi tilanteessa toimisin, kova paikkahan se olisi. Mutta ajattelen niin, että jokaisella ihmisellä on oikeus syntyä tähän maailmaan, ja jokaisen ihmisen elämä on yhtä arvokas riippumatta sen elämän pituudesta.

t. se lest. g-tutkija

Vierailija
93/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi kukaan ei voi toisen puolesta etukäteen tietää olisiko hän ehkä mieluummin ollut syntymättä.

Vierailija
94/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

verran samoissa piireissä pyöritään, että todennäköisyys, että kaksi tällaista harvinaista, resessiivisesti periytyvää tautia kantavaa menee naimisiin ja lisääntyy keskenään on suurempi, kuin valtaväestön kyseessä ollessa.

Minusta tuollainen on äärettömän itsekästä toimintaa; panna lapsi kärsimään vanhempiensa uskon seuraukset. Jos haluaa itse uskonsa tähden sairastaa paskamaisen taudin ja kuolla siihen, niin ihan vaan voi sen tehdä, mutta lapseltahan ei kukaan kysy.

Vierailija:

Vierailija:

Lapsilla tavataan keskimääräistä useammin harvinaisia, resessiivisesti periytyviä tauteja, joista jotkut luonteeltaa poikkeuksellisen ikäviä.

Tämä ei nimittäin pidä paikkaansa. Eivät lestadiolaiset sentään sukulaistensa kanssa mene naimisiin.

Mitä tuohon toiseen juttuun tulee, niin vaikea ajatella miten loppujenlopuksi tilanteessa toimisin, kova paikkahan se olisi. Mutta ajattelen niin, että jokaisella ihmisellä on oikeus syntyä tähän maailmaan, ja jokaisen ihmisen elämä on yhtä arvokas riippumatta sen elämän pituudesta.

t. se lest. g-tutkija

Vierailija
95/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se miniun mielestäni vanhemmilta aikamoista itsekeskeisyyttä toi vauvatehtailu.

Vierailija
96/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On se miniun mielestäni vanhemmilta aikamoista itsekeskeisyyttä toi vauvatehtailu.

Vierailija
97/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pienissä populaatioissa toisen geenit rikastuvat ja toiset harvinaistuvat. Näinhän on syntynyt myös suomalainen tautiperintö, Joka EI tarkoita sitä että suomalaisilla olisi keskimääräistä enemmän periytyvia sairauksia. On sairauksia, jotka ovat meillä yleisempiä kuin muualla, mutta vastaavasti meiltä myös puuttuvat/ovat harvinaisia sairaudet, jotka muualla maailmassa ovat yleisiä.

Jos näin käy, että lestadiolaisten keskuudessa jotkut perinnölliset sairaudet yleistyvät (mitä en usko, koska ei me mikään suljettu yhteisö olla, geenivirtaa on kyllä molempiin suuntiin) niin vastaavasti toiset sairaudet silloin harvinaistuvat.

geenitutkija (lest)

Vierailija:

verran samoissa piireissä pyöritään, että todennäköisyys, että kaksi tällaista harvinaista, resessiivisesti periytyvää tautia kantavaa menee naimisiin ja lisääntyy keskenään on suurempi, kuin valtaväestön kyseessä ollessa.

Vierailija
98/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin töihin, kun tämän aloituksen tein enkä uskonut enää löytäväni tätä näin ylhäältä.

Niin, naapurin esikoinen on 12-vuotias. Sen tiedän, koska oma esikoiseni saman ikäinen (samalla luokalla).

Ja joo, asia ei mulle kai kuulukaan, mutta aina vaan järkytyn yhtä paljon , kun huomaan että TAAS on uus tulossa. Eivät kyllä elä mitenkään vl sääntöjen mukaan, en tiedä ovatko?? Ainakin äitikin käyttää alkoholia (olen nähnyt, kun kesällä joskus juo siiderin) ja mies soittaa bändissä vähemmän uskonnollista musiikkiaki eikä sylje lasiin, on pariin kertaan tullu baarissa vastaan.

Lapset toki on aina puhtaissa vaatteissa, ruokitun näköisiä ja aina reippaita ja iloisia, mutta en rehellisesti usko, että tuollainen järetön lapsitehtailu on kenellekään hyväksi. Varmaan jossain vaiheessa äidin fysiikka tai psyyke pettää!

AP

Vierailija
99/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkkaamassa sitä siideripulloa roskista että varmasti oli alkoholillinen versio (olemassa myös ALKOHOLITON). Miten edes näit? Katsoitko kiikareilla ikkunasta?

Onpas raju mies jos kerran tullut baarissa vastaan 12 vuoden aikana ja saanut saman verran lapsiakin. En ottaisi miehekseni :(

C´moon ap, tutustupas naapureihisi, voitte olla kaverit joskus,

tällä menolla ette koskaan...

Vierailija
100/101 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosimallia -73 ja viidettä odottelen ja naapurit katsoo ihmeissään :P

Mutta oikeasti, mitä toisten lapsiluku kuuluu muille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän