Naapurin rouvalla näky olevan taas maha pystyssä
En ole aiemmin huomannut, mutta nyt vatteiden vähetessä selvästi.
Montakohan tuo aikoo tehdä?? Nyt taitaa olla 12.lapsi tulossa ja rouva itse vm -79!
Järjetöntä touhua. Niillä on nuorimmaiset kaksoset ja vielä pieniä, toinen ei vielä kävele.
Kommentit (101)
Se on jokaisen oma valinta. Lestadiolaisilla ei (vieläkään) ole sitä sääntökirjaa, vaikka niin monesti niin väitetään. Jokainen tekee omantuntonsa mukaan.
mutta apn kommentti kuulostaa juuri sellaiselta suomifilmien kliseiseltä juoruakalta, joka kyylää naapuripihalle kukkaverhojen raosta ja heittää nuivahkoja kommenttejaan tossukkamiehelleen.
Vierailija:
Kyllä ihminen voi jo yhden lapsen kanssa väsyä ja tarvita apua. Ettekö te sitä varten ole?? Pitäiskö kaikkien suurperheiden jättää apu käyttämättä ettei vaan tule leimatuksi? Missäs sun vaitiolovelvollisuus? Minä ainakin ilolla auttaisin, tiedän että kynnys hakea apua monelle on suuri juuri näitten puheiden takia.
Mutta ihmisten mielestä on ristiriitaista että ehkäisyä ei edes käytetä vaikka on jo väsynyt, lisää lapsia vaan vaikka kuinka tuntuisi siltä ettei yhtään lisätyötä enää jaksa. Ja kaikki tietävät että suurperhe on työläs, siksi tuntuu kummalliselta jos ihminen joka suurperheen on ehdoin tahdoin hankkinut ei pystykään sitä hoitamaan (vrt. ottaa vastaan liikaa töitä eikä pysty hoitamaan kaikkia lupauksista huolimatta). Satunnaiset vastoinkäymiset on tietysti asia erikseen, mutta jos tila on krooninen niin kyllä se pistää miettimään valintojen perusteiden järkevyyttä.
Onko lestadiolaisten joukossa omasta tahdostaan lapsettomia, yksi- tai kaksilapsisia perheitä? Miten heihin suhtaudutaan?
Kun kerran meissä muissakin on moneen junaan 8toiset eivät halua lapsia ollenkaan, toiset yhden, toiset kuusi...) niin kai lestadiolaisissakin on monenlaisia perheitä? Ei kai kaikki haaveile kymmenestä-kahdestakymmenestä lapsesta?
Luulin että puhuit ns " kaikista" uskovaisista.
Paljasta vaan paikkakunta 49 :)
Ettei ois Porvoo?
t. 46
ei me missään afrikassa eletä...on ehkäisyä, naisella vapaa tahto kieltäytyä...
miten oma aika, harrastukset, oma hyvinvointi?
Mutta yleinen mielipide on, että ehkäisy ei ole oikein, ja jos joku kertoo avoimesti että heillä on muuten vaan päätetty olla tekemättä lapsia (lääketieteelliset syyt on ehkä eri asia), niin suurin osa lestadiolaisista ei varmaan pitä ko pariskuntaa ihan oikeasti uskovaisina.
ja tosiaan, onko omasta tahdostaan 1-2 lapsisia lestadiolaisperheitä? Vai haluaako kaikki lestadiolaiset tosiaan mahdollisimman ison perheen?
päästely paikka? tuntuu siltä...kovin paljon patoutunutta vihaa... vihamielistä porukkaa
minä olen nainen suuren lapsilauman kanssa, ja voi kertoa etten ole ns. emotyyppi ollenkaan. En ole esim koskaan kokenut vauvakuumetta tai haaveillut suurperheestä. Silti olen sitä mieltä että lapset ovat ehdottomasti parasta mitä olen tässä elämässä saanut, ja olen erittäin onnellinen ja elämääni tyytyväinen tämän lapsilauman kanssa.
Omasta hyvinvoinnista huolehdin kyllä, teen toki muutakin kuin hoidan kotona lapsia ja kotia. Mullahan on myös mies joka kykenee kaikkeen tuohon joten mulla on kyllä ns. omaakin elämää ja omia menoja. Univelkojakin voin nukkua pois jos tarvetta on, silloin mies tai joku muu hoitaa hommat täällä kotona.
Vierailija:
Mutta yleinen mielipide on, että ehkäisy ei ole oikein, ja jos joku kertoo avoimesti että heillä on muuten vaan päätetty olla tekemättä lapsia (lääketieteelliset syyt on ehkä eri asia), niin suurin osa lestadiolaisista ei varmaan pitä ko pariskuntaa ihan oikeasti uskovaisina.
Vierailija:
Onko lestadiolaisten joukossa omasta tahdostaan lapsettomia, yksi- tai kaksilapsisia perheitä? Miten heihin suhtaudutaan?
Kun kerran meissä muissakin on moneen junaan 8toiset eivät halua lapsia ollenkaan, toiset yhden, toiset kuusi...) niin kai lestadiolaisissakin on monenlaisia perheitä? Ei kai kaikki haaveile kymmenestä-kahdestakymmenestä lapsesta?
Meilläkään ei ole kuin yksi lapsi (3v). Toki olemme vielä alle kolmekymppisiä joten jos hyvin käy, ehdimme saada hänelle sisaruksen tai useammankin. Ihan kymmentä lasta en kuitenkaan toivoisi. :) Paras ystäväni on toivonut lasta jo useamman vuoden, mutta he eivät ole sitä saaneet. Ovat käyneet tutkimuksissa mutta ei ole löytynyt mitään vikaa. Ystäväni on vielä " täydellistä äitityyppiä" joten on surullista elleivät he koskaan saa lasta. :(
Meitä on erilaisia, siinä olet aivan oikeassa.
" Eli katsotaan että ollakseen oikeasti uskossa, ei ehkäise -> pakko synnyttää jos oikeasti lestadiolainen."
Ei ole pakko edes mennä naimisiin. Naimisiin mennessä kukin on varautunut siihen, että lapset otetaan vastaan. Piste.
Kukaan ei pakota mihinkään.
Seksi tuskin on kummallakaan ensimmäisenä mielessä. Taitaa paremminkin olla niin että kun pääsee sänkyyn niin nukkuu ja vauhdilla.
Senverran pitää puolisoa kunnioittaa ettei vaadi toiselta sellaista mihin hän ei pysty eli käytännössä seksiä silloin kun elämäntilanne tuntuu kaatuvan päälle.
tai varman taivaspaikan tuolla suurella lapsimäärällä? en todella ymmärrä
lisääntykää ja täyttäkää maa...sitäkö toteutatte? ei se tarkotettu yhden ihmisen hommaksi ;)
Meitä on hyvin erilaisia ihmisiä. Toiset kyttää toisten lapsilukua ja toiset taas ei, ihan kuin muutkin suomalaiset. Ja toiset ei halua ehkäistä ja toiset haluaa, ei siitäkään tarvi tehdä sen isompaa asiaa. Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä. Ehkäisy ei kuitenkaan ole niitä uskon peruskysymyksiä, joista pitäisi olla yksimielisyys kaikkien uskovaisten kesken. Ehkäisy on pariskunnan ja perheen oma asia.
t. vl-äiti
kommentit siitä, että ehkäisy on omantunnon kysymys myös lestadiolaisilla, olikin ihan paskaa.
Vierailija:
Ei ole pakko edes mennä naimisiin. Naimisiin mennessä kukin on varautunut siihen, että lapset otetaan vastaan. Piste.
Kukaan ei pakota mihinkään.
Vierailija: