Naapurin rouvalla näky olevan taas maha pystyssä
En ole aiemmin huomannut, mutta nyt vatteiden vähetessä selvästi.
Montakohan tuo aikoo tehdä?? Nyt taitaa olla 12.lapsi tulossa ja rouva itse vm -79!
Järjetöntä touhua. Niillä on nuorimmaiset kaksoset ja vielä pieniä, toinen ei vielä kävele.
Kommentit (101)
Vierailija:
kommentit siitä, että ehkäisy on omantunnon kysymys myös lestadiolaisilla, olikin ihan paskaa.Vierailija:
Ei ole pakko edes mennä naimisiin. Naimisiin mennessä kukin on varautunut siihen, että lapset otetaan vastaan. Piste.
Kukaan ei pakota mihinkään.
Onko se niin vaikea ymmärtää, että joku ajattelee noin, ja joku toinen taas toisella tavalla? Vaikka olisikin lesta?
Siksi minä en voi ehkäistä, koska omatuntoni sanoo että siinä teen väärin.
Jotkut lestadiolaiset ehkäisee kuulemma hyvällä omallatunnolla.
Vierailija:
kommentit siitä, että ehkäisy on omantunnon kysymys myös lestadiolaisilla, olikin ihan paskaa.
Vierailija:
Ei ole pakko edes mennä naimisiin. Naimisiin mennessä kukin on varautunut siihen, että lapset otetaan vastaan. Piste.
Kukaan ei pakota mihinkään.
-> pakotetaan synnyttämään (tai olemaan vanhapiika).
Kuule rakas 77 jne..
Lestadiolainen ei ajattele noin. Elämänarvot ovat erilaiset mitä voit kuvitella. Ei elä tätä elämää varten. Kukaan ei pakota sua tekemään mitään mutta jos henkilö haluaa naimisiin, niin haluaa myös lapsia. Jos ei saa lapsia, niin varmaan adoptoi. Tai sitten tyytyy osaansa.
Jos taas syvällä sisimmässään on sitä mieltä ettei ehkäisyssä mitään väärää ole, tuskinpa tällainen ihminen synnyttää 15 lasta. Kyllä hän alkaa ehkäistä, ennemmin tai myöhemmin. Niin se käytännössä menee.
Vierailija:
Meitä on hyvin erilaisia ihmisiä. Toiset kyttää toisten lapsilukua ja toiset taas ei, ihan kuin muutkin suomalaiset. Ja toiset ei halua ehkäistä ja toiset haluaa, ei siitäkään tarvi tehdä sen isompaa asiaa. Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä. Ehkäisy ei kuitenkaan ole niitä uskon peruskysymyksiä, joista pitäisi olla yksimielisyys kaikkien uskovaisten kesken. Ehkäisy on pariskunnan ja perheen oma asia.t. vl-äiti
Meidän perhe on " potkittu pois" vl:sta. Meillä kuunnellaan muutakin musiikkia kuin virret, klassinen ja kansanmusiikki. Me katsotaan elokuvia sillointällöin. Mulla on korvikset. Lapsiakaan ei meille enempää tule. Me ei olla ikinä kenenkään kanssa puhuttu näistä asioista, mutta meille ei enää kukaan sano Jumalan terve vaikka itse niin sanottaisi ensin. Meidän viereen ei tulla seuroissa istumaan. Kukaan ei halua tuntea meitä.
Meidän usko on ihan sama edelleen. Me ollaan kasvettu aivan eri kulttuurissa kuin vl:t. Muissa maissa eri kulttuurien tavat hyväksytään, naisilla meikki ja korvikset. Mutta Suomessa ei ymmärretä, että täälläkin on eri kulttuureja.
MIKSI sitten? meitä monia jotka yrittää ymmärtää teitä ja haluaa TIETOA, ei mitään ennakkoluuloja ja puheita
valaisetko asiaa
Ja sitäpaitsi, itse kerroit kuluneen vitsin, ei kai vitsailuun odoteta vastattavan syvällisillä analyyseillä.
Vierailija:
MIKSI sitten? meitä monia jotka yrittää ymmärtää teitä ja haluaa TIETOA, ei mitään ennakkoluuloja ja puheitavalaisetko asiaa
No voin kertoa miksi: siksi, että minä koen että teen vastoin Jumalan tahtoa jos kieltäydyn ottamasta vastaan kaikki ne lapset jotka Hän haluaa meille antaa. Ei ole muuta syytä.
ja ennakkokäsityksiä.. kuka olisi parempi kertomaan teidän elämäntavoista, periaatteista kuin te itse?
Vierailija:
Meidän perhe on " potkittu pois" vl:sta. Meillä kuunnellaan muutakin musiikkia kuin virret, klassinen ja kansanmusiikki. Me katsotaan elokuvia sillointällöin. Mulla on korvikset. Lapsiakaan ei meille enempää tule. Me ei olla ikinä kenenkään kanssa puhuttu näistä asioista, mutta meille ei enää kukaan sano Jumalan terve vaikka itse niin sanottaisi ensin. Meidän viereen ei tulla seuroissa istumaan. Kukaan ei halua tuntea meitä.Meidän usko on ihan sama edelleen. Me ollaan kasvettu aivan eri kulttuurissa kuin vl:t. Muissa maissa eri kulttuurien tavat hyväksytään, naisilla meikki ja korvikset. Mutta Suomessa ei ymmärretä, että täälläkin on eri kulttuureja.
Mutta en silti usko olevani ainoa joka näin ajattelee. Auttaisikohan jos kuitenkin juttelisitte toisten uskovaisten kanssa niistä asioista? Minä en nyt jotenkin ymmärrä... Kun mun vl-ystävä- ja tuttavapiirissä on mukavia avarakatseisia sydämellisiä ihmisiä, ja me voidaan jutella monenlaisista asioista, ja osasta ollaan samaa mieltä ja osasta eri mieltä, niin mun on tosi vaikee ymmärtää että jossain toisessa siionissa kaikki ihmiset olis niin täysin erilaisia. (Tulipas pitkä lause...) Tiedän kyllä, että jotkut ei ymmärrä tuota kulttuurijuttua juuri (on mun ystävissä sellaisiakin), mutta ettei kukaan? Saanko kysyä, mikä on sitten se teidän kulttuuri?
73
kysymys, jotta keskustelua syntyy ;) Kysymys/vastaus
naisten kesken yleensä pelkkä ajatuksen heitto ilmoille riittää...
Ihan oikeasti, jos vilpittömästä haluaa tietoa ja kysyy asiallisesti, varmasti saa vastauksen.
Miesparkaa. Noh, saahan sentään seksiä usein...
" luuletteko ansaitsevanne taivaspaikan" jne, ja perään kertoo puhkikuluneen vitsin, niin tuohon pitäisi odottaa asiallista vastausta? Miksi lestadiolaisten pitäisi olla aina asiallisia ja muut saa käyttäytyä miten sattuu?
Vierailija:
Tiedän kyllä, että jotkut ei ymmärrä tuota kulttuurijuttua juuri (on mun ystävissä sellaisiakin), mutta ettei kukaan? Saanko kysyä, mikä on sitten se teidän kulttuuri?
73
Tavallisissa ei-vl suomalaisissa perheissä katsotaan elokuvia, kuunnellaan musiikkia, naisilla on korviksia. Siinä se ongelma just onkin. Kun ei ymmärretä, että jo ihan Suomen rajojen sisäpuolella on eri kulttuureja. Vl-kulttuuri on ihan erilainen kuin valtaväestön kulttuuri, jossa siinäkin on alueelliset piirteensä. Venäläisten naisten korvikset hyväksytään, mutta suomalaisen naisen korvikset osoittavat hänet epäuskoiseksi :(
Mulla on yks ystävä, joka on sanonut, että hänestä tuntuu niin oudolta, että tunnun ihan uskovaiselta, henki tuntuu olevan sama, mutta hän ei tiedä voiko pitää uskovaisena kun ei ole kaikkia samoja tapoja kuin vl:lla. Mun mielestä toi on tosi loukkaavaa :(
Milloin tavoista on tullut syntiasia?
80
nyt siis aikuinen. Hän ei osaa antaa mitään kenellekään. Tuntee ettei saanut lapsena mitään (vanhempien huomiota/aikaa, omia vaatteita, leluja)
Nyt äärimmäisen itsekäs ihminen
Kun sanotaan aina että suuressa porukassa oppii jakamaan
jättänyt kaksi alle 5-vuotiasta isälle ja tämä neitonen ryyppää ja rällää joka viikonloppu alamaailman baarissa muutaman siskonsa kanssa, jotka eivät myöskään lasiin sylje.
mun hermot ei kestäisi. Olen opiskellut, hyvä ammatti. Kaunis koti, harrastuksia, ystäviä
En haluaisi olla 12 tenavan marttyyriäiti. Katkeroituisin
Vierailija:
Ei suinkaan, ei kukaan lestadiolainen ajattele pääsevänsä Taivaaseen lapsia synnyttämällä.
Ei kun se on kaikkien ihmisten yhteinen tehtävä...onhan meitä nyt vähän enemmän kuin yksi...arvaa mitä, tää on NIIIn ikivanha ja kulunut vitsi ettei tosikaan.