Naapurin rouvalla näky olevan taas maha pystyssä
En ole aiemmin huomannut, mutta nyt vatteiden vähetessä selvästi.
Montakohan tuo aikoo tehdä?? Nyt taitaa olla 12.lapsi tulossa ja rouva itse vm -79!
Järjetöntä touhua. Niillä on nuorimmaiset kaksoset ja vielä pieniä, toinen ei vielä kävele.
Kommentit (101)
Kyllä se meikittömyys yleensä nuorentaa!
Meikit ne tekee ryppyjä ja vanhentaa, turha sun on urputtaa.
(lestadiolais)perheet tarvitsevat katraansa kaitsemiseen yhteiskunnan apua. Olen kotoisin paikkakunnalta, jossa on paljon lestadiolaisia, ja työskentelin siellä ennen kunnallisessa päivähoidossa.
Valitettavan moni näistä nuorista äideistä alkaa masentua ja rasittua viimeistään siinä 4-5 lapsen tietämillä, ja tietoisuus siitä että lapsia tulee putkahtelemaan vielä hamaan tulevaisuuteen, lisää ahdistusta ja masennusta näillä äideillä. Eli virikehoitoa lapsille, kuntouttavaa työtoimintaa äidille, hoitoapua kotiin jne. tarvittiin hyvin usein. Ymmärrettävää kyllä, erittäin suuren taakanhan nämä äidit joutuvat kantamaan.
Nyt ei tarvitse supermammojen tulla keuhkoamaan, että " MINÄ ja KAIKKI TUTTAVANI kyllä hoidamme itse lapsemme, emmekä tunne KETÄÄN joka ei jaksaisi" , satun vain työni puolesta tietämään perheitä, joissa näin hyvin asiat eivät ole.
mielin asioista, vastaukset vihaisia. Eikö uskovaisen elämän periaatteisiin kuuluu muu kuin ehkäisyn poisjättäminen? ;)
Vierailija:
Miten sitten lestadiolainen, joka on hedelmällinen mutta joka ei haluaisi suurperhettä voi välttää suurperheen jos ehkäisyä ei saa käyttää? Ja jos käyttää kuitenkin, ei katsota hyvällä vaan tuomitaan?
Kyllä sitä saa käyttää, ihan oman tunnon mukaan. Toiset ei halua ja toiset haluaa, ei siinä ole kellään mitään sanomista. Tai tietysti voi olla sanomista, mutta ei sen tarvi antaa haitata. :) Eikä sitä tarvi julkisesti huudella, kuka muukaan nyt pariskunnan omia asioita koko kylälle huutelee?
Onhan tuo varsinainen suurperhe. Naapurina voit olla kuitenkin huoleti sillä eihän noita sinun tarvitse hoitaa. Toisakseen miksi ihmeessä olet kiinnostunut naapurisi mahan kasvamisesta jos muutenkin jo inhoat tuota perhettä. Mitäpä jos keskittyisit ihan omaan itseesi ja perheeseesi.
Vaikka kolmikymppisenä olisikin 12 lasta niin järki hoi ei niitä kukaan ehdi lisää 12 saada niinkuin joku tuolla aikaisemmin kirjoitti. Harva onnistuu tulemaan raskaaksi enää nelikymppisenä ja hedelmällisyys heikkenee huomattavasti jo kolmenkympin jälkeen.
Vierailija:
mielin asioista, vastaukset vihaisia. Eikö uskovaisen elämän periaatteisiin kuuluu muu kuin ehkäisyn poisjättäminen? ;)
Ja koska monesti ulkopuolisen kommentit ovat syyttäviä ja syyllistäviä, moittivia ja juuri näitä " kävin kerran lestatalossa ja siellä haisi kusi" , on hyvin ymmärrettävää että ensimmäinen reaktio on nousta puolustuskannalle.
Vika on kyllä molemmissa osapuolissa jos ei osata käydä asiallista keskustelua.
ja AINA uskovaiset vanhemmat heti kättelyssä sanoneet " me ollaan uskovaisia"
Niin minäkin mutten sitä ventovieraille tolkuta. Henkilökohtainen asia
Tuntuu kuin kertoisivat sen siitä syystä" me ollaan hyviä ihmisiä"
huvittavaa
Ja siitäkös vasta mammat riehaantuvat! :D
Kyllä ihminen voi jo yhden lapsen kanssa väsyä ja tarvita apua. Ettekö te sitä varten ole?? Pitäiskö kaikkien suurperheiden jättää apu käyttämättä ettei vaan tule leimatuksi? Missäs sun vaitiolovelvollisuus? Minä ainakin ilolla auttaisin, tiedän että kynnys hakea apua monelle on suuri juuri näitten puheiden takia.
Ole iloinen että sinulla on töitä.
Pitääpäs sanoa vl tutuille, että lapset päivähoitoon vaan. Siinäpäs menisi Suomi tukkoon kun kaikki paikat täyttyisi ja olisi pakko hommata kaikille hoitopaikka! Jos ei kerran ikinä saa kotiinsa apua pyytää!
Ehkäisy on omantunnon asia, mutta kaikkea ei voi saada: koska ehkäisy on vastoin lestadiolaisten periaatteita pitäisi luopua uskosta tai ehkäisystä? Eli jos ei halua luopua uskosta (ja esim. sen tuomasta tukiverkosta, perheestä) ei saa ehkäistä -> on pakko synnyttää.
Vierailija:
ja AINA uskovaiset vanhemmat heti kättelyssä sanoneet " me ollaan uskovaisia"Niin minäkin mutten sitä ventovieraille tolkuta. Henkilökohtainen asia
Tuntuu kuin kertoisivat sen siitä syystä" me ollaan hyviä ihmisiä"
huvittavaa
Auttavatko kotihommissa? vai onko ne " naistentöitä" ?
En usko et olisi saanut ekan lapsen 17v. ja siitä lähtien joka vuosi. Ei onnistu ei. Kukaan ei voi tulla raskaaksi tasaisesti 3kk synnytyksestä ja muutenhan tuo ei onnistu.
Tunnen äidin jolla 20 lasta. Sai ekan 19v. ja viimeisen paljon yli 40. Olikohan 47v.
Et tarkoita nyt vl ihmisiä, joten älä tule tähän sotkemaan. Kukaan ei sano, että me ollaan sitten uskovaisia.
Ellei kyseessä ole joku diskoon meno, minkä takia asia pitää sanoa. haloo!
Vierailija:
Auttavatko kotihommissa? vai onko ne " naistentöitä" ?
Meillä on iso perhe ja jotta homma toimisi, jokaisen perheenjäsenen on osallistuttava kotitöiden tekemiseen kykyjensä ja voimiensa mukaan. Minä pidän huolen ettei meidän perheessä kukaan erehdy luulemaan että kotihommat on " äidin töitä" :)
t. lestadiolaisperheen äiti
että ei juo kaljaa, ei hillu baanalla, ei petä.
Leikkivät lasten kanssa, tekevät töitä, kotonakin tekevät oman osansa.
haluatko heti että kerron perheen nimen ja asuipaikkakunnan? Taitaa osua teille...kun niin kovasti keuhkoot. Haukkaa happea välillä :D
Ihan naurattaa ajatuskin.
Olen ollut vuosia työelämässä ja samoin mieskin.
Se joka tulee ensin kotiin laittaa ruuan, tunkee astiat koneeseen ja laittaa pyykkikoneen pyörimään. Myöhemmin tuleva hakee lapsen tarhasta.
Kaikki siivoukset ynm. tehdään yhdessä.
Jään pian äippärille. Mieheni pitää puolet vanhempainlomasta ja minä palaan töihin. Näin meillä toiminut aikaisemminkin. Vauvaa voi aivan hyvin hoitaa kumpikin ja vauvan isosiskokin jää tarhasta kotiin isälle " kaveriksi.
voi kieltää uskon. Ei kaikkea voi saada. Mutta ei kukaan pakota.
25: voi kauheeta. Kävinpä kerran yhden rivisuomalaisen kodissa, kaljapulloja oli joka seinustalla ja ukko kännissä. Lapsi itki äitiään joka baarissa.