Kenellä on varaa ostaa tosi lämmin talvitakki?
Minkälaisia ovat ne ihmiset, joilla on varaa ostaa vaikkapa Fjällrävenin Kyla parka tai Canada Goosen takki talveksi? Noita ei ikinä myydä missään reilussa alennusmyynnissä, ovat alennuksineen (Canada Goosea ei edes myydä alennuksessa!) aina satoja euroja joka tapauksessa.
Minä ostan kirppareilta lämpimimpiä, mitä löydän ja kateellisena palelen puistoissa noiden supertakkien rinnalla.
T.Köyhällä on kylmä
Kommentit (361)
Minä ostiin 400€n Fjällrävenin parkan kun odotin ensimmäistä lastani ja olin vielä töissä. Ostin myös hyvät talviulkoilukengät ja muuta vastaavaa tarviketta. Dinkkuaikana oli vielä hyvin rahaa ja osasin ennakoida sen, mistä olin hyvin tyytyväinen kun hoitovapaalla koko kuukausitulo oli sama kuin sen takin hinta. Kyllä muuten lämmitti pakkasella sekä takki että ajatus!
Lopettamalla tupakoinnin säästää takin hinnan muutamassa kuukaudessa eikä palele niin paljon muutenkaan.
Isi osti Canada Goosen, kun nätisti pyysin ja nyt köyhänä opiskelijana lämmittää entistä enemmän, ei ole kulunut käytössä mikskään ja koskaan ei ole talvella ollut näin lämmintä ja mukavaa. Ei sillä köyhällä ole varaa huonoon, nyt mun ei ainakaan tartte joka vuosi ostaa takkia!
Mä vaan en ymmärrä minkä takia kukaan ostaisi talvitakkia. Saahan toki rahansa laittaa mihin haluaa. Ne vaan on jo ulkonäöllisesti vähemmän miellyttäviä ja muutenkin vain jotain paria päivää varten mahdollisesti ostettuja.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:00"]
Ihan normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä on varaa ostaa itselleen kalliitakin vaatteita. Ihan kuin muutaman satasen takki nyt olisi joku ihan saavuttamaton asia?
[/quote]
Mulle se on saavuttamaton asia. En oikeasti usko olevani koskaan sellaisessa taloustilanteessa, että voisin ostaa 600-1000 euron talvitakin. En ikinä.
ap
[/quote]
Jos sinä uskot, että se on saavuttamatonta, niin toimit myös sen mukaisesti eli olet oikeassa: et tule sellaista ehkä saamaan, koska et edes yritä. Tämä on vähän myös arvoasia, että miten paljon haluat jotain. Olen myös sitä mieltä, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Hyvä takki kestää ainakin 10 vuotta. Jaa 500-1000 euroa 10 vuodelle ja aloita vaikka säästäminen.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:00"] Ihan normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä on varaa ostaa itselleen kalliitakin vaatteita. Ihan kuin muutaman satasen takki nyt olisi joku ihan saavuttamaton asia? [/quote] Mulle se on saavuttamaton asia. En oikeasti usko olevani koskaan sellaisessa taloustilanteessa, että voisin ostaa 600-1000 euron talvitakin. En ikinä. ap [/quote] Jos sinä uskot, että se on saavuttamatonta, niin toimit myös sen mukaisesti eli olet oikeassa: et tule sellaista ehkä saamaan, koska et edes yritä. Tämä on vähän myös arvoasia, että miten paljon haluat jotain. Olen myös sitä mieltä, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Hyvä takki kestää ainakin 10 vuotta. Jaa 500-1000 euroa 10 vuodelle ja aloita vaikka säästäminen.
[/quote]
Tuohan on älyttömintä ikinä!! Säästää johonkin talvitakkiin ja maksaa sellaisesta jopa tonnin. Takki poistuu muodista jo parissa vuodessa ja sen jälkeen sitä ei kehtaa enää käyttää.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:48"]
Minä ostiin 400€n Fjällrävenin parkan kun odotin ensimmäistä lastani ja olin vielä töissä. Ostin myös hyvät talviulkoilukengät ja muuta vastaavaa tarviketta. Dinkkuaikana oli vielä hyvin rahaa ja osasin ennakoida sen, mistä olin hyvin tyytyväinen kun hoitovapaalla koko kuukausitulo oli sama kuin sen takin hinta. Kyllä muuten lämmitti pakkasella sekä takki että ajatus!
[/quote]
Olet sä ja kaikki muutkin muka aina ulkona pakkasilla??? Mä en usko.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:47"]
Johan tyylikin muuttuu vuosien kuluessa...
[/quote]
Kellä muuttuu, kellä ei. Edelleen huomaan pitäväni samanlaisisita vaatteista, sisustuksesta, väreistä, jne kuin parikymppisenä 20 vuotta sitten. Korkeintaan tyylini on entisestään yksinkertaistunut, lähinnä huomaa sisustamisessa. Tosin en koskaan ole piitannut trendeistä tai pintamuodista.
Simppeli istuva yksivärinen takki, ja ostat vaikka 5 eriväristä ja tyylistä kaulahuivia ja päähinettä, niin siinä menee 10 vuotta samalla takilla.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:17"]
Kirpputori takkien ja 600€ takkien välistä löytyy myös takkeja.... Eikä palele.
[/quote]
Minä ostin tällä viikolla Stadiumista parkatakin 100e:lla. En usko että se markkinoiden paras takki on, mutta toisaalta löysin myös kirpparilta kolme neuletakkia alle kympilla, ja jokaisessa lukee selvällä suomen kielellä että 100% lampaan villaa. Ne lämmittää sitten Stadiumin takin alla jos tarvis - jos sitä Stadium-takkiakaan edes tarvii, jos talvi onkin samanlainen kuin viimeksi.
Ai kenellä on varaa? No tällaisella tavallisella, osa-aikatyötä tekevällä korkeakouluopiskelijalla. Nettotulot (palkka + opintotuki) noin 1400 e/kk ja menot max. 1000 e/kk, joten jäähän tuossa nyt takkirahaa.
En ole edes nähnyt koskaan talvitakkia, joka maksaisi 1000€! Aivan varmaan alle 200€:lla saa lämpimän ja kestävän talvitakin! Sitä voi pitää monen monta talvea, kun ei osta juuri nyt muotia olevaa, erikoista väriä. Yleensäkin vältän vaatteita, joista vuosiluku paistaa jo kauas!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:15"]
[/quote]
Kyllä minä ainakin olen lasten kanssa. Raja menee siinä -20 asteessa ja sekin vain siksi että kuopuksen posket kuoriutuu vaikka mitä tekisi.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:02"]
Mä vaan en ymmärrä minkä takia kukaan ostaisi talvitakkia. Saahan toki rahansa laittaa mihin haluaa. Ne vaan on jo ulkonäöllisesti vähemmän miellyttäviä ja muutenkin vain jotain paria päivää varten mahdollisesti ostettuja.
[/quote]
Öö mitä helvettiä? Mä esim. kuljen polkupyörällä työmatkat kesät talvet, ja sen lisäksi luonnollisesti käyn kaupassa, kävelyllä, asioilla jne jne ulkona. Keskimäärin olen ulkona vähintään 5 tuntia viikossa. Ja pakkasia on Suomessa jopa 5-6 kuukautta vuodesta. Kyllä siinä ajassa ehtii paleltua ihan kivasti, jos ei ole kunnolla pukeutunut. Mulla ei ole edes lapsia tai koiraa - jos olisi, niin ulkoilua olisi monta kertaa enemmän.
Sinäkö et ikinä käy (talvisin) pihalla :o?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:48"]
[/quote]
[/quote]
Pysytkö siis sisällä useita kuukausia, kun on pakkasjakso? Minä en. Käyn töissä ja kaupassa. Ja käytän koiran ulkona kolme kertaa päivässä.
Kaikilla ei tarvitse olla varaa satojen tai tuhansien eurojen takkeihin. Kunhan on riittävästi lämmintä. Moni työssäkäyvä voi ostaa kalliin takin, mutta kyllä siihen kylkeen kuuluisi olla tuhansilla eurolla muutakin vaatetta, kalliit harrastukset ja yli puolen miljoonan asunto.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 09:52"]
Minkälaisia ovat ne ihmiset, joilla on varaa ostaa vaikkapa Fjällrävenin Kyla parka tai Canada Goosen takki talveksi? Noita ei ikinä myydä missään reilussa alennusmyynnissä, ovat alennuksineen (Canada Goosea ei edes myydä alennuksessa!) aina satoja euroja joka tapauksessa.
Minä ostan kirppareilta lämpimimpiä, mitä löydän ja kateellisena palelen puistoissa noiden supertakkien rinnalla.
T.Köyhällä on kylmä
[/quote]
Kerrospukeutumista niin ei ole kylmä. Ei minullakaan ole mitään noista takeista. Lämmin untuvatakki kyllä on mutta ei se maksanut kuin 150e alennuksessa. Enemmänkin kuitenkin suosin ulkoillessa kerrospukeutumista. Alle urheilukerrasto ja siihen fleeseasu päälle. Ei tarvitse olla kovinkaan lämmin ulkokerros enää kun tarkenee hyvin.
No ihan tällainen tavallinen kotiäiti. Olen lasten kanssa tietysti paljon ulkona ja satsataan paljon juuri ulkovaatteisiin. Fjäll rävenin parka oli kai kallis mutta eipä ole sen jälkeen tarvinnut palella, (olen tosi kova palelemaan). Nyt kun vielä löytäisi lämpimät kengät. Eihän nuo nyt isoja rahoja ole jos ajattelee että menee 10 vuotta tai ylikin. Enemmän ärsyttää maksaa lasten vaatteista kun ne jää pieniksi, onneksi kuitenkin useampi käyttäjä niin on järkeä maksaa laadusta siinäkin suhteessa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:02"]
[/quote]
Öö mitä helvettiä? Mä esim. kuljen polkupyörällä työmatkat kesät talvet, ja sen lisäksi luonnollisesti käyn kaupassa, kävelyllä, asioilla jne jne ulkona. Keskimäärin olen ulkona vähintään 5 tuntia viikossa. Ja pakkasia on Suomessa jopa 5-6 kuukautta vuodesta. Kyllä siinä ajassa ehtii paleltua ihan kivasti, jos ei ole kunnolla pukeutunut. Mulla ei ole edes lapsia tai koiraa - jos olisi, niin ulkoilua olisi monta kertaa enemmän.
Sinäkö et ikinä käy (talvisin) pihalla :o?
[/quote]
No ei 5 tuntia viikossa mikään kauhean iso luku ole. Pakkasia ei todellakaan ole puolta vuotta. Ainakaan viime talvena en olis tehnyt talvitakilla yhtään mitään ja uskon että nyt käy samoin.
Puvun kanssa en todellakaan ala kerrospukeutumaan vaan heitän CGn niskaan ja ulos. Maksaa itsensä takaisin sinä ainoana aamuna kun odotat ulkona spåraa talvella ja Etelärannassa tuulee mereltä.
Itse ostan joka vuosi uuden takin, halvan ja lämpimän. En pystyisi käyttämään montaa vuotta samaa takkia. Johan tyylikin muuttuu vuosien kuluessa...