Kenellä on varaa ostaa tosi lämmin talvitakki?
Minkälaisia ovat ne ihmiset, joilla on varaa ostaa vaikkapa Fjällrävenin Kyla parka tai Canada Goosen takki talveksi? Noita ei ikinä myydä missään reilussa alennusmyynnissä, ovat alennuksineen (Canada Goosea ei edes myydä alennuksessa!) aina satoja euroja joka tapauksessa.
Minä ostan kirppareilta lämpimimpiä, mitä löydän ja kateellisena palelen puistoissa noiden supertakkien rinnalla.
T.Köyhällä on kylmä
Kommentit (361)
Eihän Canada Gooset mitään kovin kalliita ole, niitähän näkee jopa parikymppisillä opiskelijoilla!
Ainakin nuo Espoon eliittirouvat ostelevat ja käyttävät kalliimman Parajumpersin untuvatakkeja joissa huppujen sisuksetkin ovat turkista, hupun reunuksen lisäksi, ja niissä on muutakin erikoisempaa somistetta ja malliltaan paljon istuvampia ja naisellisempia kuin nuo neliön muotoiset Gooset. Toki noilla Parajumpersin kantajarouvilla on näkynyt alla sadantonnin autot, ja kädessä monen tonnin käsilaukut, joten istuvat tyyleihinsä muutenkin.
Ostakaa jostain hyväntekeväisyyskirppikseltä käytetty minkkiturkki. Niitä saa ihan polkuhintaan, kun kukaan ei sellaisia enää nykyään halua. Ovat lämpimiä.
Mun lämpimin talvitakki ikinä on ollut Seppälästä ostettu aletakki. Käytin takkia yhteensä yli vuotta. Pesu kerran vuodessa. Viimeiset kaksi vuotta takki oli roskienviemistakki, ei enää niin lämmin siis, mutta hyvin kaikenkaikkiaan palveli. Markka-aikaan ostin, maksoi jotain 150 markkaa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:19"]Hyvää takkia voi pitää 10 vuotta ja kauemminkin, periaatteessa loppuikänsä. Ostaa ajattoman, ei mitään trendiväriä tms. Itse törsäsin kerran lopputilistäni kalliiseen villakangastakkiin. Ei ole kaduttanut, takki on ollut mulla yllä viimeksi tänään. Jos en lihota itseäni niin voin pitää takkia vaikka hautaan saakka. [/quote][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:14"]Mulla on fjällrävenin talvitakki, maksoi muistaakseni 400-500e. Sikakallis, mutta se tulee kestämään ainakin vuosikymmenen! Olen tosi tyytyväinen. Itsekin olen köyhä opiskelija ja tuloni siinä tonnin luokkaa/kk, mutta just siksi katson parhaaksi luottaa laatuun. Kenkänikin ovat aina kalliita, mutta kunnollisia, ne kestävät vuosia ja käyvät läpi usean suutariremontin ennen pois heittämistä. Jotkut ihmiset ihmettelevät miten minulla on varaa, mutta itse ihmettelen, miten jollakulla on varaa ostaa joka vuosi uusi talvitakki jostain henkkamaukalta. Itse kun ostan jonkun vaatteen ehkä kerran pari vuodessa, mutta sitä varten onkin sitten säästetty ja ostosta tarkoin suunniteltu. [/quote] Sanot että panostat laatuun ja ostat puolen tonnin talvitakkeja ja kenkiä ja iloitset että kestävät vuosikymmenen. No miksi ostat sitten aina vaan uusia talvitakkeja vaikka ne kestäisivät kauan?
[/quote]
Öö, edellinen takkini oli villakangastakki joka meni viisi talvea. Olisi mennyt varmaan yhä, mutta kun palelin siinä - siksi osti fjällrävenin. Edelliset Timberlandin talvisaappaat kestivät n. 7 talvea, viime talvena ostin uudet (alesta). Tänä syksynä ostin uudet syksy/kevät nilkkurit, koska kyllästyin hyppäämään kesätennareista suoraan talvisaappaisiin. Kerran pari vuodessa ostan jonkun vaatteet; paidan, housut tms. Mielestäni se on aika maltillista verrattuna moniin nuoriin, jotka ostavat joka kuukausi jotain uutta. Itse en tee ostoksissani kompromisseja, ostan juuri sen minkä haluan, vaikka se maksaisi enemmän. Inhoan halppiskopioita. Sama ajatteluni pätee myös sisustuksessa. Säästän parhaillaan tonnia kirjahyllyä varten, siihen asti kirjat olkoon lattialla. Joku voisi ajatella, että on tyhmää laittaa tonni kirjahyllyyn, mutta itse haluan suosia ajattomuutta ja kestävyyttä. Se kirjahylly tulee olemaan mulla aina.
Mulla on 10-vuotias cittarin villakangastakki... maksoi jotain 100€. Ei ole mennyt miksikään ja villapaita alle kovimmilla pakkasilla.
Mulla on myös 5-vuotias Erätukun lämmin? toppatakki... ei maksanut mansikoita. Se on talviseen ulkoiluun, ei työmatkalle.
Se mihin olen panostanut eniten, on vedenpitävä syystakki, muutaman vuoden vanha ja maksoi 200€. Siisti yksivärinen, lantion peittävä, sopii ulkoiluun ja kaupunkikäyttöön.
En ikinä ostaisi takkia mikä maksaa yli 400€. Olen harkinnut Joutsenen untsikkaa, alesta saanee 200-300€....mutta ei mulle ole ollut kylmä noilla nykyisilläkään, niin en ole vielä raaskinut ostaa.
Mihin olen satsannut, on sitten aluspukeutuminen: talviseen ulkouluun on Ruskovillan merinovilla-kerrasto, silkkivillaa lämpimimmille keleille ja töihin. Silkkivillaa löytää nykyisin ihan marketista/tokmannilta :)
Näitä pitää huoltaa, jotta kestävät hyvänä: tuletusta ja pienetkin silmäpaot heti kiinni.
Omat nettotulot 2800€/kk, olleet jo kymmenkunta vuotta. Kotitaloudesta mies maksaa toisen puolen. Joten raha ei rajoita vaateostoksia.
Olisi kyllä varaa vaikka heti, mutta parkatakit ja untuvatakit eivät koskaan ole oikein olleet mun makuuni. Lisäksi esim. viime talvi oli niin leuto, että paksummalle talvi-/toppatakille ei ollut edes kunnolla käyttöä.
Mä en halua ostaa kirppiksiltä leikisti lämpimiä parin vuoden välein. Ostan sovinnolla kunnon takin joka kestää vuosia. Mulla on synttäri syksyllä, joten kun tarttee uusia takki saan vanhemmiltani osan hinnasta lahjaksi.
Mä ostin pari vuotta sitten ihan icepeakin takin cittarista ja maksoi 70e, siinä tulee hiki jos on alle 20 astetta pakkasta. Ei se rahasta lämpö kiinni oo :)
Minulla on lämmin ja nätti talvitakki. Se on lempiväriäni ja siinä on irrotettava tikkivuori. Oikein kylmällä säällä sen alle mahtuu villapaita ja mikrokuitukerrasto.
Takkini on peräisin Elloksen outletista ja maksoin siitä 20 euroa. Olen pitänyt sitä nyt kolme talvea. Minulla on kyllä sijoitusrahastoissa yms. talletuksissa yli satatuhatta euroa, mutta en silti koskaan maksaisi takista satoja euroja enkä edes haaveile sellaisesta.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:00"]
Mä en halua ostaa kirppiksiltä leikisti lämpimiä parin vuoden välein. Ostan sovinnolla kunnon takin joka kestää vuosia. Mulla on synttäri syksyllä, joten kun tarttee uusia takki saan vanhemmiltani osan hinnasta lahjaksi.
[/quote]
Leikisti lämpimiä? Siis ne kirpparin vaatteet on ihan samoja joita kaupassakin on, ne on vaan käytettyjä. Jos vähän viitsii nähdä vaivaa niin löytää jopa sopivaa merkkiäkin. Jos minun takkini ovat leikisti lämpimiä, niin olenko siis näiden vuosien aikana oikeasti kuollut kylmyyteen vai mitä ihmettä?
Minulla. Mutta en laittanut kaikkia munia yhteen koriin, ostin kolme takkia joihin meni yhteensä 457 euroa (kevyttoppatakki 199 e, villakangastakki 129 e ja D:n parkatakki 129 e).
Kaikki löytyivät alennuksesta, joten oikeesti olisi menny lähemmäs 800 euroa. Nyt on takkia moneenlaiseen säähän.
Tilaa netistä. Nettikauppoihin on myös alennuskoodeja. Lämpimiä takkeja saa myös 100€:lla. Jos ei ole tarpeeksi lämmin niin kyllä kai Suomessa asuva aikuinen osaa kerrospukeutua??
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:40"]
Mun mieheni osti 150€ takin. Sen kalliimpaan ei ole varaa. Palkka on 3000€/kk josta käteen jää vajaan 2000€ en sanois, että ollaan rikkaita. Mutta takki on kyllä hyvä
[/quote]
Miksei ole "varaa"? Paljon velkaa?
[/quote] monta lasta ja kalliit asumiskulut ja pitää lapsillakin olla kunnon vaatteet. Itselleni en ikinä ole ostanut kallista takkia. Halvemmallakin pärjään
Kirpputori takkien ja 600€ takkien välistä löytyy myös takkeja.... Eikä palele.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:20"]
Olen rikas! Minulla on Fjällrävenin Kyla parka! Minulla on myös yli 300 000 euron asuntolaina! Minulla on varaa suosia suomalaista ruokaa ja ja siihen iloon menee 1500 euroa kuussa! Minulla on varaa matkustella mielin määrin, joka vuosi ollaan vähintään kuukausi kesällä muilla mailla vierahilla!
Jes, minä yli-ihminen!
Olen myös masentunut, ylipainoinen, ylivelkaantunut, tympeässä työssä, ei ole kavereita ja käytän kaiken vapaa-aikani tällä palstalla provoja tehtaillen.
[/quote]
Heti alkoi tuntosarvet vipattaa sinun suuntaasi, oi ihana ihminen! Missä päin asut? Olisimme toisillemme täydellistä seuraa!
Ostin Partiokaupasta neljä vuotta sitten Haltin talvitakin alennuksesta 70 eurolla. En ole sen jälkeen palellut edes kovimmilla paukkupakkasilla.
Ei se merkki lämpimäksi tee. Minulla on urheiluliikkestä satasella ostettu merkitön uuntuvatakki, ja 10 asteen pakkasella on pidettävä vetskari auki kun on niin kuuma. Veilä ei ole siinä takissa palellut ikinä.
Mulla on CG, sitten vähän kevyempään menoon Jack Wolfskin (joku 300) ja vielä kevyempänä Peakin kevyt talvitakki (300) ja Hilfigerin villakangastakki että säänkestävä versio. Joka keliin on toistaiseksi takki löytynyt.
Sanonpa vaan että kun kylmä tulee muiden kanssa alkaa paleltumaan, CG on paras päätökseni ikinä :)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:40"]
Mun mieheni osti 150€ takin. Sen kalliimpaan ei ole varaa. Palkka on 3000€/kk josta käteen jää vajaan 2000€ en sanois, että ollaan rikkaita. Mutta takki on kyllä hyvä
[/quote]
Miksei ole "varaa"? Paljon velkaa?