Kenellä on varaa ostaa tosi lämmin talvitakki?
Minkälaisia ovat ne ihmiset, joilla on varaa ostaa vaikkapa Fjällrävenin Kyla parka tai Canada Goosen takki talveksi? Noita ei ikinä myydä missään reilussa alennusmyynnissä, ovat alennuksineen (Canada Goosea ei edes myydä alennuksessa!) aina satoja euroja joka tapauksessa.
Minä ostan kirppareilta lämpimimpiä, mitä löydän ja kateellisena palelen puistoissa noiden supertakkien rinnalla.
T.Köyhällä on kylmä
Kommentit (361)
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:00"]
Mä en halua ostaa kirppiksiltä leikisti lämpimiä parin vuoden välein. Ostan sovinnolla kunnon takin joka kestää vuosia. Mulla on synttäri syksyllä, joten kun tarttee uusia takki saan vanhemmiltani osan hinnasta lahjaksi.
Leikisti lämpimiä? Siis ne kirpparin vaatteet on ihan samoja joita kaupassakin on, ne on vaan käytettyjä. Jos vähän viitsii nähdä vaivaa niin löytää jopa sopivaa merkkiäkin. Jos minun takkini ovat leikisti lämpimiä, niin olenko siis näiden vuosien aikana oikeasti kuollut kylmyyteen vai mitä ihmettä?Niin ja voi olla melko vähän käytettyjä. Mulla kävi niin, että seuraavana talvena kaksi takkia eivät enää mahtuneet. Nyt pari vuotta varastoituna. Taidan viedä Konttiin tai Fidaan. En jaksa alkaan myymään nettikirppiksillä.
Mitähän eroa sillä on, ostatko 5v vanhan laatutakin kirppikseltä, vai käytätkö uutena 5v sitten ostamaasi laatutakkia? Siis lämpimyyden kannalta? Kyllähän ne toppavaatteet tuppaa vähän kulumaan käytössä ja täytteet painuu, eli uusi on parempi kuin vanha, mutta sillä ei ole lämpimyyden kannalta väliä onko sitä takkia käyttänyt itse vai joku muu.
Ostin juuri eikä ollut kallis. En pane rahaa merkkeihin vaan laatuun.
Kuka on selvittänyt untuvien lähteen, että miten eläimiä kohdellaan? Vie lämmön takistakin.
Kerrospukeutuminen on paljon järkevämpää kuin öky kallis päällystakki. Takki voi jäädä pieneksi tai alkaa kyllästyttää aina sama takki.
Etelä-Suomessa tuollaiset arktiset takit saavat ihmisen lähinnä läkähtymään suurimman osan talvea. Niihin muutamaan kunnon pakkaspäivään riittää kohtuullisen paksu ja pitkä tavallinen toppatakki ja alle villavaatteet. Minulla olisi varaa, mutta tuntuisi tyhmältä ja Canada Goose on eläinrääkkäystä.
Mua ei talvella pahemmin palella, vaikka on vaan kirpparilta ostettu Lidlin toppatakki. Naamaa paleltaa toki ja varpaita (mulla on kuitenkin kalliit kengät, mutta ei auta, varpaat on aina jäässä), mutta harvemmin muuten. Pienellä pakkasella en edes käytä toppatakkia, vaan kuoritakkia fleecepaidan kanssa. En tiiä miten kylmä sitten pitäisi olla, että ei normitoppatakki riitä.
Itse ostin kahdeksan vuotta sitten tarjouksesta Parajumpersin untuvatakin. Olisiko maksanut jotain 700 euroa. Käytän takkia edelleen, joten vuosihinta on jo alle satasen. Siihen aikaan olin opiskelija, joka teki opintojen ohella hieman töitä. Otin selvää, että mikä olisi lämmin takki ja päädyin silloin kyseiseen merkkiin. Säästin, että en kärsisi enää kylmyydestä talvisin. Se oli hyvä päätös, sillä nykyään ei ole enää ikinä kylmä ulkona talvella.
Puolisoni osti juuri R-Collectionilta untuvatakin, kun se oli tarjouksessa. Maksoi noin kaksisataa euroa. Hän tekee osa-aikaisesti töitä ja tulot vaihtelevat hyvin paljon kuukausittain. Kesällä teki töitä suunnilleen täysipäiväisesti, niin oli jäänyt säästöön rahaa ja varaa ostaa takki.
Kevyttoppis on paras lisäten sitten kerroksia alle sään mukaan. Tosi kauan kestää samat vaatteet.
Toimeentulotukiasiakkailla on varaa matkustaa sekä ostaa hienoja asioita. Heillä on myös aikaa elää ja kuluttaa.
Ei tarvitse ostaa, kun 25 vuotta sitten hankittu minkkiturkki on edelleen upea ja todella lämmin.
Miesten takki, ap hinta 120 euroa muistaakseni sain 60 eurolla, tarkenee 20 asteen pakkasella. Untuvatakkia en tahdo.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ostaa, kun 25 vuotta sitten hankittu minkkiturkki on edelleen upea ja todella lämmin.
Minun turkki on varmaankin 80-90-luvun vaihteesta! Istun usein iltaisin pihalla ja pitkä turkkini on siinä aivan loistava päällä. Ei oikeastaan mikään muu olekaan yhtä hyvä: pitää tuulen ja niin lämmin. Vesisadetta ja räntäähän se kestä, mutta enpä silloin istuskelekaan puutarhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun turkki on varmaankin 80-90-luvun vaihteesta! Istun usein iltaisin pihalla ja pitkä turkkini on siinä aivan loistava päällä. Ei oikeastaan mikään muu olekaan yhtä hyvä: pitää tuulen ja niin lämmin. Vesisadetta ja räntäähän se kestä, mutta enpä silloin istuskelekaan puutarhassa.
Aloitus on vuosien takaa.
Mutta mulla on vuosien takaa hankittuna sakin untuvatakki, ulottuu vähän päälle polven. No, täällä etelässä ei niin joka talvena tuolle ole käyttöä, ja sellaisille ihmisille, jotka ajavat omalla autollansa paikasta toiseen, tuollaiselle ei ole mitään käyttöä. Mutta kun on autoton ja joutuu ulkona kävelemään, niin niinä talvina kun on tullut se yli 20 asteen pakkanen jota on saattanut kestää sitten viikon tai parikin, niin kyllä tuolle on käyttöä ollut. MUTTA, kun se takki päällä tuolla sitten liikkuu, niin kas kummaa, saa naurunpyrskeitä. Yhtenä talvena yksi ukko, joka oli siis pusakkamallisessa takissa, päähineettä ja paljain käsin... se tuumas nauroi... Ja edellisenä talvena, muistatteko vielä, että oli aika pitkäkin pakkasjakso, onneksi oli sentään luntakin, niin sama juttu, mulla oli se takki, olin ollut ulkoilemassa parisen tuntia siinä kovassa pakkassäässä, menin sitte Prismaan ja olin laukkusäilytykseen laittamassa retkellä mukana ollutta laukku, niin siitä porhalsi sellainen nuorehko gimma jolla oli päällä tuon talven muotitakki, se sellainen iso täkkimäinen takki, ja nauroi mua! No, mut siis, mä veikkaan että sekin gimma meni parkkpaikalla odottavaan autoon mut silläkin matkalla paleli siinä täkissään.
Kiitos ja hyvää yötä.
Ai, niin paikkakunta on Turku, siellähän ihmisiä on helppo huvittaa ja kaiken lisäksi ne tarttuu johonkin itseänsä huvittavaan juttuun josta niillä riittää hupia vuodesta toiseen... Eiks o vähän yksinkertast!
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle vinkiksi, koita etsiä sieltä kirpparilta tai alesta paria numeroa tavallista vaatekokoasi isompi takki niin sen alle mahtuu kerrospukeutumalla enemmän paitoja päällekkäin.
Säästää paremmin, kun malttaa odottaa muutaman kuukauden niin vanhan 34 koon takin allekin mahtuu monta kerrosta.. Leikkeleetkin suositellaan jätettäväksi pois ruokavaliosta nykyään ja veriarvot vaatii tekemään muitakin muutoksia, jos aikoo pidemmällä aikavälillä tietyltä lääkitykseltä välttyä. Täysin luonnollistahan se on, että ulkonäkö voi muuttua tai sitten iän myötä oikeastikin aineenvaihdunta voi hidastua entisestään.
Hyvin tarkenee vanhassa pitkässä nahkatakissa joka on topattu ja ylisuuri niin kuin kaikki kasaritakit. Ostin vuosikymmen sitten käytettynä parilla kympillä ja saa kelvata vaikkei nyt ihan viimeistä huutoa olekaan.
Minä tein kahdesta jätesäkistä ja sanomalehdistö tosi lämpimän ja tyylikkään talvitakin!
Itse käytän Max 100e takkiin, eikä ole tarvinnut ikinä palella ja ulkona oon talvellakin monta tuntia kerrallaan.
Mulla on tosi lämmin. Ostin sen 20 vuotta sitten 40 eurolla. Käytän sitä vaan kylmällä.
Quote quote quote... mitä vittua tuo on?
Minulla on semmoinen n 100e untuvatakki, Stadiumista, tosi lämmin ja tarvittaessa mahtuu ekstravillapaitoja alle.Kestänyt liki sen kymmenen vuotta nyt. En näe mitään järkeä maksaa 600e yhdestä takista, vaikka rahaa on tileillä viisinumeroinen summa, toisaalta ehkä juuri siksi on kun en tuhlaa... Jonkun 200e voisin hyvään takkiin laittaa, hinnat kun on siitä 10v takaisesta nousseet.