Kenellä on varaa ostaa tosi lämmin talvitakki?
Minkälaisia ovat ne ihmiset, joilla on varaa ostaa vaikkapa Fjällrävenin Kyla parka tai Canada Goosen takki talveksi? Noita ei ikinä myydä missään reilussa alennusmyynnissä, ovat alennuksineen (Canada Goosea ei edes myydä alennuksessa!) aina satoja euroja joka tapauksessa.
Minä ostan kirppareilta lämpimimpiä, mitä löydän ja kateellisena palelen puistoissa noiden supertakkien rinnalla.
T.Köyhällä on kylmä
Kommentit (361)
Minä ostan halpistakkeja, esim. Monkilta saa muutamalla kympillä ja itse asiassa ne ovat yhtä lämpimiä kuin kalliit. Mulla on myös Luhdan yli 300 euron (alennuksesta!) toppis, ja käytän sitä vähemmän kuin Monkin 40 euron takkia!
Ihan keinokuituinen toppis on tosi lämmin, varsinkin jos se on vähän ylisuuri tai oversized mallinen, mikä on nyt muotiakin. Alle sopii vaatetta, siellä kiertää ilma ja ILMA on se mikä lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa kun moni sanoo että kannattaa ostaa kallis takki, se kestää kymmenen vuotta käytössä. Kyllä minulla on halvimmat henkkamaukan takitkin pysyneet käyttökelpoisina sen vuosikymmenen ja pitempäänkin. Miten niitä saadaan pilalle aiemmin? Väärin pesemällä, huonosti varastoimalla? Tuleeko siitä kalliista vaatteesta vaan pidettyä paremmin huolta?
Ihan samaa ihmettelen. Mulla on yksi H&M takki joka on varmaan 10 vuotta vanha, ja olen pessyt sen pesukoneessa varmaan sata kertaa. Musta väri toki aavistuksen haalistuu, mutta ainahan voi vaikka lisävärjätä.
Ja jos ostaa halvan takin perusmallissa, se ei edes näytä vanhalta. Musta väri on myös paras. Jos ostaa punaisen tai valkoisen, silloin laadun erottaa pinnasta.
Itselläni on aloituksessa mainittujen merkkien takkeja, osa useita vuosia vanhoja, mutta enpä ole päivääkään katunut niihin pistämiäni rahoja, koska maksavat vuosikausien käytössä itsensä takaisin sekä käyttömukavuus niissä on aivan omaa luokkaansa. Kyllä laadukkaan vaatteen vain oppii tunnistamaan, kun kerran sellaisen pukee päälleen! Tietysti on totta, että edullisimmistakin merkeistä löytyy hinta-laadultaan hyviäkin yksilöitä, mutta eivät ne kuitenkaan ole sama asia kuin Canada Goose.
Merkistä riippumatta kerrospukeutuminen on kaiken lähtökohta, mikäli haluaa oikeasti pysytellä lämpimänä - tätä ohjenuoraa noudatetaan ihan maamme puolustusvoimia myöten.
Minulla on kierrätetty, puolipitkä a-linjainen minkinpalaturkki. Noin vuodelta 1986.
Pitää lämpimänä, tuulessa ja tuiskussa, kuinka kovalla pakkasella tahansa!
Ja huom kestävyys! Kestää vuosikymmeniä. Ei mitään ongelmaa, paitsi jollain muolla jotka ei vaivasnnu edes kysymään että onko turkkini uusi vai jo vuosilymmeniä palvellut. Kestävää kulutusta.
Lämpimin takkini on H&M:n alesta muutamalla kympillä ostettu puolipitkä untuvatakki, jolla on ikää joku kymmenen vuotta. Helsingissä sille ei ollut lainkaan tarvetta viime talvena ja tavallisena talvenakin käyttö jää vain muutamaan kertaan.
Arkikäytössä oli monta vuotta Onlyn parka, joka vaihtui alesta ostettuun H&M:n 8€ toppatakkiin. Pakkasilla puen jalkaani (kevyt)toppahousut, koska ne ovat mielestäni mukavammat ja lämpimämmät kuin pitkät alushousut. Talviulkoilua varten on erillinen toppatakki (alesta H&M:n lastenosastolta 10€), jonka alle puen paukkupakkasilla fleecen sekä teknisen kerraston.
Ainakin näin Helsingissä alevalikoimaa riittää ja halvallakin takilla pärjää, jos osaa kerrospukeutua. Viime talvena ostin kalleimman takkini, 200e villakangastakin ulkonäkönsä vuoksi, mutta jopa muutaman asteen pakkasilla joudun käyttämään sen alla kevytuntuvatakkia.
Olen kokeillut siskoni CG:a ja kyllähän se vaikuttaa lämpimältä, mutten näe kuinka sille tulisi jatkuvaa käyttöä Etelä-Suomessa.
Olen itse nykyinen 28v opiskelija nainen ja ei todellakaan olisi varaa ostaa mitään merkki vaatteita.. kumminkin omistan canada goosen takin ja muita kalliita merkkivaatteita.. ja nää vaan ihan sen takia, kun mun mies on halunnut ne mulle ostaa 😅
Mulla on koura fjällräveneitä mut laati ihan paskaa. Ei voi enää ostaa kun yksikään vetoketju ei toimi vuotta kauempaa.
Vastaus kysymykseen. HS:n tämän aamuisen jutun perusteella, maxmuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:00"]
Ihan normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä on varaa ostaa itselleen kalliitakin vaatteita. Ihan kuin muutaman satasen takki nyt olisi joku ihan saavuttamaton asia?Mulle se on saavuttamaton asia. En oikeasti usko olevani koskaan sellaisessa taloustilanteessa, että voisin ostaa 600-1000 euron talvitakin. En ikinä.
ap
En mäkään noin paljoa takkiin laittas. Ostin viime talvena noin 200 didrikssonin takin, joka on tosi lämmin (entinen meni rikki). Lisäksi mulla on kevyttoppatakki, joka makso aikoinaan, ehkä satasen. Niillä pärjää.
Minullakin Didriksonin parka ja kaikilla pakkasilla todella lämmin, riittää pelkkä t-paita alla useimmin
Joku canada goose oli hyvä ja kestävä joskus 90 luvulla, sitä pysty käyttään lasketellessa ja kaatuilla kunnolla.
Nyt nuo uudemmat on aikamoista tokmanni-tavaraa niihin verrattuna, samat tehtaat kai niitä jauhaa ku muitaki merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä kaverillani on Canada Goose -takki ja välillä sitä käy sääliksi, kun se joutuu pitämään takkiaan jatkuvasti silmällä.
Ihan ohiksena missä kaverisi käy että pitää takkia vahtia?
Mua alkanut jotenkin raivostuttaa nää tälläiset tekopyhät aloitukset. "miten joku blabala..." Ihan kun kaikkien pitäisi ajatella just niiku tämä aloittaja!😠😠😠😠
Mitä sitten jos joku ostaa kalliin takin?? Miksi kaikki aina pitäis ostaa jostain kirpputorilta?? Osta sinä ap kirpputorilta, muut ostaa kaupasta! Ei mun nenää ainakaa kutita jos joku saakeli ostaa kalliin takin jostain kaupasta!! Ostakoot. Sitä paitsi sellainen kallis takki kestääkin pitempää!!
Ja nii! Unohdin tohon vielä kirjoittaa, että jätä ne tupakat ja alkoholit ostamatta, niin varmaan saat itsekin sen kalliin takin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nykyinen 28v opiskelija nainen ja ei todellakaan olisi varaa ostaa mitään merkki vaatteita.. kumminkin omistan canada goosen takin ja muita kalliita merkkivaatteita.. ja nää vaan ihan sen takia, kun mun mies on halunnut ne mulle ostaa 😅
Niin? Mies maksaavitusta aina tavalla tai toisella.
Hah.. oot vaan kateellinen, kun sun pitää ilmaseks antaa :)
Ja onko sillä mitään väliä, että saa kivoja lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin takki jonka ostin maksoi 150 euroa. Onko se kallis? Lisäksi ostin satasen ulkohousut. Olin opintovapaalla töistä kun ostin sen.
Ei ole kallis. Kallis takki maksaa noin 700- 1000 euroa.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä kaverillani on Canada Goose -takki ja välillä sitä käy sääliksi, kun se joutuu pitämään takkiaan jatkuvasti silmällä.
Ihan ohiksena missä kaverisi käy että pitää takkia vahtia?
Kyseinen takki kyllä pöllitään ja ihan sama missä käy.
Itseäni ärsyttää yleistys, että halpa on automaattisesti huono. Itselläni Lidlin toppatakki jonka ostin aikoinaan 10e poistosta ja jos nyt hajoaisi on kyllä ollut hintansa arvoinen. Hyvä, että joku ostaa kallistakin..kuluttaa pitää tai muuten maailma ei pyöri😊
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:00"]
Ihan normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä on varaa ostaa itselleen kalliitakin vaatteita. Ihan kuin muutaman satasen takki nyt olisi joku ihan saavuttamaton asia?
Mulle se on saavuttamaton asia. En oikeasti usko olevani koskaan sellaisessa taloustilanteessa, että voisin ostaa 600-1000 euron talvitakin. En ikinä.
ap
Joutsenella nytkin ale, 350e sain sieltä syksyllä untuvatakin.
Canadan goose takki maksaa tonnin. Ei ainakaan Tampereella ole niin kylmä että tuota takkia tarvitsisi. Monet käyttää kevytuntuvatakkia koska talvet on niin leutoja.
Mulla on 250€ fjellu...muuten aivan ihana mutta ei vielä oo ollut sellasia pakkasia että pystyisin sitä käyttämään. -20 sen kanssa, niin hiki valuu. Sinänsä harmi, kun se muuten tyyliltään ja väriltään on ihana. Voisin lahjoittaa pois.