Kenellä on varaa ostaa tosi lämmin talvitakki?
Minkälaisia ovat ne ihmiset, joilla on varaa ostaa vaikkapa Fjällrävenin Kyla parka tai Canada Goosen takki talveksi? Noita ei ikinä myydä missään reilussa alennusmyynnissä, ovat alennuksineen (Canada Goosea ei edes myydä alennuksessa!) aina satoja euroja joka tapauksessa.
Minä ostan kirppareilta lämpimimpiä, mitä löydän ja kateellisena palelen puistoissa noiden supertakkien rinnalla.
T.Köyhällä on kylmä
Kommentit (361)
Mussa on sitten vissiin vikaa kun en palele yhtään vaikka tavallinen toppatakki ja ohut paita päällä.
No lapset teinejä niin en ulkoile pihalla ja kävellessä taas lämpenen.
Pitkää toppatakkia käytän pakkasilla.
Vierailija kirjoitti:
Ohista alkoi kiinnostaa mikä olis hyvä untuvatakkia, muu kuin tuo Joutsen-merkkinen. Talvitakki pitäis munkin ostaa. Hinta vois olla 200-400 euroa.
Blauer, Colmar, Peuterey, Parajumpers. Nyt alesta voit ehkä löytää tuossa hintaluokassa.
kerrospukeutumista ja kirpparin norskivillapaittaa paksua väliin niin ei tarvii niin paksu statustakinkaan olla....
Mä ostin uuden talvitakin alesta, maksoi 60e mikä on mulle iso raha.
Mutta oli pakko ostaa koska mulla ei ole vuosiin ollut talvella kunnon takkia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:00"]
Ihan normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä on varaa ostaa itselleen kalliitakin vaatteita. Ihan kuin muutaman satasen takki nyt olisi joku ihan saavuttamaton asia?
Mulle se on saavuttamaton asia. En oikeasti usko olevani koskaan sellaisessa taloustilanteessa, että voisin ostaa 600-1000 euron talvitakin. En ikinä.
ap
Mulla ei tulis mieleenkään pistää MIHINKÄÄN vaatekappaleeseen kuutasataa euroa saati tonnia. Mulle ovat tärkeitä ihan muut jutut.
Varustelekasta tms kaupasta saa lämpimiä takkeja. Ne eivät ole ap:n mainitsemia merkkejä, mutta eipä se merkki lämmitä.
Köyhänkin kannattaa kerran satsata muutamaan kunnon päällysvaatteeseen. Talvitakki on yksi sellainen. Alesta löytää siedettävän hintaisia.
Talvitakkia kuitenkin käyttää toistakymmentä vuotta. Oma miesten villakankainen ulsterini on täysin kunnossa 15 vuoden käytön jälkeenkin. Lisäksi mulla on talvianorakki.
Itse olen tavannut ostaa lämpimän takin kirpparilta parilla kympillä. Merkkejä en ole katsonut joten en osaa sanoa. Pääasia että tarkenee ja näyttää asialliselta.
Nykypäivän nössöt tarvitsee jotain Canada Gooseja - 15 asteen pakkasiin kun kävelevät 1km lähikauppaan :)
Ennen tuollaisella pikkupakkasella tehtiin vielä metsätöitä koko päivä taivasalla vain paksu villapaita päällä.
Itselläni on kyllä kalliihko untuvatakki, en tosin halunnut maksaa brändistä useaa sataa euroa extraa, joten mitään ylihypetettyä CG en todellakaan ostanut. Hieman kylmään karaistuneelle tämäkin on ihan liian kuuma takki, jos tarkoituksena on lainkaan liikkua ja vaikka olisikin jo reilummin pakkas asteita, heti tulee hiki ja sitten epämiellyttävä olo.
Käytän takkia vain sillon, jos pakkasta on vähintään 10 astetta ja tarkoituksena on oleilla paikoillaan pakkasessa useita tunteja.
Ostaa kirpparilta sen verran isomman palttoon että alle mahtuu muutakin. Kerrospukeutuminen pitää lämpimänä, ja liikkuminen, kuten jo todettu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:00"] Ihan normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä on varaa ostaa itselleen kalliitakin vaatteita. Ihan kuin muutaman satasen takki nyt olisi joku ihan saavuttamaton asia?
Mulle se on saavuttamaton asia. En oikeasti usko olevani koskaan sellaisessa taloustilanteessa, että voisin ostaa 600-1000 euron talvitakin. En ikinä. ap Jos sinä uskot, että se on saavuttamatonta, niin toimit myös sen mukaisesti eli olet oikeassa: et tule sellaista ehkä saamaan, koska et edes yritä. Tämä on vähän myös arvoasia, että miten paljon haluat jotain. Olen myös sitä mieltä, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Hyvä takki kestää ainakin 10 vuotta. Jaa 500-1000 euroa 10 vuodelle ja aloita vaikka säästäminen.
Tuohan on älyttömintä ikinä!! Säästää johonkin talvitakkiin ja maksaa sellaisesta jopa tonnin. Takki poistuu muodista jo parissa vuodessa ja sen jälkeen sitä ei kehtaa enää käyttää.
Tuolla tavoin ajattelevilta jää ne parhaat takit kirpparille. On silti aivan käsittämätön ajatuksen kulku, poistuu muodista, eikä kehtaa enää käyttää! En varmaan ole ainut, kelle on yks hailee, mitä joku toinen ehkä ajattelee mun vaatteista, kengistä tai mistään. Ei niissä roiku mallivuotta tai hintalappua.
Pakko mainostaa, ostin Pieces merkkisen toppatakin 60 eurolla. On superlämmin mutta samalla unelmankevyt päällä! Uskon että kestää vähintään 10 vuotta, ei mennyt pesussakaan miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:00"] Ihan normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä on varaa ostaa itselleen kalliitakin vaatteita. Ihan kuin muutaman satasen takki nyt olisi joku ihan saavuttamaton asia?Mulle se on saavuttamaton asia. En oikeasti usko olevani koskaan sellaisessa taloustilanteessa, että voisin ostaa 600-1000 euron talvitakin. En ikinä. ap
Jos sinä uskot, että se on saavuttamatonta, niin toimit myös sen mukaisesti eli olet oikeassa: et tule sellaista ehkä saamaan, koska et edes yritä. Tämä on vähän myös arvoasia, että miten paljon haluat jotain. Olen myös sitä mieltä, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Hyvä takki kestää ainakin 10 vuotta. Jaa 500-1000 euroa 10 vuodelle ja aloita vaikka säästäminen.
Tuohan on älyttömintä ikinä!! Säästää johonkin talvitakkiin ja maksaa sellaisesta jopa tonnin. Takki poistuu muodista jo parissa vuodessa ja sen jälkeen sitä ei kehtaa enää käyttää.
Tuolla tavoin ajattelevilta jää ne parhaat takit kirpparille. On silti aivan käsittämätön ajatuksen kulku, poistuu muodista, eikä kehtaa enää käyttää! En varmaan ole ainut, kelle on yks hailee, mitä joku toinen ehkä ajattelee mun vaatteista, kengistä tai mistään. Ei niissä roiku mallivuotta tai hintalappua.
Mulla on toistakymmentä vuotta vanha, hyvästä alennuksesta ostettu, todella paksu ja lämmin untuvatakki. Käytän sitä vain kovilla pakkasilla, joten on pysynyt siistinä ja menee vielä pitkään. Sillä pystyy oleskelemaan pitkäänkin ulkona vaikka olisi pakkasta -25.
Ei mielestäni vieläkään kilju vanhanaikaisuutta, vaikka ei olekaan malliltaan juuri tän hetken muodin mukainen.
Mutta jos ei halua pysyä lämpimänä vaan ostaa mieluummin halvan takin joka toinen vuosia ja valittaa, ettei ole varaa, niin omapa on ongelmansa.
Minä olen ostanut työtakin alennuksesta hintaa noin 65e. Ei tietenkään käy hienostelutakiksi mutta täydellinen kävelylenkeille koiran kanssa ym. Kauppaan ym menen autolla jolloin riiittää normaali toppatakki.
Kaikilla meidän teineillä normaalit toppatakit ja työtakit myös. Normaalit tahtoo jäädä käyttämättä kun menevät kylmällä pyörillä kouluun työtakit päällä. Myös yläkoululainen tyttö joka tuhahti kysymykselleni mitä kaverit sanoi. Tuumas että ei kukaan kehdannut tulla haukkumaan neonoranssia työtakkia päin naamaa eikä muutenkaan kiinnosta mitä miettivät.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lämmin ja nätti talvitakki. Se on lempiväriäni ja siinä on irrotettava tikkivuori. Oikein kylmällä säällä sen alle mahtuu villapaita ja mikrokuitukerrasto.
Takkini on peräisin Elloksen outletista ja maksoin siitä 20 euroa. Olen pitänyt sitä nyt kolme talvea. Minulla on kyllä sijoitusrahastoissa yms. talletuksissa yli satatuhatta euroa, mutta en silti koskaan maksaisi takista satoja euroja enkä edes haaveile sellaisesta.
Suosittelen myös Elloksen poistomyyntiosastoa säästäväisille ja niille, joilla on vähemmän rahaa käytössä vaatteisiin. Usein noista hinnoista vielä lisää ne. Täytyy vaan tarkistaa materiaalitiedot ja muistaa, että Elloksen oma mallisto on kokemukseni mukaan reilua mitoitusta.
En näe järkevänä laittaa talvitakkiin kuin 200 euroa. Varaa olisi, mutta ei halua. Kylmiä ilmoja on Suomen talvessa niin vähän ja niillä ilmoilla voi kerrospukeutua. Tavallinen tallaaja ei kalliita vaatteita tarvi. Eri asia niillä, jotka viettävät oikeasti 20 asteen pakkasessa tuntitolkulla ulkona.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 11:00"]
Mä en halua ostaa kirppiksiltä leikisti lämpimiä parin vuoden välein. Ostan sovinnolla kunnon takin joka kestää vuosia. Mulla on synttäri syksyllä, joten kun tarttee uusia takki saan vanhemmiltani osan hinnasta lahjaksi.
Leikisti lämpimiä? Siis ne kirpparin vaatteet on ihan samoja joita kaupassakin on, ne on vaan käytettyjä. Jos vähän viitsii nähdä vaivaa niin löytää jopa sopivaa merkkiäkin. Jos minun takkini ovat leikisti lämpimiä, niin olenko siis näiden vuosien aikana oikeasti kuollut kylmyyteen vai mitä ihmettä?
Niin ja voi olla melko vähän käytettyjä. Mulla kävi niin, että seuraavana talvena kaksi takkia eivät enää mahtuneet. Nyt pari vuotta varastoituna. Taidan viedä Konttiin tai Fidaan. En jaksa alkaan myymään nettikirppiksillä.
Kuinka moni takin kulumista valittava oikeasti pesee ja huoltaa ne takit ohjeen mukaan? Pelkät sopivien pesuaineiden hinnat hirvittää, mutta niin vaan samalle takille lähti 17 vuotta ja on kuin uusi toisen hihansuun pientä kulumaa lukuunottamatta. Hintansa väärti todellakin.
Osta käytettynä. Noita ostaa usein bränditietoiset nuoret, joilla ne ei säily käytössä kuin vuoden pari ja päätyvät sitten kiertoon iähes uudenveroisena.
Itse kyllä enemmän kerrospukeutumisen kuin yksittäisen superlämpimän takin kannalla. Saa siihenkin kyllä rahaa palamaan halutessaan.
No kävelee takki auki niin ei mikään ole tarpeeksi lämmin.