Mistä tunnistaa "yksinkertaisen" ihmisen?
Niin, tarkoitan mistä tunnistaa jos ihminen on suoraansanottuna hieman "tyhmä"? Ja johtuuko se aina pienestä älykkyysosamäärästä?
Kommentit (131)
Jankkaaminen, viisastelu ja pikkuasioihin puuttuminen, kirjoitustaidottomuus, sosiaalisesti lahjaton(esim. Laaja kaveripiiri voi olla, muttei osaa olla tahdikas, ei osaa kohteliaisuussääntöjä, puutteellinen empatiakyky, ei kykene kestäviin ihmissuhteisiin. ), itsekeskeisyys, itseironian puute, nopea turhautuminen ja kyllästyminen jne. Kertovat ihmisen yksinkertaisuudesta mielestäni.
Mulla on lievästi änkyttävä työkaveri, jolla epäilen myös olevan jonkinasteinen keskittymishäiriö. Livenä vaikuttaa ihan tampiolta, mutta esim. Facebookiin kirjoitettujen juttujensa perusteella ihan perusjampalta. Pidin häntä pitkään vähän tyhmänä, kunnes (tyhmä minä) huomasin sen fb:n.
Eräs henkilö tuttavapiirissäni:
Huono yleissivistys. Ei äänestä tai ole perillä asioista - globaalista tilanteesta puhumattakaan. Kuittaa kaiken oman ymmärryksensä yli menevän: "Ei kiinnosta", eli näin peittelee tietämättömyyttään. Häntä ei myöskään "tippaakaan kiinnosta mitä muut ajattelevat", mikä on mielestäni äärimmäisen typerää, sillä sen mukaanhan sinua kohdellaan. Ei ota selvää asioista itsenäisesti. Ei opi uutta. Huumorintaju on usein sitä, että pilkataan muita. Puhuu itsestään itsenäisenä ja vahvana ihmisenä, kun totuus on toinen. Elää kuten hänenlaistensa oletetaankin elävän. On aina, vuodesta toiseen samanlainen, aina se sama, joka asiassa. Ei kehity ihmisenä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 01:18"]
Tuossa derivoinnissa lähinnä se, ettei toki mitään lyhyen matematiikan derivointeja, vaan kunnon osittaisintegrointia, osamääriin jako, ja tietysti myös trigonometristen funktioiden derivaatat ja integraalit. Ja voihan differentiaaliyhtälöitä myös miettiä. Ei näiden hallinnasta mitään älykön titteliä saa, mutta jos ei osaa, niin aika heikoin eväin ollaan liikenteessä. Nythän kysyttiin yksinkertaisuuden perään, ja tyhmän paperit saa varmaan paljon helpommallakin.
[/quote]
Mä myönnän heti etten tajua tosta yhtään mitään. Mun olisi hyvä osata prosenttilaskuja alennuksia varten mutta menen niissäkin ihan sekaisin jos alan ajattelemaan niitä. Mä oon nolannut itseni muutaman kerran niin nykyään mä varmistan. Matematiikka on mun mielestä ihan eri asia mistä tässä ketjussa puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 01:50"]
Mulla on lievästi änkyttävä työkaveri, jolla epäilen myös olevan jonkinasteinen keskittymishäiriö. Livenä vaikuttaa ihan tampiolta, mutta esim. Facebookiin kirjoitettujen juttujensa perusteella ihan perusjampalta. Pidin häntä pitkään vähän tyhmänä, kunnes (tyhmä minä) huomasin sen fb:n.
[/quote]Tai jos se on jännittäjä, sosiaalisissa tilanteissa? Ehkä änkytyksestä ja mahdollisesti siihen liittyvistä huonoista kokemuksista johtuen. Fb:ssa on rentona ja siksi erilainen?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 01:30"]
Mun mielestä yksinkertainen on sellainen jolle sanot että tuo sitten punaisena se tuote niin se tuo sen sinisenä. Se on jotain niin uskomattoman ärsyttävää. Yksinkertaiset usein vaan tuijottaa jonnekin vaikka ulos tai sitten sä puhut ja toinen vaan möllöttää ja kattoo suhun päin mutta kaikki sanat menee hukkaan. Ihan kuin olisi joku seinä välissä.
Tv ohjelmat kertoo musta vaan siitä mikä kiinnostaa ja jos salkkarit on se niin meitä yksinkertaisia on tosi paljon.
[/quote]
Ehkä henkilöä ei kiinnosta juttusi tai se, mikä väristä haluat, sinistä vai punaista.
Kukapa ei olisi ajatuksissaan tylsässä seurassa.
[/quote]
Ei mua ole koskaan kyllä haukuttu tylsäksi.
Sen yksinkertaisuuden tunnistaa siitä, että tyyppi on kaikkitietävä. Kas vain sanoi kasvain ja kasvoi vain.
Esimerkiksi eräälle kaverilleni saa olla aina selittelemässä asioita. Joku Fingerpori on jo rakettitiedettä, siis ei selittämälläkään ne jutut aukea hänelle. Todella mukava tyyppi toisaalta.
- Ei arvosta koulunkäyntiä vaan kehuu kaikille olevansa elämänkoululainen josta on vieläpä ylpeä. Suomessa on ilmainen opetus joten on aika yksinkertaista kehuskella sillä että on vain elämänkoululainen, kun kaikilla on mahdollisuus opiskella toisin kuin vaikkapa Etelä-Afrikassa jossa lapset haluaisivat kouluun mutta eivät aina pääse.
- päässyt elämässä paljon helpommalla kun muut, ei ole tarvinnut istua koulun penkillä päivääkään ja se kyllä näkyy ja kuuluu kauas
- kirjoitusta on opetettu mutta oppi ei ole mennyt perille. Tekee koko ajan suuria kirjoitusvirheitä eikä välitä oppia, mutta haluaa silti kirjoittaa kaikille ja koko ajan
- Pätee ystävien lukumäärällä jotka ovat vain pelkkiä nettituttuja. Yleensä vieläpä sellaisten ystävien jotka ovar Facebookissa lisätty ystäväksi vaikka ovatkin vain tuntemattomia esim. näyttelijöitä, eläinfoorumilaisia tai jotain irc-galleria pissiksiä!:D Viisas ihminen käsittää ystävyyden sellaiseksi että ystäviä näkee vähintään viikottain, eikä ainoastaan netissä!
- Kokee itsensä paremmaksi, fiksummaksi ja kaikin puolin tärkeämmäksi kuin muut ihmiset. Ylemmyydentunto kertoo yksinkertaisuudesta, etenkin jos ei ole edes tehnyt mitään "ollakseen parempi" kuten vaikkapa hankkinut huippukoulutusta.
- Luulee olevansa parempi arvostelemalla muita ja muiden elämänvalintoja. Haukkuu tietyn rotuisia koiria väittäen että vain se koira on parasta rotua joka hänellä on, hei haloo onpa fiksua. Haukkuu vaikkapa joka ikistä bloggaajaa koska ei ole tutustunut muun genren blogeihin kuin johonkin yhteen, josta ei sattunut pitämään.
- Paljastaa muille oman yksinkertaisuutensa, kaikesta ei tosiaankaan tarvitse tietää kaikkea mutta minulla oli kerran niin tyhmä aikuinen kaveri että hän julkisesti paljasti kaikille ettei osannut edes helppoja plus laskuja. Kyselee paljon tyhmiä kysymyksiä ja luulee että se on normaalia. Fiksu ihminen pitää suunsa kiinni jos ei ymmärrä jotain yksinkertaista asiaa.
Olen nainen. Pidän sellaista ihmistä yksinkertaisena joka haukkuu puolisoaan tai sukulaisiaan julkisesti. Pidän myös sellaisia ihmisiä yksinkertaisina jotka solmivat sopimuksia joista eivät oikeasti ymmärrä mitään mutta hehkuttavat niitä silti. Pidän myös yksinkertaisena esimerkiksi kahden lapsen pulskistunutta äitiä jonka mielestä sutjakka ja hyvännäköinen kolmen lapsen äiti ei tiedä OIKEASTA äitiydestä, raskaudesta tai synnytyksestä mitään. Pidän typerinä niitä rumia ihmisiä jotka pitävät rumuutta osoituksena siitä että ovat kauniita fiksumpia.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 02:19"]
Olen nainen. Pidän sellaista ihmistä yksinkertaisena joka haukkuu puolisoaan tai sukulaisiaan julkisesti. Pidän myös sellaisia ihmisiä yksinkertaisina jotka solmivat sopimuksia joista eivät oikeasti ymmärrä mitään mutta hehkuttavat niitä silti. Pidän myös yksinkertaisena esimerkiksi kahden lapsen pulskistunutta äitiä jonka mielestä sutjakka ja hyvännäköinen kolmen lapsen äiti ei tiedä OIKEASTA äitiydestä, raskaudesta tai synnytyksestä mitään. Pidän typerinä niitä rumia ihmisiä jotka pitävät rumuutta osoituksena siitä että ovat kauniita fiksumpia.
[/quote]
Just näin ja tähän voisi lisätä myös sukulaisilleen kateelliset ihmiset ovat aika yksinkertaisia, yleensä vielä sellaisia että palvovat vieraita ihmisiä mutta sukulaisiaan vihaavat yli kaiken. Niin lapsellista, yksinkertaista ja älytöntä käytöstä johon moni täälläkin varmasti sortuu!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 02:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 02:19"]
[/quote]
Just näin ja tähän voisi lisätä myös sukulaisilleen kateelliset ihmiset ovat aika yksinkertaisia, yleensä vielä sellaisia että palvovat vieraita ihmisiä mutta sukulaisiaan vihaavat yli kaiken. Niin lapsellista, yksinkertaista ja älytöntä käytöstä johon moni täälläkin varmasti sortuu!
[/quote]Ja joskus ihan toisinpäin. Oma perhe ja suku on jotain niin ihmeellistä ja ylivertaista verrattuna muihin.
Pidän suurinta osaa tähän vastanneista yksinkertaisina.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 02:46"]
[/quote]En tiedä mitä tarkoitat mutta minusta on tekopyhää ja teeskentelyä väittää että yksinkertaisia ihmisiä ei olisi olemassa. Eikä tarvitse kategorioida ketään mihinkään, mutta jotkut tietyt piirteet mitä täälläkin on mainittu taitavat olla heissä yhdistäviä tekijöitä, tahdoita tai et.
Eikä sen toteaminentai myöntäminen ole itsensä korottamista ja muiden alaspainamista.
Uskoo TODELLA zombeihin, ja varautuu näiden maailmanvalloitukseen erilaisin ruoka- ja vesivarannoin, asein ja vekottimin. Pitää itseään älykkäänä koska on silmälasipäinen, seurassa hiljainen ja harrastaa roolipelejä.(Ts. nörtit ovat automaattisesti älykkäitä, eikä hän ole edes kunnon nörtti.) Pitää itseään erilaisena ja ulkopuolisena ja lukee aiheesta kirjoja. Diagnosoi itselleen jännittäviä mielenterveydellisiä lausuntoja. Ei omaa ongelmanratkaisutaitoja. Ei kehity ihmisenä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 00:41"]
Yleistäminen on ikävää, mutta minulle yksinkertaisesta tulee mieleen ihminen joka tosiaan puhuu kovalla äänellä, sanavarasto on suhteellisesn suppea, ei ole tilannetajua, kiinnostuksenkohteet vain tyylliin salkkareiden katsominen lähibaarissa.. mitähän vielä. Ei ymmärrä nyansseja.
[/quote]
bb anna? no ei vaan..
Mulla on yksi yksinkertainen tuttu ja en voi sille mitään mutta mua oikeasti hävettää jos olen hänen kanssaan esim jossain kahvilassa. Just se kovaääninen puhe ja luulo et kaikki miehet katsovat häntä ja junttimainen puhetapa :(
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 02:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 02:46"]
[/quote]En tiedä mitä tarkoitat mutta minusta on tekopyhää ja teeskentelyä väittää että yksinkertaisia ihmisiä ei olisi olemassa. Eikä tarvitse kategorioida ketään mihinkään, mutta jotkut tietyt piirteet mitä täälläkin on mainittu taitavat olla heissä yhdistäviä tekijöitä, tahdoita tai et.
Eikä sen toteaminentai myöntäminen ole itsensä korottamista ja muiden alaspainamista.
[/quote]Toki heitä on - lähinnä kehitysvammaisissa ja myöhemmin elämässään vammautuneissa. Sen sijaan "yksinkertaisuuden" toteaminen puheäänen tai kiinnostuksenkohteiden perusteella taas on pikemminkin merkki havainnoitsijan suuresta yksinkertaisuudesta. Samaan sarjaan kuuluu oma viestisi.
Tyhmä usein luulee tai arvaa, vaikkei tiedä. Tyhmä kysyy mikä tuo on/mitä tuo tarkoittaa, ja vastauksen saatuaan toteaa: Tai jotain sinne päin. Eli ei edes kykene myöntämään tietämättömyyttään.
Järkevä kysyy, ennen kuin möläyttää mitään tai luulee tietävänsä. Ihminenhän ei voi tietää kaikkea ja sen myöntäminen on ok :)