Nepsyt-sarja
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html
Kannattaa katsoa ja oppia ymmärtämään levottomia lapsia.
Nykyään on niin paljon levottomuutta lapsissa. Adhd- oireilua on aina vain enemmän.
Mielestäni lasten kasvatus on mennyt todella pieleen Suomessa. Mieluummin houdatetaan ihan pienet lapset, alle vuoden ikäisetkin päivähoidossa kuin että itse hoidettaisiin. Olen nähnyt/kuullut kuinka katkeria isommat sisarukset ovat, kun äiti on kotona vauvan kanssa ja itse on joutuvat tulemaan hoitoon, ikävä on todella suuri. Ei siis ihme, jos pieni lapsi stressaantuu ja pienet aivot eivät sitä stressiä kestä. Lisäksi stressaantunut lapsi ei syö eikä nuku kunnolla.
Myös avioero voi olla rankkaa lapselle, kun vanhemmat kiistelevät vuosikausia kaikesta mahdollisesta eikä syynä ole muu kuin oma kosto. Äidit osaavat olla myös näissä tilanteissa tosi ilkeitä ja mustamaalata isää lapselle. Siis tosi stressaavaa on sellainen lapselle. Eikö nämä äidit ajattele yhtään lapsiaan, vaan vain omaa loukattua egoaan. Tämä lasten kiusaaminen pitäisi todella lailla kieltää erotilanteissa ja määrätä kunnon sanktiot.
Eri asia on väkivaltaiset isät ja äidit, jolloin ero on välttämättömyys ja lasten turvaan saattaminen tärkeintä. Mutta miksi tässäkin viivytellään joskus vuosikausia ja annetaan lasten nähdä se kaikki väkivalta ja huuto. Uhkailevista ja hakkaavista puolisoista pitää tehdä ilmoitus poliisille ja lähteä oitis eikä jäädä kyyristelemään pelon vallassa. Tämä on hyvin vaarallinen tilanne, mutta vaarallista on jäädäkin.
Ja vielä se alkoholi, jota niin usea juo lastensa nähden, höpöttää ja örveltää. Tätä lapset pelkäävät, kun vanhemman käytös muuttuu eikä lapsi ymmärrä miksi. Se on iha sama onko olo aikuisella ratkiriemukas tai murjottava, lapsi kokee sen erilaisena. Olen sen nähnyt kuinka lapset pelkäävät näitä kännääviä vanhempiaan. Siis miksi vanhemmat haluavat kiusata lapsiaan vain siksi että saisivat juoda ja päänsä sekaisin?
Kaikki tämä aiheuttaa lapselle pitkittyessään käytöshäiriöitä, ei sen tarvitse olla synnynnäinen ongelma. Isompana ongelma vain korostuu, kun nuori muistaa kaiken tapahtuneen. Pieni lapsi reagoi raivoamalla, koska hänellä ei ole sanoja kertoa mikä stressaa.
Niin, se kännykkä on myös haitallinen... se on nähty kuinka kuutamolla voivat vanhemmat olla lasten läsnä ollessa kun samalla selaavat kännykkäänsä. Ohitetaan kysymykset, ohitetaan lapsen tarpeet kokonaan. Voi luoja kuinka se minua säälittää, kun näen sen tapahtuvan. Lapsi hakee kontaktia muista ihmisistä, seuraa ja vaatii huomiota. Päiväkodissa ja koulussa opettajat ovat helisemässä näiden kännykkähylättyjen lasten kanssa.
Ajatelkaa vanhemmat, kaikki tuo kostautuu myöhemmin, kun lapsi kasvaa. Sitten se on jo liian myöhäistä.
Katso lähetysajat : Nepsyt - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1152)
Kaffebulla kirjoitti:
Ei järkipuhe ja oma vastuun otto kiinnosta, helpompaa on mennä piiloon diagnoosien taakse.
Tuo on totta. Helpompi ulkoistaa syy itseltä pois.
Epävakaat vanhemmat ovat syy lapsen oireiluun, vanhempien pitäisi hoitoa hakea eikä lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ei järkipuhe ja oma vastuun otto kiinnosta, helpompaa on mennä piiloon diagnoosien taakse.
Epävakaat vanhemmat ovat syy lapsen oireiluun, vanhempien pitäisi hoitoa hakea eikä lapsen.
Todellakin. Perheen koti oloja ei aina todellakaan tutkita, annetaan vaan lapselle diagnoosi
Eihän tuo sarja ole pelkästään ADHD:sta, vaan neurokirjosta ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kasarilla luunappi korjasi nämä nepsyilyt.
Kasarilla vanhemmat eivät istuneet kännykkä nokan alla. Ei minun ainakaan tarvinnut luunappeja lapselleni antaa, vaikka nuorimmainen oli vilkas. Nyt hän on hyvässä työssä ja tienaa hyvin. E kaikki vilkkaat ole nepsyjä.
Eivätkä kaikki nepsyt ole vilkkaita. Osa on päin vastoin hyvinkin ujoja ja syrjäänvetäytyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla vanhemmat eivät istuneet kännykkä nokan alla. Ei minun ainakaan tarvinnut luunappeja lapselleni antaa, vaikka nuorimmainen oli vilkas. Nyt hän on hyvässä työssä ja tienaa hyvin. E kaikki vilkkaat ole nepsyjä.
Eivätkä kaikki nepsyt ole vilkkaita. Osa on päin vastoin hyvinkin ujoja ja syrjäänvetäytyviä.
Sitä mä ihmettelen että noilla 6tytöllä kaikilla ADHD ja joku muu diagnoosi, kun yksikään ei kyllä näytä että ois ADHD, noin isoksi laumaksi lapsi minusta olivat rauhallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä ihmettelen että noilla 6tytöllä kaikilla ADHD ja joku muu diagnoosi, kun yksikään ei kyllä näytä että ois ADHD, noin isoksi laumaksi lapsi minusta olivat rauhallisia.
Ei se oireile kaikilla samalla tavalla. Varsinkin tytöillä ja naisilla se ilmenee usein enemmän tarkkaamattomuutena ja hajamielisyytenä kuin ylivilkkautena.
Meillä lapset ovat lapsia, eivät diagnooseja, niitäkin on, mun ei ole ikinä tarvinnut tuoda niitä julkisuuteen.
Kuuluuko tuo nepsyn oirekirjoon, että kiroillaan aivan hervottomasti, eikö vanhempi todella voi puuttua siihen? Puhun tuosta teinitytöstä. Kiroilee kuin merimies ja on todella uhmakas. Raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko tuo nepsyn oirekirjoon, että kiroillaan aivan hervottomasti, eikö vanhempi todella voi puuttua siihen? Puhun tuosta teinitytöstä. Kiroilee kuin merimies ja on todella uhmakas. Raskasta.
Perus teini
Aikamoinen todennäköisyys, että kaikki viisi lasta sattuvat olemaan nepsyjä...
Olkoon mikä tahansa diagnoosi mutta alaikäinen ei kiroile eikä todellakaan vedä röökiä jos on yhtään normaalista perheestä kyse. Ja olen todellakin useamman teinin kasvattanut ja jos nyt joku haluaa länkyttää luonteista niin hyvin vilkkaita lapsia on olleet.
Vierailija kirjoitti:
Äiti vaikutti melko väsyneeltä. Helpompi myötäelää ja osoittaa välittämistään kuin olla jatkuvasti tukkanuottasilla tyttären kanssa. Jämäkkyys puuttuu, mutta ei äidin linjaus mielestäni huonoin vaihtoehto ole tuollaiselle lapselle, joka saa kaikkialta muualta negatiivista niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Todellakin. Perheen koti oloja ei aina todellakaan tutkita, annetaan vaan lapselle diagnoosi
Ei pidä paikkaansa. Aina ensin ollaan epäilemässä vanhemmuuden ongelmia, vaikka ois selkeästi kyse nepsy-ongelmista. Äitiä yritetään kyllä aina syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen todennäköisyys, että kaikki viisi lasta sattuvat olemaan nepsyjä...
On hyvinkin todennäköistä, kun kyseessä voimakkaasti perinnölliset asiat.
Kenellekään ei tietenkään oikeastaan ollut biologista isää elämässään. Kummaa kun isällä on oikeus vain häipyä kun on vaikeaa ja jättää kaikki äidin hoidettavaksi.
Tälleen adhd-oireisena en epäile ollenkaan, etteikö noilla lapsilla ole ihan oikeita nepsyoireita. Eli vika ei ole vanhemmuudessa. Toki siitä voi olla montaa mieltä, millä tavalla haasteista kärsiviä lapsia kannattaisi kasvattaa. Itseäni ihmetyttää, ettei puututa lasten kiroiluun ja muuhun ns. turhaan huonokäytöksisyyteen ollenkaan. Ehkä vähän liian lepsua vanhemmuutta monella.
Ja tämä on ihan kauheaa sanoa näin, mutta jos saatte nepsylapsia niin älkää nyt ainakaan jatkako lisääntymistä. Nepsyn elämä on rankkaa ja täynnä mielenterveyshaasteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten korjannut. Kuten ei myöskään kylmä suihku vaatteet päällä tai hiuksista repiminen. Olen yhä ADHD,tosin kiitos "kasvatuksen" myös masentunut ja alkoholisitunut ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aivan kauheaa että lapset omalla nimellä ja omilla kasvoilla esiintyy. Teini ehkä voi ymmärtää miten julkisuudessa esiintyminen voi vaikuttaa elämään.
Mutta tuollainen 6v ei todellakaan!
Mun mielestä tälläiset ohjelmat pitäisi tehdä hyvällä maulla, kun nykyään pystytään helposti muokkaa kuvaa, voidaan kuvata niin että ei näy kasvot, eikä esiinnytä omalla nimellä!
Eli sun mielestä nepsyyttä pitäisi hävetä? Häpeä kuule ihan vaan itse. Minusta on hienoa, että tietoisuutta nepsyistä lisätään.
Vierailija kirjoitti:
Tälleen adhd-oireisena en epäile ollenkaan, etteikö noilla lapsilla ole ihan oikeita nepsyoireita. Eli vika ei ole vanhemmuudessa. Toki siitä voi olla montaa mieltä, millä tavalla haasteista kärsiviä lapsia kannattaisi kasvattaa. Itseäni ihmetyttää, ettei puututa lasten kiroiluun ja muuhun ns. turhaan huonokäytöksisyyteen ollenkaan. Ehkä vähän liian lepsua vanhemmuutta monella.
Ja tämä on ihan kauheaa sanoa näin, mutta jos saatte nepsylapsia niin älkää nyt ainakaan jatkako lisääntymistä. Nepsyn elämä on rankkaa ja täynnä mielenterveyshaasteita.
Sen verran haluan vielä kehaista sarjan vanhempia, että he vaikuttavat tekevänsä parhaansa. Ottavat lasten haasteet tosissaan.
Antakaa lapselle turvallinen ja hyvä elämä. Näin myös te itse, vanhemmat saatte turvallisen ja hyvän elämän, kun lapset huolehtivat aikuisena teistä eikä päinvastoin.