Tästä on keskusteltu ennenkin, mutta selittäkääs nyt vielä.. Lapsista ja rahanmenosta.
Mulla on itsellä pienet lapset, taapero ja vauva. Tää asia, joka mua jaksaa aina ihmetyttää, on väite "pienet lapset, pienet menot" ja siis vastaavasti "isot lapset, isot menot".
Selittäkää viisaammat ja kokeneemmat, että MIKÄ / MITKÄ MENOERÄT niiden koululaisten ja/tai murrosikäisten kanssa on niin suuria, ettei näistä kuluista "vapautuvalla" rahalla selviä..??
- turvakaukalot, -istuimet, sitterit yms.
-vaunut, rattaat, syöttötuolit yms.
-talvihaalarit, vk-haalarit, kura-asut yms yms. Jatkuvasti uusia kokoja.
-hoitomaksut!
-vaipat!
-Ylipäätänsä vaatteista jatkuvasti uusia kokoja.
-Pyörät, sukset luistimet yms vaihdettava tiuhaan.
Jään odottamaan maan pinnalle pudottamista:D
Kommentit (125)
Kyllä tosi monet täällä meidänkin seudulla vievät lapset aamuisin kouluun AUTOLLA hetikin jos on vähän kylmää tai sateista tai tai tai... Jotenkin vain sitä ajattelee, että karhunpalveluksen nekin vanhemmat tekevät lapsilleen.
Tai jos tielle oli satanut puoli metriä lunta (maaseudulla, auraus ei aina toimi aamusella...) niin isä vei meidät traktorilla. Eivät meidän vanhemmat saaneet mitään erityisiä kiksejä siitä että meidän olisi sinne pilkkopimeään pitänyt lähteä hiihtämääm. Ihan normaalipainosia olemme ja saman palveluksen aion kyllä tehdä omille lapsillenikin tulevaisuudessa. Jotkut ilmeisesti nauttii siitä että lapsi menee kouluun mahdollisimman kurjassa kelissa, mutta itse en ole tuohon ilmiöön törmännyt.
Kyllä tosi monet täällä meidänkin seudulla vievät lapset aamuisin kouluun AUTOLLA hetikin jos on vähän kylmää tai sateista tai tai tai... Jotenkin vain sitä ajattelee, että karhunpalveluksen nekin vanhemmat tekevät lapsilleen.
Tai jos tielle oli satanut puoli metriä lunta (maaseudulla, auraus ei aina toimi aamusella...) niin isä vei meidät traktorilla. Eivät meidän vanhemmat saaneet mitään erityisiä kiksejä siitä että meidän olisi sinne pilkkopimeään pitänyt lähteä hiihtämääm. Ihan normaalipainosia olemme ja saman palveluksen aion kyllä tehdä omille lapsillenikin tulevaisuudessa. Jotkut ilmeisesti nauttii siitä että lapsi menee kouluun mahdollisimman kurjassa kelissa, mutta itse en ole tuohon ilmiöön törmännyt.
En silti ole lihava enkä laiska. Oli myös niitä jotka kävelivät matkan, mutta jos oli kaatosade tai kova lumituisku, niin pääsivät bussin kyydissä. Mä en näe mitään hienoa siinä että lapsi taivaltaa koulumatkan kovassa vesisateessa, vaikka vanhempi olisi voinut heittää kouluun. En usko että on kovin mukavaa olla märissä vaatteissa koulussa?
Kuinkakohan moni vanhempi täällä mielellään kävelee lumipyryssä töihin, tuskin siitä kovin moni nauttii sillä hetkellä?
pihalle räntäsateeseen kävelemään?
Mä en ymmärrä tuota ajatustapaa, että lapsia saa kohdella ihan miten tahansa. Ihan niinkuin se lapsi jotenkin jalostuisi siitä että aikuinen jättää tuollaisen pienen palveluksen tekemättä.
Ei meillä ajettu kissoja ja koiriakaan pihalle muuta kuin välttämättömäksi ajaksi jos oli kamala keli.
Kuka täällä on puhunut siitä ettei KOSKAAN saisi viedä autolla? Kai sitä nyt normaali vanhempi auttaa lastaan jos vain voi. Sitä vaan että nykyään tuntuu olevan vallalla sekin ajatus, että lapsen ei tarvitse tehdä itse mitään tai "kärsiä" yhtään, vanhempi siloittelee aina tien että nuorella ois mahdollisimman helppoa AINA. Nämä on näitä nykyajan Curling-vanhempia. Näkeehän sen tästäkin ketjusta. Voi kamalaa jos se nuori nyt pettyisi kerran kun ei saakaan niitä 200 € farkkujaan...
Muistakaa että nää on kärjistettyjä vastauksia, ihan AV:lla ollaan vaan:D
Ei lapsesta sen takia lihavaa tule että ei kouluun kävele. Omani kävelevät tai menevät pyörällä, on niin lähellä koulu. Mutta kaikilla ei ole, joidenkin on pakko käyttää yleisiä tai takseja tai muita kyytejä. Ei se sulje pois sitä että ei muuten sitten liikkuisi ollenkaan. Ystäväni lapset kulkevat koulumatkan taksilla, vanhin itsenäisesti linja-autolla, mutta muuten lapset kouluajan ulkopuolella liikkuvat kovastikin. Pyöräilevät, kirmailevat ja harrastavat vähän.
Ajattelen niin, että vastuulliset aikuiset saavat lapsia. Että he ovat miettineet mitä kaikkea lapsi tuo tullessaan (oman ajan menetys + melko reipasta jatkuvaa rahanmenoa). Kun asia on etukäteen tiedostettu raha asia ei ole enää "issue " siinä vaiheessa kun lapsiperhe elämää eletään.
Ihminen esimerkiksi miettii, että ei osta kartanoa, vaan rivitalon pätkän, koska siihen on ehkä vara. Lasten kohdalla ollaan sokeita, lapsia hankitaan vaikka ei kyetä itseäkään elättämään ja se on vastuutonta. Köyhyys periytyy ja syrjäytyneisyys, tällaiset vanhemmat ovat huonoja roolimalleja.
Sitten kadehditaan niitä, jotka ovat miettineet asiansa etukäteen ja kantavat vastuuta. Toitotetaan tasa-arvon perään. Laiskalle katsotaan kuuluvaksi samat edut kuin itse rahansa tienanneille. Laiskan ja motivoitumattoman vanhemman lapsilla pitäisi olla kaikki se kiva mitä muut rehellisellä työllä ja motivoituneella esimerkillään lapsilleen kykenevät tarjoamaan.
Oma teini-ikäinen tyttö, ei mistään lastenosastolta vaatteita valkkaa, ja kyllä sen ymmärtää miksi ei? En mä koe että on kurjaa kun lapseni shoppaa nykyään nuorison vaateliikkeissä, niissä vaatteet maksaa enemmän. Oma lapsi ei ole merkkien perään, shoppaa JC-vaateliikeessä, Kapphallissa, Lindeksillä jonkun verran, Vero Modassa ja H&M:ässä, joskus One Wayssä. Kaikkea ei saa mitä haluaa, mutta pyritään siihen että kaikki oltaisiin tyytyväisiä, lapsi itse kokee kulkevansa mieluisissa vaatteissa ja me vanhemmat saadaan siitä sitten itsekin tyytyväinen olo.
Mun mielestä on mukavaa katsoa kun tyttö miettii mitä päällensä laittaa, kysyy mielipidettä ja pohtii sopiiko joku vaate jonkun toisen kanssa.
Mä luulen että noi merkkivaatteet on enemmän poikien juttuja, pitää olla tietyn merkkiset farkut tai huppari, en oo ihan varma. Oma poika on niin pieni vielä että Lassiekin kelpaa hyvin :)
mahdoton noiden muotivaatteiden kanssa. Ei kelpaa kun se kallein ja paras.
Perheessä toimivat niin, että jokaiselle lapselle varataan suunnilleen saman verran rahaa vaatteisiin. Poika saa sen x euroa, ja jos hän haluaa laittaa siitä 90% johonkin huppariin niin se on voi voi, loput haetaan sitten kirpparilta. En tiedä onko tuo oikea toimintatapa, mutta jollain keinolla pitää takoa päähän että kaikkea ei voi saada mutta valita voi tiettyyn rajaan asti.
Oma lapsukainen on vielä niin pieni että kaikki kelpaa :)
Jos ei oo varaa, vedä housut jalkaas ja jalat ristiin.
minä en nuorena kuluttanut kuin joitain euroja viikossa, vaatteisiin meni tosi vähän rahaa, harrastukset ei juurikaan maksaneet. no jos vanhemmat haluu ostaa niin saa mutta kyllä nuoren kanssa selviää vähemmällä rahalla.
ei ollu telkkaria omassa huoneessa, itse kävin töissä lukion ohella jolloin maksoin kirjatkin itse, autokoulun olen maksanut itse. rahaa olisin saanut mut törkeetä ois vanhemmilta rahaa pyytää joka asiaan. kiva itse käydä töissä ja tienata rahat.
14 vuotiaana aloitin tekemään töitä ja siitä lähtien itse ostanut lähes kaiken. nykyajan lasten ei tarvii töitä tehdä vaan leivätkin tehdään valmiiksi. yäk!
Vanhempani ovat suht varakkaita, joten olis ne voinut vähän sitä kuvetta kaivaa enemmän, mutta ei.
No, sitten muutin omilleni ja pilasin totaalisesti raha-asiani, luottotiedot meni lopulta. Suuri syy siihen oli se että kun en ollut koskaan oikein mitään saanut ja oli lopulta ikää ottaa lainaa, tehdä velkaa jne. niin minähän tein. Mä hurahdin ostamiseen ihan täysin, oli niin kivaa kun vihdoin sain vaatteita mistä pidin itse.
Mä olen oppirahani ja velkani nykyään jo maksanut, mutta osaa mä silti vielä kukkoaron nyöreistä hellittää ja mielelläni sen teen jos kyse on lapsistani, tosin velkaantua en enää ikinä aio.
minä en nuorena kuluttanut kuin joitain euroja viikossa, vaatteisiin meni tosi vähän rahaa, harrastukset ei juurikaan maksaneet. no jos vanhemmat haluu ostaa niin saa mutta kyllä nuoren kanssa selviää vähemmällä rahalla.
ei ollu telkkaria omassa huoneessa, itse kävin töissä lukion ohella jolloin maksoin kirjatkin itse, autokoulun olen maksanut itse. rahaa olisin saanut mut törkeetä ois vanhemmilta rahaa pyytää joka asiaan. kiva itse käydä töissä ja tienata rahat.
14 vuotiaana aloitin tekemään töitä ja siitä lähtien itse ostanut lähes kaiken. nykyajan lasten ei tarvii töitä tehdä vaan leivätkin tehdään valmiiksi. yäk!
Joka sukupolvi toitottaa miten ennen asiat tehtiin ja miten ennen oli kaikki niin paljon paremmin. Mutta kun oikein tarkkaan mietit, niin oliko sittenkään? Vai oletko sä niitä jotka mieluusti vieläkin hiihtäisivät kouluun, asuisivat yksiössä monen lapsen kanssa ja hakisivat veden kaivosta jne.
Todella ärsyttävää!!
mut oksettaa nykyajan vanhemmat ku lasten ei tarvii käydä kesätöissä, tehdä itse omia leipiään, ottaa mehua jääkaapista, ei mitään.
siitä ei edes ole kauan kun itse olin nuori, 6 v sitten olin vielä alaikäinen. onneksi munt on opetettu tavoille, ei ole muuten koskaan pulaa rahasta vaikken ole edes töissä ollessa tienannut koskaan yli 1700 e kuussa. nyt saan 300 e ja hyvin riittää rahat kun on pienestä saakka tottunut siihen ettei raha kasva puissa.
olen siis se outo joka 14 v saakka tehnyt töitä ihan omasta halusta ja toisten kunnioittamisesta (eli vanhempien ei tarvi kaikkea kustantaa)
Seuraan tätä keskustelua kiinnostuneena, vaikka omat lapset ovat vasta 5- ja 4-vuotiaita (lasten tarhapaikkoihin menee muuten kuukaudessa päälle 500€ eli täysimääräinen maksu, vaikka olen itse opiskelija - mies tienaa sen verran hyvin bruttona; verojen jälkeen asia onkin jo toinen. Puhumattakaan kaikista niistä hyvälaatuisista vaatteista, mitä pitää hoitoon näille kahdelle ostaa, jotta siellä pärjäisisivät kelillä kun kelillä ulkona - kenellä menee kahteen teiniin joka kuukausi lähes 1000€?).
Ja yksi asia, mikä pisti silmään, oli juuri tuo pienten lasten kännykän käyttö / oma kännykkä - minusta se on ajatuksena todella pelottavaa, että nykyvanhemmat eivät ole sen vertaa kiinnostuneita lastensa terveyden säilyttämisestä, että hankkivat sellaisen säteilyttävän laitteen pienen, kasvavan lapsen mukaan 24/7! Sehän on ihan tutkittu tosiasia, että kännykän säteily vaikuttaa solujen muodostumiseen ja jakautumiseen - esimerkiksi miehen sukusolujen laatu heikkenee huomattavasti, jos hän jatkuvasti kuljettaa kännykkää lähellä kiveksiä. Kasvavan lapsen solut ovat jatkuvassa kehitysprosessissa - ota siihen nyt sitten viereen sellainen säteilyttävä syöpäkone, kun mitä kännykkä on =o(, ihan järkyttävää. Kännykkä on kuitenkin vielä verrattain nuori keksintö, meillä ei (todellakaan) ole vielä siitä (ja sen seurauksista ihmiskeholle) tarpeeksi tutkimustietoa saatavilla!
Sille tyypille siis tiedoksi, joka aikaisemmin naureskeli, että "lankapuhelin on historiaa" - meille ainakin tulee tasan tarkkaan lankapuhelin kotipuhelimeksi sitten, kun lapset ovat nuoria.
mahdoton noiden muotivaatteiden kanssa. Ei kelpaa kun se kallein ja paras.
Perheessä toimivat niin, että jokaiselle lapselle varataan suunnilleen saman verran rahaa vaatteisiin. Poika saa sen x euroa, ja jos hän haluaa laittaa siitä 90% johonkin huppariin niin se on voi voi, loput haetaan sitten kirpparilta. En tiedä onko tuo oikea toimintatapa, mutta jollain keinolla pitää takoa päähän että kaikkea ei voi saada mutta valita voi tiettyyn rajaan asti.
Oma lapsukainen on vielä niin pieni että kaikki kelpaa :)
Lapsi oppii,että jos jotain oikein haluaa, sen voi saada, mutta sitten on tingittävä jostain muusta!
Jos nuoret jotain ekstraa haluaa, niin sitten rahat pitää tienata itse. Mutta lukiokirjat, bussiliput, vaattet ja ruoka on vanhempien hankittava.
Antakaan lapsien olla lapsia, sitä ne teinitkin vielä ovat, vaikka kuinka yrittävät esittää muuta. Lapsen "työ" on koulu, ei 14-vuotiaan tarvitse itse elämäänsä vielä kustantaa. On muutenkin vaikeaa olla nykyaikana nuori, vaaditaan niin paljon sitä menestystä joka asiassa, ja siihen vielä lisäksi murrosiän heilahtelut.
En tarkoita sitä että lapsen ei tarvitse kotitöitä tehdä tai että lapselta ei tarvitse vaatia mitään. Mutta ei 14-vuotiaan tartte työpaikkaa etsiä, että saa vaatteet päälle ja vasta sitten saa tuntea olevansa arvokas ja hyvä ihminen. Kyllä töitä kerkeää tehdä aikuisenakin, opiskelua on tossa iässä kaiken a ja o.
On hienoa jos lapsi itse haluaa kesätöitä ja toki jossain iässä kaikki haluaa tienata, mutta kyllä niistä kesistä saa nauttiakin.
Mulla on ihanat lapsuusmuistot ja suurin osa niistä on kesiltä. En minä silloin töissä käynyt, vaan nautin auringosta ja ystävistä, eikä mun tarvinnut huolehtia siitä mistä mä saan rahaa siihen ja siihen.
En silti ole pumpulissa kasvanut ja ihan kelpo ihminen musta on kasvanut. Vastuuta on osattu antaa, mutta ei liiaksi niin että siitä olisi paineta tarttenut ottaa.
Taaperolle on siis ihan ok, ostaa 100 euron tai kalliimpi puku, mutta teinille on väärin ostaa 100 euron farkut. Aikamoista kaksnaamaisuutta liikenteessä taas..
Tässä on varmasti osasyy nuorten ylipainoon ja yhä huononevaan kuntoon. Kun me vanhemmat haluamme niin kovasti olla avuksi. Me kuskailemme, ostelemme mopoja ja mönkijöitä. Ettei vain niiden lasten tarvitsisi yhtään kärsiä!
Muistelen itse etät lapsena sitä vähät välitti jostain sateesta tai tuulesta... Vähän OT.
Tuostakin olen samaa mieltä että usein se menee niin että mitä enemmän lapsi tai nuori saa, sitä tyytymättömämpi hän on!