Tästä on keskusteltu ennenkin, mutta selittäkääs nyt vielä.. Lapsista ja rahanmenosta.
Mulla on itsellä pienet lapset, taapero ja vauva. Tää asia, joka mua jaksaa aina ihmetyttää, on väite "pienet lapset, pienet menot" ja siis vastaavasti "isot lapset, isot menot".
Selittäkää viisaammat ja kokeneemmat, että MIKÄ / MITKÄ MENOERÄT niiden koululaisten ja/tai murrosikäisten kanssa on niin suuria, ettei näistä kuluista "vapautuvalla" rahalla selviä..??
- turvakaukalot, -istuimet, sitterit yms.
-vaunut, rattaat, syöttötuolit yms.
-talvihaalarit, vk-haalarit, kura-asut yms yms. Jatkuvasti uusia kokoja.
-hoitomaksut!
-vaipat!
-Ylipäätänsä vaatteista jatkuvasti uusia kokoja.
-Pyörät, sukset luistimet yms vaihdettava tiuhaan.
Jään odottamaan maan pinnalle pudottamista:D
Kommentit (125)
Taaperolle on siis ihan ok, ostaa 100 euron tai kalliimpi puku, mutta teinille on väärin ostaa 100 euron farkut. Aikamoista kaksnaamaisuutta liikenteessä taas..
Koomisinta on se että pikkulapsi ei edes välitä mitä sille puetaan päälle, ja lassiet ajaa kyllä asiansa. Mutta auta armias jos isompi lapsi uskaltaa pyytää housut mistä tykkäisi ja ne maksaa vähän enemmän, eihän niitä nyt voi ostaa!! menee vielä pilalle koko kersa.
tai vaihtoehtoisesti ovat niin vähävaraisia, ettei kukaan saa ostaa, kun ei itselläkään ole varaa. Helppoa se olisi minunkin sanoa nyt 4-vuotiaan äitinä, että en hemmottele teininä sitten ja samalla lappaa 100 Euron Reimateciä kassiin.:) Maailma muuttuu, kun se oma pallero onkin sitten teini, eikä teini tarkoita vaan naapurin ärsyttävää Jenna-Jessicaa. Se, joka ostaa lapsena, ostaa todennäköisesti vanhemmallekin lapselle. Se, joka ei osta lapsena, tuskin ostaa sitten teinillekään.
Taaperolle on siis ihan ok, ostaa 100 euron tai kalliimpi puku, mutta teinille on väärin ostaa 100 euron farkut. Aikamoista kaksnaamaisuutta liikenteessä taas..
Koomisinta on se että pikkulapsi ei edes välitä mitä sille puetaan päälle, ja lassiet ajaa kyllä asiansa. Mutta auta armias jos isompi lapsi uskaltaa pyytää housut mistä tykkäisi ja ne maksaa vähän enemmän, eihän niitä nyt voi ostaa!! menee vielä pilalle koko kersa.
Minulle kävi vähän samalla tavalla.
Sain vain juuri sen tarpeellisen. Tehtaan kaupoista ostettiin "varkut" ja muut. "Nämä pitää välttää tai ole ilman." "taasko olet kasvanut ja pitää ostaa vaatetta ja kengät, luuletko että raha kasvaa puussa".
Sitä kesätyötä ei alaikäinen saanut mistään kovin helpolla. Helppo se on sanoa, että teini voi mennä töihin. Mutta kertokaas, mihin pääsee 12-16 vuotias kesätöihin.
Kun aloin tienata omaa rahaa, kaikki meni vaatteisiin ja muihin. Minulla oli tosi huono itsetunto ja alemmuuskompleksi, koska minulla ei ollut ikinä samaa kuin muilla. Kun rahaa tuli, halusin kaikkea samaa kuin muilla. Velkaa tuli ja oppirahat maksettiin.
Niin ja minä tosiaan kuljin pimeän metsän läpi päätielle peläten ja lumessa kahlaten, vaikka vanhemmat jäivät kotiin lämpimään juomaan kahvia. Kyllä monesti itku kurkussa ajattelin, että olisi toinen edes saatellut kävelemällä minut sen pimeän metsän läpi kun sydän pamppaili pelosta.
Kaikki se, mikä toisille nuorille oli päivänselvää, oli minulle saavuttamatonta ja mahdotonta. Muistan ikäni sen tunteen kun tiesin, että ei kannata edes pyytää. Jos jotain sitten sai, piti kokea kiitollisuutta ja syyllisyydentunnetta kuukausikaupalla.
Jouluna kyseltiin aina, mitä tarvitsisin. Mutta kun joulu tuli, lahjoina oli joku äidin tekemä pusero. Sanottiin vain, että katseltiin niitä hintoja ja oli niin kalliita, että pitää sulle välttää tämä omatekemä pusero.
Ja vanhemmillani olisi ollut varaa. Luulin aina, että he ovat tosi köyhiä ja koin syyllisyydentunnetta siitä, että minun takia he eivät voi toteuttaa unelmiaan. Vasta isäni kuoltua perunkirjoituksessa huomasin, että sillä äijällä oli tosi isot tulot ja pankkitilit täynnä rahaa.
Omat lapset en ovat vielä sen verran pieniä, että mahtuvat jakamaan yhden makkarin, mutta kyllä sitä kouluiässä pitää olla läksyntekopaikkaa. Yksi makuuhuone lisää tilaa on kyllä täällä kehyskunnassakin helposti useamman kymmenen tuhatta euroa. Se ainakin on meidän perheessä varmasti kaikista kallein lapsia varten tehtävä ostos.
No ei koululaiset tietysti pakosti omaa huonetta tarvitse, mutta jos meillä se mahdollisuus kohtuullisesti on tarjota, niin kyllä siihen pyrimme.
Mua muuten nauratti kanssa tämä, että taitaa olla samat mammat jotka ostelee goretex-haalareita esikoisilleen, mutta kauhistelevat teinien vaatekuluja.
Vaikka nyt ostaisi vaatteet vaikka ihan prismasta tai h&M:stä, niin vauvan/taaperon vaatteita saa todella uutenakin ihan muutamalla eurolla), mutta ostapa nyt edes itsellesi housut alle kympillä. Teinien vaatteet on kyllä samoissa hinnoissa kuin aikuisten vaatteet.
että näköjään vanhemmat, joilla itsellä ei ole kuin materialistisia arvoja, eivät osaa muuta välittää lapsilleen, kuin pelkkää materiaa. Ihan kuin huolehtimista mitattaisiin sillä onko valmis antamaan lapsille kaiken mitä nämä haluavat. Itse ajattelen, että välitän lapsista niin, että yritän opettaa heille jotain muitakin arvoja kuin kuluttamista. Siltikin, vaikka se olisi välillä vaikeaa ja on ikävää joutua sanomaan "ei".
Ja kuitenkin kertoi että muksu valitsee vaatteensa mm. Vero Modasta ;). Hehheh...
Olen kasvanut yltäkylläisyydessä mutta en aio opettaa lastani siihen että KAIKKI pitää saada. Minusta kohtuus kaikessa on paras; voit saada synttärilahjaksi kalliin hupparin mutta niitä ei ostella viidesti vuodessa. Mihin on kadonnut terve maalaisjärki ihmisiltä? Jopa persaukiset asuvat rivitalossa ja ostelevat minkä ehtivät, kulutusluottoja otetaan enemmän kuin koskaan!
Ja kuitenkin kertoi että muksu valitsee vaatteensa mm. Vero Modasta ;). Hehheh...
Olen kasvanut yltäkylläisyydessä mutta en aio opettaa lastani siihen että KAIKKI pitää saada. Minusta kohtuus kaikessa on paras; voit saada synttärilahjaksi kalliin hupparin mutta niitä ei ostella viidesti vuodessa. Mihin on kadonnut terve maalaisjärki ihmisiltä? Jopa persaukiset asuvat rivitalossa ja ostelevat minkä ehtivät, kulutusluottoja otetaan enemmän kuin koskaan!
Jos sitä ovat, niin hieno juttu. Niitä saa halvalla ja se on ihan hyvä.
Jos vanhemmilla on varaa maksaa ja lapsi tykkää harrastaa, niin hyvä asiahan se on! Kehittävää ja hyödyllistä. Vitsi mitä neuvosto-meininkiä: kukaan ei saisi harrastaa golfia, koska teidän mukulalla ei ole siihen varaa?? Pitäiskö kaikkien notkua ostarilla juomassa kaljaa 16-vuotiaina?
Tai vaikka yksi noista kerrallaan?No joo mun mies on kanssa harrastanut kaikkia mahdollisia lajeja nuorena ja vanhemmat kuskanneet joka paikkaan!
Ja sen kyllä huomaa ja nyt ei sitten harrasta mitään:D
vaatteet (ei enää kelpaa äidin hankkimat kirppisvaatteet)
oma huone ja sinne huonekalut yms. elektroniikka
meikit, korut
harrastukset (harrastaa ne isotkin ja usein ne on PALJON kalliimpia kuin pienten, koska yleensä harrastuksia on useita kertoja viikossa)
lukiokirjat ostettava itse
vapaa-aika: leffaliput, hese-käynnit, bussimatkat
talvitakit ja kengät (ei ne kestä vuosia, vaikka jalan koko ei muutukaan)
ruokaa kuluu ihan eri tahtiin kun vauvalla
nämä tuli nyt äkkiseltään mieleen
JA TOTTA totisesti isompi lapsi vie monta kertaa enemmän rahaa kun pieni. Kun lapsesi kasvaa niin ymmärrät.
-Lapset alkavat harrastaa,siinä maksaa sekä harrastus että välineet
-Lapset eivät matkusta enää ilmaiseksi julkisilla
-Lapset syövät enemmän
-Lapset eivät pue päällensä sitä mitä äiti tuo alesta tai kirpparilta
Tämän lisäksi on vielä ne sukset,luistimet,fillarit ym
Muut voivat jatkaa listaa!
ja teinin menot kyllä suuremmat. Ei kelpaa enää halvat vaatteet ja niitäkin tarvii useasti uusia. Meikit, kännykkämaksut, musiikki, leffaliput, viikkoraha, harrastukset ja varusteet... tässä muutamia rahaa kuluttavia seikkoja.
Se riippuu tietysti perheestä... mutta meillä on 12-v. poika,
joka harrastaa golfia, jääkiekkoa ja jalkapalloa.
Harrastusmenot vuodessa noin 6.000 euroa sisäl. tarvittavat tavarat.
Tämä vuonna esim. puhelin, kannettava tietokone jne.
Vaatteissakin haluaa ainakin osittain samaa kuin kavereilla esim. huppari 90 euroa/ kpl.
että silleee..................
Tarviiko 12 vee tosiaan oman kannettavan? Ja huppari 90 euroa..? Huh huh..
- mopot
- autokoulu
- lukion tai ammattikoulun kirjat
- omat kännykät
- omat mp-soittimet
- oma tietokone
- omat stereot
- omat televisiot jokaisen huoneeseen
- maastopyörät
- laskettulusukset ja laudat
- rinnekortit
- heillä ei ole kalliita harrastuksia
- yksi tietokone riittää koko perheelle
- HM:n vaatteet käyvät ihan hyvin
- sinne leffaan ei tarvi päästä joka viikko
- oma telkkari on ainoastaan huono asia
- peruspolkupyörä on ihan ok
Aika herranterttuja on monella vastaajalla.
Me asumme maalla, jossa ei ole leffateatteria tai heseä, eikä tarvi bussikorttia ostaa mihinkään. tosin omat lapset ovat vieläa lle kouluikäisiä, etten sitten tiedä miten ne menot jakautuu...
mutta kun katsoo lähipiirin teini-ikäisiä lapsia rahaa näyttää kuluvan ainakin seuraaviin:
- Vaatteet. Vaatteet ovat kalliimpia eikä niitä saa niin helposti käytettynä. Teini-ikäisille myös ulkonäkö merkitsee enemmän kuin vauvalle. Monet teini-ikäiset, varsinkin pojat, kasvavat ihan hirveätä vauhtia. Saattaa tarvita useat kengät vuodessa sen vuoksi.
- Ruoka. Näyttävät syövän ihan hirveästi. Kuulemma helposti pari kolmekin kertaa sen mitä aikuiset.
- Harrastukset. Aika monella on edes joku harrastus, johon menee helposti useita kymppejä kuussa tai satasiakin.
- Vapaa-aika. Vaikkei teini ihan hirveästi kuluttaisikaan, menee kuitenkin helposti rahaa bussimatkoihin (tai kyyditsemiseen) kavereille/kaupungille, elokuvalippu toisinaan jne. Teininä kaverit, harrastukset ja muu vapaa-ajanvietto ole aina ihan parin kilometrin säteellä.
- Käytännössä teineillä on nykyään käytössä tietokone ja kännykkä. Riippuu tietenkin tapauksesta paljonko esim. puhelinkulut ovat ja onko perheessä jo muutenkin teinin käytössä tietokone vai hankitaanko erikseen.
- Lapset kasvavat vielä isompinakin jatkuvasti, joten tulee niitä pyörien, suksien yms. uusimisia.
- Matkustaminen, matkustaminen jne. Vauvat ja taaperot pääsevät yleensä matkoille ja ulos syömään edullisemmin tai ilmaiseksi. Teineistä ei saa alennusta.
Tuollaisia menoja nyt ainakin. Riippuu tietenkin perheestä kuinka suuria nuo menot ovat, mutta silti mielestäni kaikki ihan tyypillisiä kuluja. Kaikkea ei tietenkään ole pakko maksaa, mutta esim. kännykkä tai matka perheen kanssa ovat mielestäni ihan tyypillisiä nykyään normaalielämään laskettavia asioita.
No ensinnäkin itse en ole ostanut ainuttakaan vaatetta vauvalle tai taaperolle, joka olisi maksanut 100 euroa. Ja toiseksi on kyllä vähän eri asia laittaa se raha ulkoilupukuun kuin farkkuihin. Juu annan kyllä teinillekin vaikka sen 100 euroa niihin farkkuihin, jos se tarkoittaa sitä, että seuraavat farkut/housut ostetaan vasta sitten kun edelliset jää pieneksi.