Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tästä on keskusteltu ennenkin, mutta selittäkääs nyt vielä.. Lapsista ja rahanmenosta.

Vierailija
27.11.2008 |

Mulla on itsellä pienet lapset, taapero ja vauva. Tää asia, joka mua jaksaa aina ihmetyttää, on väite "pienet lapset, pienet menot" ja siis vastaavasti "isot lapset, isot menot".

Selittäkää viisaammat ja kokeneemmat, että MIKÄ / MITKÄ MENOERÄT niiden koululaisten ja/tai murrosikäisten kanssa on niin suuria, ettei näistä kuluista "vapautuvalla" rahalla selviä..??

- turvakaukalot, -istuimet, sitterit yms.

-vaunut, rattaat, syöttötuolit yms.

-talvihaalarit, vk-haalarit, kura-asut yms yms. Jatkuvasti uusia kokoja.

-hoitomaksut!

-vaipat!

-Ylipäätänsä vaatteista jatkuvasti uusia kokoja.

-Pyörät, sukset luistimet yms vaihdettava tiuhaan.

Jään odottamaan maan pinnalle pudottamista:D

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärjen käyttö on sallittu näissäkin asioissa. Mielipiteitä on juuri niin paljon kuin ihmisiäkin ja kukaan ei voi sanoa, että minä tai minä tai minä olen oikeassa. Ihme puolustelua ja vääntämistä asioista!

Itse olen sitä mieltä, että teini ei ihan kaikkea tarvitse ja itse en aio olla rahapussi avoinna kaikkeen. Kohtuudella kaikkea.

Toki rahaa saa kulumaan juuri niin paljon kuin haluaa. Mutta meidän perheessä sitä ei ainakaan ole tolkuttomia määriä ja niillä varoilla joita on eletään ja harrastetaan.

Vierailija
82/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea saati kommentoida koko ketjua, mutta tuosta ekaluokkalaisen kännykästä:

Meillä ostettiin ekaluokkalaiselle kännykkä jota pitää mukanaa koulussa. Tyttö joutuu lähtemään joka aamu kouluun yksin, koska koulupäivä alkaa klo 9 tai 10, ei yhtenäkään aamuna klo 8. Meillä on systeemi, että laitan kännykän hälyyttämään kun on aika alkaa pukemaan ja soitan samoihin aikoihin. Tyttö soittaa vielä kun on päässyt matkaan ja laittaa puhelimen äänettömälle.

Iltapäivällä lapset kulkevat itsekseen iltapäiväkerhoon ja tyttömme lähtee sieltä kolmelta itsekseen kotiin. Musta on turvallisempaa että hänellä on puhelin mukana, jos vaikka tulee joku hätä, esim. avain on unohtunut kotiin tms.

Puhelinlasku meillä on kuukaudessa joitakin euroja, koska meillä on keskenämme systeemi, jossa maksamme 2 e kk kaikista meidän välisistä puheluista. Joskus harvoin soittaa jollekin kaverille tai mummille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini vaatii tyypillisesti oman huoneen ja se maksaa helposti 50000 euroa. Mopot ja kännykät on aika pientä tuohon verrattuna.

Vierailija
84/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pelkkiä merkkituotteita ostella, mutta silti teinin vaatteisiin saa rahaa kulumaan reippaasti. Mä en valita, pelkästään vaan totean sen. Mä tykkään ostaa vaatteita itselleni ja annan aika auliisti vaaterahaa myös teinille. Harrastukset on meillä halpoja ja puhelinlasku n. 20 euroa kuussa, ei paha. Matkalippu 20 euroa kuussa ja kuukausiraha 50 euroa. Töissä ei tarvitse käydä, mutta kotona pitää kotitöitä tehdä ja koira ulkoiluttaa.

Vierailija
85/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöräilemään tai kävelemään, senkun hurauttaa mopolla vaan ja tupruttaa bensaa lisää ilmakehään. Ja oma tietokone, tv ym. vielä lisää jumittumista persuuksilleen. Käyttäkää järkeä ja asettakaa rajoja teinien loputtomille haluille! Mitä enemmän ostat, sitä enemmän toinen vain haluaa, ei osaa olla tyytyväinen mihinkään enää!!

Vierailija
86/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöräilemään tai kävelemään, senkun hurauttaa mopolla vaan ja tupruttaa bensaa lisää ilmakehään. Ja oma tietokone, tv ym. vielä lisää jumittumista persuuksilleen. Käyttäkää järkeä ja asettakaa rajoja teinien loputtomille haluille! Mitä enemmän ostat, sitä enemmän toinen vain haluaa, ei osaa olla tyytyväinen mihinkään enää!!

Sään salliessa ajaa sen kevarilla, talvisin käyttää bussia. Joo ja todellakin sen kevarin käyttö on halvempaa. Se on isoveljeltä peritty ja jo aikoinaan käytettynä ostettu. Ja vaikka nuorella on oma tietokone tai telkkari ei se automaattisesti tarkoita sitä että on niiden äärellä koko ajan. Mun pojat on aina ruokailleet säännöllisesti ja harrastaneet liikuntaa, mikä sekään ei ole av-palstan kaikkien mammojen mieleen. Mä en ole koskaan kokenut tekeväni vääryyttä pojilleni sen takia että olen heidän harrastukset maksanut.

Mä en tiedä minkälaisia lapsia sulla on? mutta harmi jos he eivät ole koskaan mihinkään tyytyväisiä, meillä ei semmoisia ongelmia ole.

Vierailija
87/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että saadaan lapsille pelit ja vehkeet.

Vierailija
88/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä mutta jotkut luettelee aika listaa lapsensa harrastuksista jne... ihan hienoo että ne harrastaa jne....

Minulla on 13v poika harrastaa pyöräilyä ja käy ihan kävelyllä, pyörä on tavallinen city maastopyörä millanen näkyy kaikilla olevan. Kävely on aika ilmaista, hyvät kengät täytyy olla mikä on nyt ihan itestään selvää... ei tosin mitään merkki tuotteita. Ainut johon menee enemmän rahaa on softaaminen ja radio-ohjattavat, mutta se on noin 200€/v eikä tuokaan kerralla. Olen onnellisessa asemassa, ettei poikani ole vaatteiden suhteen kovinkaan vaativa, voin huoletta sopivat farkut tai takin tai paidan tuoda kirpputorilta ja poikani on ihan tyytyväinen. Nyt kun kasvu on kovimmillaan niin ei ihan uusiaa kannata edes ostaa ja kirpparilta nykyään löytää ihan uutta vastaavia vaatteita kun jaksaa penkoa. Ruokaa menee hiukka enemmän kuin silloin nuorempana mutta ei se loputon kaivo ole, kotona laitan ruokaa ja vähemmän valmisruokaa niin vaikka tuota kumppani ei ole töissä ja itellänikin lomautus tuo muutoksen. Emme me ole nälkään kuolemassa tai jäämässä taivasalle. Rahaa käytetään niin että se riittää kaikkeen, ei mitään ylimääräisiä hankintoja. Jokainen raha meno mietitään tarkaan, etitään halvin vaihtoehto.

Vierailija
89/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollinen vaihto-oppilasvuosi.

Omat vanhempani kustansivat minulle mukisematta tällaisen kertamaksulla melkoisen kalliin jutun ja olen siitä aivan äärettömän kiitollinen. Minulle se merkitsi käänteentekevää kohtaa nuoruudessani, selvisi, miksi haluan isona, lukion ja opintojen tavoitteet kirkastuivat, maailma avautui ja opin pärjäämään yksin tilanteessa kuin tilanteessa.

Eli toden totta nyt jo olen tietoinen, että vauva/taaperoaikana voi säästää terveen lapsen kanssa lähes kaikesta, mutta 15 vuoden päästä pitäisi olla lapsille tarjota myös juttuja, jotka oikeasti maksavat kerralla PALJON.

Toki voi päättää, että tarjoaa vain ruuan ja perusylläpidon, mutta eiköhän suurin osa vanhemmista halua tarjota omalle jälkikasvulleen mahdollisimman paljon ja suurin osa kyllä muuttaa pois kotoa, itsenäistyy ja osaa jopa olla kiitollinen aikuisena kaikesta saamastaan. Ja siksi tarjota saman myös omilleen.

Vierailija
90/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden pojan äitinä haluan korostaa sitä, mikä raha menee poikien housuihin.

Housut ovat aina rikki. Tähänkin talveen olen tokaluokkalaiselle varautunut viisillä toppahousuilla ja voin olla varma, ettei niistä yhdetkään periydy ehjinä nuoremmalle.

Syksyllä poika kulutti kolme syyshousut ruvelle niin, ettei niistä ole enää kuin mökille.

Samasta syystä kirppikseltä on aika vaikea löytää käytettyjä poikien housuja. Ne kun eivät kestä edes yhtä kautta, saatikka, että niistä jäisi jotain jäljelle.

Samaan listaan voisi lisätä kengät. Luoja, kun ne eivät kysy kunnossa edes kuukautta...

Vierailija
91/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos (esi)teinari kulkee äidin tarjoustalosta ostamissa vaatteissa ilman soitinta ja aitoa lippistä partioon muut katsovat vinosti! Et varmaan halua että untamolapsesi joutuu silmätikuksi ja syrjityksi ulkoisten ominaisuuksiensa takia.

Alkaa rahaa löytyä rätteihin ja kiekkovaruteisiin. Sorry vaan, sellaista pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
92/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet, harrastukset ja kulkeminen maksaa. Mutta pakkoko sitä on opettaa lapsille, että jos kaverilla on 90 euron hupparo, ilman muuta sinä saat sen, ostetaanko varmuuden vuoksi kaksi? Ja jos 12-vuotiaalla täytyy olla oma tietokone, oma televisio, 500 euron kännykkä, niin en yhtään ihmettele, että rahat ei kaikilla riitä.

Vierailija
93/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin ihan huonovointiseksi, kun luin tätä ketjua. Siis ihanko totta kaikki kustantavat lapsilleen kalliit harrastukset, mopot ja 90 euron hupparit?! Ovatko ajat niin paljon muuttuneet. Muistan, kun omassa nuoruudessa 80-luvulla tein 14-vuotiaasta töitä, jotta sain rahaa ylimääräisiin juttuihin. Ja olimme sentään varakas perhe, isäni on huippupalkkainen lääkäri. Olen jutellut asiasta äitini kanssa myöhemmin ja hänellä on ollut selkeä kasvatusperiaate, että opettaa meistä rahaa arvostavia ja omatoimisia ja onnistuikin siinä hienosti, vaikka mahdollisuus olisikin ollut paapoa meitä rahalla ja materialla.

En voi tajuta, en! Selittäkää minulle miksi olette valmiit hemmottelemaan lapsianne noin? En itsekään ostele 90 euron huppareita ja harrasta laskettelua, golfia ja ratsastusta - miksi lastenkaan pitäisi? Ennemmin tai myöhemmin tulee kuitenkin aika jolloin heidän pitää elättää itse itsensä ja pudotus on iso, kun ei enää pääsekään kolmeen eri harrastukseen, saa haluamiaan merkkivaatteita ja pilipalielektroniikkaa. Sitten ei kai auta muu, kuin ottaa joku pikavippi kännykällä?

Eipä ihme, että maapallo hukkuu kohta roinaan ja saastaan...

Vierailija
94/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ens keväänä tyttö alkaa ajaa skootteria eli vakuutus, kypärä, bensat.... .

jos sanot, että SKOOTTERIA EI TIPU, niin ei varmana aja. Aika harvalla tuo skootteri on... Ihan oma vikasi jos et osaa sanoa, että ei sitä mihinkään tarvi, mene pyörällä. Meillä kyllä varmaan olis sitten aikanaan rahaa tytön tai pojan skootteriin/mopoon, mutta nyt ollaan jo päätetty, että ei tule skoottereita eikä mopoja.

Ei ihme, että teinit kuluttavat enemmän rahaa, kun on lepsuja vanhempia, jotka eivät osaa sanoa ei.

Vierailija
95/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko 12 vee tosiaan oman kannettavan? Ja huppari 90 euroa..? Huh huh..

Vierailija
96/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kollarin hinnan voi kertoa ainakin kolmella.

Vierailija
97/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lukiotehtävät on kärpäsen pieru siitä ajasta, minkä se teini koneellaan viettää.

Yks kone perheessä riittää ihan hyvin ja onhan esim. koulun atk-luokka käytettävissä myös!

ja kyllä meillä on koulutyötä toisen jälkeen, on esseetä, on laajempaa tutkielmaa.

Tyttö tekee päivässä noin 2-5 tuntia läksyjä tietokoneella.

Koulussa vaaditaan tietokoneella tehty materiaali, ei saa tehdä käsin.

No sen vielä sanon, että meillä on kyllä tunnellinen oppilas

Vierailija
98/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullisin on joku 7-11 -vuotias. Ei menee enää hoitomaksua, eikä ole vaippoja yms. Toisaalta kulut on vielä lapsen, eikä teinin. Teinit on kalleimpia ja toiseksi kalleimpia on vaippaikäiset, jos ovat vielä hoidossa.

Mä en käsitä, miksei teiniä saisi muka elättää. Itse muistelen teini-ikää ja kyllä, sain muotivaatetta järkevissä määrin, sain harrastaa haluamiani harrastuksia, sain taskurahaa ja maksettiin kielikurssit ja ajokortit. En näe mitään syytä, miksen tarjoaisi samoja asioita omilleni, jos vaan rahat riittää. JA vaikka sain paljon, niiin opiskelin lukion jälkeen reippaasti yo-tutkinnon ja menin töihin. Olen nyt ollut töissä 10 vuotta ja elänyt hienosti omillani.. En ole mikään pihi-Iita, mutta elän tulojeni mukaan ja laskut saan maksettua ilman vanhempien apua. Ei se, että saa kotoa jotain "helpolla" ole mikään huono asia. Kun vaan raja on, ettei ihan kaikkea saa ja vanhemmat opettavat omalla asenteellaan järkevää asennetta rahaan ja itsestään huolehtimiseen, ei ongelmia pitäisi tulla.

Vierailija
99/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tajuta, en! Selittäkää minulle miksi olette valmiit hemmottelemaan lapsianne noin? En itsekään ostele 90 euron huppareita ja harrasta laskettelua, golfia ja ratsastusta - miksi lastenkaan pitäisi? Ennemmin tai myöhemmin tulee kuitenkin aika jolloin heidän pitää elättää itse itsensä ja pudotus on iso, kun ei enää pääsekään kolmeen eri harrastukseen, saa haluamiaan merkkivaatteita ja pilipalielektroniikkaa. Sitten ei kai auta muu, kuin ottaa joku pikavippi kännykällä?

Eipä ihme, että maapallo hukkuu kohta roinaan ja saastaan...

-- ovatko nämä nyt sitten tosiaan niitä nuoria jotka ottavat noita pikavippejä? Kun eivät ole oppineet säästämään siihen huppariin rahaa?

En mäkään ymmärrä, en. Mun nuoruudessa sai itse säästää tai ansaita rahansa jos halusi jotkut kalliimmat farkut. Muistan kun vihdoin oli varaa ostaa ne kalliit 300 MK:N housut ja voi että kun olin onnellinen!!!! Äiti ei rahaa niihin antanut vaan säästin siis itse.

Itse menin myös kesätöihin, ihan paskahommiin, 16-vuotiaana. Maksoin kyllä oman ajokorttinikin ihan kesälomarahoilla! Että näin. Enkä ole katkera vaan osaan tänäkin päivänä käyttää rahaa järkevästi. Miksiköhän?

Miksi teinin pitäisi saada kaikki mitä se haluaa? MIstä teini löytää 25-vuotiaana sellaisen työn josta saa niin paljon rahaa että on varaa ostaa 100 € takkeja, kännyköitä, tietsikka... jne.?

Itsekään en ostele niin kalliita takkeja!

Ei tosiaan ihme etät maapallo on tuhoutumassa...:(.

Vierailija
100/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko 12 vee tosiaan oman kannettavan? Ja huppari 90 euroa..? Huh huh..

Ai että 90 € on halpa? Mä just näin nätin hupparin Vero Modassa, eikä maksanut kuin 24,90 €. En ymmärrä miksi ei kelpaisi?? Mutta jos on tottunut kalliiseen makuun niin...

Luojan kiitos asumme maalla jossa ei tavoitella tiettyä merkkiä vaan halppismerkitkin kelpaavat!