Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruumiillinen kuritus takaisin - häiriköt vähenee.

Vierailija
25.11.2008 |

Kevyt piiskaus, luunappi ja tukistus. En tarkoita kovaa voimankäyttöä vaan rajojen asettamista fyysisesti.

Olen sitä mieltä että osa lapsista tarvitsee ruumiillista kuritusta ja se on tässä maassa suuri ongelma koska teko on kriminalisoitu. Jotkut on niin luupäitä ettei mene oppi muuten perille.

Mietitään menneitä vuosikymmeniä jolloin piiska oli sallittu, noina aikoina lapset käyttäytyi mallikkaasti, vanhempia ja opettajia kunnioitettiin jo asemansa vuoksi.

Tässä ajassa suuri osa lapsista ei ole saanut rajoja kotonaan vaan hyppivät vanhempiensa silmille, sama meno jatkuu päiväkodissa kohdistuen toisiin lapsiin ja aikuisiin ja edelleen koulumaailmassa.

Olen itse saanut ruumiillista kuritusta enkä pidä sitä täysin tuomittavana. Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee. Kävin koulua 60- ja 70-luvuilla ja tämänkaltaisia lapsia ei ollut olemassakaan mitä näinä aikoina on. Kotikasvatus oli kunniassa ja oli suorastaan häpeä jos lapset eivät käyttäytyneet hyvin.

Omassa koulussa jossa oli yli kaksi sataa oppilasta oli vain kaksi poikaa joilla oli ongelmakäyttäytymistä. Toinen joutui koulukotiin toiselle puolen Suomea, varasteli ja teki pikkurikoksia, silloin nuo häiriköt pantiin laitokseen ja hyvä niin.

Nyt jokaisessa luokassa koulussa on yksi tai useita ongelmalasta, päiväkotiryhmistä löytyy näitä hakkaajia yms.

Ainoa syy on kurin ja kasvatuksen puute että tilanne on saanut tällaiset mittasuhteet. Ymmärrän ja tiedän että joidenkin aivot on kehittyneet virheellisesti neurologisia vammoja on, muttei se joukko voi olla näin mittava mitä nyt annetaan ymmärtää.

Tiedän muutaman ADHD tapauksen jossa voi suoraan osoittaa vanhempien kyvyttömyyden kasvatustehtävään, niillä lapsilla ei ole ollut mahdollisuutta kasvaa hyvin käyttäytyviksi koska kotona on elämä täysin sekaisin. Lapset saa ohjautua itse jo kolmevuotiaana päättäen milloin menevät nukkumaan, mitä syövät ja päällensä laittavat, mitä pelaavat, lapsi päättää suvereenisti elämästään itse ohjautuen. Olen tämän nähnyt ja tiedän mistä puhun. Ihmettelen miten eräskin lapsi on hengissä, kävi jo yksin pyöräilemässä nelivuotiaana ja toimitti kioskiostokset yms.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että hänkin saa satuttaa muita sitten kun on isompi ja vahvempi

Sekin, että opetetaan tottelemaan, on järkevää ja jokaisen tulisi se tajuta. Jos lapsi ei muuten usko, niin sitten tukkapöllyllä. Eikä sitä nyt tarvitse kovin kovasti antaa.

Vierailija
102/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hentoinen 150-senttinen opettajatar voisi kiikuttaa 170-senttisen urheilijan alun niskasta pihalle luokasta? Fyysiseen voimaan on siinä tilanteessa turha turvata, on turvattava henkiseen voimaansa.

Mikä sitten kasvatuksessa mättää, kun tosi röyhkeitä haistattelijoita näkee kaduilla alvariinsa. Ja mitä voi esim. opettaja heille tehdä, kun sanat eivät tehoa, niskasta ei saa kiikutta pihalle luokasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on turvaamistoimi

tukastavetäminen, piiskaaminen, lyöminen ja luunapit ovat väkivaltaa, niillä ei ole muuta tarkoitusta kuin satuttaa

104/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vaan ajatellaan monesta asiasta niin mustavalkoisesti (toinen esim. alkoholi. Jos äiti juo kaksi siideriä viikossa = alkoholisti. Jos äiti ottaa lasta kovasti kädestä kiinni ettei räplää tavaroita kaupassa = väkivaltainen.)

Maalaisjärjen käyttö on sallittu. Olen työskennellyt paljon lasten kanssa, ja joistakin vaan pitää ottaa kiinni, kun puhuttelee, että rauhoittuvat. Tarkoitus ei ole satuttaa, vaan osoittaa, että on syytä rauhoittua. Jotkut lapset (usein erkka-) joutuvat raivostuessaan "tiloihin", joissa fyysinen kontakti on pakollinen.

Lisäksi normaalisti käyttäytyvät isin ja äidin kullannuput saattavat hakata, potkia ja räkiä aikuista. Kyllä musta silloin voi ottaa hihasta kiinni ja viedä ulos. (Vaikka uhkaisivat lastensuojelulla!).

Olen myös siskon lapsia raahannut, kantanut väkisin kadulla eteenpäin yms.

Mun mielestä siis pientä fyysistä kuritusta (tukkapölly) voi käyttää, jos on aivan varma, että pystyy hallitsemaan itsensä ja voimansa.

Vierailija
105/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat aivan täysin eriasioita kuin satuttaminen = väkivalta! Ei se, että lapsia kuriteta, siis satuteta, fyysisesti tarkoita sitä, ettei heihin koskettaisi. Sen vaan voi tehdä myös repimättä, raastamatta tai TAHALLISESTI satuttamatta.

Vierailija
106/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se ruumiillinen kuritus toimi.

Vain tyhmät vanhemmat alentuu lyömään lapsiaan, eivät raukat keksi muita keino kurin pitämiseen. Tai ovat vaan niin laiskoja etteivät viitsi edes yrittää :(

Vierailija
107/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pakko.

Järkevä on silloin napata naapuriluokasta ope avuksi, sen takia, ettei jälkipuheita tule, ja sen takia, että se muutenkin rauhoittaa tilannetta.

Itse olen joskus tukistanut, ja täytyy sanoa, että mitään hyvää en siinä näe. Aikuinen on silloin pohjalla, kun on turvautunut väkivaltaan, siis muuhun kuin kiinnipitämiseen tai kuljettamiseen. En usko, että fyysistä kuritusta annetaan rauhallisesti harkiten, vaan äkkipikaisessa puuskassa, eikä se opeta mitään hyvää lapselle. Jos voisin palata ajassa taaksepäin, ja poistaa ne tukistamiset, niin antaisin siitä melkein mitä tahansa.

Vierailija
108/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pahempia häiriköitä sillä seudulla ollut, heitä pelätitiin niillä suduilla. No kaksi näistä veljeksistä kuoli sitten 50-vuotiaana viinaan ja yksi on nyt rullatuolissa, joten tavallaan ne häiriköt kyllä vähenee kuoleman kautta.

Vierailija
109/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkivalta alkaa siitä mihin taito ja järki loppuu

Vierailija
110/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hentoinen 150-senttinen opettajatar voisi kiikuttaa 170-senttisen urheilijan alun niskasta pihalle luokasta? Fyysiseen voimaan on siinä tilanteessa turha turvata, on turvattava henkiseen voimaansa.

Vierailija
111/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vaan ajatellaan monesta asiasta niin mustavalkoisesti (toinen esim. alkoholi. Jos äiti juo kaksi siideriä viikossa = alkoholisti. Jos äiti ottaa lasta kovasti kädestä kiinni ettei räplää tavaroita kaupassa = väkivaltainen.)

Maalaisjärjen käyttö on sallittu. Olen työskennellyt paljon lasten kanssa, ja joistakin vaan pitää ottaa kiinni, kun puhuttelee, että rauhoittuvat. Tarkoitus ei ole satuttaa, vaan osoittaa, että on syytä rauhoittua. Jotkut lapset (usein erkka-) joutuvat raivostuessaan "tiloihin", joissa fyysinen kontakti on pakollinen.

Lisäksi normaalisti käyttäytyvät isin ja äidin kullannuput saattavat hakata, potkia ja räkiä aikuista. Kyllä musta silloin voi ottaa hihasta kiinni ja viedä ulos. (Vaikka uhkaisivat lastensuojelulla!).

Vierailija
112/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä mammat, jotka ovat tätä vastaan, ovat vaan itse sellaisia, että niillä on tuohon fyysiseen kurittamiseen vain kaksi vaihtoehtoa: on ja off. Joko he ilmeisimmin hakkaavat täysillä tai sitten ei mitään fyysistä kurittamista.

Ja tulokset jokainen on nähnyt ja tulee näkemään jatkuvasti lisääntyvällä kurittomuudella ja hedonistisen käytöksen lisääntymisenä.

Vierailija
113/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruumiillista kurittamista se, että lapsi viedään pois huoneesta tai että hänen kädestään ottaa kiinni kun hän on menossa koskemaan kuumaan takkaan?

Naurettava keskustelu kun toiset puhuu aidoista ja toiset aidanseipäistä. Jos joku ei hyväksy piiskaamista ja tukkapöllyä niin sitten oletetaan että hän ei lainkaan rajoita lapsiaan.

Vierailija
114/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ruumiillinen kuritus auttaisi niitä vanhempia, jotka eivät pysty lapsiaan kasvattamaan? Niitä vanhempiako tässä pitäisi kurittaa? ADHD-lapsen kasvattaminen todella on haastavampaa kuin keskivertolapsen. Ongelmaa pahentaa usein se tosiasia, että vanhemmillakin on ADHD ja ovat keskivertoaikuista kyvyttömämpiä kasvattamaan lapsiaan, joilla jo lähtökohtaisesti on enemmän haasteita elämässään. ADHD on nimittäin mitä luultavimmin periytyvää, vaikka muitakin syitä voi olla.

ADHD-lapsia ja -aikuisia voidaan kyllä auttaa monin tavoin, mutta ruumiillinen kuritus ei ole yksi niistä keinoista.

Tiedän muutaman ADHD tapauksen jossa voi suoraan osoittaa vanhempien kyvyttömyyden kasvatustehtävään, niillä lapsilla ei ole ollut mahdollisuutta kasvaa hyvin käyttäytyviksi koska kotona on elämä täysin sekaisin. Lapset saa ohjautua itse jo kolmevuotiaana päättäen milloin menevät nukkumaan, mitä syövät ja päällensä laittavat, mitä pelaavat, lapsi päättää suvereenisti elämästään itse ohjautuen. Olen tämän nähnyt ja tiedän mistä puhun. Ihmettelen miten eräskin lapsi on hengissä, kävi jo yksin pyöräilemässä nelivuotiaana ja toimitti kioskiostokset yms.

Vierailija
115/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä aikuiset joita on itseään kuritettu, hyväksyvät kyseisen kuritusmuodon omien lastensa kasvatuksessaan muita helpommin. Lapsen fyysinen kurittaminen on viesti lapselle että aikuisella on oikeus käyttää vahvemman asemaa hyväkseen. Lapsen pelko ei ole sama asia kuin se, että hän kunnioittaisi aikuista. Pelko ja kunnioitus seuraavat eri toimintamalleista. Aikuisen tehtävä on pärjätä hankalissakin tilanteissa, ilman väkivaltaa ja näin näyttää lapselle muitakin toimintatapoja. Välillä palaa pinna, mutta lyömiseen ja muuhun kurittamiseen siitä on vielä matkaa.

On täysin eri asia estää lasta satuttamasta itseään tai muita, kuin tahallisesti vahingoittaa häntä. Siinä on iso ero oman ajatuksen tasolla, vaikka kiinnipitäminen saattaisi lasta hieman sattuakin.

Tutkimukset ovat kohtuullisen yksimielisiä siitä, että lasten fyysinen kuritus ei takaa sitä mitä sen puolustajat usein väittävät sen takaavan, eli parempi käytöksisiä lapsia. Häiriökäyttäytymiseen, mihin moni on täällä vedonnut, ei varmasti ole syynä se, että lapsi ei ole saanut tarpeeksi remmistä, vaan ehkä syyt löytyvät jostain muualta.

Vierailija
116/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä aikuiset joita on itseään kuritettu, hyväksyvät kyseisen kuritusmuodon omien lastensa kasvatuksessaan muita helpommin.

Olisiko niin että ovat huomanneet että sehän toimii?

Vierailija
117/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakaan fyysinen kuri ei takaa hyvää käytöstä, eikä ole mikään automaattinen ratkaisu.

Toisaalta ymmärrän pointin siinä mielessä, että häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi on uskallettava kasvattaa lapsia. Jotkut pärjäävät sanallisesti, toiset käyttävät myös fyysisiä keinoja. Olennaista on, että lapsia kasvatetaan, heille opetetaan tämän yhteiskunnan säännöt ja hyväksytyt tavat toimia.

Suomessa mennään liian pitkälle lasten fyysisessä koskemattomuudessa. Jos kerran läimäytät lasta suutahtaessasi, niin suurinpiirtein leimaudut pahoinpitelijäksi. Tämä johtaa ylivarovaisuuteen ja siihen, että epätäydellinen äiti, joka menettää joskus malttinsa kokee syyllisyyttä, jonka lapsi aistii ja jota käyttää myös hyväkseen.

Kukaan ei saa pahoinpidellä lastaan ja on hyvä pyrkiä välttämään fyysisiä keinoja. Jos joskus kuitenkin lipsahtaa, niin ei se ole maailman suurin synti eikä merkitse, että äiti olisi epäonnistunut.

Pitäisi ottaa mallia esim. Etelä-Euroopasta, joissa lapsia kenties läimäistään takapuolelle liiankin helposti, mutta joissa ainakin uskalletaan pistää lapsille rajat. Hyssyttely ja varovaisuus kääntyy lopulta Suomessa itseään vastaan, uskon.

Vierailija
118/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan pennut hyppivät silmille, kun nämä "mukavat" vanhemmat, jotka ovat itse saaneet vapaan kasvatuksen, eivät valitettavasti osaa asettaa niitä rajoja jälkikasvulleen. Vanhemman tehtävä ei ole olla mukava ja kaveri vaan vanhemman tehtävä on asettaa rajat ja kertoa, mikä on oikein ja mikä väärin, mitä saa tehdä ja mitä ei.

Vierailija
119/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä aikuiset joita on itseään kuritettu, hyväksyvät kyseisen kuritusmuodon omien lastensa kasvatuksessaan muita helpommin.

Olisiko niin että ovat huomanneet että sehän toimii?

Väkivalta estää monimutkaisten asioiden oppimisen, joten eivät opi muutakaan toimintatapaa

Vierailija
120/125 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta estää monimutkaisten asioiden oppimisen, joten eivät opi muutakaan toimintatapaa