Ajattelin kasvattaa lapseni ihan ilman Keltikangas-Järvisen ym. kumppaneiden opuksia.
Ihan maalaisjärjellä pärjää vallan hyvin. Mites muut?
Kommentit (135)
Vierailija:
Luotan äidinvaistoihin mieluummin. Hassu juttu muuten, kaiken maailman opuksia lasten oikeasta kasvatuksesta on tarjolla, ja silti vanhemmat ovat hukassa pahemmin kuin koskaan. Lapset ja nuoret voivat pahoin, jne. Kannattaisiko enemmän luottaa omiin vaistoihinsa kuin kaupalliseen tarkoitukseen tarkoitetusta kirjasta?ap
tehdä sellaiset ihmiset, jotka osaavat lukea kasvatusoppaita ilman että repivät niistä hirveää stressiä tyhmiksi. Vaikka totuus on se, että itse et uskalla lukea, koska sen jälkeen et osaisi enää suhtautua lapseesi.
Varmasti jokain en normaali vanhempi tajuaa, että lapset ovat yksilöitä, eikä kukaan toimi täsmälleen kuin jokin kirjan esimerkki.
Vierailija:
Vierailija:
Oppaita ei pidä lukea Jumalan sanana, mutta niistä voi löytyä uudenlaisia ratkaisumalleja ongelmiin.Kun lapsi ei sitten toimikaan kuten kirja sanoo, niin vanhemmat turhautuvat. Kun se lapsikin on persoonallisuus, ei mikään luku K-J:n kirjassa.
ap
Vierailija:
niiden kanssa entistä paremmin ei ole huonoa itsetuntoa. Se että väen vängällä hokee vaan " minä tiedän parhaiten" taas kuullostaa paljon enemmän huonolta itsetunnolta.Sä et varmaan vie lastasi lääkäriinkään jos hän on sairas, koska totta kai sä tiedät äitinä parhaiten miten lasta pitää kaikissa tilanteissa hoitaa?
Mutta pointti on siinä, että kasvatuksessa pitäisi luottaa omiin vaistoihinsa. Luotanhan siinäkin vaistoihini, että lapsi ylipäätään täytyy viedä lääkäriin.
ap
Vierailija:
ja mikä siinä K-J:ssä niin pelottaa, onko osunut joku teksti arkaan kohtaan?
Taitaa olla monella mammalla täällä jotain ongelmia asian kanssa, kun ei nähtävästi uskalleta itse kasvattaa lasta, vaan pitää kirjasta hakea apua. Ei ihme, että nuoret ja lapset voivat pahoin.
ap
ä tavalla.
Vierailija:
Vierailija:
Oppaita ei pidä lukea Jumalan sanana, mutta niistä voi löytyä uudenlaisia ratkaisumalleja ongelmiin.Kun lapsi ei sitten toimikaan kuten kirja sanoo, niin vanhemmat turhautuvat. Kun se lapsikin on persoonallisuus, ei mikään luku K-J:n kirjassa.
ap
Kasvatusta voi olla monenlaista. Tieto lapsen kehityksestä ei varmasti huononna kasvatustaitoa. Tuolla perusteellahan opettajiksiki pitäisi päästä ilman koulutusta, mutu-tuntumalla.
kun tekee diagnoosia, äiti kun usein on oikeassa....
Mutta kasvatusopuksista... se vähän riippuu tuo maalaisjärki ihmisestä. Monessa kohtaa pärjää, mutta monet ei.... jos lapsi itkee ja huutaa eikä sitä saa rauhoittumaan niin paatko sen omaan huoneeseen ovi kiinni vai kestätkö sen raivon?
minkä ikäinen on ap lapsi?
painottaa sitä, että kaikki lapset ovat yksilöitä, eikä ' oikeaa' käyttäytymismallia tms ole edes olemassa.
Ap on huonolla itsetunnolla varustettu pelle.
Olet aika huvittava, tiesitkös sen? K-J taitaa olla gurusi, kun noin kiihdyit. :)
ap
Vierailija:
Olet aika huvittava, tiesitkös sen? K-J taitaa olla gurusi, kun noin kiihdyit. :)ap
vaikka et ole yhtäkään edes avannut :)
Ei täällä ole kukaan väittänyt, että jotain kirjan neuvoja noudatetaan vaikka ne olisivat kuinka typeriä, vaan ne toimivat tukena kasvatukselle. Esim. Keltikankaan kirjoitukset temperamentista ovat tosi hyviä.
Outoa, miten et akateemisena ihmisenä kykene ymmärtämään mitään muuta kuin omaa kantaasi.
Keltinkangas-Järvisen lukeminen auttoi ymmärtämään mm. temperamenttipiirteisiin liittyviä juttuja hyvin.
En kymmeneen minuuttiin vastaa, ja olet jo noin huolissasi? Onko sinulla joku kirja ihan tätä nettikeskusteluakin varten? :)
ap
Tunnetteko huonommuutta, että joku voisi onnistua kasvatuksessaan hyvin ilman asiantuntijoiden kirjoittamia kirjoja? Vai tunnetteko itsenne avuttomiksi, koska teidän on täytynyt turvautua kirjoihin? Sentään lapsia kasvatettu maailman sivu ilman psykologien kirjoja.
K-J sanoo, että lapselle on haitallista mennä liian pienenä päiväkotiin?
Minä hoidin suurin piirtein puolet, ja mies puolet. En tiedä, mitä K-J asiasta sanoo, mutta meidän vaistomme sanoivat tämän ratkaisun oikeaksi. Lapsi on todella kiintynyt molempiin vanhempiin ja pärjää nyt päiväkodissa erinomaisesti.
ap
Jokainen lukee niitä kirjoja, jotka itseä kiinnostavat (tai on syystä tai toisesta pakko lukea). Suht täyspäisiä aikuisia kasvaa varmaan ap:n lapsistakin.
Itse olen kasvattanut lapsia ihan mutu-periaatteella, mutta lukenut kasvatusopuksia ihan mielenkiinnosta.
ilman noita opuksia. Olen lukenut aika paljon niitä. Parhaat kehut on tullut anopilta ja pph:lta. Juuri anoppi sanoi että olen tosi hyvä äiti ja mun lapsella on tähtiä silmissä.
Itse ainakin luen monenlaista kirjallisuutta ihan avartaakseni maailmankuvaani - luonnollisesti kasvatusalaakin laidasta laitaan, koska itselläni on lapsia. Keltinkankaan (tai monen muunkaan suomalaisen " kasvatuskirjailijan" opukset eivät todellakaan ole mitään jenkkityylisiä " raamattuja" ). Outoa, että yksittäisen kirjailijan teokset voi tuomita lukematta niitä! Erityisen outoa on, että sen tekee muka sivistynyt ihminen..
ja mikä siinä K-J:ssä niin pelottaa, onko osunut joku teksti arkaan kohtaan?