Ajattelin kasvattaa lapseni ihan ilman Keltikangas-Järvisen ym. kumppaneiden opuksia.
Ihan maalaisjärjellä pärjää vallan hyvin. Mites muut?
Kommentit (135)
Lapsia vaan on siunaantunut sen verran, ettei ole aikaa lukea yhtään mitään. Mieluummin vietän aikaani lasteni kanssa kuin luen. Lukemisen aika on sitten joskus kun lapset ovat vähän isompia. Jos joskus tulee jotain ongelmia, niin sitten varmaan tartun tuohon Keltinkangas-Järvisen kirjaan, jota on paljon kehuttu. Siis JOS ongelmia tulee.
Ajattelitko, että akateemisuus antaisi aloituksellesi enemmän painoarvoa?
Taisi joku vetää herneet nenään tuon toisen ketjun tiimoilta.
Miksi juuri nämä heikolla itsetunnolla varustetut kammoavat neuvoja ja vinkkejä? Miksi sen oman itsen (ja sen kuuluisan maalaisjärjen) korostaminen on itseisarvo? Koetko olevasi parempi ihminen jos koet kasvattaneesi lapsisi ilman yhtäkään ulkopuolista neuvoa?
Ja ihan vinkkinä: neuvolan vinkkeihin kannattaa suhtautua kriittisesti =)
Eivätköhän kaikki järkevät ihmiset tajua, että lastenkasvatuksessa on kyse hieman muusta kuin kirjojen lukemisesta.. Monipuolinen kirjallisuuden lukeminen ei kenestäkään tee fanaatikkoa (yleensä asia on kyllä juuri päinvastoin).
Sitä paitsi, jos luottaisit lastenkasvatuksessa pelkästään omiin vaistoihisi äitinä, et varmaan edes käyttäisi lapsia neuvolassa. Eli jossain määrin luotat kuitenkin näihin tunnustettuihin auktoriteetteihin - sieltä ne neuvolan ja lastenlääkärien ja -psykologienkin opitkin kumpuavat.
muitten näkemyksiä lukemalla pärjää vielä paremmin ja saattaa jopa haivaita niitä omia sokeita pisteitä.
MIten voitte haukkua toisianne? MItä helkutin väliä sillä on minkälainen koulutus ihmisellä on? MIksi akateeminen on parempi kuin vaikka vain peruskoulun käynyt? Sivistyneisyyttä on myös kyseenalaistaa asioita...
Jotkut kirjat ovat kyllä ihan puutaheinää, korkealentoista sanahelinää, josta ei ole mitään käytännönhyötyä. Monissa on ihan asiaakin. Itse olen ollut Keltinkangas-Järvisen luennolla ja en ihan kaikkea hänen sanomaansa allekirjoittaisi, mutta ihan asiaakin puhui.
Vierailija:
Ajattelitko, että akateemisuus antaisi aloituksellesi enemmän painoarvoa?Taisi joku vetää herneet nenään tuon toisen ketjun tiimoilta.
Miksi juuri nämä heikolla itsetunnolla varustetut kammoavat neuvoja ja vinkkejä? Miksi sen oman itsen (ja sen kuuluisan maalaisjärjen) korostaminen on itseisarvo? Koetko olevasi parempi ihminen jos koet kasvattaneesi lapsisi ilman yhtäkään ulkopuolista neuvoa?
Vierailija:
Ajattelitko, että akateemisuus antaisi aloituksellesi enemmän painoarvoa?Taisi joku vetää herneet nenään tuon toisen ketjun tiimoilta.
että en olisi opiskellut peruskoulua pidemmälle.
ap
niin otan mielelläni vastaan neuvolan ohjeita, mutta teemme päätökset itse. Käymme tosin yksityisessä neuvolassa, jonka koen korkeampitasoiseksi kuin tavallisen neuvolan.
ap
Ap:n aloitus nyt ei vain ole yleisen akateemisen ajattelutavan mukainen. Kukaan ei ole tässä sanonut, että akateemiset olisivat yhtään parempia tai huonompia, mutta tietynlainen lähestymistapa heillä yleensä on esim. kirjallisuuteen ja lähdekritiikkiin, mistä tässä aloituksessa nimenomaan oli kyse.
Vierailija:
Ap:n aloitus nyt ei vain ole yleisen akateemisen ajattelutavan mukainen. Kukaan ei ole tässä sanonut, että akateemiset olisivat yhtään parempia tai huonompia, mutta tietynlainen lähestymistapa heillä yleensä on esim. kirjallisuuteen ja lähdekritiikkiin, mistä tässä aloituksessa nimenomaan oli kyse.
Ei kai akateemisuus tarkoita sitä, että joka helkkarin elämäntilanteessa pitää kaivaa asiantuntijan kirjoittama opus eteen, että tietää, miten eletään oikein. Akateemisuutta kuvastaa myös se, että uskaltaa toimia omien ajatustensa pohjalta. Kuvien kumartelulla ei ole tehty suuria läpimurtoja.
ap
En mäkään ole VIELÄ lukenut mitään kirjoja, mutta aion nyt aloittaa, kun haluan oppia ymmärtämään 5-vuotiasta hitaasti lämpeävää esikoistani paremmin. Me näet olemme hänen kanssaan kovin erilaisia persoonia, ja haluaisin lisää näkemystä, miten tuen häntä hänen kasvussaan ja kehityksessään parhaiten.
Jos mulla olisi vian tuo kuopus, niin en varmaan tuntisi tarvetta lukea mitään, koska me olemme hänen kanssaan niin samasta puusta veistettyjä.
Mutta kaiken kaikkiaan mun mielestä ihminen, jonka mielestä tieto on turhuutta ei voi olla kovin älykäs yksilö.
Vierailija:
Tunnetteko huonommuutta, että joku voisi onnistua kasvatuksessaan hyvin ilman asiantuntijoiden kirjoittamia kirjoja? Vai tunnetteko itsenne avuttomiksi, koska teidän on täytynyt turvautua kirjoihin? Sentään lapsia kasvatettu maailman sivu ilman psykologien kirjoja.
Ihan ihmetyttää, miten tällainen aihe, että ei lue jotain kirjaa, saa mammat näin tuohduksiin.
ap
tietämättömyydellä. Onko ap maalta kotoisin? Ei siitä niin monta kymmentä vuotta ole kun kirjaviisaus oli isolle osalla maalaisväestöä punainen vaate... Tiedänpä minäkin itseni ikäisiä miehiä, joita ei ole päästetty kouluun. Siinäpä oli sitten vanhemmilla lopulta hätä kädessä, kun lama tuli ja kartanolla pyöri lauma poikia joilla ei ollut minkäänlaista koulutusta.
On meillä yksi kirja lapsen viestintätaitojen kehityksestä, ja Spockin klassikkokirja. Viestintäkirjaa olen lukenut enemmän kun lapsi oli alle 2 v, Spockista olen katsonut pari juttua (jotka ei liity kasvatukseen). Toki luen jotain yleisiä lapsen kehityksestä kertovia juttuja, mutta kasvatusoppaita ei tule luettua, koska koen että pärjätään ihan hyvin ilman niitäkin. Sitten tietysti lukisin jos tulisi pattitilanne lapsen kanssa emmekä keksisi siihen itse ratkaisua.
Vierailija:
niin otan mielelläni vastaan neuvolan ohjeita, mutta teemme päätökset itse. Käymme tosin yksityisessä neuvolassa, jonka koen korkeampitasoiseksi kuin tavallisen neuvolan.ap
Lopeta heti kaikkien neuvojen kuunteleminen, se ihan hyväntahtoiselta vaikuttava naapurikin on saattanut ammentaa parhaat vinkkinsä JOSTAIN OPUKSESTA!!!!
Ap:n aloitus kertoo joko huonosta itsetunnosta tai sitten tämä on provo..
että on tullut luettua tosi paljon kasvatusopuksia ja saatua niistä paljon järkeä. Kun mä nyt olen itse tietynlaisten vanhempien tietynlainen lapsi, ja mun lapseni ovat ihan erilaisten vanhempien erilaisia lapsia, niin katsoin ihan viisaaksi tutkailla löytäisinkö opuksista vinkkejä toimintatavoista joita juuri oma äitini ei ollut keksinyt tai perinyt ( = " maalaisjärki" ). Ja löytyihän niitä, NIMENOMAAN Keltikangas-Järvisen kirjoista. Varsinkin esikoistyttäreni toimii aivan eri logiikalla kuin äitinsä aikanaan, ja kyllä mulla meinasi maalaisjärki loppua ihan kesken. Olen vissiin maalaistyhmä ;D Mutta sitten luin sen Temperamentti-kirjan ja kun siinä tosi tarkasti kuvailtiin meidänkin tytön persoonallisuus ja annettiin pärjäämisvinkkejä vanhemmille niin ajattelin että mitä se maksaa jos näitä kokeilee. Ja hitsi, nehän toimi! Heitin osan maalaistyhmyyttäni ulos ikkunasta ja nyt tulemme tytön kanssa paljon paremmin toimeen.