Olishan tuo pph voinut kertoa aiemmin!!
Vain aamulla muksun hoitoon ja pph sanoi, että pitäis tulla hakemaan 15.45. Sillä on joku meno. Normaalisti haetaan 16.30.
Kommentit (184)
että joskus lasten takia tulee pakottavia tilanteita. Ne tunnit tehdään sitten joskus myöhemmin. Olisihan sinun pakko lähteä aikaisemmin myös jos lapsesi esim sairastuisi.
Saattaahan vaikka olla, että hoitajalla itsellään on tarve mennä lääkäriin (sunnuntaina ei paljon lääkäriaikoja varailla) tai jotain muuta.
Oletteko te kaikki yksinhuoltajia vai ettekö uskalla antaa miehenne hakea lasta hoidosta. Jos on kaksi vanhempaa, niin ei pitäisi olla mikään ongelma hakea lasta aikasemmin hoidosta. Tai järjestäkään joku toinen hakemaan.Ja varahakijatkaan harvoin noin lyhyellä varotusajalla pääsevät töistä lähtemään aikaisemmin.
Onko suurin osa täällä olevista sellaisissa suojatyöpaikoissa joista voi liueta tuntia ennen työajan loppumista ilman seurauksia, vai onko suurin osa kirjoittajista vaan niin vieraantuneita työelämästä ettei tätä ymmärrä?
t. edelleen se #6 joka odottaa että te viisaat kerrotte miten meillä selvittäisiin vastaavasta
esim lääkärikäynti, jota on vähän vaikea varata sunnuntaina. Tai hoitajan on pakko mennä hammaslääkärille lohjenneen hampaan takia. Sitäkään on aika vaikea varata sunnuntaina.
Kyllä meidän töissä ainakin ymmärretään se, että pienten lasten vanhemmilla voi joskus tulla pakottavia menoja lasten takia. Olisihan sinun pakko lähteä aikaisemmin myös, jos lapsesi olisi esim sairastunut kesken päivän.
Mä ainakin voin lähteä iltapäivällä työstäni hyvin joustavasti. Tunnit tehdään sitten esim.seuraavana päivänä. Olen todella tyytyväinen työpaikkaani, onhan itselläkin usein virka-aikana menoja jotka ON PAKKO HOITAA. Miten te muut hoidatte omat virka-asianne jos ette voi yhtä kertaa päästää phh lähtemään hoitamaan omaa luultavasti tosi tärkeää asiaa. Ja mies, kyllä meillä hänkin pystyy lähtemään töistä, ei me ainakaan mitään niin korvaamattomia siellä töissä olla.. Duunareita ollaan, taitaa olla nämä virkaintoäidit ja isät jotka eivät pysty joustamaan missään...
Luulet että ihan kiusallaan? Mitäs jos häneltä on esim. joku läheinen kuollut / sairastunut vakavasti? Ja sinulla on TYÖkiireitä/paineita???
Ihan oikeesti, jotain rajaa. Kyllä sinun lapsesi hoitajallakin on ELÄMÄ, sinun lapsellasi tulee olla myös varahakija! Juuri näitä hätätilanteita varten, jos itse olet 100 km päässä ja tulee tilanne päälle.
Ja ei millään pahalla, mutta mitä sinä teet jos lapsesi sairastuu kesken päivän? Kyllä joka työpaikasta voi lähteä jos syy on pakottava.... Vai oletko lentokapteeni?
Oletteko te kaikki yksinhuoltajia vai ettekö uskalla antaa miehenne hakea lasta hoidosta. Jos on kaksi vanhempaa, niin ei pitäisi olla mikään ongelma hakea lasta aikasemmin hoidosta. Tai järjestäkään joku toinen hakemaan.Ja varahakijatkaan harvoin noin lyhyellä varotusajalla pääsevät töistä lähtemään aikaisemmin.
Onko suurin osa täällä olevista sellaisissa suojatyöpaikoissa joista voi liueta tuntia ennen työajan loppumista ilman seurauksia, vai onko suurin osa kirjoittajista vaan niin vieraantuneita työelämästä ettei tätä ymmärrä?
t. edelleen se #6 joka odottaa että te viisaat kerrotte miten meillä selvittäisiin vastaavasta
Voi lapsiressukoita. Joutuvat olemaan hoidossa kun äiti EI VOI LÄHTEÄ töistä aikasemmin edes poikkeustapauksessa.
Kuvittelevat että firma kaatuu jos lähteävät aikasemmin työpaikasta vai ovatko vaan tehneet tilanteen niin että eivät mukamas voi lähteä.
Vai missä helvetin pakkotyöleirillä olette töissä jos ette voi edes pakon edessä lähteä aikasemmin ???????
päivähoidosta. Siihen on oikeus.
Sen sijaan se ei ole työnantajan mielestä hyväksyttävä peruste lähteä töistä kesken hommien, että perhepäivähoitajalla on aika kynsihoitoon.
että saman päivän aamuna ilmoitettaisiin että pitää lapsi aikaisemmin hakea. Omat järjestelynsä noissa poikkeavissa hakemisissakin on.
Kuvittelevat että firma kaatuu jos lähteävät aikasemmin työpaikasta vai ovatko vaan tehneet tilanteen niin että eivät mukamas voi lähteä.
Vai missä helvetin pakkotyöleirillä olette töissä jos ette voi edes pakon edessä lähteä aikasemmin ???????
Ei missään pakkotyöleirillä vaan sellaisessa työssä josta ei voi ihan niin vain ottaa ja lähteä lätkimään oman mielensä mukaan. Mutta eihän tälläistä voi ymmärtää, ellei ole omakohtaista kokemusta... :p
älä nyt ole lapsellinen. Työnantajalle sairaskohtaus tai lapsen hakeminen hoidosta ovat vaan pikkuisen eriarvoisia asioita, jos et ole sattunut tajuamaan. Jos ilmoitettaisiin että lapsi on teholla niin menisin neuvottelemaan työnantajan kanssa, tilanteesta riippuen voisin ehkä hyvinkin lähteä heti töistä, tai sitten en. Mutta että menisin työnantajalta kysymään että voinko lähteä aikaisemmin kun lapsen pph päätti aamulla ilmoittaa ettei voikaan hoitaa lastani koko päivää? Ehei, ei puhettakaan että voisin lähteä.
Eli ei, en voi lähteä töistä aikaisemmin sen takia että lapsi pitää hakea hoidosta. Se ei ole pätevä syy, koska meillä on hoitosopimuksessa kirjattuna tietty hoitoaika. Vastaavassa tapauksessa ilmoittaisin pph:lle että tulen hakemaan lapsen sinä aikana kun on aiemmin sovittu, hommatkoon itse jonkun sijaisen/toisen hoitopaikan, se ei ole minun ongelmani.
Töissä meillä on niin paha vajaamiehitys, että jokainen sairaspoissaolo on katastrofi, siinä ei oikeasti lapsen hoidosta haku paina mitään. Mielellänihän minä lähtisin aikaisemmin, mutta kun EN VOI. Onko se niin vaikea käsittää että kaikki eivät ole missään kaupungin hommissa jossa kynä tippuu 45 min ennen työajan loppumista?
Pph:n kanssa olen kyllä joustanut useasti, mutta silloin TARVITSEN sen ilmoituksen poikkeavasta hoitoajasta ajoissa, että ehdin vaihtaa työvuoroja.
Ja nyt nautin ansaitusta vapaapäivästä kotona.
t.#6
Pph:t muutenkin antavat suunnilleen koko elämänsä (kotinsa ja pitkän päivänsä) hoitolapsille. Eivät ole takuulla "pinnaavaa" sorttia vaan aidosti pitävät työstään. Kaikilla työpaikoilla täytyy joustaa lasten takia, ei me olla mitään korvaamattomia, paitsi lapsillemme. Itse en haluaisi lastani vietävän minnekään vieraalle, kyllä itse haen tai sitten itsejärjestämäni varahakija, meidän tapauksessa varahakijat ovat eläkeläispariskunta naapurista, takuulla ovat aina kotona tai kaupassa :) Ovat kerran auttaneet ja ovat ihania!
Minä sanon pomolle että lähden lapsen takia ja en kuuntele mitään vastaökinöitä. Olen tehnyt selväksi että olen perheellinen äiti, lapset ovat numero yksi jos ei passaa niin fine löydän toisen paikan missä ymmärretään. On myös mies, joka ottaa tilanteen haltuun jos en mitenkään pysty lähtemään.
Lapset ensin!!!!!
Mä ainakin voin lähteä iltapäivällä työstäni hyvin joustavasti. Tunnit tehdään sitten esim.seuraavana päivänä.
Etkö oikeasti käsitä että jos *sinä* voit lähteä töistäsi milloin vain, niin kaikki eivät voi? Kaikilla ei ole töissä kysymys siitä että tunnit tulevat täyteen vaan siitä että siellä työpaikalla pitää olla oman työvuoron ajan?
Ja kyllä, olen hakenut lapsen hoidosta kesken päivän sairastumisen takia, mutta siihen minulla on läkisääteinen oikeus (eli oikeus hoitaa sairasta lasta ensihätään itse kotona). Mutta hoidosta etuajassa hakemiseen ei ole oikeutta.
Ja jos jotain asioita pitää hoitaa virka-aikoina niin hoidan ne vapaapäivinä. Puhelimessakaan kun en voi töissä roikkua. Mitään ongelmaa ei koskaan ole ollut, kun vähän osaa organisoida asioitaan.
Huoh, taas on av-mammat vauhdissa kun aivot on laitettu off-asentoon jo tässä vaiheessa päivää.
Sinuna vaihtaisin työtä.. Itse en ainkaan suostu mihinkään työleiri-mentaliteetttiin.
helppo sanoa että vaihda työpaikkaa, tällä alalla kun suurin osa työpaikoista toimii samalla periaatteella. Eikä niitä työpaikkoja täällä päin ole ihan joka nurkan takana, helppo se on jossain Kehä 3:n sisäpuolella vaihtaa työpaikkaa kun niitä on paljon lähietäisyydellä.
Onko se oikeasti niin vaikeaa tajuta että joissain työpaikoissa on pakko olla työaikana?
Onneksi meidän pph tuntuu tajuavan tämän.
Missä te sitten olette töissä joista voi noin vain poistua? En minä ainakaan voi lähteä töistä siksi että pitää hoitaa edes pakollisia menoja. Ruokatuntikin on palkallinen eli edes sen ajaksi ei saa poistua työpaikalta ruokalaa kauemmaksi. Jos pitää mennä lääkäriin, sitten olen sairaana. Jos lapsi sairastuu, sitten tietenkin lähden mutta minkään muun syyn takia en lähde. Yhden työntekijän poislähdön takia muiden työmäärä lisääntyy huomattavasti ja siksi en ihan huvikseni poistu aikaisemmin.
Aika outoa musta ilmoittaa vasta samana aamuna että lapsi pitää hakea jo aikaisemmin.
Asenne kohdallaan....
Kyse ei nyt todellakaan ollut siitä etteikö laittaisi lapsia työn edelle. Tässä on kyse siitä että pitäisi laittaa pph:n menot oman työn edelle, työnantajalla ei ole mitään syytä suostua siihen. Voihan tietty aina valehdella että lapsi on sairastunut mutta tällaisessa tapauksessa en taitaisi suostua siihenkään. Ei ihme että työnantajat mieluummin palkkaavat muita kuin pienten lasten äitejä jos asenne on tuo että mikä tahansa menee töiden edelle.
Tässähän ei ole kyse siitä miten me äidit olisimme valmiita joustamaan vaan siitä miten *työnantaja* on valmis joustamaan. Ja työnantajan ei tarvitse joustaa ko. tapauksessa, joten hoito valitettavasti jää pph:n ongelmaksi.
Siis varmaankin kaikki ihmiset istuu jossain toimistossa, josta voi sitten lähteä kesken päivän jos huvittaa ja tehdä sit seuraavana päivänä enemmän, vai?
En nyt sitä tarkoita, että molemmat vanhemmat nyt sattuis olemaan tällaisissa työpaikoissa tai ei olisi mitään varahakijajärjestelyä.
Mutta mulla on ainakin sellainen työ, että päivystän puhelinta yksin (yön), enkä tosiaan voisi lähteä sieltä ennen kuin se seuraava ihminen tulee töihin, jolle annan sen puhelimen ja raportin.
Entäs bussikuski, joka ajaa Pori-Helsinki-väliä? Jättääkö se auton Karkkilaan ja lähtee kotiin, jos on yhtäkkiä tarve?
niin pitäisivät sut siellä väkisin. Tai jos sulle soitettaisiin, että lapsesi on teholla, niin hoitaisit ensin vuoron loppuun ja lähtisit vasta sitten?
Tuo pph käyttäytyy tosi tökerösti, mutta turha mulle tulla väittämään, ettei jostain työpaikasta ei voi ikinä koskaan milloinkaan lähteä. Tuskin sä kuitenkaan mistään avaruusasemalta nettailet?