Siis tuleeko se sähköinen postilaatikko nyt kaikille vaiko eikö tule??
"14. huhtikuuta tapahtuva muutos koskee noin 1,8:aa miljoonaa suomalaista, jotka saavat viranomaisilta paperipostia, vaikka ovat asioineet näiden kanssa aiemmin sähköisesti.
Kun muutos astuu voimaan, henkilö, joka kirjautuu johonkin viranomaisen digitaaliseen palveluun, ohjataan ottamaan Suomi.fi‑viestit käyttöön.
Digitaalinen postilaatikko luodaan aina henkilön vahvalla tunnistautumisella, eikä se tule käyttöön automaattisesti taustalla tai henkilön tietämättä.
Niille 2,6 miljoonalle suomalaiselle, jotka käyttävät jo Suomi.fi-viestejä, ei tule minkäänlaisia muutoksia.
Jos digipalveluja käyttävä henkilö haluaa siirtyä takaisin paperipostiin Suomi.fi‑viestien käyttöönoton jälkeen, tulee tehdä erillinen valinta Suomi.fi‑viestien asetuksissa."
Wtf?
Olen aina vastannut noihin, että "Ei kiitos", enkä aio 14.4. jälkeenkään hyväksyä tuota digilaatikkoa itselleni. Miksi en?
Kyn en hyväksy, kukaan ei voi huijata minua niin, että väittää siellä olevan jotain tärkeää.
tuo uudistus on sieltä ja syvältä, eikä se ole minua varten.
Kommentit (60)
Kun kaikki ovat käyttäjiä, siitä tulee maksullinen.
Tämä on kyllä hanurista, koska itse käytän sähköistä tunnistautumista oikeastaan vain työssäni. Eli joka viikko kun kirjaudun oikeushallinnon palveluihin näin juristina, se on nyt n. vuoden ajan tuputtanut noita sähköisiä viestejä. Ja sen perusteella vissiin katsotaan, että "asioin sähköisesti", vaikka asioin työnantajan puolesta. Oikeushallinnon asiointiin kirjaudutaan ensin henk koht tunnuksilla ja sitten vaihdetaan dropdown-menusta firmaan, niin ei ole mahdollista kirjautua suoraan yrityksen nimissä.
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä käytänkö tuota. Mitäp viestejä siellä minulle edes olisi.
Esimerkiksi nyt tärkeimpänä verottajan posti.
Asennettiin se uusi sähköinen postilaatikko tuohon tavallisen postilaatikon viereen, sähköt vedettiin ulkovaraston pistorasiasta.
Hämää tuo Iltiksen teksti, kun aiempi ohjeistus oli, että "kaikille tulee väkisin se laatikko", mutta että sen voi käydä 6kk:n välein laittamassa pois päältä tai kiinni tai jotain.
Nyt sanotaankin, että laatikkoa ei tule, ellet käy sitä hyväksymässä.
Mikä onkin tietysti paljon enemmän ihmisen oikeusturvan mukainen käytänne.
Sinänsä hienoa, jos se on näin, en siinä tapauksessa aio ikinä vain ottaa sitä käyttöön.
Ap
Suomi.fi viestit on hieno keksintö.
Sulle tulee txtari, missä sanotaan "sinulle on sähköposti suomi.fi palvelusta, tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää sähköpostistasi".
Menet sähköpostiin.
"sinulle on viesti suomi.fi palvelussa tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää suomi.fi sovelluksesta".
Menet Suomi.fi sovellukseen jossa luet viestin jonka sisältö on luokkaa "tiedoksesi, tänään on maanantai ja maanantain jälkeen tulee tiistai."
Olisko mahdotonta, että suomi.fi sovellus ilmoittaisi suoraan saapuneista viesteistä, eikä useamman mutkan kautta?
Vierailija kirjoitti:
Asennettiin se uusi sähköinen postilaatikko tuohon tavallisen postilaatikon viereen, sähköt vedettiin ulkovaraston pistorasiasta.
Toi on hyvä uudistus sikäli, että nyt pysyy postit siellä lämpimämpinä.
Ja kuinka moni vanhus menettää rahansa, kun mediassa toitotetaan tätä ja sitten tulee huijausmeili, että avaa uusi pakollinen suomi-postilaatikko klikkaamalla kiireesti tästä ja sitten anna luottokortinnumero ja nettipankkitunnukset...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hanurista, koska itse käytän sähköistä tunnistautumista oikeastaan vain työssäni. Eli joka viikko kun kirjaudun oikeushallinnon palveluihin näin juristina, se on nyt n. vuoden ajan tuputtanut noita sähköisiä viestejä. Ja sen perusteella vissiin katsotaan, että "asioin sähköisesti", vaikka asioin työnantajan puolesta. Oikeushallinnon asiointiin kirjaudutaan ensin henk koht tunnuksilla ja sitten vaihdetaan dropdown-menusta firmaan, niin ei ole mahdollista kirjautua suoraan yrityksen nimissä.
Voihan rähmä.
Kyllä minunkin täytyy nyt joka ikinen kerta ekstraklikkailla, että ei, en halua digipostilaatikkoa, mutta tehdään nyt sitten niin, että huijarit eivät pääse minua huijaamaan.
On kyllä TYHMIN uudistus IKINÄ, niitä uutisia vain odotellessa, kun joku Maija on antanut pankkitunnuksensa tämän vuoksi rikollisille.
Ap
Oliko joku virkamies tosissaankin niin vaja kki, että oli suunnitellut palvelusta sellaisen, että se laatikko luodaan sinun tahtosi vastaisesti vain muka sillä perusteella, että olet ikinä asioinut jossain sähköisesti tunnistautuneena?? Voi luoja, mikä idi oootti.
Ja sen takia palvelua ei saatukaan käyttöön 1.1.3026, kuten piti. Koska silloinhan uutisoitiin jotain, että palvelua pitää vielä kierrättää jostain kohdistaan oikeusoppineilla, olisivatko sitten he tyrmänneet tämän tyoeryyden ja asettaneet asiat kuntoon, kuten se pitää ollakin, eli että mikään sähköinen asiointi jossain EI OLE valtuutus luoda huijauksille altistavaa sähköpostilaatikkoa yhtään kellekään!
Ja alkuperäinen tapa luoda tämä järjestelmä kaatui!
Hahhhah, nauran!
Nyt kaikki änkyrät, kuten minä, voitimme taas typerän byrokraatin! 👍💪👊👏👌
Ap
Kuvastaa niin kyllä tuommoisten virkamiesten mielivaltaa ja mielivaltaista ajattelua edes kuvitella, että heillä ois ollut oikeus pakottaa kansalaisia näiden haluamatta jonkun fakin sähköisen viranomaispostilaatikon käyttöön 😤😠😡
Ap
Muutenkin koko uutinen kuvastaa täysin naurettavaa viranomaispaskaa; 14.4. EI MUUTU YHTÄÄN MIKÄÄN! Nythän jo jos kirjaudut yhtään minnekään viranomaispalveluun pankkitunnuksilla, se ehdottaa ko postilaatikon käyttöönottoa! 😂
Ei 14.4. tapahdu mitään uutta.
Sadoilla tuhansilla ei ole älypuhelinta tai edes nettiä puhumattkaan että osais käyttää niitä vaikka olisikin
On ollut luvattoman huonoa tiedotusta tästä asiasta. Nyt asiaa hoitavat nopsasti tietoa kansalaisille. Toisaalta, onhan nämä digi tiedotus asiat olleet aina huonosti kansalaisille tiedotettuja joten ei mitään uutta. Siis meille tarvis ihmisille, jotka hoitavat vain suunnilleen pankki asiansa sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sadoilla tuhansilla ei ole älypuhelinta tai edes nettiä puhumattkaan että osais käyttää niitä vaikka olisikin
Mikäli sähköinen viestintä olisi pakollista pitäisi kaikilla olla myös nettipakko ja älylaitepakko.
Vierailija kirjoitti:
On ollut luvattoman huonoa tiedotusta tästä asiasta. Nyt asiaa hoitavat nopsasti tietoa kansalaisille. Toisaalta, onhan nämä digi tiedotus asiat olleet aina huonosti kansalaisille tiedotettuja joten ei mitään uutta. Siis meille tarvis ihmisille, jotka hoitavat vain suunnilleen pankki asiansa sähköisesti.
Nykyiset viranomaisten muutokset ja lakimääräykset pitää siis lukea juorulehtien palstoilta kun mitää virallista tiedotetta koteihin ei enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi nyt tärkeimpänä verottajan posti.
Verottajan sivuille voi edelleen kirjautua pankkitunnuksilla, jos tarvetta on.
Ja jaahas, vielä 17.3. virkamiehet ovat valehdelleet tällälailla asiasta Ylelle:
"Tätä on luvassa huhtikuussa
Kun Suomi.fi-tilin ottaa käyttöön, viranomaisten paperiposti lakkaa tulemasta.
Tiliä ei avata käyttäjän tietämättä, vaan sen avaamisesta kerrotaan, kun kirjautuu seuraavan kerran esimerkiksi verottajan palveluun. Siinä samalla tehdään oman Suomi.fi-tilin avaus ja pyydetään antamaan sähköpostiosoite viestien heräteilmoituksia varten."
Ei pidä paikkaansa, valehteleva pässi!!!! Ei ole mitään ”vaan sen avaamisesta kerrotaan, kun kirjautuu seuraavan kerran esimerkiksi verottajan palveluun. Siinä samalla tehdään oman Suomi.fi-tilin avaus ja pyydetään antamaan sähköpostiosoite viestien heräteilmoituksia varten” -paskaa, vaan voit edelleenkin SKIPATA koko vaiheen!!!
Kyllä on ollut hätä viranomaisvaja keilla, että heidän pikku näpertelynsä onkin ollut turhaa, eivätkä ihmiset edelleenkään halua alistua huijattaviksi! :D
Ap