Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen on henkilökohtaisesti tuntemasi psykologi/terapeutti/psykiatri?

Vierailija
10.08.2014 |

Sukulaiseni on vastikään valmistunut psykologiksi ja tekee vastaanotto/ohjaustyötä vakituisesti. Kyseessä nuori nainen, joka selvästi "kirjaviisas", eli oppii nopeasti ja omaksunut tietotasolla hyvin lukemansa.

Mutta persoonaltaan/käytökseltään vapaa-ajalla aivan hirvittävän keskenkasvuinen. Kun olen viettänyt hänen ja perheensä kanssa aikaa, olen pistänyt merkille että jatkuvasti nalkuttaa miehelleen, kontrolloi ja stressaa ihan koko ajan pikkuasioista. Suorastaan rasittava kakara. Loukkaantuu esim. vääränlaisista lahjoista ja paheksuu millon mitäkin toimintaa.

Kaiken kukkuraksi puhuu asiakastapauksistaan kauhistellen kahvipöydässä (nimettömänä). On elänyt itse erittäin "suojattua" ylemmän keskiluokan elämää, ja tämä ilmenee hyvin kapeakatseisena maailmankuvana; hänen puheistaan saa sen kuvan että muunlaista elämää elävät ovat jollain tavalla psyykkisesti sairaita ja osattomia ihmisiä. Jotenkin sellainen ihminen, jonka viimeisenä näkisi psykologin työssä. Mutta ihmisiähän nekin toki ovat, ja työminä voi toki olla jotain aivan muuta.

Mutta hassua se silti mielestäni on. Olen asiakkaan roolissa nähnyt ammattitaitoisia psykologeja ja psykiatreja ja muutamasta heistä on huokunut sellainen viisaus, avarakatseisuus ja kypsyys, onko se vain opeteltua habitusta? Kiinnostaisi kyllä uteliaisuudesta nähdä tämä ihminen työssään.

Millaisia kokemuksia teillä on tuntemistanne psykologi tms. henkilöistä?

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi rakkaimmista ystävistäni on terapeutiksi opiskeleva. Ihana, välitön ja hauska tyyppi, jonka kanssa yhdessä paljon syvällisiä keskusteluja ja välillä maha kippurassa nauramista. Toinen tuntemani psykologiksi opiskeleva, tavallinen mukava ja älykäs nuori perheen äiti. 

Vierailija
122/126 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen terapeutteja ja heitä on erilaisia tietenkin. Mutta kyllä heitä yhdistää tietynlainen tarve kontrolloida muita ihmisiä. Jotkut saattavat olla aika ilkeitäkin ja just kuin joku aiemmin sanoi, että seurata sivusta. Sivusta seuraaminen ei tee kuitenkaan kenestäkään viatonta tilanteessa. Olen kokenut, että terapeutit ovat saaneet arvostella ja kritisoida minua, olla jopa aika ilkeitäkin mutta itse en olisi saanut samalla tavalla puhua heille. Mutta on minulla hyviäkin kokemuksia, esim. lapsellani on olleet mukavat terapeutit. Yksi terapeutti tiuski minulle ja yritti alentaa, puhua kuin alemmalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin psykologeilla käynnin tästä syystä. Kirjaviisaita, jotka eivät ymmärtäneet tavallisesta elämästä mitään. Eräs psykologi sanoi: "Jos p*skat on housussa, niin turha jäädä tuijottamaan p*skaa."  Tämän tiesin ilman psykologin kommenttia.

Parhaat neuvot sain sairaanhoitajalta ja työterveyshoitajalta, joka oli pieneltä paikkakunnalta. Mahtava tyyppi. 

Vierailija
124/126 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattuneesta syystä olen elämäni aikana tutustunut useampaan psyko- ja perheterapeuttiin.

Kaikki eronneita, jotkut parikin kertaa.

Eivät siis ole ammattitaidostaan huolimatta pystyneet ratkaisemaan parisuhteen ristiriitoja muuten kuin eroamalla. Tulee mieleen tämä papeistakin käytetty lausahdus: älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä opetan. ;-)

Sehän voi olla terve ratkaisu erota huonosta parisuhteesta

Vierailija
125/126 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin psykologeilla käynnin tästä syystä. Kirjaviisaita, jotka eivät ymmärtäneet tavallisesta elämästä mitään. Eräs psykologi sanoi: "Jos p*skat on housussa, niin turha jäädä tuijottamaan p*skaa."  Tämän tiesin ilman psykologin kommenttia.

Parhaat neuvot sain sairaanhoitajalta ja työterveyshoitajalta, joka oli pieneltä paikkakunnalta. Mahtava tyyppi. 

Toi paska-vertaus oli hauska :D

Vierailija
126/126 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sillain tuntenut. Oli kummitädin mies ja teki itsemurhan. Heillä oli tuolloin pieni vauva.