Totuus sosionomin työstä
Jos pääsisin aikakoneeseen menisin tapaamaan sitä pölhöä nuorta minääni joka teki 20v sitten järkyttävän virheen lähteä sosiaalialalle ja kertoisin totuuden alasta. Tämä sopii sinulle vain jos olet MASOKISTI
Joten EI. Älä mene. Pyydän.
Kommentit (107)
Ymmärrän täysin. Itse kadun valintaani joka päivä
Jep. Palkka on surkea, pomot rääkkää, pian joudut hakemaan terapiaa itse kun et jaksa enää
Kyllä. Nuoret, älkää hakeutuko tänne vaikka sydän sanoisi niin. On eri tapoja auttaa
Jos on ihminen joka kokee että haluaa auttaa, niin parempi mennä töihin joista maksetaan kunnolla. Sitten voit lahjoittaa rahaa hyvään ja tehdä vapaaehtoistyötä. Paljon parempi vaihtoehto kuin mennä itse alalle.
Olen itse ollut sosionomi 10 v ja joudun käymään nykyään terapiassa koska työpaikkakiusaaminen oli alalla niin rankkaa
Minkälaisia työtehtäviä teette ja minkälaisissa työpaikoissa olette töissä te jotka ette ole tyytyväisiä työhönne?
Itsekin kadun valintaani mutta päädyin päiväkodin puolelle töihin. Siellä viihdyin pitkään mutta onhan se puuduttavaa työtä. Todella huonoja on työyhteisöt sosiaalialalla ainakin sen vähän perusteella mitä niitä on itse nähnyt.
Senkus vaihdat alaa. Yhtä tyhmä sinä kyllä taidat edelleen olla kuin silloin 20 vuotta sitten.
Hirveän monenlaisia on sosionomien työnkuvat. Hyvinvointialueilla työskentelevillä on edessä kovat ajat, kun rahoitusta kiristetään ja palveluita teetetään enemmän oman henkilökunnan voimin. Kun siis aiemmin ostettiin yksityisiltä palveluntuottajilta.
Olen lastensuojelun avohuollon puolella.
Pomo on todella haastava.
Tämä oli duuni mistä saan tuntipalkallisena parhaiten liksaa mut en tiiä onko sen arvoista kun ei koskaan tiedä koska esimies taas flippaa ja haukkuu maanrakoon ja jättää todella pahan olon. Joudun käymään mielenterveyspalveluissa tämän takia.
Aloittaja on oikeassa en olisi ikinä tullut alalle jos olisin tiennyt
Olen aina miettinyt millaiset ihmiset oikein opiskelevat sosionomin tutkinnon. Jos jostain syystä tuollaista schaibaa haluaa työkseen tehdä, niin miksei suoraan sosiaalityöntekijäksi? Palkkakin on paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina miettinyt millaiset ihmiset oikein opiskelevat sosionomin tutkinnon. Jos jostain syystä tuollaista schaibaa haluaa työkseen tehdä, niin miksei suoraan sosiaalityöntekijäksi? Palkkakin on paljon parempi.
Koulussa väitetään että saat tehdä samaa duunia. Eli valehdellaan päin näköä
Niin mikäs se totuus on? Kerros nyt kaikille
Vierailija kirjoitti:
Senkus vaihdat alaa. Yhtä tyhmä sinä kyllä taidat edelleen olla kuin silloin 20 vuotta sitten.
Jos olet 45v niin ei ole helpointa vaihtaa alaa.
Mut sulla tuo empatia ei taida olla vahvinta alaa muutenkaan joten ehkä turhaan selitän. Kuulostat juuri samanlaiselta kuin mun esimiehet...
Kuitenkin sosionomikoulutukseen on tosi vaikeaa päästä, eikös sinne pääse joku 10% hakijoista?
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kyllä menee ns. suoraan sosiaalityöntekijäksi, sosionomikoulutukseen on paljon helpompi päästä kuin sosiaalityöntekijän kandiohjelmaan ja antaa kuitenkin saman kelpoisuuden suorittaa maisterin tutkinnon sosiaalityössä. Toki haussa pitää päästä sisään mutta kilpailua paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut sosionomi 10 v ja joudun käymään nykyään terapiassa koska työpaikkakiusaaminen oli alalla niin rankkaa
Minäkin jouduin alalla kiustatuksi. Heti vasta valmistuttuani. Nyt olen työttömänä ja kärsin jatkuvista paniikkikohtauksista.
Christiiina kirjoitti:
Kuitenkin sosionomikoulutukseen on tosi vaikeaa päästä, eikös sinne pääse joku 10% hakijoista?
Joo mun keskiarvo oli peruskoulussa 8.0 ja lukiossa kirjoitin lähinnä B:n paperit ettei pidä paikkaansa että vaadittais mitään erityistä. Lähinnä että nuoleskelet niitä opeja jotka tekee haastattelut. Sehän tekee 10 pistettä eli järkyttävän paljon koko kokeesta noin prosentuaalisesti
On huippusuosittu ala ja vaikeampi päästä opiskelemaan kuin useimpiin yliopistoihin.
Kuinkakohan moni hakiessa ymmärtää että työ on lähinnä lähihoitajan työtä vastaavaa ja palkkakin samaa tasoa?
Minulla on ystävä joka on myös sosionomi, kauhean raskasta työtä. Etenkin psyykkisesti..