Rydman vähentää tukirahaa UKK instituutilta. Kohta saatetaan joutua säästämään jopa hallinnostakin! Mitä ajatuksia herättää?
Mitä ajatuksia herättää Rydmanin törkeät säästöt
Kommentit (24)
Jostain pitää säästää, nyt säästetään rikkailta ja jostain syystä se risoo osaa köyhimmistä. Esimerkiksi MLL on erittäin varakas järjestö, samoin UKK-instituutti pärjäisi hyvin omillaan, se vain on tottunut valtionapuun.
Nuo järjestöt on rikkaita kiinteistöomistusjärjestöjä, joiden rahat valuu silmäätekevien hillotollppiin. Ei ne mitään tukia tarvitse.
Jopa hallinnosta kuulostaa toki raflaavalta. No oikeasti UKK-instituutin hallinto on valtavat kolme henkilöä, johtaja, hallinto- ja talousjohtaja sekä hallintokoordinaattori (=assistentti).
Tuon kokoista instituuttia tuskin pystyy enää tuon pienemmällä hallinnolla tehokkaasti pyörittämään.
"samoin UKK-instituutti pärjäisi hyvin omillaan, se vain on tottunut valtionapuun."
Oletko koskaan ajatellut mikä näitä järjestöjä on aikanaan alettu tukea? No lähinnä siksi että järjestöt ovat tehneet samat hommat halvemmalla kuin se että valtio tai kunnat tekisivät ne itse. Järjestöthän rahoittavat aika ison osan toiminnastaan itse ja valtionapu on vain lisä siihen.
Jotenkin nyt oletetaan että järjestöt hoitavat osan valtion ja kuntien tehtävistä jatkossa ilmaiseksi. Aika härski olettamus.
vastoin yleistä käsitystä nämä järjestöt eivät ole vain jotain "ylimääräistä puuhastelua" vaan valtion ja kuntien tehtäviä paikkaavia toimijoita joiden avulla valtio voi pitää omat palvelunsa pienempinä.
Hallinnosta voi Suomessa hyvin säästää. Suomen hallinto riittäisi mainiosti 25 miljoonalle asukkaalle. Joten on Suomessa paljon turhia paperinpyörittelijöitä.
Kukaan ei tule huomaamaan ko instituutin avustusleikkausta eikä huomaisi edes sen lopettamista kokonaan. Kekkonenkaan ei ole enää täällä pahastumassa synttärilahjansa katoamista.
Luultavasti tuolta hallinosta potkitaan pois se pienipalkkaisin eli sihteeri/assistentti ja jatkossa kovempipalkkaiset johtajat vastaavat itse kovemmalla tuntipalkallaan puhelimeen ja lähettävät kaikki sähköpostit. Ja Persut voivat taas ylpeillä kun saatiin yksi työtön lisää ja "säästöjä" jotka eivät ole oikeita säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tuolta hallinosta potkitaan pois se pienipalkkaisin eli sihteeri/assistentti ja jatkossa kovempipalkkaiset johtajat vastaavat itse kovemmalla tuntipalkallaan puhelimeen ja lähettävät kaikki sähköpostit. Ja Persut voivat taas ylpeillä kun saatiin yksi työtön lisää ja "säästöjä" jotka eivät ole oikeita säästöjä.
Verorahoilla työllisestetty hyödytön työntekijä on yhteiskunnalle kalliimpi kuin työtön.
"Kukaan ei tule huomaamaan ko instituutin avustusleikkausta eikä huomaisi edes sen lopettamista kokonaan."
Ei huomaa ainakaan tämä hallitus koska sen mielestä kaikki tutkimus on turhaa puuhastelua. Se osaa tehdä päätöksensä ihan mutulla ilman tutkimustietoa.
"Verorahoilla työllisestetty hyödytön työntekijä on yhteiskunnalle kalliimpi kuin työtön."
Juu, senhän toki jokainen näkee koko ajan leikkauksista huolimatta paisuvasta budjettivajeesta. Halpaa on.
Vierailija kirjoitti:
"samoin UKK-instituutti pärjäisi hyvin omillaan, se vain on tottunut valtionapuun."
Oletko koskaan ajatellut mikä näitä järjestöjä on aikanaan alettu tukea? No lähinnä siksi että järjestöt ovat tehneet samat hommat halvemmalla kuin se että valtio tai kunnat tekisivät ne itse. Järjestöthän rahoittavat aika ison osan toiminnastaan itse ja valtionapu on vain lisä siihen.
Jotenkin nyt oletetaan että järjestöt hoitavat osan valtion ja kuntien tehtävistä jatkossa ilmaiseksi. Aika härski olettamus.
vastoin yleistä käsitystä nämä järjestöt eivät ole vain jotain "ylimääräistä puuhastelua" vaan valtion ja kuntien tehtäviä paikkaavia toimijoita joiden avulla valtio voi pitää omat palvelunsa pienempinä.
No tämä järjestö on perustettu Kekkoselle syntymäpäivälahjaksi. Ei ole kärkipäässä, kun valtion tehtäviä laitetaan tärkeysjärjestykseen. Me ei tällä hetkellä tahdota selvitä niistä tärkeimmistäkään.
"Verorahoilla työllisestetty hyödytön työntekijä on yhteiskunnalle kalliimpi kuin työtön."
Kerrotko miksi minun pitäisi aktivoitua hakemaan töitä kun mielestäsi työt ovat usein ihan hyödyttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Juu, senhän toki jokainen näkee koko ajan leikkauksista huolimatta paisuvasta budjettivajeesta. Halpaa on.
Ei tuollaista kyllä näe budjettivajeesta.
Kunhan ei leikata konkurssikypsien kokkarifirmojen tukemisesta. Ne on Persujen pyhälehmä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miksi minun pitäisi aktivoitua hakemaan töitä kun mielestäsi työt ovat usein ihan hyödyttömiä?
Ei läheskään kaikki työt ole hyödyttömiä. Kaikki yksityisen sektorin työt rahoittavat julkista sektoria, eli ne ovat ainakin jollain tavalla hyödyllisiä. Lisäksi julkisella on elintärkeitä tehtäviä ja resurssit pitäisi käyttää niihin. Eli töitä hoitajille, opettajille, poliiseille, pelastajille jne eikä järjestöjen sihteerille.
"No tämä järjestö on perustettu Kekkoselle syntymäpäivälahjaksi. Ei ole kärkipäässä, kun valtion tehtäviä laitetaan tärkeysjärjestykseen. Me ei tällä hetkellä tahdota selvitä niistä tärkeimmistäkään."
Esim. väestötason liikuntatukimus ei synny itsestään. Jos sitä ei kukaan missään tee, se tieto jää saamatta kokonaan.
Ei se tietenkään maailman tärkeintä tietoa ole mutta ei näitä sentään ihan huvikseen ole perustettu. Hyvä hallinto perustuu mm. juuri siihen että sille on tarjolla päätöksenteon tueksi tutkimustietoa jotta ei mennä päätöksissä ihan vain fiiliksellä. Vaikka siihen suuntaan kyllä asiat ovat valitettavasti olleet kyllä menossa.
"Ei läheskään kaikki työt ole hyödyttömiä."
Mutta sinä osaat varmalla kristallipallolla kertoa mitkä ovat? Sitähän sinä juuri äsken teit.
Ja minun pitäisi silti uskoa että sinä kunnioitat kaikkia työntekijöitä ja olet sitä mieltä että on aina parempi olla työssä kuin työttömänä?
Ei herätä mitään ajatuksia. Suomessa on elelty vuosia hyvin hulppeasti kaikilla aloilla ja alueilla. Nyt sitten on maksun aika. Ei kannata mäkättää, kyllä sen jokainen tervejärkinen taloudesta ymmärtävä tiesikin.
Vierailija kirjoitti:
Toinen selkeämpi syy on vastuun pakoilu. Yhdistyksillä ei ole velvollisuutta noudattaa esimerkiksi potilastietolakeja. AVI ei valvo yhdistyksien toteuttamaa palvelutuotantoa, ellei sitten yhdistys tuota julkista palvelua ja saa siihen valtion avustusta. Eli jos yhdistys saa valtion avustusta, se ei ole varsinaisesti kansalaisjärjestö, vaan kolmannen sektorin julkinen toimija.
Ei kai UKK ole mikään pyhä lehmä.