Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?

Vierailija
05.07.2014 |

Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.

Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus. 

Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa! 

Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.

Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani. 

Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...

Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.

Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.

Kommentit (8042)

Vierailija
7921/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun nää kaikki typerät riitelyviestit saisi tästä ketjusta pois. 

Koko ajan luulen, että tänne tulee mielenkiintoista luettavaa. 

70-lukulainen riitelee vain itsensä kanssa. Mielikuvitushahmot ovat olleet boomeri ja nyt uutena joku kasari kouvolasta.

Vähän vaikuttaa että sillä on kaksisuuntainen mielialahäiriö pers.härön ohella.

Varmaan jotain tuommoista. Veikkaisin myös harhaluuloisuushäiriötä.

Hyviä veikkauksia, hyviä veikkauksia, jatkakaa toki :D

Vierailija
7922/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen kasarin tragikoominen palstahullu viihtyy palstalla, aina klo 7 lähtien! :D :D Eikä keksi mitään omaa juttua, mutta mummoilta peukkuja kovasti odottelee! Lisäksi poistelee muiden viestejä, tykkää omista viesteistään sekä vastailee itselleen. 

Supervoimana hänellä on lisäksi uusien ketjujen avaaminen, joissa haukkuu kaikkia 70-lukulaisia. Ketjut jäävät yleensä noin parin minuutin ikäisiksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7923/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn täällä aina välillä vilkaisemassa juttua. Arvaa minkä ikäinen olen?

Vierailija
7924/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn täällä aina välillä vilkaisemassa juttua. Arvaa minkä ikäinen olen?

Ketähän se mahtaisi kiinnostaa?

Vierailija
7925/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen kasarin tragikoominen palstahullu viihtyy palstalla, aina klo 7 lähtien! :D :D Eikä keksi mitään omaa juttua, mutta mummoilta peukkuja kovasti odottelee! Lisäksi poistelee muiden viestejä, tykkää omista viesteistään sekä vastailee itselleen. 

Supervoimana hänellä on lisäksi uusien ketjujen avaaminen, joissa haukkuu kaikkia 70-lukulaisia. Ketjut jäävät yleensä noin parin minuutin ikäisiksi!

Vierailija
7926/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7927/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja selvitykseksi teille kaikille asiaa ihmetteleville, haluan olla tänään päivän kuten täällä vuosia palstaa terrorisoinut kasarihullu, mukavaa olla hullu!

Vierailija
7928/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7929/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy, yhyy, olen nuorempi palstalainen ja 70-luvulla syntyneet eivät anna avata uusia ketjuja! Yhyy!

Vierailija
7930/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7931/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7932/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhyy, yhyy, olen nuorempi palstalainen ja 70-luvulla syntyneet eivät anna avata uusia ketjuja! Yhyy!

On se ihmeellistä, että 70-luvulla syntyneen lapsi ei saa arvostella äitiään. 70-lukulainen suuttuu vaikkei hänellä ole edes lapsia

Vielä sä ehdit tekemään, nykyään moni tekee aika vanhana

Vierailija
7933/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7934/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7935/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko trolli kiva olla palstan inhotuin kirjoittaja, jonka kaikki muut toivoisivat häipyvän?

Tehdään äänestys, lähden jos tulee hyvin ääniä! :D

Vierailija
7936/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko trolli kiva olla palstan inhotuin kirjoittaja, jonka kaikki muut toivoisivat häipyvän?

Te molemmat kun häipyisitte niin se olisi hyvä.

Vierailija
7937/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähden heti, kun tuo toinenkin lähtee :)

Vierailija
7938/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, mutta pelkona on, ettei tuo kasarihörhö lähde kulumallakaan.

Vierailija
7939/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7940/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoite on:

Piiiiikkukakkosen posti, postilokero kolmeneljäseitsemän, kolmekolme satayksi tampere kymmmmenen