Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?

Vierailija
05.07.2014 |

Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.

Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus. 

Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa! 

Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.

Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani. 

Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...

Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.

Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.

Kommentit (8042)

Vierailija
7881/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TP koko aamun odottanut täällä! :D

Vierailija
7882/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä se vain floodaan ja mietiskelen mummojen vattuja.😁

t. tragikoominen viisikymppinen palstahullu

'Jatka jatka tragikoominen palstahullu, sinähän täällä paikalla olet taas ja itsellesi vastailet :D

Tottakai vastailen itselleni ja laitan sitten ainakin kaksi peukkua heti omaan viestiin.👍

t. Tragikoominen 70-lukulainen  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7883/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luku hullu eli TP saa iloa siitä, kun kaksi mummoa peukuttaa hänen viestiään, noh vähän iloa hänelle yksinäisyyteensä. :)

Vierailija
7884/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneen nimikirjaimet on siis TP.

Vierailija
7885/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneen nimikirjaimet on siis TP.

Kyllä, sinä olet tragikoominen palstahullu eli lyhyesti TP

Vierailija
7886/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Jatka jatka tragikoominen palstahullu, sinähän täällä paikalla olet taas ja itsellesi vastailet :D

Tottakai vastailen itselleni ja laitan sitten ainakin kaksi peukkua heti omaan viestiin.👍

t. Tragikoominen 70-lukulainen  

Niinhän sinä teet, etkä keksi mitään muutakaan, tragikoominen palstahullu :D

Olen niin yksinäinen. Tarvitsen mummojen huomiota. Siksi huudan boomeria päivästä toiseen

T. 70-luvulla syntynyt TP

Vierailija
7887/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, onkos se kasarilla syntynyt palstahullu jo näin aikaisin liikkeellä? Varmaan ollut paikalla jo klo 7 :D

Sulla on tapana projisoida, joten olet itse tuijottanut palstaa kello 7 aamulla.

Vierailija
7888/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen kasarin tragikoominen palstahullu viihtyy palstalla, aina klo 7 lähtien! :D :D

Vierailija
7889/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinäinen kasarin tragikoominen palstahullu viihtyy palstalla, aina klo 7 lähtien! :D :D

Uudestaan sama viesti?  

Mistä olet muuten saanut päähäsi että täällä on joku 80-luvulla syntynyt? Toissa päivänä olit myös varma, että hän asuu kouvolassa. 

Vierailija
7890/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tragikoomiset palstahullut kyllä tunnistavat itsensä, olivat sitten 60- tai 80-luvuilta ;)

70-luvulla syntyneet palstahullut tunnistaa ;)

Vierailija
7891/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudestaan sama viesti?  

Mistä olet muuten saanut päähäsi että täällä on joku 80-luvulla syntynyt? Toissa päivänä olit myös varma, että hän asuu kouvolassa. 

Kun tarpeeksi monta kertaa hokee, niin ehkä se muuttuu todeksi? 

Vierailija
7892/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäinen 70-luvulla syntynyt tragikoominen palstahullu viihtyy palstalla, aina klo 7 lähtien! :D :D

Niinpä taitaa, jeejee  :D 

:D

Vierailija
7893/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinäinen 70-luvulla syntynyt tragikoominen palstahullu viihtyy palstalla, aina klo 7 lähtien! :D :D Hokee koko ajan samoja juttuja.

Oiskohan tuo sitten autisti? Vai mikä muu pakko-oire häiriö

Vierailija
7894/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huomattu

Kiva :D 

Vierailija
7895/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasari on kattilan tyyppinen syvä, yleensä pienehkö ja pitkäkahvainen keittoastia.

Samantyyppistä, usein leveämpää, pääasiassa paistamiseen tarkoitettua astiaa kutsutaan paistokasariksi. 

Vierailija
7896/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, minusta puhutaan täällä yhä, vaikka olin viimeksi paikalla lauantaina, jolloin sain melkoisen vihamyrskyn aikaiseksi. Eikö teillä nyt olekaan muuta tekemistä, menkää itseenne ja marjaan. T. Perintöjä odotellessa

Vierailija
7897/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei kerro, että tämä kymmenen vuoden ketju ei ole alkuperäinen, muuta kuin täältä loppupäästä. Tämä on ihmisten pettämistä. Siellä ei ole muuta kuin aloittajan teksti alkuperäisenä. Kukaan ei löydä sieltä omaa kirjoitustaan sellaisena kuin on sen kirjoittanut. Mukaan on vedetty myös juttuja muista vanhemman sukupolven arvosteluketjuista ja laajennettu ikäluokkaa.

Ihan turha puhua jostain kymmenen vuoden ketjusta koska sitä ei ole enää olemassa.. Huijausta. En yhtään ihmettele, että täällä nyt kirjoitellaan ihan mitä sattuu. Terveisiä vaan sinulle toimittaja.

Vierailija
7898/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uujee, en ole tajunnutkaan että palstaboomeri on editoinut koko pitkän ketjun. 😆 No en kyllä ole hirveän yllättynyt. TämäKIN on kyllä jotenkin kuin suoraan lapsuudenkodissani, jossa kaikenlaisen omaisuuden omistaminen on ylitärkeää. Varallisuudestahan täällä on jo pitkään puhuttu, mutta siis hirveän tärkeää on myös kaikki täysin arvoton tavarakin eikä tarvitse olla edes mitään konkreettista tavaraa.

Tässä ketjussa on se sama idea kuin lapsuudenperheessänikin: boomerilla on koko ketjun sisältö, sillä hän on kopioinut kaikki viestit alkuperäisestä ketjusta ja sen jälkeen poistattanut kaikki vääränlaisilla kokemansa viestit. Köyhälläkin boomerilla on jotain millä leuhkia: hänellä on nämä kaikki viestit ja teille muille jää se, mitä minä hyväksi katson eli jotain kakkaa. 🤣 Kotonani minulle joskus sanottiin, että sinulla ei ole muuta kuin ientulehdus, mikä tiivistää hienosti saman ajatuksen.

Äitini harrastaa tätä samaa annosjakelua myös kaiken informaation suhteen. Jos jollekin sukulaiselle on tapahtunut jotain merkittävää, äitini nimenomaan painottaa että kuulija ei saa kertoa aihetta eteenpäin vaan asia on kuultava juuri häneltä, ja hän saa itse päättää milloin ja missä laajuudesta asiasta kenellekin kertoo. Kummitätini aivoinfarktista minulle kerrottiin viikko tapahtuneen jälkeen, koska äitini päätti käyttää valtaansa panttaamalla asiaa.

Siellä se mamini tänäänkin tekee boomerijumppaansa värkäten kirpparille meneviä tavaroitaan ja nauttii siitä, kun saa päättää paljonko mistäkin hänen tavarastaan muut joutuvat maksamaan.

Nyt siskot hyvät, älkäämme nyt alentuko palstaboomerimme tasolle ja itkemään jotain poistuvia viestejä. Tämä keskustelu on ollut ja on yhä valtavan hieno. Se hienous on kuitenkin siinä, mitä ajatuksia se on meissä herättänyt, mitä se on saanut meitä pohtimaan, ymmärtämään ja sisäistämään. Se hienous on siinä, että olemme joltain osalta muuttuneet ja edelleen muuttaneet maailmaa paremmaksi. Sitä hienoutta ei kukaan voi meiltä viedä. Ja vielä laajentaen: elämän kaikkein hienoimmat asiat ovat usein sellaisia, että niitä on hyvin vaikea vielä toiselta ihmiseltä. 

Laitoin tämän tuplana ihan vaan tukemaan ketjutonttumme boomerijumppaa. 😆

Vierailija
7899/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei kerro, että tämä kymmenen vuoden ketju ei ole alkuperäinen, muuta kuin täältä loppupäästä. Tämä on ihmisten pettämistä. Siellä ei ole muuta kuin aloittajan teksti alkuperäisenä. Kukaan ei löydä sieltä omaa kirjoitustaan sellaisena kuin on sen kirjoittanut. Mukaan on vedetty myös juttuja muista vanhemman sukupolven arvosteluketjuista ja laajennettu ikäluokkaa.

Ihan turha puhua jostain kymmenen vuoden ketjusta koska sitä ei ole enää olemassa.. Huijausta. En yhtään ihmettele, että täällä nyt kirjoitellaan ihan mitä sattuu. Terveisiä vaan sinulle toimittaja.

Uujee, en ole tajunnutkaan että palstaboomeri on editoinut koko pitkän ketjun. 😆 No en kyllä ole hirveän yllättynyt. TämäKIN on kyllä jotenkin kuin suoraan lapsuudenkodissani, jossa kaikenlaisen omaisuuden omistaminen on ylitärkeää. V

Naulan kantaan ja nyt mummot niitä alapeukkuja!

Vierailija
7900/8042 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää eduskuntatalon eteen huutamaan "boomerit alas"