70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sitä uutta biisiä nyt mummomieliseltä kasarikouvvolalaiselta? ;)
Tuo arvailu ei tosiaankaan ole vahvuuksiasi.
Yhyy, miksi eilen kirjoittamani laulun sanat on poistettu? Olen erittäin hauska ja harvinaisen hyvä sanoittaja. Lisäksi minulla on paljon tatskoja, joissa kaikissa on OMA TARINANSA, mutta ne onkin vasta vakavia ja KIEHTOVIA tarinoita. Olen siis sanoittanut elämääni myös vartalooni ja hiukseni ovat siniset.
-kasarilla syntynyt kouvolalainen, rankam elämäm koulun käynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta muita vahvuuksia onkin paljon, kuten olet joutunut katkerasti huomaamaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ajan haukutte sitten kaikkia mummoja jos kaikki mummot ei ole pahoja?
Kuka täällä koko ajan haukkuu mummoja?
Niin just. Kuka 70-luvulla syntynyt nimittelee kaikkia täällä mummoiksi? Paskamummoiksi, kyymummoiksi, sadistimummoiksi jne.
Minä vähän tutkin, niin nuo kyy- ja paskamummot oli jotain 150 sivua sitten, joten hanki nyt elämä.
Millainen ihminen ei pääse yli jostain kyymummottelusta? Eiköhän terapia olisi sinulle oikea osoite, jos noin koville ottaa?
Uskomaton luuseri pitää ihmisen olla, jos vatvoo ja märehtii joka päivä jotain kyymummoa.
Kyymummo kyymummo kyymummo? Ottaako sydämestä?
Tuo kyymummo on kova mummo. Parissa boomeri/eläkeläis/ikävät vanhukset/anopit keskustelussa on joku henkilö väittänyt monia kyymummoksi ja hokenut tuota alapesua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistit kuitenkin itsesi, sekin yllättävän hyvin sinulta.
Marjastus on kirosana viiskymppisille. Katselin just paikkakunnan mustikanmyyjiä, opiskelijoista kolmikymppisiin. Noin kolmikymppiseltä naiselta tilasin.
Vierailija kirjoitti:
Marjastus on kirosana viiskymppisille. Katselin just paikkakunnan mustikanmyyjiä, opiskelijoista kolmikymppisiin. Noin kolmikymppiseltä naiselta tilasin.
Kyllä, 70-luvulla syntyneillä on traumoja marjareissuista selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ajan haukutte sitten kaikkia mummoja jos kaikki mummot ei ole pahoja?
Kuka täällä koko ajan haukkuu mummoja?
Niin just. Kuka 70-luvulla syntynyt nimittelee kaikkia täällä mummoiksi? Paskamummoiksi, kyymummoiksi, sadistimummoiksi jne.
Minä vähän tutkin, niin nuo kyy- ja paskamummot oli jotain 150 sivua sitten, joten hanki nyt elämä.
Millainen ihminen ei pääse yli jostain kyymummottelusta? Eiköhän terapia olisi sinulle oikea osoite, jos noin koville ottaa?
Uskomaton luuseri pitää ihmisen olla, jos vatvoo ja märehtii joka päivä jotain kyymummoa.
Kyymummo kyymummo kyymummo? Ottaako sydämestä?
Yksi 70-luvulla syntynyt ei ole tainnut päästä yli kyymummosta. Sen on kuulemma häntä vainonut palstalla jo vuosikausia. Nyt on tosin vaihtanut kyy-sanan vattuun, sitä ennen paskamummo oli mieleinen sana. Viisikymppinen akka tykkää hokea tuota paskaa muutenkin aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta muita vahvuuksia onkin paljon, kuten olet joutunut katkerasti huomaamaan ;)
Eikö me aiemmin todettu, että yksinäisen 70-luvulla syntyneen vahvuuksia on netissä päivittäinen länkyttäminen ja mummojen solvaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö me aiemmin todettu, että yksinäisen 70-luvulla syntyneen vahvuuksia on netissä päivittäinen länkyttäminen ja mummojen solvaaminen.
Kyllä te niin totesitte, sinä ja kaikki sivupersoonasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjamummona sanon, älkää sotkeko minua muihin mummoihin. Alkaako 50 v jo aivotoiminta hidastua ettei tosiaan tajua olevan useampia "mummoja." Tokmannilla oli 3 desin edullisia pakastusrasioita. Matkalla tiluksilleni taas.
Kaikki ei keskustelijat ei edes ole täällä mummoja. Olen nuorempi kuin tuo viisikymppinen sekopää, mutta on minuakin väittänyt mummoksi/boomeriksi.
Ja oikeassahan tuo on siinä ollut.
Laita nyt sellainen viesti jossa kaikkia mummoja tai 40-lukulaisia on haukuttu. Et ole kyennyt laittamaan sitä vaikka varttitunti on ollut aikaa etsiä sitä sieltä "liki kaikkien" viestien joukosta.
Laita nyt se äkkiä, niin päästään katsomaan onko siinä oikeasti haukuttu kaikkia mummoja kategorisesti.
Ei auta et
Ihan jo viime lauantaina sitä vanhemman sukupolven kollektiivista haukuntaa ja pilkkausta oli illalla sivukaupalla. Viestejä on poistettu sen jälkeen monta sivullista. Eikä todellakaan haukuta yhtä mummoa, vaan kaikkia vanhemmiksi edes luultuja kirjoittajia vuoron perään samalla lailla.
Yksi 70-luvulla syntynyt ei ole tainnut päästä yli kyymummosta. Sen on kuulemma häntä vainonut palstalla jo vuosikausia. Nyt on tosin vaihtanut kyy-sanan vattuun, sitä ennen paskamummo oli mieleinen sana. Viisikymppinen akka tykkää hokea tuota paskaa muutenkin aika usein.
Huomaatkos sinä muuten, että tuo viesti on vastaus viestiin, jossa uhriuduttiin kun on sanottu kyymummoksi. Ja sitten siihen kerrottiin, että kyymummoksi haukkuminen on 150 sivua sitten. Ja nyt sinä keksit kääntää asian ihan päälaelleen, kun et muuta osaa. Sitä te olette kyllä harrastaneet yllin kyllin. Keksitte aina uuden ja uuden vinkumisen aiheen tai ränkytyksen ja jatkatte ja jatkatte tuota vollotustanne.
Tuosta tulikin mieleeni, että siellä pitkässä anoppien arvosteluketjussa on ollut jo pitkään ihan hiljaiseloa. Eikö sinne joku anoppihenkilö voisi mennä pätemään tai virittämään keskustelua ikäisilleen ja toisenmielisillle miniöille ym, kiinnostuneille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo viime lauantaina sitä vanhemman sukupolven kollektiivista haukuntaa ja pilkkausta oli illalla sivukaupalla. Viestejä on poistettu sen jälkeen monta sivullista. Eikä todellakaan haukuta yhtä mummoa, vaan kaikkia vanhemmiksi edes luultuja kirjoittajia vuoron perään samalla lailla.
LAITA SE VIESTI TÄNNE NIIN KATSOTAAN YHDESSÄ ONKO VÄITTEESSÄSI PERÄÄ, VAI LOUSKUTATKO TAAS LEUKOJASI.
Vaikka kommentti 4329. Ja sitä edelläkin joku miten vaan käveltiin töihin jne jne.
Tämä kommentti 4329 varmaan häneltä joka aina kirjoittaa ettei suurten ikäluokkien äidit hoitaneet lapsiaan vaan mummot.
Yleistyksiä löytyy ja boomerikeskusteluista joka kommentto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy, miksi eilen kirjoittamani laulun sanat on poistettu? Olen erittäin hauska ja harvinaisen hyvä sanoittaja. Lisäksi minulla on paljon tatskoja, joissa kaikissa on OMA TARINANSA, mutta ne onkin vasta vakavia ja KIEHTOVIA tarinoita. Olen siis sanoittanut elämääni myös vartalooni ja hiukseni ovat siniset.
-kasarilla syntynyt kouvolalainen, rankam elämäm koulun käynyt
Siis halveksiiko viisikymppinen akka nyt tatuointeja ja erilaisia hiusvärejä? Paljon vanhemmatkin ihmiset värjää hiuksiaan voimakkailla väreillä. Mummoilla näkyy violettia tukkaa ja tummanpunaista. Ja sehän on kivannäköistä.
Tuleeko sitä biisiä nyt vai ei? En kestä enää tätä odotusta!
No onhan kaikissa tatskoissa tarinansa ja ne tarinat vasta kiinnostavia ovatkin, muiden mielestä varsinkin!
Vierailija kirjoitti:
Huomaatkos sinä muuten, että tuo viesti on vastaus viestiin, jossa uhriuduttiin kun on sanottu kyymummoksi. Ja sitten siihen kerrottiin, että kyymummoksi haukkuminen on 150 sivua sitten. Ja nyt sinä keksit kääntää asian ihan päälaelleen, kun et muuta osaa. Sitä te olette kyllä harrastaneet yllin kyllin. Keksitte aina uuden ja uuden vinkumisen aiheen tai ränkytyksen ja jatkatte ja jatkatte tuota vollotustanne.
Ei se ole mitään uhriutumista jos toteaa palstan harhaisen viisikymppisen luulevan kaikkia muita kirjoittajia joksikin tietyksi mummoksi. Tämän on monet huomanneet ja sitä on nyt ääneen ihmetelty miten joku voi olla noin harhainen ja katkera.
Mummot tekevät taas täällä molemmilla aivosoluillaan päätelmiä ja muita naurattaa.
Ei koska täällä on niin yksinkertaista porukkaa että tosiaan luulevat jonkun kyymummon kanssa puhuvansa. Itse ovat sitten monena, jopa keskusteluun putkahtaneina "poikina" levottomin jutuin.
En peukuttele enkä seuraa niiden määrää. En myös käytä hymiöitä.