Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somen poistaminen

Vierailija
29.07.2024 |

Poistin kaikki sosiaalisen median tilini puhelimestani. Huomasin jääväni yhä enemmän ja enemmän koukkuun mm. Instagramiin ja TikTokiin sekä selaavani jokainen vapaa hetki ja illat läpeensä puhelintani. Etenkin iltaisin minuutit vierähtivät tunneiksi ja tällä oli huomattavaa vaikutusta nukkumiseeni sekä hyvinvointiini. Nyt tosin huomaan jatkuvasti miettiväni, että jäänkö jostain paitsi kun en ole enää somessa?

Onko muilla kokemusta ns. Someriippuvuudesta ja miten jatkuva puhelimen käyttö vaikuttaa omaan elämään? Tai oletko itse poistanut somet ja mikä fiilis sen jälkeen?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin reilut 10 v sitten FB:sta. Ei vaikutusta, en roikkunut somessa. Tein vakiopäivitykset ja tarkastin muutamat vakioseinät. Sekin homma loppui kun poistuin. Vaikutusta ei ehkä ollut, koska ajankäytönhallintani oli jo tuolloin kohtalaisen tiukkaa.

Vierailija
2/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole enää kuin facebook ja linkedin. Facebookin käytön ole lopettanut, mutta linkedinistä käyn ettimässä työpaikkoja viikottain, mutta muuten se on kyllä aivan karsea paikka mitä paskaa (tuntemattomat)ihmiset sinne suoltaa. Työpaikka kun löytyy, niin loppuu tuonkin paskan käyttö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luovuin facesta n. 5 vuotta sitten, muita henk koht someja ei ollutkaan, kyllä parani esim ajankäyttö hirveästi, kuten myös jonniinjoutavien puolituttavien keskustelujen tyrehtymisen myötä iltainen kännyn käyttökin väheni, joten unet parani. En kaipaa, eikä ole paluuta, entistä enemmän ärsyttää liikaa ruutuun tuijottelevat.

Vierailija
4/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen "roikkunut" facessa pitkään siksi, että sitä kautta on ollut mukava kuulla sukulaisten ja esim. vanhojen työkavereiden kuulumisia. Esimerkiksi ulkomailla asuvien siskoni lasten kuulumisia ja kuvia on ollut kiva nähdä, kun eivät he joka tädille olisi erikseen jaksaneet kuitenkaan viestitellä. Ja kun olen muutellut paljon, niin ollut kivaa että entiset naapurit ja työkaverit pysyy helposti "elämässä mukana".

Mutta nyt tuntuu että sieltä lähtee yksi kerrallaan pois, siskon lapsetkin asuu nykyään Suomessa ja ovat perheellisiä eivätkä juurikaan enää facea käytä.

En nyt aio facea sulkeakaan, mutta on sen käyttö vähentynyt itsellänikin selvästi. Instagramia käytän koska tykkään kuvata, ja sinne saa kivasti kuvia talteen.

Vierailija
5/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin viime vuonna kaikki kaksi tiliä, FB ja IG. En roikkunut niissä niin kauhean paljon, mutta joka päivä kuitenkin. Alkoi vaan ärsyttää niissä ihan kaikki asiat, aina postauksista mainoksiin. En ole kaivannut yhtään. 

Vierailija
6/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta sitten poistin kaiken.

Välillä tulee ihmisten kanssa tekemisissä ollessa ilmi juttuja, joista en tiennyt, koska en ole somessa, mutta toisaalta jos kiinnostaisi niin paljon, muualtakin löytyisi sama informaatio, jos etsisi. 

Vierailija
7/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Facebook, josta voin katsella kavereiden päivityksiä, mutten ikinä itse kirjoita sinne mitään. Sitten on eri kavereiden kanssa Whatsapp-ryhmiä, joita käytän aktiivisemmin, että asiat pysyvät pienemmän piirin sisällä. Ei niihin montaa minuuttia päivässä mene aikaa.

Vierailija
8/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kidutatte itseänne poistamalla somet, jos olette riippuvaisia? Some on nykyaikaa.

Ei somessa tarvitse silti tuhlata koko elämää.

Vierailija
9/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kidutatte itseänne poistamalla somet, jos olette riippuvaisia? Some on nykyaikaa.

Monet kokevat somen joko tai asiaksi. Vastaajista somen vähentäjät tai luopujat eivät tosin vaikuta kituvilta päätöksistään, kommentithan viestivät lähinnä positiivisia vaikutuksia.

Vierailija
10/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kidutatte? Sekä jos olet heroiiniaddikti, niin samalla ajattelutavalla miksi lopettaa? Menee 2 viikkoa ja olet unohtanut kokonaan somet. Et jää oikeasti mistään järkevästä paitsi elämässä jättämällä nuo pois. Somessa kuten internetissäkin, kenenkään mielipiteet ei kiinnosta ketään ja niillä ole mitään merkitystä. Nyt jää paitsi Sanna Marinin bikinikuvista ja öyhöttäjien turhista mielipiteistä kommenttikentissä.

Vierailija
11/26 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet itsensä somesta poistaneista tuntuu olevan hyvin ehdottomia tämän suhteen. Ehkä kaikki riippuu siitä mihin tai miten sitä somea käyttää. Itselleni some on yksi väline muiden joukossa pitää yhteyttä läheisten tuttavien kanssa, varsinkin kaukana asuvien kanssa ei muuten tulisi niinkään usein vaihdettua kuulumisia. Käytän somea satunnaisesti silloin kun minulle sopii. Joskus teen yhden postauksen kuukaudessa, joskus yli 10, joskus olen ollut kuukausia ilman somea. En koe että some veisi kauhean paljon ajastani.

Vierailija
12/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
13/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole noita koskaan käyttänyt.

Whatsapp vain.

Vierailija
14/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin fbn ja ig:n ja elämä parani. Olin ihan koukussa, ja vaikka niissä ei olisi ollut mitään kiinnostavaa, selasin ja luin jotain muka kiinnostavia puolituttujen ajatuksi. Alkuun hirvitti että jäänkö jostain paitsi ja varmaan jäänkin mutta hyviä puolia on enemmän. 

Vierailija
15/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tajunnut mikä somessa muka koukuttaa. 

Vierailija
16/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on face vain stalkkausta varten. Muuten en somea käytä lainkaan. 

Vierailija
17/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut älypuhelinta, olen päälle viisikymppinen. Vaikka somettaisi, niin riippuvuus ei kehity samalla tavalla kun somettaa voi vain kotona. En ota kaupungille mukaan edes älytöntä puhelintani.

Ongelma on se että ihmiset kantavat puhelinta aina mukanaan.

Vierailija
18/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin somet viime vuonna kokonaan. Haluan  elää oikeaa elämää ja kuulla ihmisten ajatukset kasvotusten. Somesta tulee liikaa hälinää päähän ja paljon turhaa hälinää. Huonoja puolia on enemmän kuin hyviä. Mietityttää myös tietoturva asiat.

Vierailija
19/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on face vain stalkkausta varten. Muuten en somea käytä lainkaan. 

Minulla ei ole facea juuri tuon takia 😁

Vierailija
20/26 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kuukausi sitten FB ja IG. Alkuun vähän kaipasi sitä aivotonta skrollailua, nyt ei enää niinkään. Jää enemmän aikaa järkeville ohjelmille, kirjoille, ulkoilulle, kotitöille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä