70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava, että mummot kertovat lähtevänsä ketjusta, toisaalta harmillista, onhan ketjun nimi "mummojen päivittäiset arkikokemukset".
Kyllähän ne nykyiset mummot, 40-luvulla syntyneet, ovat ihan aloituksesta 10 vuotta sitten olleet pääosassa keskustelun aiheina
No niinpä, siksi harmittaakin!
Silloin eivät tietysti olleet vielä kyy- mummoja, vain epäkelpoja äiteinä ja lastenvahteina, silloin vielä työikäisiäkin nykyiset 74-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntynyt hokee usein huooraa. Eli siis haaveilee olevansa seksityöntekijä. Mutta koska on jo viisikymppinen, niin hänen pyllynsä ei ole asiakkaista kiinnostava. Hän purkaa kiukkuaan mummoihin, jotta saisi tuntea itsensä taas nuorekkaaksi.
Minä tykkään h*ura-sanasta. Hoen lempiasioitani palstalla. Tykkään sanoista kuten vattumummo, boomer, paskamummo jne. Tykkään myös häpäistä😍
T. Viisikymppinen
Oletko se joka joka keskusteluun näyttää työntävän alapesu-fantasiansa?
Tykkään alapääjutuista. Tampoonit viehättää. Mahtavaa olla viisikymppinen😎
Ne on tamppppppppppppooneita!
Huh, onneksi ne majurit lähti, nyt alkoi selkeästi asiakeskustelu!
Onpahan ollut keskustelua. Ymmärrettävää kuitenkin jos on lukenut henkilöiden ikävän lapsuuden ja nykyisen hankalan äitinsä.
Vanhat ovat ärsyttäviä, silti jäi pariin otteeseen keskusteluissa esiintynyt asia mieleen. Joku väsynyt monesti päivässä soittavaan vanhukseen ja yrittää kasvattaa häntä. Sen minkä opin muistisairaan sukulaisena, ei sairasta henkilöä voi enää kasvattaa, kiukuttelu sairaalle ei asioita paranna. Ikävää on ettei vielä siinä vaiheessa kun on omaisille rasitus pääse julkisiin hoitopaikkoihin. Ehkä se helpottaa kun voi vanhustensa ongelmista syyttää kaikkia 40-luvulla syntyneitä ja iltapäivän kirjoittaa seksististä roskaa.
Outo kuva kuitenkin tuli keskusteluissa viihtyvistä naisista.
Mummelit puuhaili viikonlopun ulkona marjojensa kanssa, 30 vuotta nuoremmat netissä kirjoitellen mielensä demoneista.
Voidaan siis olettaa tänne nuorten jätkien säveltäneen tarinoita kaltoin kohtelevista 40-luvun äideistä? Se kyllä selittää miksi osa on kuin 1900-luvun alun naisten elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aioin tulla kirjoittamaan tänne otsikon mukaista asiaa, mutta kyyylät ovat täällä taas jankkaamassa, niin enpä viitsi kirjoittaa mitään teidän ruodittavaksi.
Nykyisistä mummoistahan tämä keskustelu on, miksi he eivät saisi seurata ja osallistua siihen? Pitäisi naiselliseen tapaan selän takana soimata ja juoruta?
Selän takana?
Vierailija kirjoitti:
Pidän tilastoa viesteistä, kaikista ketjuun kirjoittavista sekä poistetuista viesteistä
-mummo 80v
No kyllä sen aika helposti huomaa, kun oma viesti ja siihen liittyneet vastaukset poistuu. Ei tarvitse tehdä tilastoja.
Peukutusten laskeminen on kyllä outoa hupia ja vielä oudompaa on omien viestiensä yläpeukuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peukutusten laskeminen on kyllä outoa hupia ja vielä oudompaa on omien viestiensä yläpeukuttaminen.
Hauskin on sellainen ihminen, joka ei oikein mitään muuta voi tehdä, kun omia viestejään yläpeukuttaa, kun eväät on syöty. Ja sitten kun toiset mainitsee asiasta, niin se koira sitten älähtää johon kalikka kalahtaa; alkaa hirveä narsistinen raivo. Syytellään salaliittoteoreetikoksi, tilastoijaksi ja että on psykoosissa kun näkee 8 mummoa täällä ja kaikkea muuta ihan sekavaa olkiukkoa.
Eilinen vauhti alkaa? Täällähän ei ole kuin yksi mummo, loput on harhaa.
"Voisitko perustella, ja etsiä vaikka edes yhden sellaisen viestin, josta ilmenee miten joku syyttää kaikkia 40-lukulaiisia."
Tähän ei varmasti mummeleilta vastausta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpahan ollut keskustelua. Ymmärrettävää kuitenkin jos on lukenut henkilöiden ikävän lapsuuden ja nykyisen hankalan äitinsä.
Vanhat ovat ärsyttäviä, silti jäi pariin otteeseen keskusteluissa esiintynyt asia mieleen. Joku väsynyt monesti päivässä soittavaan vanhukseen ja yrittää kasvattaa häntä. Sen minkä opin muistisairaan sukulaisena, ei sairasta henkilöä voi enää kasvattaa, kiukuttelu sairaalle ei asioita paranna. Ikävää on ettei vielä siinä vaiheessa kun on omaisille rasitus pääse julkisiin hoitopaikkoihin. Ehkä se helpottaa kun voi vanhustensa ongelmista syyttää kaikkia 40-luvulla syntyneitä ja iltapäivän kirjoittaa seksististä roskaa.
Outo kuva kuitenkin tuli keskusteluissa viihtyvistä naisista.
Kiitos hyvästä ja asiallisesta viestistä. Minua kiinnostaisi kovasti tietää, millä perusteella esitätte väittämiä, että joku s
Liki kaikki. Ne oli semmosia, nyt vielä isot eläkkeet, nuo boomerit. Huonoimmat 6 ikäluokkaa ikinä.
Minun äitini tuli meille käymään ja tarkistamaan puutarhaani. Meillä on kaunis iso tontti ja intohimoni on puutarhanhoito. Minulla on suuri määrä perennapenkkejä ja perheemme ihailee kaunista kukkaloistoa. Äiti kiertelee ja etsii vain vikoja. "Etpäs ole viitsinyt tuota rikkaruohoa poistaa, tuossa on muurahaispesä, tuolla on kyllä myyrä mennyt, etkä noita kuihtuneita kukkia (muutama)viitsinyt katkoa. En viitsi enää edes selittää mitään hänelle kun aina samat jutut. Kerroin ihan huvikseni, kun teki mieli huvitella.
Liki kaikki. Ne oli semmosia, nyt vielä isot eläkkeet, nuo boomerit. Huonoimmat 6 ikäluokkaa ikinä.
Eli et kykene yhtään sellaista viestiä osoittamaan, missä syytetään kaikkia 40-lukulaisia omista ongelmista.
Laita sellainen viesti tähän, niin katsotaan se yhdessä, pitääkö väittämäsi paikkansa.
Jos kerran "liki kaikki" on sellaisia, niin luulisi olevan helppo homma. Näytäpä nyt sellainen viesti.
Vierailija kirjoitti:
Mummeli, omien viestiensä yläpeukuttelija ja kova tilastoija jauhotettiin ja heti sen jälkeen hiki hatussa poistattamassa todisteet jauhotuksesta. :D :D
Minä en kommentoi mummelin iva viesteihin enää koskaan mitään, enkä provosoidu enää hänen "olen niin kiltti ja viaton mummeli marjoineni" höpötyksistä. Hän saa ihan vapaasti söpeltää mitä haluaa. Ei kiinnosta. Jätän omaan arvoonsa. Suosittelen sinullekin, kuka noita seniilihymiöitä käytät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummeli, omien viestiensä yläpeukuttelija ja kova tilastoija jauhotettiin ja heti sen jälkeen hiki hatussa poistattamassa todisteet jauhotuksesta. :D :D
Minä en kommentoi mummelin iva viesteihin enää koskaan mitään, enkä provosoidu enää hänen "olen niin kiltti ja viaton mummeli marjoineni" höpötyksistä. Hän saa ihan vapaasti söpeltää mitä haluaa. Ei kiinnosta. Jätän omaan arvoonsa. Suosittelen sinullekin, kuka noita seniilihymiöitä käytät.
Joo, parempi jättää tuo ivamummo säheltämään tilastoineen.
Kyllä voisi olla korkea aika. Ja muutenkin keskittyä ihan itse asiaan, eikä ihmetellä ja päivitellä jotain mitä joku vihollinen on tehnyt eilen tai viime viikolla viestissä 3798.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, parempi jättää tuo ivamummo säheltämään tilastoineen.
Kyllä voisi olla korkea aika. Ja muutenkin keskittyä ihan itse asiaan, eikä ihmetellä ja päivitellä jotain mitä joku vihollinen on tehnyt eilen tai viime viikolla viestissä 3798.
Ei taida onnistua, vaan keskitytään mieluummin marjanpoimintaan, trollien toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Eli et kykene yhtään sellaista viestiä osoittamaan, missä syytetään kaikkia 40-lukulaisia omista ongelmista.
Laita sellainen viesti tähän, niin katsotaan se yhdessä, pitääkö väittämäsi paikkansa.
Jos kerran "liki kaikki" on sellaisia, niin luulisi olevan helppo homma. Näytäpä nyt sellainen viesti.
Hei rouva? Anteeksi mutta löydätkö sen viestin sieltä "liki kaikkien" joukosta?
Marjamummona sanon, älkää sotkeko minua muihin mummoihin. Alkaako 50 v jo aivotoiminta hidastua ettei tosiaan tajua olevan useampia "mummoja." Tokmannilla oli 3 desin edullisia pakastusrasioita. Matkalla tiluksilleni taas.
Sitä toivotaan täälläkin, vattupensaassa!