70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Ratkesiko se eilen miten voi kahdeksalla laitteella sama henkilö parin minuutin sisällä peukuttaa kommenttia? Eläkkeitä on leikattava jos mummoilla 8 laitetta.
Olet varmasti pohtinut sitä kellon ympäri, jatka toki. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tiedät toki kokemuksesta, jatka tilastointia ja "profilointia" :D :D Ulkona ei kannata käydä. ;)"
Miten minusta tuntuu, että sinä todistit itse eilenkin varsin monella viestillä olevasi palstan kovin tilastoija ja profiloija. Laskit tykkäyksiä ja etsit niistä kaavoja ja erilaisia salaliittoteorioita. Mahdoitko nukkuakaan viime yönä kun kävit eilen niin kuumana.
:D :D Olehan tarkkana 6D-shakkisi kanssa, muista ulkoilu. ;)
Kerron sinulle nyt salaisuuden, olen hommaillut puutarhassa tänään jo pari tuntia. Meillä vanhuksilla kun on monella omakotitalot ja mökit missä puuhailla. Miten sinulla siellä kerrostalossa menee? Kaatuuko seinät miten pahasti päälle?
Mitä on 6D-shakki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tiedät toki kokemuksesta, jatka tilastointia ja "profilointia" :D :D Ulkona ei kannata käydä. ;)"
Miten minusta tuntuu, että sinä todistit itse eilenkin varsin monella viestillä olevasi palstan kovin tilastoija ja profiloija. Laskit tykkäyksiä ja etsit niistä kaavoja ja erilaisia salaliittoteorioita. Mahdoitko nukkuakaan viime yönä kun kävit eilen niin kuumana.
:D :D Olehan tarkkana 6D-shakkisi kanssa, muista ulkoilu. ;)
Kerron sinulle nyt salaisuuden, olen hommaillut puutarhassa tänään jo pari tuntia. Meillä vanhuksilla kun on monella omakotitalot ja mökit missä puuhailla. Miten sinulla siellä kerrostalossa menee? Kaatuuko seinät miten pahasti päälle?
Mitä on 6D-shakki?
:D :D :D
Totta, kyllä se oli niin perseestä se marjaan pakottaminen. Marjoja ei edes syöty talven aikana. Piti vaan saada siihenkin avuksi lapsi työvoimaa. Ite jos ehdotin väsyneelle boomeri äidilleni että leivottasko vaikka mustikka piirakkaa kun niitä kerran jouduttiin keräämään. Niin krapulainen, kännissä oleva tai muuten vaan hullu äiti sanoi ettei jaksa. Huom. Tämä hullu äiti kävi töissä, missä esitti normaalia. En kyllä nyt tee enää 50v. Muutakuin mitä itse haluan.
Vierailija kirjoitti:
Totta, kyllä se oli niin perseestä se marjaan pakottaminen. Marjoja ei edes syöty talven aikana. Piti vaan saada siihenkin avuksi lapsi työvoimaa. Ite jos ehdotin väsyneelle boomeri äidilleni että leivottasko vaikka mustikka piirakkaa kun niitä kerran jouduttiin keräämään. Niin krapulainen, kännissä oleva tai muuten vaan hullu äiti sanoi ettei jaksa. Huom. Tämä hullu äiti kävi töissä, missä esitti normaalia. En kyllä nyt tee enää 50v. Muutakuin mitä itse haluan.
Miksi et itse leiponut piirakkaa? Kotityöt kuuluivat äidille, niinpä.
Ketään muuta kuin toista boomeria ei kiinnosta puuhailusi, muista että aikoinaan jätit omat lapsesi hyvin huonolle hoidolle, kun itse harrastit samoja asioita kuin muutkin ikäisesi, eli ryyppäämistä? Töissä käyntiä ja muille esittämistä. Me viisikymppiset lapsenne emme nohda tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olin ala alasteella ja olisin tarvinnut leipomiseen äitini apua, mutta tunnekylmää äitiäni ei kiinnostanut...muu kuin oma hyvinvointi. Joo teki kotityöt kännissä perjantaina. Kulissit oli pystyssä.
Luin muutama kymmenen sivua ihan alusta. Pari vuotta sitten lukiessani siellä oli usein toteamus, "kirjoitat kuin samasta kynästä, on se niin yleistä, äiti sanoi hillihte ittes, mitä naapuritkin sanoo," Nämä puuttui nyt kokonaan. Tosin oli paljon muita sananlaskuja tullut mukaan ja ajankuvaa maalailtiin. Ja teksti oli todella kuin samasta kynästä. Vaikutti, että oli uudelleen kirjoitettu ja ihan taitava kirjoittaja oli. Ottakaa mallia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, sinulla ei siis ole mitään käsitystä. Sen vuoksi, että siitä olisi tullut hirveä huuto koska en osannut mitään ja tein kaiken aina väärin. Piirakka olisi ollut VÄÄRIN tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ketään muuta kuin toista boomeria ei kiinnosta puuhailusi, muista että aikoinaan jätit omat lapsesi hyvin huonolle hoidolle, kun itse harrastit samoja asioita kuin muutkin ikäisesi, eli ryyppäämistä? Töissä käyntiä ja muille esittämistä. Me viisikymppiset lapsenne emme nohda tätä.
Oletko sinä itse selvin päin kun kirjoitat tänään näitä kirjoituksiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä lapset saaneet tehdä mitään ruokia saati leipomuksia. Siinä oli vaara, että ne ei olisi onnistuneet. Sen lisäksi kaikki piti tehdä just samoin kuin äiti ja se oli mahdottomuus.
Olin joskus 11-vuotiaana serkun luona käymässä. Serkku päätti leipoa kahvikakun ja ihmettelin, miksi äitinsä antoi luvan. Kakku epäonnistui, siitä tuli muutaman sentin korkuinen. Olin todella ihmeissäni, kun kukaan ei huutanut serkulleni. Päin vastoin, äiti ja isä lohduttivat tytärtään että ei haittaa, maku on kuitenkin hyvä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Ratkesiko se eilen miten voi kahdeksalla laitteella sama henkilö parin minuutin sisällä peukuttaa kommenttia? Eläkkeitä on leikattava jos mummoilla 8 laitetta.
Eikä vain laitteita, vaan oma verkkoyhteyskin joka luuriin.
Ottaen huomioon äitini oman lapsuuden niin ihan hyvä äiti on ollut.
Ei täydellinen mutta sitähän nyt kukaan meistä ei ole.
Äitirooli on se vaikein rooli.
Mietin että tänne voisivat tulla omat 30 vee lapseni kirjottamaan minusta.
Olen sanonut ja tehnyt tyhmästi, hermot on pettänyt ja räyhännytkin olen.
Kaikkea muuta kun täydellinen olen ollut.
Olen 54 vee.
"Luin tämän niihin aikoihin kun yksi henkilö suuttui täällä ja houkutteli kirjoittajia ylilaudalle kirjoittamaan 40-luvun äideistä. Olisiko noin vuosi sitten kun yleensä aloin tätä sivustoa seurailemaan. Silloin alku oli normaali, siellä oli myös semmosia ettei meillä tuommoista ole ollut. Kaikki ne on poistettu, samoin vanhempien naisten kommentit, myös ne, joista tuo ylilaudalle mennyt suuttui. Nyt keskustelun uudessa tulemisessa on boomerien ääni (vielä) saanut näkyä kaikesta alatyylisestä haistattelusta huolimatta."
Mä tulin kans tänne ekan kerran ehkä noin vuosi sitten ja silloinkin täällä oli tuo boomereiden haukkuja. Se oli samanlaista lapsellista haistattelua höystettynä itkunauruemojeilla. "Boomerit öhö öhö🤣"
Hän uhosi tosiaan siirtävänsä keskustelun ylilaudalle. Ei oikeen tainnut kuitenkaan saada siellä kannatusta. Eka yliksen kommentti taisi olla "lukematta paskaa".
En ole itse 70- enkä 40-lukulainen, mutta löysin tänne eräästä toisesta äitinionperseestä-ketjusta. Siellä tämä sama seiskytlukulainen huusi buumeria. Tulin uteliaisuuttani tänne koska halusin ymmärtää tämän riehujan mielisairautta. Sitä miten joku n. viiskymppinen nainen voi käyttäytyä kuin kiukutteleva teini.
Vierailija kirjoitti:
Olen 54 vee.
Kai ymmärrät itsekin, että puhut normaalista äidistä etkä tunne-elämältään kehittymättömästä aikuisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 54 vee.
Kai ymmärrät itsekin, että puhut normaalista äidistä etkä tunne-elämältään kehittymättömästä aikuisesta.
Niin? Tuo kommentoija oli 70-luvulla syntynyt. Ketjun aihe ei ollut tunne-elämältään kehittymättömät äidit.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt mitään salaliittoteorisointia ja "kaavojen" etsimistä ole, jos näkee suoraan noista äänistä miten ne menee. Esimerkiksi tämä sivu näyttäisi yhdellä vilkaisulla kertova, että noin plus miinus 5 alanuolta kaikkiin viesteihin jotka ovat selkeästi "70-lukulaisen" eli "ei boomerin" viestejä. Ihan asiallisia ja neutraaleja viestejä, mutta joista boomeri näkee, että hänen vihollinen kirjoitti ne.
Miten jaksatte vielä tänään jauhaa eilisiä asioita, jotka on täysin turhia? Eikö teillä ole mitään järkevää sanottavaa?
Ai niin, kertokaa nyt äkkiä kuka minä olen ja minkä lukulainen, ja olenko psykoosissa vai mikä? Kun teillähän ei psykoosia ole, jos leimaatte ihmisiä ja nälvitte täällä päivät pitkät pääskytysten.
Vierailija kirjoitti:
Olen 54 vee.
Ai nyt kun sinä olet itsekin ollut huono äiti ja käyttäynyt kuin raivohullu, niin se on ihan ok ja "kaikkihan sitä on epätäydellisiä"?
Mielestäni on tosi ällöttävää kun hyssytellään ja vähätellään jotain pahoja tekoja, sillä että "jokainenhan sitä", "ainahan sitä nyt kaikki", "ja ei kukaan ole täydellinen".
Vierailija kirjoitti:
Mitä tälle ketjulle on oikein tapahtunut.
Joskus vuosi sitten kävin edellisen kerran lukemassa ja viestit oli harvinaisen asiallisia av-ketjuksi. Ei näköjään enää.
No noin viikko sitten tänne tuli eräs erään nimeltämainitsemattoman ikäluokan jäsen joka käyttäytyi todella inhottavasti. Hän on täällä vieläkin, eikä lopeta nälvimistä ja inhottavaa käytöstään. Hän jatkaa varmasti loputtomiin.