Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?

Vierailija
05.07.2014 |

Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.

Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus. 

Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa! 

Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.

Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani. 

Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...

Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.

Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.

Kommentit (8042)

Vierailija
6821/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän täällä taitaa olla uransa huipulla olevia keskutelijoita. On myös ehkä joitain syrjäytyneitä henkilöitä, joilla terapiat on ehkä käyty ja ainut tarjolla oleva terapia on enää tämä ketju. 

Kyllähän viisikymppiset on uransa huipulla. Terveys on yleensä vielä kohtalaisen hyvä, on töitä mihin ei vielä pidetä liian vanhana. Lapset on tehty aikoja sitten ja alkavat muuttaa pois kotoa, on aikaa omaan itseenkin. Rahaa on loppuelämän jos tuossa vaiheessa sitä on, jos ei ole, ei rikastu vanhetessaankaan. 

Vierailija
6822/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"(Kun aina pilkkaan)

No en ole koskaan pilkannut. Boomeri on pilkannut ja ollut ivallinen ja hän myös haukkuu muita psykoosipotilaiksi.

Minä olen sanonut, että ei ole mitenkään ok."

Tuo kirjoitus oli mainio. Et ole koskaan pilkannut ja seuraavassa sanassa kutsut vastapuolta pilkkasanalla boomeri. Miten meni noin niin kuin omasta mielestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6823/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän täällä taitaa olla uransa huipulla olevia keskutelijoita. On myös ehkä joitain syrjäytyneitä henkilöitä, joilla terapiat on ehkä käyty ja ainut tarjolla oleva terapia on enää tämä ketju. 

Kyllähän viisikymppiset on uransa huipulla. Terveys on yleensä vielä kohtalaisen hyvä, on töitä mihin ei vielä pidetä liian vanhana. Lapset on tehty aikoja sitten ja alkavat muuttaa pois kotoa, on aikaa omaan itseenkin. Rahaa on loppuelämän jos tuossa vaiheessa sitä on, jos ei ole, ei rikastu vanhetessaankaan. 

En väitä etteivätkö he ole uransa huipulla, mutta harva uransa huipulla oleva kirjoittelee täällä. Tai riippuu tietysti mikä lasketaan uraksi, eiköhän heillä ole ihan muut kiireet ja harrastukset ja ihan muut keskusteluryhmät kuin aihe vapaa.

Vierailija
6824/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla joku yritti avata keskustelua miten suuria ikäluokkia vihaavat pystyvät työelämässään suhtautumaan asiallisesti kyseisen ikäkauden edustajiin.

Ilman jäynää tai mitä väliä - asennetta.

Jos vihaa kokonaista ikäluokkaa tai ihmisryhmää, täytyy olla aika yksinkertainen tai pahasti traumatisoitunut. Toki, onhan palsta pullollaan veloja, jotka julistavat vihaavansa lapsia, mutta heistä valtaosa lienee ensimmäistä porukkaa.

Mutta itse kysymykseen: vaikka oma äitini on ollut yksi tämän ketjun aiheista, ja elämäni hankalin ihminen, niin en tietenkään vihaa suuria ikäluokkia. Valtaosa sielläkin on ihan tavallista sakkia, ja osa superihanaa. Ja sitten on tämä osuus näitä äitini kaltaisia. Mutta veikkaanpa että se on aika lailla promilleissa laskettavissa ne tyypit, joiden voi sanoa vihaavan suuria ikäluokkia.

Vierailija
6825/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väitä etteivätkö he ole uransa huipulla, mutta harva uransa huipulla oleva kirjoittelee täällä. Tai riippuu tietysti mikä lasketaan uraksi, eiköhän heillä ole ihan muut kiireet ja harrastukset ja ihan muut keskusteluryhmät kuin aihe vapaa.

Tuo on kyllä totta. 

Vierailija
6826/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on syntynyt 45 ja 47, eikä mitään tällaista koskaan tapahtunut.. olen vissiin onnekas, että on täysjärkiset ja rakastavat vanhemmat...

Vierailija
6827/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan eikös 40-50 luvuilla syntyneiden pitänyt olla juuri se vapaan seksin ja huumeiden hippisukupolvi? Vai onko toi vaan joku myytti?

Hyvin harva Suomessa oli hippi, tuota 60-lukua on yliromantisoitu, varsinkin Suomessa. Vanhan valtauskin todella ylimainostettu juopotteluilta.

Tietysti olivat vapaita verrattuna sodankäyneeseen porukkaan.

Vierailija
6828/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuolla luki jotain sellaista, että joku ei saanut riittävästi myötätuntoa muilta kirjoittajilta.

Ylläty rauhassa, mutta en ole ollut täällä vuonna 2014, enkä ole mikään mummo. Mutta sinä varmaan olet harhaillut täällä jo kymmenen vuotta sitten.

Niin siis mitä sinä nyt haluat?

Totesin vain, että näitä teidän valituksia äideistä on nähtävästi pidetty hölmöinä jo ketjun alkaessa. Kun joku väitti, että nyt on muka yhtäkkiä joukolla tultu arvostelemaan seiskytlukulaisten maailmaa.

No ei ole. Tämä ketju oli alkaessaan ja oikeastaan vielä viime vuoteenkin asti oikein hyvää keskustelua ja ihanaa vertaistukea, missä nykyisten paskamummojen kynsissä kasvaneet löysivät toisensa. Sitten tänne tuli sinun kaltaisesi persoonallisuushäiriöiset hillumaan. Mutta sun harmiksesi keskustelu on jo tehnyt tehtävänsä: Antanut sen tiedon, että 40-luvulla syntyeitä hirviövanhempia oli pilvin pimein. Ja että osa heiluu edelleen täällä keskustelemassa, tai ainakin heidän henkisesti kypsymättömät jälkeläisensä. Että vika ei ollut lapsissa, vaan sadistisissa aikuisissa. Tämän tiedon varassa on entistä helpompaa jättää sadistimummot kylpemään omassa ulosteessaan. 

Ja sitten alkaa se 40-lukulaisten naukuna: eikö nyt vanhalle äidille voisi jo antaa armoa ja anteeksi. Ei voi, eikä tarvitse. Mä säästän ja osoitan empatiani, huolenpitoni ja rakkauteni sinne, missä se on ansaittua. 

Vierailija
6829/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tutustuisin ihmiseen joka virittää keskustelun boomereista yleistäen heidät suhtautuisin samoin kuin henkilöön joka kertoo ettei virusta c ole olemassa tai vahtii niska kekassa lentokoneita.

Vierailija
6830/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä ränkyttäjä joka sössötät 10 vuoden profiloinneistasi.

Voit selata tämän ketjun viestejä tuolta vuosien takaa, etkä tule sieltä löytämään boomereiden räkätystä, vaan kaikki viestit ovat vertaistuellista ja yhtenevää noin kymmenen vuoden ajalta.

Te tulitte tänne noin viikko sitten, ja voit sen asian itse tarkistaa. Minä en sinulle voi sitä työtä tehdä sinun puolesta.

Voisit myös vastata, mitä teet tässä ketjussa? Miksi olet tänne tullu räkyttämään?

No eihän tuolla hörhöllä ole muutakaan tekemistä.

Vierailija
6831/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuolla luki jotain sellaista, että joku ei saanut riittävästi myötätuntoa muilta kirjoittajilta.

Ylläty rauhassa, mutta en ole ollut täällä vuonna 2014, enkä ole mikään mummo. Mutta sinä varmaan olet harhaillut täällä jo kymmenen vuotta sitten.

Niin siis mitä sinä nyt haluat?

Totesin vain, että näitä teidän valituksia äideistä on nähtävästi pidetty hölmöinä jo ketjun alkaessa. Kun joku väitti, että nyt on muka yhtäkkiä joukolla tultu arvostelemaan seiskytlukulaisten maailmaa.

No ei ole. Tämä ketju oli alkaessaan ja oikeastaan vielä viime vuoteenkin asti oikein hyvää keskustelua ja ihanaa vertaistukea, missä nykyisten paskamummojen kynsissä kasvaneet löysivät t

Miksi henkilökohtaisista perheasioistaan pitää kiukutella vuosikaudet netissä, kiusata  niillä puolisoaan, työtovereitaan jne. Yrittäen yleistää vaikka kaikki 74 v 9 kk naiset lapsen piiskaajiksi?

Nykyisin on paljon perheissä ongelmia, sosiaaliväki on ylityöllistetty.

Vierailija
6832/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit selata tämän ketjun viestejä tuolta vuosien takaa, etkä tule sieltä löytämään boomereiden räkätystä, vaan kaikki viestit ovat vertaistuellista ja yhtenevää noin kymmenen vuoden ajalta.

Te tulitte tänne noin viikko sitten, ja voit sen asian itse tarkistaa. Minä en sinulle voi sitä työtä tehdä sinun puolesta.

Voisit myös vastata, mitä teet tässä ketjussa? Miksi olet tänne tullu räkyttämään?

Ja viihtyy palstalla näköjään edelleenkin. :)

Vierailija
6833/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittipa 70-lukulaiset tämänkin päivän ihan totutulla nimittelyrumballa. Ei siis uutta auringon alla tänäänkään. 

Vierailija
6834/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittipa 70-lukulaiset tämänkin päivän ihan totutulla nimittelyrumballa. Ei siis uutta auringon alla tänäänkään. 

Muista pitää lukua 24/7 ;)

Vierailija
6835/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleen kun vastailee, saa tietysti aina mieleistään kannustusta.

Vierailija
6836/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt tosi juttu erään 70 luvulla syntyneen äidistä. Äitini on mielestäni narsisti, kuten hyvin monet muutkin juuri nyt 70 kymppiset. Käyn hänen luonaan todella harvoin, vaikka välimatkaa on 5km. Nyt menin piipahtamaan tänä vuonna toisen kerran. Hain Temusta paketin samalla ja aukaisin sen äitini luona. Äitini arvosteli kaiken ostamani ivalliseen tyyliin, tuollaisiako sinä askartelet, ostin mieluisaan harrastukseeni liittyviä asioita. Samoin koruista ja hiusjutuista vittuilli, että ketä varten sinä laittaudut. Todella alkoi vituttamaan ja seuraavaan käyntiin saattaa mennä aikaa. Sanoin heipat ja lähdin, ei kutsunut käymään. Jopa yksi lapsistani on sanonut, että mummo on erittäin toksinen henkilö. Haukkuu kaikkia seläntakana ja typerät kommentit joka asiaan. Ainoa jota ei hauku on siskoni, jonka kanssa ovat hyvää pataa. Ja kuulema muistelevat yhdessä kaameaa murrosikääni, jolloin olin "ilkeä" sisk

Eivät työkyvyttömät pillerin popsijat hoida ketään. Aasiasta tulee ystävällisiä hymyileviä perushoitotyötä tekeviä.

Vierailija
6837/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleen kun vastailee, saa tietysti aina mieleistään kannustusta.

Tiedät toki kokemuksesta, jatka tilastointia ja "profilointia" :D :D Ulkona ei kannata käydä. ;)

Vierailija
6838/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleen kun vastailee, saa tietyst

Boomerit pakoittivat lapsensa puuhailemaan ulkona, kasvimaalla, marjametsässä, pihamarjojen kasaamisessa. Nyt ei viiskyt mene ulos, ei ihan uhmallakaan kun saa maata känny kädessä koko päivän eikä kukaan käske ees pesulle.

Vierailija
6839/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedät toki kokemuksesta, jatka tilastointia ja "profilointia" :D :D Ulkona ei kannata käydä. ;)"

Miten minusta tuntuu, että sinä todistit itse eilenkin varsin monella viestillä olevasi palstan kovin tilastoija ja profiloija. Laskit tykkäyksiä ja etsit niistä kaavoja ja erilaisia salaliittoteorioita.  Mahdoitko nukkuakaan viime yönä kun kävit eilen niin kuumana.

Vierailija
6840/8042 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiedät toki kokemuksesta, jatka tilastointia ja "profilointia" :D :D Ulkona ei kannata käydä. ;)"

Miten minusta tuntuu, että sinä todistit itse eilenkin varsin monella viestillä olevasi palstan kovin tilastoija ja profiloija. Laskit tykkäyksiä ja etsit niistä kaavoja ja erilaisia salaliittoteorioita.  Mahdoitko nukkuakaan viime yönä kun kävit eilen niin kuumana.

:D :D Olehan tarkkana 6D-shakkisi kanssa, muista ulkoilu. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi