70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi joku alle 70 äo hölmö tunnistaa itsensä. Ihan olet mummo sekaisin päästäsi, ja pellen teet itsestäsi joka viestillä minkä tänne paskannat.
Hauskin oli yhdessä toisessa ketjussa, kun sinne ilmestyi ei yhtä eikä kahta vaan peräti kolme psykiatrian ammattilaista suosittelemaan tälle boomerille ammattiavun hakemista. Toinen psykiatrisista sairaanhoitajista vielä sanoi, ettei suostuisi boomerin kanssa samaan tilaan vaan haluaisi samaan huoneeseen miespuolisen kollegan ja lepositeet. 😆 Psykoterapeutti taas yritti kysellä traumaattisista kokemuksista.
Joten että jos mietityttää miksi boomeri tässä ketjussa hokee kaikkien muiden olevan selvästi psykoosipotilaita niin vastaus on toisessa ketjussa. Narsistinen raivo ja häpeä aiheesta ovat valtavat, joten meihinhän se on purettava.
Psykiatrian hoitaja on väärällä alalla jos nimittelee ihmisiä boomeriksi eikä uskalla sitä 45 minuuttia keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne ketään syöpää sairastavaa tai työtöntä. Tästä voidaan päätellä, että työttömyyttä tai syöpää ei ole olemassa ja jos joku väittää että on niin hän on harhaluuloinen ja psykoosissa.
Kukaan ei ole täällä sanonut tai epäillyt ettei teidän kertomukset ole tosia. Mikähän sinun äö lienee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne ketään syöpää sairastavaa tai työtöntä. Tästä voidaan päätellä, että työttömyyttä tai syöpää ei ole olemassa ja jos joku väittää että on niin hän on harhaluuloinen ja psykoosissa.
Kukaan ei ole täällä sanonut tai epäillyt ettei teidän kertomukset ole tosia. Mikähän sinun äö lienee.
OK!
Vierailija kirjoitti:
Narsistille on tärkeintä saada viimeinen sana ja jotkenkin kokea olevansa voittaja. Ei narsisti ymmärrä ettei koskaan ole mikään voittaja muiden mielestä, vaikka saisi toisen olemaan hiljaa. Sairas mieli ei ymmärrä hävetä sitä sekoilua, kun toisia ihmisiä inhottaa, säälittää ja käy hermoon se lapsellinen riidan haasto, valheet, vääristely ja sotkeminen.
Narsisti jauhaa uskomatonta sontaa vaikka satoja viestejä. Narsisti ei väsy. Se on kuin terrieri joka juoksee pallon perässä itsensä kuoliaaksi. Narsisti jaksaa ja jaksaa räksyttää, aivan kuin koira.
Koira on vain höpsö eläin, mutta narsisti on olevinaan ihminen. Siksi moni odottaa narsistilta vähän enemmän. Mutta se on ihan turhaa.
Ei narsisti pysty parempaan. Se ei vaan kykene.
Miksi olet paapattanut täällä koko kauniin kesälauantain? Mitä voimme päätellä?
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ole kukaan sanonut, ettei teidän saama kohtelu ole totta ja ettei sitä ole tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistille on tärkeintä saada viimeinen sana ja jotkenkin kokea olevansa voittaja. Ei narsisti ymmärrä ettei koskaan ole mikään voittaja muiden mielestä, vaikka saisi toisen olemaan hiljaa. Sairas mieli ei ymmärrä hävetä sitä sekoilua, kun toisia ihmisiä inhottaa, säälittää ja käy hermoon se lapsellinen riidan haasto, valheet, vääristely ja sotkeminen.
Narsisti jauhaa uskomatonta sontaa vaikka satoja viestejä. Narsisti ei väsy. Se on kuin terrieri joka juoksee pallon perässä itsensä kuoliaaksi. Narsisti jaksaa ja jaksaa räksyttää, aivan kuin koira.
Koira on vain höpsö eläin, mutta narsisti on olevinaan ihminen. Siksi moni odottaa narsistilta vähän enemmän. Mutta se on ihan turhaa.
Ei narsisti pysty parempaan. Se ei vaan kykene.
Miksi olet paapattanut täällä koko kauniin kesälauantain? Mitä voimme päätellä?
Näkyy kommentteja olleen tulleen kuin turkin hihasta mutta ei asiaan liittyvää? Ei kerro äitinsä pahoista teoista joista keskustelu on.
Kyllä on kommentteja olleen tulleen. Paljon voi siitäkin päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äö! Kannattaa muuten käyttää vain sellaisia sanoja joita osaa käyttää. 😆
Vierailija kirjoitti:
Narsistin päiväuni. Saada joku keskustelu yksin haltuunsa, muut karkoitettua pois. Sitten unohtaa mikä oli keskustelun otsikko, koskei siitä ole puhumassakaan, vain pätemässä muista nettihöperöistä paasaten
Tällä yhdellä kirjoittajalla kielioppi vähän hukassa muutenkin on. Lauseenrakenteet aika jänniä on. Siitä tietää, ettei ainakaan 70-luvulla syntynyt ole hän.
Vierailija kirjoitti:
Tällä yhdellä kirjoittajalla kielioppi vähän hukassa muutenkin on. Lauseenrakenteet aika jänniä on. Siitä tietää, ettei ainakaan 70-luvulla syntynyt ole hän.
Kyllä kirjoittaminenkin paremmin 70-luvulla syntyneillä sujuvaista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän pienet ja plakkiset boomeriaivot osaavat tästäkin päätellä. Logiikka on kyllä taatusti sumeaa. 😆
Joku on narsistisesti kovin hermostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän pienet ja plakkiset boomeriaivot osaavat tästäkin päätellä. Logiikka on kyllä taatusti sumeaa. 😆
Joku on narsistisesti kovin hermostunut.
Sumea logiikka on matemaattisen logiikan laajennus, jossa propositiolla on diskreetin totuusarvon (tosi tai epätosi) sijasta reaalinen totuusarvo suljetulla välillä nollasta yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun kielioppiin mennään ei mitään sanottavaa enää. Mitä se äiti sinulle on tehnyt? Kovasti olet kuitenkin loukkaantunut kun näitä sottaisia ja taitamattomia, hermoheikkoja kotiäitejä, onneksi harvinaisia, 80-luvun äitejä on arvosteltu.
Vierailija kirjoitti:
-Sisäistetyssä misogyniassa pää peräreikäänsä myöten piehtaroiva boomeri
-Kiihkouskovainen
-Naristi
-Politiikassa omassa poterossaan öyhöttävä
-Humalainen
-Nettitrolli
-Murrosikäinen koulukiusaaja
-Oikeasti heikkolahjainen järjenköyhä
- Ja humalainen, kiihkouskovainen, heikkolahjainen, nettitrolli misogyyni boomeri
Siinä on muutama sellainen tapaus, kenen kanssa ei voi rakentavasti keskustella koskaan. Se on ajan hukkaa, kuten pulun kanssa shakin pelaaminen. Pulu vain pskoo laudalle, kaataa nappuloita ja luulee olevansa voittaja.
Varo ettei se pulu kaadu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun kielioppiin mennään ei mitään sanottavaa enää. Mitä se äiti sinulle on tehnyt? Kovasti olet kuitenkin loukkaantunut kun näitä sottaisia ja taitamattomia, hermoheikkoja kotiäitejä, onneksi harvinaisia, 80-luvun äitejä on arvosteltu.
Mistä ne ketjun äidit ovat kotiäideiksi muuttuneet? Minun äitini on maisteri, ja kotiäideistä mukaanlukien hoitovapaalla olijat on aina käytetty termiä laiska vätys. Paljon lapsia ihmiset tekevät siksi, ettei heillä pää kestä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Simun kannattaa jättää ajattelu niille, joilla on siihen tarkoitetut välineet. Suora lainaus boomerivanhemmiltani, joten tuskin tästäkään pahastut.
Boomerivanhempani myös nauraisivat ääneen sinulle, koska olet köyhä.
Ihmisten luokittelu menee boomerityyliin näin:
1) kerrostaloissa asujat
2) rivitaloissa asujat
3) vanhoissa eli viime vuosituhannella rakennetuissa taloissa asujat
4) yksikerroksissa taloissa asujat ja
luokka 5) eli ihmiset, joista erotetaan alempi luokka talopakettitaloissa asujat ja ylempi luokka arkkitehtien tontille suunnittelemissa taloissa asujat.
Oletko sinä boomeriluokituksella ihminen vai et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne ketjun äidit ovat kotiäideiksi muuttuneet? Minun äitini on maisteri, ja kotiäideistä mukaanlukien hoitovapaalla olijat on aina käytetty termiä laiska vätys. Paljon lapsia ihmiset tekevät siksi, ettei heillä pää kestä työelämässä.
Niin, mun äitiä ei kukaan hauku vaikka minä haukun häntä. Näin se menee.
Boomerivanhempani mielestä ihmiset kuuluvat kahteen eri ryhmään: niihin, joilla on tai tulee olemaan yli neljän tonnin kuukausieläke ja niihin joilla ei ole. Kumpaan ryhmään sinä kuulut?
Köyhät kyykkyyn! T. Boomerivanhempani
"Tyttäriään rakastavat äidit eivät tule tähän ketjuun" Senkö tähden teidän äidit pysyvät täältä pois, koska rakastavat. Vähän ristiriitaista.